Telecom News - באור יהודה ממשיכים להתקין טכנולוגיות עיר חכמה ללא רישיון תקשורת

באור יהודה ממשיכים להתקין טכנולוגיות עיר חכמה ללא רישיון תקשורת

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> באור יהודה ממשיכים להתקין טכנולוגיות עיר חכמה ללא רישיון תקשורת
באור יהודה ממשיכים להתקין טכנולוגיות עיר חכמה ללא רישיון תקשורת
מאת: מערכת Telecom News, 20.2.19, 12:50SMART CITY FREE
 
העירייה מוותרת על תשתיות תקשורת מסורתיות ומקימה רשת תקשורת מוניציפלית עצמאית מאובטחת ובניהול עצמי. אבל מה עם הוצאת רישיון לפי חוק התקשורת? תגובת עיריית אור יהודה - בכתבה. עדכונים בסוף הכתבה
 
בתחילת החודש פרסמנו את הכתבה "איך אישור חיבור בין 2 נקודות באור יהודה הפך לשירותי אינטרנט לבתי ספר?" בה חשפנו את ה"ישראבלוף" של "אפליקציית עיר חכמה" (מושג, שמשרד התקשורת - אגף הספקטרום הצליח להמציא, בלי שימוע, בלי מסמך מדיניות, בלי תקנות, בלי כלום), כדי לאפשר לרשויות מקומיות לספק שירותי אינטרנט אלחוטיים ברחבי העיר, תחת רישיון ל"תחנה פרטית לקישור אלחוטי" ב"ניסוי". אין כאן רישיון תקשורת כחוק.
 
זה לא מנע מעיריית אור יהודה לפרסם אתמול על סיום בימים אלה של פריסת תשתית תקשורת מלאה לעיר החכמה הראשונה בישראל (לטענתה). הפתרון מהווה תחליף לקווי התקשורת המקובלים כאשר העירייה מקבלת תשתית סימטרית מהירה, מאובטחת ובניהול עצמי של הרשות ללא תלות בצד ג'. היקפו הכספי הכולל הוא 5 מיליון ₪.
 
את הפרויקט מקדמת העירייה עם חברת סילטק Siltech, שמתמחה בפתרונות תקשורת והגנת סייבר משולבים. סילטק אמונה על התכנון וביצוע של הפרויקט, פרי ייזומו של היועץ לראש העיר, יואל לוי, שמאפשר לרשות שליטה מלאה בתשתית התקשורת וכפועל יוצא אספקת רמת שירות גבוהה לתושבי העיר.
 
במסגרת הפרויקט, תכננה וביצעה החברה רשת מהירה מבוססת גלים מילימטריים ובכיסוי עירוני מלא. הפתרון מבוסס תקשורת רדיו מילימטרית, תקשורת מתגים, יחידות אלחוט ומערכת ניהול זהויות וגישה לרשת (אבטחת סייבר). פתרון המאפשר איחוד כלל הפלטפורמות העירוניות. לפרויקט נבחרו טכנולוגיות מבית Aruba Networks ויצרנים נוספים.
 
בין התוצרים הבולטים של יישום פתרון הרשת, גידול במספר מצלמות האבטחה בעיר בזמן קצר, מעבר כל יחידות העיריה כולל בתי הספר למערכת טלפוניה סגורה ומערכת תקשורת נתונים עצמאית הכוללת חיבור לאינטרנט בהתאמה למגזר חינוכי ( חילוני, דתי, חרדי) ועוד מגוון יישומים פעילים בשטח.
 
ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה: "מדובר בפרויקט חדשני המאפשר לעירייה לבסס תשתית תקשורת ובשליטה מלאה ומאובטחת. הפתרון יוצר עולם של פתרונות בתחום הערים החכמות, שמאפשר הוזלה של השירותים הקיימים בשל קיומה של התשתית".
 
מוטי סילגי, מנכ"ל סילטק פתרונות: "האתגר הגדול הוא ביישום הפתרון ברשות מוניציפלית השוכנת בין בסיס צבאי לשדה תעופה. נדרשנו גם לעבודה צמודה לצרכים, שהוגדרו ע"י עיריית אור יהודה. אני מברך על שיתוף הפעולה עם Aruba Networks, שתרמו להצלחת הפרויקט".
 
מעיריית אור יהודה נמסר בתגובה: "עיריית אור יהודה גאה להיות חלוצה בתחום ולקדם טכנולוגיות חדישות וראשוניות בארץ תוך יישום הלכה למעשה של עקרונות העיר החכמה. העירייה הציגה בפני אתר 'טלקום ניוז' את האישורים שקיבלה ממשרד התקשורת עבור התקנת עורקי תקשורת בטכנולוגיות גלים מילימטריים. ככל ויש לאתר ביקורת על אופן קיום הרגולציה לצורך הטמעת טכנולוגיית גלים מילימטריים, הרי שהכתובת לכך היא משרד התקשורת ולא עיריית אור יהודה. העירייה ממשיכה לפעול אך ורק על פי החוק ובהתאם להנחיות משרדי הממשלה המחייבים אותה"..

