Telecom News - דו"ח: מתחמי חוות השרתים ומרכזי הנתונים בעולם גדלים בקצב שיא

דו"ח: מתחמי חוות השרתים ומרכזי הנתונים בעולם גדלים בקצב שיא

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> דו"ח: מתחמי חוות השרתים ומרכזי הנתונים בעולם גדלים בקצב שיא

דו"ח: מתחמי חוות השרתים ומרכזי הנתונים בעולם גדלים בקצב שיא

מאת: מערכת Telecom News, 10.4.19, 19:10ג'יי אפשטיין,צילום יחצ ישראל הדרי

מעבר לגידול בשטחי האחסון לשרתים, מתחמי הנתונים עתידים בקרוב להתקרב גאוגרפית למרכזי אוכלוסייה. הביקוש למתחמי הנתונים וחוות שרתים ענקיות מזנק בשנים האחרונות הודות לצורך הגובר של חברות ופרטים לגשת לבסיסי נתונים ענקיים המאוחסנים בענן. לכך מצטרפת כניסת רשת ה-5G לשירותי ענן, שמביאה אף היא להשקעות עצומות בנדל"ן לחוות שרתים.

בימים אלה חשפה גוגל את פרויקט הדגל המסתורי שלה בתחום הגיימינג STADIA - ממשק משחקי וידיאו מבוסס ענן שמבטל את הצורך ברכישת קונסולה יקרה ומאפשר התחברות מכל מחשב או טלפון נייד בעלי חיבור לאינטרנט מהיר.

השירות החדש של גוגל הוא המצטרף האחרון לרשימה ההולכת ומתארכת של שירותי מחשוב מבוסס ענן הדורשים מרכזי עיבוד וחוות שרתים בעלי נפח ועוצמות אדירים. חשיפתה של גוגל אינה מסתכמת רק בהיבט הטכנולוגי-עסקי או בהשפעה על שוק הגיימינג ומסתבר שהיא, כמו שירותים מבוססי ענן אחרים, צפויים להשפיע עמוקות גם על ענף הנדל"ן וכן על הביקושים לחוות שרתים ולמרכזי מידע.

במסגרת כנס נדל"ן, שקיימה בישראל פירמת עורכי הדין הגלובלית DLA PIPER, הוצגו נתונים מדו"ח נדל"ן גלובלי – תוצאות סקר, שנערך בקרב מאות בכירים מענף הנדל"ן בארה"ב, ולפיו מתחמי ענק לחוות שרתים צוינו כאחד מ-5 היעדים האטרקטיביים ביותר להשקעות נדל"ן וכיעד שהם נוטים להשקיע בו בשנה הקרובה, הרבה לפני השקעות בנדל"ן למשרדים בפאתי ערים או בפרברים, מבנים קמעונאיים או תעשייתיים (ללא לוגיסטיקה), מלונות ומעונות סטודנטים.

העניין הרב, שמייצרים מתחמי הנתונים וחוות השרתים בקרב משקיעים, הוא עדות נוספת למגמה רחבה יותר של שינויים מבוססי טכנולוגיות חדשות בתחום הנדל"ן המסחרי. כך למשל, פריחתם של עסקי המסחר המקוון הגדילה את הביקוש לשטחי איחסון פיזיים עבור מרכולתם.

נדל"ן לצרכים לוגיסטיים ומחסנים דורג כסקטור המועדף להשקעה בקרב 43% ממשיבי הסקר. הזדמנות חדשה בתחום הנדל"ן המסחרי, כפי שעולה מן הסקר, נוצרה גם כתוצאה ממתחמי העבודה המשותפת העושים שימוש באלגוריתמים לצורך ניהול מתחמים משותפים, כגון: WeWork או Knotel.

הביקוש למתחמי הנתונים וחוות השרתים מזנק בשנים האחרונות הודות לצורך הגובר של חברות ופרטים לגשת לבסיסי נתונים ענקיים המאוחסנים בענן. דרישה זו צפויה להתגבר ב-3 השנים הקרובות עם המעבר לשימוש ברשת סלולרית G5 והאימוץ של ריבוי שירותי ענן ע"י חברות.  

עדות לכך הם הנתונים (שצוטטו מדו"ח חברת הנדל"ן JLL), לפיהם במהלך 2018 נחתמו 68 עסקאות בתחום בסך מצטבר של 16 מיליארד דולרים. סכום זה אמנם נמוך מהשיא, שנקבע אשתקד ועמד על 20 מיליארד דולרים עם הרכישה של מתחמי הנתונים של Verizon וחברת DuPont Fabros, אך כמות העסקאות כמעט הכפילה עצמה, לעומת 48 עסקאות ב-2017.

מהמחקר אף עולה ,שיותר ויותר משקיעים מתחום תשתיות החשמל והסלולר מזהים ערך ארוך טווח בהשקעה במרכזי נתונים. מגמה המתבטאת בעיקר בעסקאות מיזוגים ורכישות.

כך למשל, ב-2018 החברה הקנדית Brookfield Infrastructure - מחברות ההשקעות הגדולות בעולם בתשתיות, חברה לקרן הנדל"ן Digital Realty Trust לרכישת החברה הברזילאית המובילה Ascentty, שמספקת ומפעילה מתחמי נתונים לכמה מפלטפורמות הענן המובילות בעולם, בסכום של 1.8 מיליארד דולרים.

