Telecom News - כיצד קוד פתוח מרחיב אפשרויות?

כיצד קוד פתוח מרחיב אפשרויות?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> כיצד קוד פתוח מרחיב אפשרויות?
כיצד קוד פתוח מרחיב אפשרויות?
מאת: מערכת Telecom News, 7.5.19, 14:59ג'ים  וייטהרסט יחצ

קוד פתוח כטכנולוגיה אנושית פורץ אל הזרם המרכזי. כך, שעסקים, ממשלות וארגונים ללא מטרות רווח ברחבי העולם מאמצים אותו. קוד פתוח נכנס לעידן של פריצת דרך חדשה, והופך לתנועה מחוללת שינוי.

בכנס Red Hat Summit, המתקיים בבוסטון (7-9 במאי 2019), ינאם היום ג'ים וויטהרסט, (בתמונה משמאל), מנכ"ל ונשיא רד האט. בין הנושאים העיקריים אליהם יתייחס בדבריו:

"מרתק לראות איך העולם ממשיך להשתנות סביבנו. ונראה, שהשינויים מגיעים מהר יותר מאי פעם. הכנס שלנו הפך לפורום המשקף עד כמה רחוק הגענו  ולאן אנו רוצים להגיע.

במבט לאחור על הנושאים בהם דנו במהלך השנים האחרונות, אני רואה עתה, שעקבנו אחרי התפתחות הדרך בה אנשים עובדים. לדוגמא, לפני 3 שנים דיברתי על עוצמתה של השתתפות - איך עבודה משותפת בדרך פתוחה ושקופה מאצימה את יכולת פתרון בעיות.

לפני שנתיים התמקדתי בהשפעה של הפרט - על כך, שהשתתפות בקוד פתוח היא ספורט פעיל בו אנשים צריכים לנקוט ביוזמה, ובשנה שעברה שיתפתי במחשבותי על כך, שעלינו לחשוב מחדש איך אנו עובדים בעידן של שיבוש.

מהמקום בו אני ניצב היום, ברור לי עתה, שאנו על סף תפנית משבשת אחרת - הפעם אקרא לכך "תנועה", כזו, שתפתח מגוון סוגי אפשרויות ביחס להיכן יכולה החברה שלנו לגדול ולהתפתח בעתיד. אך כדי להעריך את ההשפעה, שתהיה לתפנית זאת, אנו צריכים תחילה להביט לאחור ולהכיר בכך, שאנשים נהגו לעבוד ולחיות באופן שונה מאוד מכפי שאנו עושים היום.

זו אינה הפעם הראשונה, שתפנית מהותית בדרך בה אנו חושבים ועובדים, הובילה לפריחה של קידמה.

לחשוב מחדש על גבולותינו
לפני 500 שנה, לפני שהאמנו במדע וברציונליות ותהליכים, לפני המהפכה המדעית, לא הורשינו לשאול שאלות או להתווכח על משמעות העולם ואופן התנהגותו.

אז חל שינוי קיצוני בדרך בה אנו רוכשים ידע על העולם סביבנו. השיטה המדעית הופיעה הודות ליחידים, שהסקרונתם הייתה גדולה. חלוצים אמיצים כמו גלילאו, שהטיל ספק במה שנאמר לו בגלל מה שהיה יכול לראות מעליו בשמי הלילה, למרות שספקות ושאלות כאלו יכלו להסתיים במאסרו או אפילו במותו, החלו לשאול על העולם סביבם. ככל שאנשים שאלו יותר על מה שראו, שאלותיהם הפכו לטובות יותר ועמוקות יותר.

כתוצאה מכך עברנו מעולם בו האמנו למה שנאמר לנו ע"י רשויות גבוהות יותר, לכזה בו מסקנותינו התבססו על התבוננות והתנסות. כפי שסר פרנסיס בייקון, מי שלעתים קרובות נחשב לאבי השיטה המדעית, ניסח זאת בכישרון רב: "אם אדם יתחיל עם ודאות, הוא יסיים עם ספקות. אבל אם הוא יוכל להתחיל עם ספקות, הוא יסיים עם ודאות".

בלב השיטה המדעית שוכנת סקרנות בלתי נגמרת ביחס לעולם, שאנו רואים סביבנו. זה חלק מהמתודולוגיה הגורמת לנו לשאול למה דברים פועלים כפי שהם פועלים, ואז ללמוד דרך התנסות, ניסוי וטעיה. מדובר בתפנית מגישת "טיעונים מסיקי מסקנות" ל"טיעונים מניחי הנחות" - במקום מלמעלה-למטה, לחשוב מלמטה-למעלה. מדובר בחופש לחקור מה עשוי להיות אפשרי - מעבר לגבולות, שכל רשות גבוהה יותר מנסה לכפות.

