Telecom News - מתי יחלו בישראל לעסוק ב-6G (הדור השישי בסלולר)? רק אחרי סילוק הצמרת!

מתי יחלו בישראל לעסוק ב-6G (הדור השישי בסלולר)? רק אחרי סילוק הצמרת!

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מתי יחלו בישראל לעסוק ב-6G (הדור השישי בסלולר)? רק אחרי סילוק הצמרת!
בארה"ב, באיחור של כשנה אחרי סין, החל הרגולטור לתקשורת (ה-FCC) לעסוק ב-6G, הדור הבא של הסלולר. זאת, כי הדור הנוכחי של הסלולר - 5G, הוא עובדה קיימת, שמתפשטת בכל שטח ארה"ב, ולכן יש צורך לנוע קדימה. בישראל - זה לא קורה ולא יקרה בטווח הזמן הנראה לעין. אפילו פריסה של 4G (דור רביעי) - לא הושלמה אצלנו! רק סילוק הצמרת הנוכחית של משרד התקשורת (שר, מנכ"ל ועוד כמה בכירים), יכולה לפתוח את הסתימה הרגולטורית הזו. ומהי טכנולוגיית CBRS המתפתחת במקביל?
מאת: אבי וייס, 26.10.19, 18:35דונלנד טראמפ

במאי 2018 (!), פרסמתי מאמר תחת הכותרת: "חדשות תקשורת בעולם הנייד שלא תמצאו בישראל, גם לא בשנה הבאה", שבו דיווחתי על תחילת הפיתוח של רגולציה וטכנולוגיות ל-6G, הדור השישי בטכנולוגיות הסלולר, מה שהחל בסין. זאת, אחרי שטכנולוגיית 5G הפכה לעובדה קיימת ולשירות מסחרי בסין, בכל 3 מפעילות הסלולר הגדולות הקיימות בסין.

בארה"ב, גם כן החלה פריסה של 5G ב-2018 (נתונים מעודכנים על פריסת 5G בעולם, נכון לאוקטובר 2019, על פי ארגון GSA, יש כאן - למתעניינים), אבל הרגולטור לתקשורת בארה"ב, ה-FCC, החל לטפל בהתקדמות רגולטורית וטכנולוגית לכיוון ה-6G רק במרץ 2019, בהודעה לתקשורת הנמצאת כאן, למתעניינים.

ההחלטה הראשונה בנושא זה של ה-FCC הייתה לבחון הקצאת תדרים ובכמות גדולה (של מעל ל-21 גיגהרץ) בתחום שמעל ל-95 גיגהרץ, ולהקצות את כל התדרים הללו כחופשיים (דהיינו: שלא נדרש להם רישיון). פירוט ההצעה נמצא כאן, למתעניינים.

התכנית הזו זוכה לתמיכת הנשיא, דונלנד טראמפ, (בתמונה משמאל), שמעודד מאוד גם את פריסת 5G וגם טכנולוגיות מתקדמות נוספות דוגמת AI ומחשוב קוואנטי.

יודגש, שיש עוד מדינות מתקדמות, שנכנסו "למירוץ ל-6G", דוגמת פינלנד. פרטים על תכנית 6G של פינלנד - יש כאן

למה נולד הצורך ל-6G, כשעוד לא הסתיימה הפריסה של 5G?
מאוד פשוט: אורך חיי טכנולוגיית תקשורת חדשה הוא כ-10 שנים, עד שהיא מתחילה להיות מוחלפת ע"י טכנולוגיה מתקדמת יותר. לכן, יש צורך כבר כעת לעבוד על פיתוחים, תקנים, תדרים ורגולציה ל-6G כדי שבסביבות 2025 עד 2030 אפשר יהיה לנוע ל-6G, כעשור אחרי שהשוק החל לנוע (ב-2015) ל-5G. 

הסיבות הטכנולוגיות לצרכים החדשים הם מאוד מגוונים וניתן לקרוא עליהם כאן. הצרכים החדשים הללו הם כעת באים כאתגרים עבור המפתחים והרגולטורים, שדוחפים ומעודדים לנוע לכיוון 6G.

