Telecom News - מדריך לגולש הסלולרי המסוגר בבית: יש כבר האטה. מי הספק הכי מהיר כעת?

מדריך לגולש הסלולרי המסוגר בבית: יש כבר האטה. מי הספק הכי מהיר כעת?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מדריך לגולש הסלולרי המסוגר בבית: יש כבר האטה. מי הספק הכי מהיר כעת?
משבר הקורונה: הנפילות של רשתות הסלולר תגענה, זה רק עניין של זמן. כרגע, יש מספיק קיבולות לחברות הסלולר לספק את עומסי הגלישה הסלולרית.  אולם, התחילה האטה די ניכרת, שזה היה די צפוי . זאת, מנתונים של סלקום, פלאפון ופרטנר/הוט מובייל. מי הספק הכי מהיר בגלישה הסלולרית כעת? 
מדריך בסיסי לגולשים באינטרנט הסלולרי, שלא מבינים מה נפל עליהם במסגרת מגפת הקורונה, כאשר ישראל הידרדרה החודש למקום 87 המביש והמחפיר בגלישה הסלולרית בעולם. בנוסף, צרור עצות שימושיות בתחום הגלישה הסלולרית. 
עדכונים בסוף הכתבה

מאת: אבי וייס, 25.3.20, 12:15דונאלנד טראמפ

מה ההבדל בין ממשלת ישראל ומשרד התקשורת הישראלי לבין ממשלת ארה"ב והנשיא האמריקאי (דונלד טראמפ - בתמונה משמאל)?

די פשוט להבין את זה. הלילה, נשיא ארה"ב, באמצע "מהומת האלוהים הקטסטרופלית" הקיימת בארה"ב בעניין מגפת הקורונה, הוא חתם (כמפורט כאן) על 2 חוקים (לא אחד, 2 חוקים), לקדם במהירות את פריסת 5G, כחלק מקידום הכלכלה, המשתמשים, הספקים ושוק התקשורת בארה"ב. 

זאת, אחרי שב-2018 דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי מעודכן (הצו הראשון היה של הנשיא לשעבר אובמה), צו המגדיר את מדיניות הממשל האמריקאי לגבי 5G (מפורט כאן), וב-2019 תמך בהכנות לכניסה של ארה"ב ל-6G (ארה"ב הייתה שניה אחרי פינלנד ובמקביל לסין), כמפורט כאן

ובישראל? אנו תקועים עם 4G ובחלק מהמדינה עדיין עם 3G. הצעותיי בנושא (למשל כאן) נזרקו למגרסה, ולכן ישראל במקום המכובד 87 (!!), כשבעשורים הקודמים היינו בצמרת הטבלה העולמית, במקום 2-3. זו נפילה של 4 מקומות רק בחודש האחרון, אנו נמצאים ממש היום, במקום "ממש טוב", בין מלזיה וסרילנקה... כמופיע בתצלום הבא:
SPEEDTEST 

התודות לנתון המזעזע והמחפיר הזה מופנות לאיש שמצוי בתמונה כאן משמאל (מנכ"ל משרד התקשנתי כהןורת, נתי כהן), וכמובן התודות מופנות גם ל-2 שרי התקשורת, שנתנו לו יד חופשית להרוס את שוק התקשורת, איוב קרא ודודי אמסלם.

שמם ייחקק באותיות זהב, בלוח הזיכרון של מחריבי שוק התקשורת בישראל.  

מה מצב הגלישה הסלולרית כרגע?
כרגע, יש האטה (מייד אציג מספרים), אבל המצב עדיין בשליטה. יש לזה כמה סיבות מרכזיות:
  • היקף הנסיעות בכלי רכב ירד דרמטית ולכן השימוש באפליקציות, שנעשה בהן שימוש בכלי רכב, שזוללות רוחב פס דוגמת Waze ירד. מול זה, יש עלייה המקזזת את הירידה הזו וזה תחילת שימוש המוני בכלי מדיה חברתית לתקשורת בין אישית ומשפחתית, דוגמת Zoom, וכלים מקבילים ל"עבודה מרחוק" דוגמת WebEx של סיסקו ו-Teams של מיקרוסופט. כ"כ, יש עלייה בשימוש בכלים חברתיים דוגמת WhatsApp ופייסבוק, שימוש מוגבר במשחקים מקוונים וצפייה בסרטים ווידיאו בסלולר. זה זולל רוחבי פס בצורה פראית. 
  • הקיבולות של החברות הגדולות, שעליהן נשענת תעבורת הסלולר בישראל: פלאפון, סלקום ו-PHI (פרטנר - הוט מובייל), כולל כל החברות האחרות, ש"רוכבות" על הרשתות הללו, עדיין די מספקות (אפשר לראת זאת גם בגרפים של IIX. מה זה? ראה במאמר הקודם: "מדריך לגולש המסוגר בבית: מתי האינטרנט שלו יאט או יתנתק ולמה ומה הפתרון". כל החברות הגדילו את הקיבלות הללו והן עדיין מגדילות. כך, שכרגע יש רק האטה. אולם, הנפילות תגענה, זה רק עניין של זמן.
  • החברות קיבלו תוספת של תדרים באופן זמני ממשרד התקשורת, בגלל שעת החירום, כדי לענות על ביקושים חריגים ועומסים. חשוב להדגיש, שפלאפון הייתה ונשארה הטובה ביותר עם הביצועים הטובים ביותר מבין 3 החברות (ברוב שטח המדינה), בתחום הגלישה הסלולרית למה? הסברים כאן
כמעט כל הגולשים יודעים למדוד ביצועים ברשת האינטרנט הסלולרית. הכלי הכי נפוץ הוא Speedtest, בגרסאות לאייפון ולאנדרואיד. למתוחכמים יותר, מומלץ להשתמש בכלים די מדליקים דוגמת Meteor ו\או OpenSignal

