Telecom News - מערכת כריזה: איך לבחור מערכת המתאימה לצרכי העסק?

מערכת כריזה: איך לבחור מערכת המתאימה לצרכי העסק?

דף הבית >> גאדג'טים לעסקים >> מערכת כריזה: איך לבחור מערכת המתאימה לצרכי העסק?
מערכת כריזה: איך לבחור מערכת המתאימה לצרכי העסק?
 מאת: מיכאל פנחס, 14.9.19, 20:14מיכאל פנחס
 
באילו מצבים יש צורך במערכות כריזה? מהם התקנים בתחום מערכות הכריזה? מה הדרישות ממערכת כריזה מודרנית? למה העולם עבר למערכות IP גם בכריזה וגם בטלפוניה (המשתלבות כיום ביחד)? למה מרכזיות IP עברו לענן?
 
מערכות כריזה הן חלק ממארג פתרונות המתח הנמוך שיש בארגונים ובעסקים מכל סדר גודל. עסקים רוכשים מערכות כריזה למגוון רחב של צרכים ומצבים:
  • מסירת הודעות לעובדים ולקהל הנמצא בתא השטח שמערכת הכריזה מכסה אותו. השימוש העיקרי הוא לפנות, ליידע ולהתריע במעגל רחב של אנשים כגון לקוחות, עובדים ומבקרים במקומות פומביים. זהו פתרון מושלם ונדרש עבור מלונות, בתי ספר, מתקנים רפואיים, מרכזי קניות ומרכולים, מסעדות, שדות תעופה, תחנות, בנייני משרדים, מפעלים, מחסנים, מתקני ספורט ותרבות ועוד.
  • אזעקה אוטומטית במצבים, שהוגדרו מראש (או ידנית). מבני ציבור בישראל מחויבים על פי החוק והתקנות העירוניות המקומיות להתקין מערכות כריזה בעיקר לצרכי פינוי מהיר, מסירת הודעות וכיו"ב. עסקים רבים מחויבים במערכות כריזה כחלק מהתנאים של הרישיון לעסק ועל פי המפרט המשטרתי ושל שירותי הכיבוי, לבטיחות של העסק והנמצאים בו, או בסביבתו הקרובה. לעיתים נדרש "פאנל כבאים". כך, שכוחות לוחמי האש, שמגיעים לעסק, יוכלו לשלוט במערכת הכריזה בעצמם.
  • מוזיקת רקע בשטחים המעוניינים לספק בהם מוזיקת רקע.
  • מערכת כריזה המחוברת למערכת האזעקה, או למערכת גלאי העשן, גלאי גז, גלאי אש וכיו"ב שיש בעסק, כדי להתריע על הסכנה שנתגלתה ולספק הוראות להתנהגות האנשים המצויים באותו אזור.
  • צלצולים כדי לבשר, שהגיע הזמן לבצע פעילות מסוימת המוכרת לנמצאים באותו מקום המכוסה ע"י הכריזה (דוגמת: תחילת \ סיום שיעור, תחילת \ סיום הצגה, תחילת \ סיום עבודה). זה כולל, למשל, שעון צלצולים לבתי ספר ומוסדות חינוך, מפעלים וארגונים, שכולל מיתוג אוטומטי לפי תכנות מראש לשעת צלצול, משך צלצול ומגוון אפשרויות השמעת צלצולים, דרך מערכות שמע חיצוניות ומובנות.
  • אזעקת בעלי תפקידים הנמצאים בטווח השמיעה של מערכת הכריזה והכוונתם.
  • מערכת כריזה על רכבים (לצרכים מגוונים, החל מכריזה על מכירת מוצרים או כל הודעה אחרת וכלה בכריזה ברכבי חירום והצלה).
  • מערכות כריזה ניידות למארגני אירועים והעברת מסרים לאירועים חד פעמיים.
  • שילוב בחדרי ישיבות גדולים.  
  • מערכות כריזה להודעות ואזהרות אוטומטיות על בטיחות באזורים מסוימים ומוגדרים.
  • מערכות כריזה הנמצאות בפתחים, שערים ובכניסות, למשל בכניסות לחניונים, בכניסות לעסקים ומשרדים, כניסות לאולמות, המבצעות כריזה לנמצאים בסביבת אותו פתח.
האם יש תקנים בתחום מערכות כריזה?
בהחלט. מומלץ לא לרכוש מערכת כריזה, שאינה עונה על 2 התקנים העיקריים (ועל המערכת יש אישור, שהיא עומדת לפחות באחד מ-2 התקנים הללו, רצוי שניהם גם יחד):
  • תקן 1220 חלק 3 של מכון התקנים למערכות כריזה. ניתן לעיתים להסתפק בתקן האירופאי: תקן EN54-16.
  • מפרט מס' 160 של משטרת ישראל ומשרד הפנים למערכות כריזה.
העמידה בתקנים מבטיחה, שמערכת הכריזה תפעל בכל מצב, כי יש בה מצבר חירום (או מחוברת למצבר חירום חיצוני, או גנרטור חירום, לשמירה על רציפות שידור גם בהפסקת חשמל מוחלטת). יש לבדוק, שהמערכת תוכל לפעול לפחות 30 דקות ללא חשמל חיצוני מרשת החשמל.
 