גם ישראל לא נעדרה ממפת העסקאות: בנובמבר 2018 נרכשה NooBaa הישראלית, חברה המפתחת תוכנה לניהול מידע הממוקם בשירותי ענן שונים בממשק אחד, ע"י Red Hat שבשליטת IBM.

עסקאות נוספות, שצפויות להיסגר ב-2019, כוללות: השלמת הרכישה של 31 מתחמי נתונים של AT&T ע"י Brookfield Infrastructure בסכום של 1.1 מיליארד דולרים, מציאת קונה למפעילת מתחמי הנתונים הגדולה באפריקה Teraco לפי הערכת שווי של בין 600 מיליון למיליארד דולרים.

מגמה מרכזית נוספת, שצפויה להניע את תעשיית מתחמי הנתונים קדימה בשנים הקרובות, היא המעבר לשימוש ברשת סלולרית 5G. רשת הסלולר החדשה תגדיל את מהירות הגלישה של משתמשי הסמארטפונים ותוביל לעלייה בכמות ההורדות של תכנים כבדים. לפיכך, הביקוש לאיחסון נתונים בנפחי ענק יילך וייגדל.

נתון מעניין לא פחות הוא, שקיצור זמן ההמתנה לתכנים ברשת, שנעשה אפשרי הודות לתשתית הסלולרית החדשה, יחייב בניית מרכזי נתונים כמה שיותר קרוב למשתמשים. כלומר, בדומה לאנטנות סלולריות, שרתי אחסון הנתונים ייצטרכו להיות ממוקמים בקרבה גיאוגרפית למקום ייצור הנתונים: קמפוסים ואזורי מגורים. 

התחרות בין חברות, שמספקות שירותי ענן, צפויה לגדול גם היא עם המעבר של חברות רבות לרכישת תמהיל של שירותי ענן מגופים שונים. כתוצאה מכך, יעלה הביקוש למספר המתחמים והשרתים.

העלייה המתמדת במסחר האלקטרוני, לצד הביקוש הגובר לשירותים מבוססי ענן הביאו לזינוק נחשוני בצריכת החשמל בחוות השרתים בארה"ב. ונתון נוסף, שנחשף בדו"ח, הוא הביקוש הגובר לשירותים מבוססי ענן, ועדות לכך הוא הזינוק הנחשוני בצריכת החשמל בחוות השרתים בארה"ב, שעומדת כעת על 775 מגה ואט - כפול מבשנה שעברה.

כלומר, ארה"ב ממשיכה להיתפס כיעד המועדף להקמת מרכזי נתונים עם מרכזים הצורכים כ-775 מגה ואט של חשמל. מדובר בעלייה של מעל 200% בצריכת החשמל של מתחמים מסוג זה, לעומת 333 מגה ואט ב-2017.  

במדינת צפון ורג'יניה, מקום מושבה של חברת AOL בעבר, פועלים מתחמי הנתונים בהיקף הגדול יותר בארה"ב עם צריכה של 270 מגה ואט. גם כאן נרשמה עלייה של מעל 100% בצריכה לעומת השנה שעברה, שעמדה על 115 מגה ואט.

ערים נוספות בעולם, שבולטות בתחום, הן לונדון, שמדורגת שנייה בעולם וראשונה באירופה בצריכת החשמל עבור מתחמי נתונים, עם צריכה של 69 מגה ואט, פרנקפורט, שעקפה את אמסטרדם ומדורגת שנייה באירופה עם צריכה של 46 מגה ואט ובאסיה-פסיפיק מובילות סידני, הונג-קונג וסינגפור עם 20 מגה ואט שלושתן.

1
  
נתון נוסף, שמעיד על הצורך במתחמים נוספים לנתונים, הוא מספר המתחמים החדשים הנבנים בימים אלה מסביב לעולם. לפי המחקר, בימים אלה נבנים ברחבי העולם מתחמים בהיקף 549.7 מגה ואט, כשמתוכם 265.7 מגה ואט בארה"ב. באירופה (בעיקר בלונדון, פרנקפורט ואמסטרדם) נבנים מתחמים בהיקף 165 מגה ואט. סינגפור מובילה את הבנייה באסיה-פסיפיק עם 44 מגה ואט.

2

ג'יי אפשטיין, (בתמונה למעלה), שותף בכיר ב-DLA Piper המשמש כמנהל משותף במחלקת הנדל"ן בפירמה הגלובלית: "הביקוש הגובר למרכזי מידע ולחוות שרתים יוצר תנועה מאסיבית של שחקני נדל"ן משמעותיים, שנכנסים לתחום בעל מאפיינים דומים לעולם הנדל"ן המניב. חשוב לזכור, שכדי לקיים מתחמי חוות שרתים, יש צורך בכוח אדם זמין המתגורר בקרבת מקום. בד"כ, חוות השרתים ממוקמות הרחק ממרכזי הערים. כך, שהדבר משפיע באופן עקיף על שוק הנדל"ן למגורים".

צילום תמונה עליונה: ישראל הדרי

CLOUD FREE
Bookmark and Share