בישראל, אין שום מקום, שבו מוצגים לציבור נתוני השוואה של חוויית הגלישה בסלולר, כמו שיש במדינות רבות בעולם. בריטניה מובילה בנושא של הצגת נתוני חוויית השימוש באינטרנט הנייח והנייד, דרך כל הספקים. משרד התקשורת הישראל, התרשל בנושא, כהרגלו. דיווחתי על כך כבר ב-2014 - כאן וכאן, אבל את משרד התקשורת זה בכלל לא עניין. במשרד התקשורת "לא סופרים את הצרכנים והציבור ממטר".

לכן, הדרך היחידה לדעת נתון כלשהו, היא מדידות חוזרות ונשנות של כל גולש וגולש בסלולר. אם מרגישים ירידה בביצועים, יש לשקול להחליף ספק (במיוחד אם אחרי שמתלוננים בפניו, לא חל שיפור בביצועי הגלישה אצל אותו ספק). הבעיה היא, שהניודים נתקעו לתקופה הקרובה. התודות לאותו משרד תקשורת (כאן) ששכח, שתפקידו לעבוד בשירות הציבור. 

קצת נתונים מהיומיים- שלושה האחרונים:

כמה נתונים מייצגים, משלל מדידות חוזרות ולאורך ימים, שנתרמו מאחד מקוראינו הנלהבים מהצפון, שמבצע מדידות שוטפות בכל 3 רשתות הסלולר של ישראל, כל הזמן. הסברים לנתונים יש בהמשך, לקוראים היותר מתוחכמים, ממש אחרי הגרפים.
הקורא הזה משתמש במדידות במכשירים סלולריים (אייפון ואנדרואיד) הכי חדישים שיש בשוק ומודד שוב ושוב ב-2 מכשירים במקביל (אחד אייפון ואחד אנדרואיד), כל רשת:

א. סלקום:
האטה ניכרת בביצועים, אם כי הביצועים עדיין סבירים ונסבלים. 
מומלץ לעקוב מקרוב, אם הירידה בביצועים ממשיכה. 

המדידות הן ברשת +4G (כלומר: דור רביעי פלוס, ראה סימון מצד ימין למעלה), כשהביצועים ברשת כזו אמורים להיות בערך פי 3 עד פי 6 יותר טובים מזה.
סלקום

ב. פלאפון
האטה בביצועים, אם כי הביצועים עדיין די טובים (לרשת 4G) ובהחלט נסבלים. 

מומלץ לעקוב מקרוב, אם הירידה בביצועים ממשיכה. 
פלאפון

ג. רשת PHI (פרטנר הוט-מובייל):
ביצועים מחפירים ובלתי קבילים. 
מומלץ להתריע לחברה, שאם המצב לא ישתפר, יש סיכוי לנטישה של הספק ומעבר לחברה אחרת. 
פרטנר

יודגש, שכל הנתונים ,שהוצגו כאן, הם מבית אחד בצפון (אני ביצעתי מדידות משלי, והן די דומות, במרכז הארץ, אם כי רשת PHI קצת יותר טובה במרכז הארץ, מזה המוצג כאן), ויודגש, שהנתונים הללו אינם מייצגים את המצב בכל המדינה. כל גולש יכול למדוד את הביצועים של הספק הסלולרי שלו ולהגיע למסקנות בעצמו ונשמח לקבל משובים בעניין זה.
סרטון יוטיוב של מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי אודות היערכות החברה במצב החירום - יש כאן