מאוד מומלץ, שמערכת המצבר\ים היא מהסוג, שאיננו דורש טיפול או הוספת מים - Maintenance Free. כ"כ חובה, שהמיקרופון, או המערכת המזינה את הקול הנשלח למערכת הכריזה, תהיה אף היא מוגנת מפני נפילות חשמל.
 
לכן, רכישת והתקנת מערכת כריזה חייבת להתבצע ע"י אנשי מקצוע, לאחר ניתוח צרכים מקצועי ולאחר ביצוע "סקר אתר", שבעקבותיו מפיקים "דוח התאמת ציוד ומיקומו", כולל תכנון כמות אזורי הכריזה, כמות ציוד הקצה (הרמקולים וכל האביזרים הנדרשים), תכנון החיבורים, כמות הבקרים והרכזות, עוצמות של ציוד הקצה לפי סוג (רמקול כריזה, רמקול שופר, רמקול שקוע, רמקול טורי, רמקול קיר, עמדת מרצה, וכיו"ב), עוצמת המגברים והמתגים (ככל שיש), תאימות וחיבור למערכות מקבילות, אביזרים נוספים וציוד נלווה נדרש לפי הצרכים, כמות מגאפונים (למקרה של כשל כללי במערכת - לגיבוי ע"י כריזה ידנית במגאפון), רמת אבטחת המידע והגנה מפני התקפות סייבר הנדרשות מהמערכת ועוד.
 
בנוסף, המחוקק הישראלי אמר את דברו בעניין "תשתיות תקשורת אחודות", במסגרת תקנות תכנון ובניה, התקנת מתקני תקשורת, קובץ תקנות מס' 6898 מיום 21 ביוני 2010. התקן הזה מפרט לפרטי פרטים איך בונים ופורסים תשתית תקשורת אחודה בבניינים, כולל בבניינים רבי קומות.
 
התקנות הללו הן חובה במבני מגורים והן רשות במבנים תעשייתיים ובמבנים, שאינם למגורים. למרות זאת, מומלץ להיעזר בתקן זה כדי להתקין "תשתיות אחודות" גם במבני עסקים ומסחר, לא רק בבתי פרטיים. זה הכיוון המומלץ לפריסת תשתיות בכל מבנה, כולל תשתיות הכריזה.
 
מהן הדרישות ממערכת כריזה מודרנית?
כמו כל המערכות האלקטרוניות, גם מערכות הכריזה ביצעו שדרוג ועברו לעולם ה-IP (כלומר: מחוברות בפרוטוקול האינטרנט) ונשלטות מהענן. מערכות כריזה IP מאפשרות הפצת שמע דרך פרוטוקול IP למרחקים גדולים, או אפילו באופן אלחוטי \ סלולרי, ללא מגבלות טווחים.
 
מכאן, שהעולם של מערכות כריזה אנלוגיות – מת ומומלץ לא לרכוש מערכות אנלוגיות (למרות הפיתוי של המחיר הזול, בגלל יבוא של עודפים מהמזרח הרחוק).
 
