Telecom News - 5G - אופק חדש לתעשיית הבריאות

5G - אופק חדש לתעשיית הבריאות

דף הבית >> תקנים חדשים >> 5G - אופק חדש לתעשיית הבריאות
5G - אופק חדש לתעשיית הבריאות
מאת: אלעד פריאל, 3.6.19, 16:36אלעד פריאל צילום יחצ תומר פולטין

הופעת ה-5G מהווה אופק חדש מרגש עבור הטיפול הרפואי. טכנולוגיה חכמה ו-5G מטשטשים את הגבולות בין בית החולים לבית. האפשרות לשמור נתונים, שנאספו דרך התקני IoT על פעולותינו וקבלת מגמות סטטיסטיות חיוניות על מצבנו הבריאותי, משנה את הגישה הטיפולית כפי שאנו מכירים אותה.

ביקור רופא זו מטלה, שאף אחד מאתנו לא שואב הנאה ממנה. איך היינו עונים לשאלה מה עדיף: ישיבה בחדר ההמתנה ועלעול במגזינים ישנים עד שמגיע תורנו, או התחברות לרופא באמצעות הטאבלט הקורא את הנתונים הרפואיים, שנלקחו מאתנו באמצעות התקן מעקב. מי שבחר באפשרות הראשונה שייך למיעוט קטן והולך.

האפשרות לשמור נתונים, שנאספו דרך התקני IoT על פעולותינו וקבלת מגמות סטטיסטיות חיוניות על מצבנו הבריאותי, משנה את הגישה הטיפולית כפי שאנו מכירים אותה. רק לאחרונה שמענו, כי 'וואווי' הסינית (יחד עם רופאי הצבא הסיני) הצליחו לבצע ניתוח כירורגי במרחק של כ-3 ק"מ בין הרופא למטופלת, על בסיס רשת הדור החמישי (5G).

בזכות רמת מידע כזו, קרי פרופיל בריאותי דיגיטלי, בדיקות רפואיות לא יהיו תלויות בסקירה של 30 דקות אצל הרופא על מצב בריאותנו, כאשר אנו לא ממש מדייקים במתן תשובות לשאלות הרופא. במקום זאת, הבדיקה תהפוך לשיחה המבוססת על דאטה אמינה בעניין אורח חיינו. כל זאת, מרחוק דרך הלפטופ, הטאבלט או הסמארטפון שלנו.

רוחב הפס המבטיח והצפוי מטכנולוגיית 5G וטרנספורמציית הסלולר, יספקו את הבסיס להמציא מחדש את הטיפול הרפואי והבריאותי. ע"י איסוף סדרות דאטה יותר חכמות (במקום נקודות בזמן בלבד) ומינוף טכנולוגיית הבינה המלאכותית, ספקי שירותים רפואיים, ואפילו המטופלים עצמם, יוכלו לעקוב אחר מגמות, לזהות שינויים ובעיות בריאות מוקדם ובצורה מדויקת מאי פעם.

הטיפול הרפואי אינו הופך לווירטואלי יותר רק כדי לקשר טוב יותר בין ספקי השירות, המומחים והמטופלים. הוא גם הופך ליותר מותאם אישית לגבי הדרך ומועד קבלת ההחלטות. ככל שמספר נקודות הדאטה, שמשמשות להחלטה רפואית גדול יותר, כך התוצאה תהיה טובה יותר עבור המטופל.

תעשיית הרפואה נצבת כיום בפני פרשת דרכים. בעוד כמות המידע הזמין היא חסרת תקדים, ספקי שירותים רפואיים עדיין אינם מסוגלים לעשות במידע זה שימוש רלוונטי ומשמעותי. כדי לעמוד בצורכי העולם המשתנה במהרה, אנו זקוקים לרשת המסוגלת להניע את מהירות החיבור מול היקף הדאטה.

5G צפויה לספק את התשתית הנדרשת ותתמוך בהתקנים חכמים ובהחלטות מהליבה לקצה, ובכך תייצר סדרות נתונים חכמות ובטוחות יותר המאפשרות התאמה אישית גדולה יותר.