6G FREE

בין הצרכים הללו ניתן למנות את:
  • במציאות, דור רביעי מתקדם - LTE בגרסה הכי מתקדמת של דור 4.5, מספק בממוצע רוחבי פס של 28 מגה סל"ש. דור חמישי - 5G מספק בממוצע כ-600 מגה סל"ש. הצרכים הקיימים והעתידיים הם של חיבורים של גיגות, בעיקר לצרכי IoT לרבות רכב אוטונומי ועיר חכמה. אין יכולת לספק גיגות ב-5G ולכן זה יסופק בדור הבא של הסלולר - 6G. הכוונה להגיע עד 1 טרהביט בערוץ היורד ב-6G. מהירות דמיונית, שמהווה אתגר למפתחים של הטכנולוגיה הזו.
  • זמן השיהוי ירד פלאים: מכ-50 מילי-שניות ב-4G לכ-1 מילי-שניות ב-5G. אולם, הצרכים החדשים דורשים הרבה יותר מזה. ליישומים של רחפנים בכמויות, מציאות מדומה \ רבודה, ניתוחים רפואיים באמצעות רובוטיים מרחוק, רכב אוטונמי ועוד, 1 מילי-שניות זה לא מספק. לכן, יש צורך להוריד את השיהוי הרבה יותר וזה ייעשה ב-6G. 
  • שיפור זמן הסוללות במכשירי הקצה לפני שיש צורך בטעינה של המכשיר. טכנולוגיית 5G הורידה את צריכת הזרם והאריכה את חיי הסוללה עד פי 10 מול 4G. אבל זה עדיין לא מספק את הצרכים של הצרכנים. 
  • לצרכים של AI ומחשוב קוואנטי יש צורך במערכת תקשורת הרבה יותר יציבה וחזקה מאשר 5G. 
במקביל להתפתחות לכיוון 6G, מתפתחות טכנולוגיות סלולר חדשות שלא מוכרות בכלל בישראל (וגם לא תהיינה בישראל, בגלל שצמרת משרד התקשורת - שר ומנכ"ל ועוד כמה בכירים, עובדים עבור חברות הסלולר ולא עבור הציבור), דוגמת טכנולוגיית CBRS.

היות וממילא זה לא קיים ולא יהיה קיים בישראל, לא ארחיב את הסקירה כאן לגבי הטכנולוגיה הסלולרית הזו, שהיא טכנולוגיה סלולרית זולה ומהירה בתדרים חופשיים - בתוך בניינים ולצרכי IoT

לאחרונה, חברת AT&T החלה לקדם במרץ את היישום של CBRS, וזה מפורט כאן, למתעניינים. המצגת של השיפורים, ש-AT&T הציעה ל-FCC בתחום הזה - נמצאת כאן - למתעניינים. הסברים טכנולוגיים על השיטה הסלולרית הזו יש כאן, למתעניינים. הטכנולוגיה הזו בגרסתה הבאה, שתצא ממש בקרוב (בתחילת 2020), תתמוך גם ב-5G - כאן

כל החידושים בתחום טכנולוגיית CBRS, שנקראת כיום בשם המותג הקליט: OnGo נמצאת כאן - למתעניינים.
מחקר אודות הפריסה הקיימת (כשההשקה המסחרים של OnGo הייתה בארה"ב ב-18 לספטמבר 2019) והפריסה המתוכננת ל-5 השנים הבאות של OnGo יש כאן, למתעניינים. 

סרטון הסבר קצר למה נולד המותג OnGo יש כאן:


עדכון 16.2.20: פורסם כאן כי: "שירותי הדור החמישי יושקו בישראל ב-2025. כך בישר נתי כהן, מנכ''ל משרד התקשורת". כלומר: התחזית הפסימית שלי לגבי דור 5 בישראל - שלא יהיה לפני 2024התממשה. התודות לצמרת משרד התקשורת הישראלי, שהובילה אותנו היישר לתהום.

עדכון 15.10.20: הוקמה התאגדות בשם Next G Alliance, לקידום דור שישי בסלולר - 6G. בין מייסדי הארגון הזה יש את כל השמות הגדולים בתחום התקשורת בעולם, החל מ-AT&T וכלה בסמסונג. קבוצות העבודה שתוקמנה על בסיס ההתארגנות הזו תחלנה לפעול בתחילת 2021, כדי לקדם את התקינה והסטנדרטים לקראת המעבר ל-6G בעשור הקרוב, עם מטרה מוצהרת שארה"ב תהיה בין המובילות של 6G. 

עדכון 11.4.22: חברת הענק AT&T ביקשה מהרגולטור בארה"ב, ה-FCC, שני רישיונות להרצת ניסויים ב-6G בעיר אוסטין שבטקסס. 
התדרים המבוקשים לניסויים:
5.9 עד 8.4 גיגהרץ.
10.7 עד 15.35 גיגהרץ.
92 עד 100 גיגהרץ. 



 
 
Bookmark and Share