ההשפעה על העולם סביבנו
אימוץ סוג זה של מתודולוגיה ניסויית, שינה את הדרך בה הבנו כמעט כל דבר, שאנו עושים ורואים. והוא שינה את הדרך בה אנו חושבים, מה שהניע את תנועות החדשנות, שיצרו את העולם המודרני.

כאשר הכרנו בכך, שכדור הארץ אינו מרכז היקום, נכנסנו לעידן ההארה, שהביא רעיונות חדשים רבי עוצמה כמו חירות הפרט, ממשל חוקתי וסובלנות דתית. המצאות כמו מנוע הקיטור, הטלגרף ותהליך יצירת הפלדה, הובילו למהפכה התעשייתית. לימודי התאוריה האנטומית - מתאוריית המיקרו אורגניזמים עד לטכניקות ניתוח מתקדמות, הביאו למהפכה הרפואית, ששינתה את ההבנה הבסיסית של מחלות וגוף האדם.

כל התקדמויות אלו היו תוצאה של לימוד ובניית הידע על בסיס הידע, שיצרו אלה שקדמו לנו, תוך המשך העלאת שאלות חדשות וחשיבה על תשובות חדשות.

המדע של תגליות נמשך גם היום כולל בעולם של תוכנות קוד פתוח. העקרונות של סקרנות, שיתוף פעולה, מריטורקריה (מינוי אנשים לתפקידים לפי כישוריהם ולא קשריהם) ועצמאות, נמצאים בלב המתודולוגיה הניסויית ודרכו של הקוד הפתוח. אנו יודעים זאת מפני שאנו חיים ערכים אלה כל יום במסגרת התרבות שלנו בחברה. זו הסיבה לכך, שהיינו מסוגלים לפתח ארכיטקטורה מודרנית המשחררת את הפוטנציאל של מפתחים וארגונים כדי לשגשג בקדמת השינויים.

וכמו בייקון ובני זמנו, לא עשינו מסע זה לבד. אלפי חלוצים וקהילות קוד פתוח דחפו קוד פתוח מעבר לגבולות הנתפשים. קוד פתוח הפך ליותר מאשר מתודולוגיה ליצירת תוכנה. הוא התרחב לפילוסופיה ומערך של אמונות. המשמעות של קוד פתוח, ודרך הקוד הפתוח, היא חשיבה מעבר למגבלות, וחקירת עולם של אפשרויות אינסופיות - ביחד.

תנועת שינוי
ע"י אימוץ דרך הקוד הפתוח, הקהילה שלנו סייעה לשנות טכנולוגיות כמו לינוקס, כדי לעזור לעשות את החיים לטובים יותר.

הקהילה שלנו גם שינתה טכנולוגיה אנושית - הדרך בה אנו מקיימים אינטראקציה ופותרים בעיות ביחד.

קוד פתוח הפך לגל הבא של האופן בו אנו יוצרים חדשנות אמיתית בעלת השפעה.

אנשים רבים מכירים יותר ויותר בכך, שקוד פתוח מציע דרך טובה יותר לעבוד.

קוד פתוח כטכנולוגיה אנושית פורץ אל הזרם המרכזי. כך, שעסקים, ממשלות וארגונים ללא מטרות רווח ברחבי העולם מאמצים אותו.

אני מאמין, שקוד פתוח נכנס לעידן של פריצת דרך חדשה, והופך לתנועה מחוללת שינוי. אנשים רבים כל כך שואלים עתה שאלות כמו:

איך אנו מדמיינים ומממשים את הפוטנציאל שנוצר עבורנו ע"י טכנולוגיה זאת?
איך אנו עושים זאת כפרטים?
איך אנו עושים זאת כצוותים?
איך אנו עושים זאת כארגונים, ובסופו של דבר, כחברה בכלל?

איננו יודעים עדין את התשובות לכל השאלות הללו, אבל עם התנסות ושיתופיות, אנו נמשיך לדחוף לכיוון תשובות. רק ע"י המשך חקירה ושאלת שאלות, נמשיך להרחיב את אפשרויותינו היום, מחר ומעבר לכך.

אני מזמין אתכם להצטרף אלינו, לחלום בגדול ולשאול מה הדבר הבא שאנו יכולים לעשות - יחד".

LINUX FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share