כלומר: גם מערכות הכריזה יכולות להתחבר ללא חוטים, כלומר: ברשת אלחוטית, בד"כ רשת WiFi או סלולר, אם אין כיסוי של WiFi לנקודה בה יש מערכת כריזה. לעיתים נעשה שימוש בתקשורת אלחוטית חלופית, במיוחד במקומות בהם משלבים את מערכת הכריזה במערכת בית\משרד\עסק חכם, למשל בתקשורת בשם ZigBee (או בלוטוס' ו- Z-Wave).
 
חיבור מערכת הכריזה למרכזיית הטלפוניה, לרבות טלפוניה בענן, מאפשר דיבור למערכת הכריזה דרך כל עמדות הטלפון הנייחות והניידות הקיימת בארגון (כולל ישירות מהסמארטפונים ע"י הפעלה פשוטה ביותר. זה מאפשר הפעלה ודיבור למערכת הכריזה דרך כל טלפון קווי וסלולרי, מכל מקום בעולם.
 
חיבור מתאם הכריזה בעידן שירותי הענן נעשה דרך האינטרנט ע"י כתובת IP וממשק פשוט להפעלה (בד"כ דרך אפליקציית המרכזיה הווירטואלית בענן). בעידן מרכזיות בתקני WebRTC (הפעלה דרך כל דפדפן נייח או נייד), גם הפעלת הכריזה אפשרית ללא כל אפליקציה, פשוט ישירות מתוך הדפדפן (בהנחה, שבמכשיר הקצה יש מיקרופון, מה שנכון לגבי כל סמארטפון, מחשב נייד או טאבלט).

TELECOM EXPERTS
 
למה העולם עבר למערכות IP, גם בכריזה וגם בטלפוניה (המשתלבות כיום ביחד)?
המחירים של פתרונות מסוג של מרכזיותIP  וכל מערכת אחרת מבוססת IP, מאוד זולים, במיוחד תעריפי השיחות והמסרונים (ולכן הגישה של מרכזיות בענן זוכה לפופולריות רבה). היות שבגישה זו, השירותים מסופקים בענן, אין הפתעות בעלויות החודשיות של הלקוחות, כי כמעט רוב השירותים הם במודל SaaS ("תוכנה כשירות" בתעריף חודשי ידוע הכולל הכל). ניתן להתנסות בחינם בכל שירות של מרכזיה בענן ללא התחייבות, כדי להיות בטוחים, שזה הפתרון המתאים לצרכים של העסק.  
 
הפתרונות של מרכזיית IP בענן מתאימים לכל: החל ממשתמש בודד בעסק זעיר העובד מביתו -SoHo , דרך עסקים ברמת הSMB- וה-SME ועד חברות בינלאומיות וארגוני ענק (Big Enterprises).
 
למה מרכזיות IP עברו לענן?
יודגש, שהפלטפורמה החדשה והמובילה כיום לתקשורת ארגונית בעולם כמו גם בישראל נעשית כולה בענן, דרך רשת האינטרנט. אפילו משרדי הממשלה וגופי הסמך הממשלתיים עברו ועוברים לענן, בפרויקט בשם "שירלי", שמבוצע באינטגרציה של בינת עם פלטפורמת הענן של סיסקו וספקי שירותי ענן נוספים.
 
תקשורת בענן זו פלטפורמה המאפשרת לקיים פגישות ושיחות וידאו מכל מקום ובכל זמן. זה מאפשר לייצר מוקד שירות וירטואלי ללקוחות, ליצר מזכירה וירטואלית לכל אחד ולספק יכולות "עבודה קבוצתית" על "תשתיות אחודות", מכל מכשיר קצה ובכל מקום בעולם, מעל לכל רשת תקשורת.
 
הפתרון החדש של העולם העסקי החדש כולל שירות תקשורת מלא: שירותי מרכזיה מתקדמת, פלטפורמת ניהול שיחות ועידה מכל התקן באיכות הגבוהה ביותר, מערכות וידאו לשיחות ועידה, התאמה מלאה לכל סוגי חדרי הישיבות בארגון והעיקר: עבודה קבוצתית במתכונת של עבודה ברשת חברתית המוכרת לכל אחד מהסמארטפון שלו. זאת, תוך הגנה מלאה על כל המערכות, תאימות לכל הרגולציות, גיבויים על כל המערכות ושרידות של 99.999% מהזמן.
 