זה "הרישיון" (למעשה "אישור לתחנה פרטית לקשר אלחוטי" בין 2 נקודות בעיר, לפי סעיף לא ידוע בפקודת הטלגרף האלחוטי, ולא רישיון לפי "חוק התקשורת") זה מה שהוצג בפני אתר "טלקום ניוז":
אור יהודה
.
העמוד היחידי הזה למעלה הוא אישור להקמת תחנה פרטית לקשר אלחוטי בניסוי, להקמת אנטנת תוף בין 2 נקודות בעיר: בין פארק המדע למגדל המים לשם העברת מידע באמצעות מיקרוגל לטובת אפליקציית עיר חכמה.

אולם זה לא רישיון תקשורת כחוק. כדי לקבל רישיון תקשורת למה שנעשה באור יהודה, היה צורך לבצע את הפעולות הבאות:

1) לגשת לדף המידע למבקש רישיון למתן שירותי תקשורת עפ"י חוק התקשורת ופקודת הטלגרף האלחוטי באתר משרד התקשורת - כאן. שם יש מידע לגבי רישיונות כלליים, מיוחדים והיתר כללי.

2) לבדוק האם יש דרישה לקבלת רישיון - כאן ואת נוהל הבקשה להחלטה מקדמית - כאן. הפנייה להחלטה מקדמית היא מעין Pre-Ruling (בדיקה מקדמת) לבדיקה אם צריך רישיון תקשורת ואיזה. חוק התקשורת מאוד ברור, ואם יש ספק שואלים - מה שקרוב לוודאי לא נעשה כאן, כי לא הוצגו תוצאות Pre-Ruling מסוג זה.
.
3) לבדוק מה נדרש כדי לקבל רישיון - כאן.

4) לבדוק בדף "רשימת בעלי רישיונות מיוחדים" - כאן. הרישיונות מחולקים לפי נושאים.

5) ניתן לבדוק את הדף בו מצויה למשל רשימת בעלי רישיון מיוחד לניסוי טכנולוגי - כאן.

העיקר: לבקש רישיון בהתאם לטפסים המתאימים, לפי סוג השירות שמסופק. בד"כ רצוי להיעזר בעו"ד המתמחה בנושא (ממילא צריך תצהיר\ים של עו"ד בבקשה לרישיון תקשורת). 

6) כפי שניתן לראות, מצויה ברשימה, למשל לדוגמא, חברת SMBIT, שקיבלה רישיון תקשורת כחוק לניסוי טכנולוגי על רשת גישה אלחוטית באמצעות V-Band ו-E-Band. (גלים מילימטריים) כמו מה שקורה באור יהודה.

7) דוגמה אחת מני רבות לרישיון התקשורת כחוק, למשל של SMBIT המכיל 39 עמודים מצויה - כאן. בנוסף, חברת SMBIT הוציאה רישיון ISP (ספק גישה לאינטרנט), כדי שלא תהיה תלויה ב-ISP בעת חיבורי האינטרנט ללקוחות הקצה במקומות בהם היא פורסת, לפי הרישיון הראשי, לשימוש בתדרים האלחוטיים הללו.

יש לציין, שניהול שירותי תקשורת ללא רישיון מוגדר בחוק התקשורת בסעיף 28.

יצויין שבחוק התקשורת יש סעיף מיוחד שקושר את "פקודת הטלגרף האלחוטי" ל"חוק התקשורת" והנה הסעיף המדבר בעד עצמו, כדי למנוע אי הבנות (דוגמת מה שקורה באור יהודה):

חוק התקשורת

8) יצויין, שנושא היעדר רישיון לעיריית אור יהודה על פי חוק התקשורת פורסם אצלנו כבר כמה פעמים למשל: כאן בחצי התחתון של הכתבה, כבר בפברואר 2018 (לפני שנה), וכאן.

כ"כ יצויין, שפנינו גם לתגובת משרד התקשורת וכרגיל לא קיבלנו שום תשובה (ולא בפעם הראשונה). די ברור למה. גם די ברור, שהאחריות הכוללת לכאוס הזה היא בחלקה של משרד התקשורת הישראלי, אבל זה עדיין לא מפחית מחובת הציות לחוק של עיריית אור יהודה, במיוחד אחרי שנושא היעדר הרישיון פורסם ברבים ויותר מפעם אחת בשנה החולפת.


עדכון 9.4.19: על פי החלטת היועמ"ש ופרקליט המדינה, הנושא הנדון בכתבה הועבר לחקירה משטרת ישראל (כאן).  

עדכון 9.1.2020: כרגיל, גם התלונה הזו "נגרסה" ונגנזה. מצ"ב כאן תשובת המשטרה, ש"מחזירה את הכדור" למגרש של משרד התקשורת (המשרד הוא זה שיצר את הבעיה ועד היום לא פתר אותה, למרות השימוע מספטמבר 2019 שלא הסתיים ולא ידוע מתי יסתיים). 
 
SMART CITY FREE
 
 
 



 
 
Bookmark and Share