טיפול באנשים מבוגרים מהווה מקרה אופייני ליתרון מובהק של השינוי הצפוי להשפיע על יכולת טיפולית מהבית עבור הורה מבוגר. חיישני IoT יוכלו לציין מתי המטופל ער, אם הוא פעיל, אם אכל, מה אכל והאם נטל את התרופות. אם ההורה סובל ממצב כרוני, מערכות מחוברות אלו תקלטנה את המגמות החיוניות באופן רציף.

טכנולוגיית 5G תבטיח, שקליטת הדאטה מתבצעת בצורה יעילה ובכדאיות כלכלית, תוך שימוש במידע הנאסף והפיכת ההתקנים המחוברים לחכמים יותר. בהתחשב ברגישות הנתונים, הם צריכים להיות משודרים ומשותפים בצורה בטוחה.

לא משנה היכן אתם נמצאים בעולם, כאשר אתם דואגים להורה, תהיה לכם גישה למידע הרפואי שלו וכך תזכו לשקט נפשי. יתרונות אלה נכונים גם עבור המטופל עצמו עם בדיקות בריאותיות יומיות וקביעת תור בעקבות כל סימן קל להתפתחות מחלה, שיכולות להגדיל את הסיכוי לדיאגנוזה מוקדמת, לספק טיפול מהיר יותר ולהקטין את הסיכון למצב בריאותי בלתי הפיך. 5G יכול לאפשר טיפול רפואי לאנשים מבוגרים בבית ללא מגבלות גאוגרפיות.

הגמישות חלה גם על הטיפול הקליני כאשר יש צורך לבקר מומחה שאיננו זמין במקום ובזמן המתאימים. הרופא יוכל ליהנות משידור וידאו ב-5G ולחלוק בצורה אינטראקטיבית דיאגנוזה או תובנות אחרות. חיבור זה יכול אף להתרחב לאירועים קריטיים כמו בזמן נסיעה באמבולנס או אפילו במהלך ניתוח.

בעוד חלק מיכולות אלו זמינות היום, 5G הופך הכל ליותר נייד, אמין ומיידי יותר. בית חולים חכם יכול לקלוט דאטה בזמן פינוי החולה ולקבל החלטות רפואיות מותאמות אישית המבוססות על מגמות והתפתחויות במצב בריאותו מאז תחילת הפינוי ועד להגעתו לבית החולים.

ברמה הכי בסיסית, 5G עוזר לספק תוצאות וטיפול טובים יותר. שיטות מעקב משופרות וחיבוריות וניטור וירטואליים, צפויים לצמצם אשפוז חוזר של חולים. אם, למשל, החולה זקוק לפיזיותרפיה ומתבקש לבצע תרגילים קבועים, הם יהיו הרבה יותר יעילים אם אחות תוכל לבדוק איך הוא מבצע אותם דרך וידאו צ'ט.

טכנולוגיה חכמה ו-5G מטשטשים את הגבולות בין בית החולים לבית, ומאפשרים ניהול רפואי טוב יותר בטווח הארוך עבור מטופלים הזקוקים למשאבים רבים של מערכת הבריאות. בדיקות בריאותיות קבועות ותכניות וירטואליות יכולות לצמצם את עלויות הטיפול עבור אנשים אלה, במיוחד באזורי פריפריה.

בזכות 5G, בתי חולים באזורי פריפריה יכולים לגשת למשאבי מדף וירטואליים מהשורה הראשונה לפי הצורך ובכך לשרת טוב יותר את הקהילות שלהם. בעידן של טיפול מבוסס ערך, ספקי שירותים רפואיים נהנים מרווחים גדולים יותר רק כאשר חוויית המטופלים שלהם משתפרת.

הופעת ה-5G מהווה אופק חדש מרגש עבור הטיפול הרפואי. הוא יכול לעזור לספק טיפול אישי, ולהקנות יכולות ניתוח מידע חכמות יותר. המשמעות של טיפול רפואי משופר, אינה מוגבלת לחסכון בהוצאות ולמתן שירות טוב יותר. בסופו של דבר, שיפור הטיפול מאפשר לשמוע את קולו של המטופל ולתת תקווה לאריכות ימים ואיכות חיים.

צילום תמונה עליונה:תומר פולטין

מאת: אלעד פריאל, יוני 2019.
מהנדס מערכות תקשורת, דל טכנולוגיות ישראל
 
רפואה דיגיטלית
 



 
 
Bookmark and Share