בעבר, כאשר אדם החליט לפתוח משרד, הוא היה צריך גם חדר תקשורת ושרתים. היום, המשרדים כבר מרושתים והכל עובר דרך הענן. כבעל עסק אתה יכול להיכנס לפורטל וירטואלי ולבחור את השירותים, שאתה רוצה עבור המשרד שלך, בין אם זה שיחות רגילות או וידאו, תמלול, הקלטות, כמות השלוחות וכד'. ואם העסק שלך משתנה אתה יכול להרחיב או להקטין את השירותים אונליין והכל דרך הענן.
 
כל משרד מעוניין כיום להיות עם חיבוריות בין כל הטלפונים הנייחים והניידים. מרבית בעלי העסקים צריכים, שהשיחות תהיינה מוקלטות ושמורות, והמוצר של טלפוניה בענן מאפשר לדבר עם כולם בשיחות אודיו/וידאו ותקשורת פנים ארגונית. בענן מקבל העסק משרד וירטואלי, שבו אתה כמשתמש לא תלוי במקום ויכול לנוע ממשרד למשרד עם השירותים וה-Data שלך, בלי לדאוג להעברות של תשתיות ושרתים, וכל תכונה, שאתה רוצה להוסיף או לגרוע מהמשרד שלך, בין אם הם שיחות וידאו או תמלול והקלטה, זה נעשה באמצעות לוח וירטואלי בלחיצת כפתור ובזמן אמת.
 
היתרון האמיתי במעבר לתקשורת בענן הן הגמישות והיכולת לבצע שינויים בפורטל וירטואלי. כך, אתה או אנשי ה-IT שלך לא צריכים להיות במשרד כדי לעשות התאמות.

דור העובדים של היום פחות מרותק למשרד. העובדים יותר חופשיים ורגילים לעבוד בכל מקום עם מחשב נייד, טאבלט וסמארטפון והענן נותן לך את החופש הזה.
 
תשומת לב, שעולם התקשורת והטלפוניה העסקית מתפתח מהר והלקוחות (וגם המנהלים והעובדים) לא מוכנים להסתפק היום בטלפוניה הישנה ובמערכות הישנות, כשביד יש להם סמארטפונים מתקדמים עם יכולות מולטימדיה מתקדמות ואיכותיות.
 
עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי IP-PRI. זה בדיוק אותו דבר.
 
לכן, הם בוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית ומערכות שיחות ועידה פיזיות אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מערכות טלפוניה ושיחות ועידה וירטואליות ובענן.
 
ניתן להתקין הכל לבד, אולם בחירה באינטגרטור מספק יתרונות לעסק, ובכלל זה: התקנה, תחזוקה ותמיכה שוטפת, אינטגרציה עם מערכות עסקיות המצויות בעסק, הגנות נוספות, שירותי פורטל עסקי, ניהול השדרוגים, תמיכה בחיבורי מכשירי סלולר וטאבלטים מסוגים ספציפיים הקיימים בעסק, שילוב כלים חדשים דוגמת צ'טבוטים ורובוטים, שילוב יכולות "זיהוי דיבור" לרבות בניתוב שיחה, שילוב גאדג'טים חדשים דוגמת Alexa (ומתחרותיה), שילוב יכולות AI (אינטליגנציה מלאכותית), שילוב מערכות "שיחות ועידה" מגוונות, שילוב מערכת אזעקה, מצלמות אבטחה, מערכות כריזה, סנסורים (IoT - בית ועסק חכם), בקרת כניסה וניהול עובדים, קופה רושמת, חיבור לרשתות תקשורת מהדור החדש דוגמת רשתות SD-WAN ועוד.
 
ניתן ומומלץ לתחר ולבחור את המשווק \ אינטגרטור המספק את השירות הזה בצורה ובמחיר המתאימים לצרכי העסק, לאחר ניתוח הצרכים של העסק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ספטמבר 2019.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

כריזה
 
 
 



 
 
Bookmark and Share