Telecom News - הושק צ'טבוט לניבוי ההתפרצות הבאה של הקורונה. מתבקש שת"פ של הציבור

הושק צ'טבוט לניבוי ההתפרצות הבאה של הקורונה. מתבקש שת"פ של הציבור

דף הבית >> בקהילה >> קריירה >> הושק צ'טבוט לניבוי ההתפרצות הבאה של הקורונה. מתבקש שת"פ של הציבור
CORONA FREEהושק צ'טבוט שמטרתו לנבא את ההתפרצות הבאה של הקורונה. מתבקש שיתוף פעולה של הציבור
מאת: מערכת Telecom News, 23.3.20, 18:05

הצ'טבוט שיאבק בקורונה: נוצר כלי דיגיטלי נגיש לאיסוף וניתוח נתונים כדי להגביר את היענות הציבור ולהעניק תמונת מצב עדכנית, שתאפשר לעצור את התפשטות הנגיף. הכוונה לתת פתרון לבעיית הסגרים, לאתר את המקומות הבעייתיים ולשחרר את כל השאר. במהלך 5 הימים האחרונים, מילאו את השאלון כ-110 אלף פעמים. פעילות המיזם היא בתיאום עם משרד הבריאות, שמסכים על החשיבות האסטרטגית שלו ועל הבאת פתרון זה לכלל אוכלוסיית ישראל.

פרופ' ערן סגל והסדנא לידע ציבורי השיקו היום צ'טבוט, שמטרתו לנבא את ההתפרצות הבאה של נגיף הקורונה.

בעקבות התפרצות מגפת הקורונה חוקרי מכון ויצמן למדע, פרופ' ערן סגל ופרופ' בנימין גיגר ופרופ' יובל דור מאוניברסיטה העברית, פיתחו שיטה המאפשרת לרשויות למקד מאמצים באזורים בהם צפויה התפרצות הנגיף. זאת, כדי שיהיה ניתן לעצור את התפשטותו. השיטה מנבאת את מוקדי ההתפרצות ע"י ניתוח מידע מהציבור על התפתחות תסמינים הנגרמים מהנגיף באמצעות אלגוריתמים של ביג דאטה ובינה מלאכותית (AI).

פרופ' סגל: "הכוונה היא להביא יותר אנשים למלא את השאלונים. אנו רוצים לתת פתרון לבעיית הסגרים. נוכל לאתר את המקומות הבעייתיים ולשחרר את כל השאר.

אין שום כוונה לזהות אנשים ספציפיים, שנדבקו באמצעות השאלונים. אין לנו מטרה לזהות את הפרט. אנו רוצים לזהות אזורים בעייתיים, מה שיעזור לנו לנתב לשם את הבדיקות, שמתבצעות כיום לאיתור החולים. לכן, דווקא הורדנו חלק מהמידע' שמזהה את הפרט, כדי לעשות הכל כדי שהמידע לא יאפשר לאתר אדם ספציפי אלא יאפשר רק לתת אינדיקציה על האזור".

דורית חיזי, מנכלי"ת הסדנא לידע ציבורי: "הציבור נרתם, ועד עכשיו עשרות אלפי אנשים מילאו את השאלונים, אבל זה לא מספיק. צ'טבוט פשוט כמו שהכנו יעלה את אחוזי המילוי ויאפשר ליותר אנשים לענות על השאלון. הצ'טבוט תוכנן בצורה vמאפשרת לשמור על פרטיות העונים. כדי לאפשר ליותר אנשים לענות, עמעמנו בכוונה חלק מהתשובות. כך, שאנשים יוכלו לסמוך על המערכת ולשתף איתה מידע עם כמה שפחות חששות".

הסדנא לידע ציבורי היא עמותת מתכנתי קוד פתוח העוסקת בפיתוח כלים טכנולוגים למען הציבור. הסדנא נרתמה לפעילות החוקרים וסייעה בהפיכת השאלון המקוון לנגיש ואינטראקטיבי. כך, שיותר משתתפים ישיבו עליו אחת ליום, כפי שהחוקרים מבקשים. כעת, השאלון מופיע על גבי צ'טבוט, שיאפשר להשיב עליו במהירות יתרה, ובכך יתרום להצלחת המיזם.

במהלך 5 הימים האחרונים, מילאו את השאלון כ-110 אלף פעמים, וכבר כעת ניתן להתעדכן במפת האזורים הארצית הצבועה לפי יחס תסמינים מכלל התסמינים, שנשאלו בשאלון, על פי אזורים גיאוגרפים.

כ"כ, החוקרים זיהו, שיש הבדל סטטיסטי מובהק בין יחס התסמינים המצוי במשיבים הנמצאים בבידוד לבין אלה שלא (0.05 לעומת 0.07 בהתאמה). הממצאים הזמניים מצביעים על יחס תסמינים שונה בערים ובאזורים שונים, דבר המרמז על יכולת זיהוי ברזולוציה גבוהה.

בנוסף, ניתן ללמוד מהתוצאות, שיחס התסמינים נשאר יציב לאורך 5 הימים האחרונים, כיוון שהתפשטות הנגיף היא מעריכית (אקספוננציאלית). ממצא זה מחזק את אמונת החוקרים, שמפת המצב הנוכחית מתארת את תחלואת ישראל טרם ההתפשטות.

פעילות המיזם היא בתיאום עם משרד הבריאות, שמסכים על החשיבות האסטרטגית שלו ועל הבאת פתרון זה לכלל אוכלוסיית ישראל.

כ"כ, חוקרים ממדינות נוספות בעולם, כמו ארה״ב, איטליה וספרד אימצו את השיטה ומפיצים אותה בארצם. בימים אלה החוקרים מקימים עם מדינות אלו ונוספות מיזם בין-לאומי כדי לחלוק כלים, שיטות וידע.

הבוט זמין בכתובת https://coronaisrael.org
 
צטבוט



 
 
Bookmark and Share