כמה תוספות, הסברים והמלצות לקוראים היותר מתוחכמים:
  • ברשת +4G ניתן לקבל תיאורטית עד 150 מגה. הסברים נוספים יש במאמר: "היכן גולשים מתחילים לקבל קרוב ל-150 מגה בערוץ היורד בסמארטפונים?". בנוסף לרוחב הפס הנמדד, יש עוד 3 פרמטרים, שנמדדים ב-Speedtest וזה ה-Ping, ה-Jitter וה-Packet Loss. מה זה? יש הסברים בלינקים במאמר, או שניתן למצוא הסברים בגוגל באינטרנט.
  • כדי לקבל את הביצועים הטובים הללו, יש צורך שהסמארטפון (בעל יכולות כאלו) יחובר לאנטנה הסלולרית במינימום של 20 מגהרץ. איך אני יודע אם התחברתי ב-20 מגהרץ או יותר (או פחות)? הסברים יש במאמר: "איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל?". מי שיקרא את המאמר, יגלה, שבעת כתיבתו (2015), פרטנר הייתה ספק הסלולר המהיר בישראל. הפטנט הכושל, שנקרא "שת"פ אנטנות", פרי המצאת אבי ברגר, הרן לבאות (שניים מ"כוכבי" תיק 4000") ובאישור השר דאז גלעד ארדן, הוביל לנפילה של רשתות הסלולר של פרטנר וסלקום, מבחינת הביצועים. אין פלא, שאנו במקום 87 בעולם. בכתבה הזו יש עוד כמה טיפים חשובים. למשל, איך יודעים לאיזה אנטנה סלולר אני מחובר ואיך מוצאים את אנטנות הסלולר הקרובות לבית שלי. מידע נוסף על מיקומי האנטנות בישראל, יש באתר הזה, של המרכז למיפוי ישראל.
  • איך אני אדע מתי האינטרנט הסלולרי שלי יתנתק? הסברים נרחבים יש בכתבה: "מדריך לגולש המסוגר בבית: מתי האינטרנט שלו יאט או יתנתק ולמה ומה הפתרון". יש להסתכל על העומסים של 3 הספקים הגדולים ב-IIX, ולהסתכל על שעות העומס. היות ואין אתר המרכז את הנתונים של חוויית הגלישה הסלולרית. פשוט צריך כל הזמן למדוד, אם חווים עומסים, נפילות ובעיות בגלישה. חשוב גם להתלונן בפני ספק הסלולר אם יש בעיות בגלישה. ניתוח מקצועי מעניין נוסף על הבעיות ביציבות רשתות הסלולר בישראל, יש כאן בגלובס
  • למי שזקוק לשרידות ויתירות של החיבור שלו לרשת האינטרנט הקווי, מומלץ להזמין נתב סלולרי מספק הסלולר שלו (או לרכוש נתב כזה אצל ספק ציוד המוכר נתבים סלולריים) ולקבל חיבור כפול לאינטרנט, גם דרך רשת הסלולר. כמובן, שחשוב לבחור ספק סלולר המספק ביצועים בבית, שבו אתה גר \ נמצא, אחרת הנתב הזה יהיה חסר כל תועלת מעשית. תשומת לב, שיש לחברות הסלולר הגדולות אפשרות גלישה ושיחות דרך ה-WiFi, בשירות הנקרא WiFi Calling ובטכנולוגיית VoLTE, אם הסמארטפון תומך ביכולת הזו. אולם, זה אינו מכפיל את החיבור הקווי לבית, כי השירות הזה משתמש בנתב הביתי הקיים וברשת ה-WiFi של הנתב הביתי הקיים. לכן, רק בנתב נפרד ונוסף לסלולר, מכפילים את רוחב הפס הקווי הביתי. בהחלט מומלץ לשקול את ההשקעה בקו נוסף לאינטרנט - דרך ספק הסלולר, כל עוד בוחרים ספק סלולר, שמספק רוחבי פס טובים בסלולר. 
  • יש עוד אופציה, של שימוש בגלישה הסלולרית בבית למחשבים מכל סוג (לרבות טלוויזיות חכמות), והיא ע"י הפיכת הסמארטפון ל"נתב אלחוטי נייד". האופציה הזו קיימת כמעט בכל הסמארטפונים הנמצאים בידי הציבור. אולם, יש כמה מגבלות חמורות לשיטה הזו: 1) יש צורך, שהסמארטפון יהיה מחובר לטעינה החשמלית כל הזמן, או רוב הזמן, כי השיטה הזו זוללת מתח מהסוללה באופן ממש פראי. 2) טווחי השידור של ה-WiFi מהסמארטפון מאוד מוגבלים, כמה מטרים ספורים וזהו. כלומר: זה יכסה בקושי רק חדר אחד בבית. אמנם אפשר לרכוש "מגדיל טווח" ל-WiFi, אבל זה לא ישפר בהרבה מה שממילא די חלש והוא נקודת התורפה: הסמארטפון. מומלץ, שאם רוכשים מגדיל טווח לרשת האלחוט, לחבר את מגדיל הטווח הזה אל הנתב הקווי. 3) למי שיש חבילות לא גדולות לגלישה מספק הסלולר שלו, החבילה הזו תיגמר מהר ואז משלמים מחירים ממש מופקעים על הגלישה הסלולרית. לכן, יש לבדוק הגדלת חבילת הגלישה. מכאן, שנתב סלולרי במספר סלולרי נפרד, עם חשבון Data בלבד, שמחובר לספק סלולר שמספק ביצועים (כרגע פלאפון מובילה, כפי שכבר ציינתי כמה פעמים. אבל זה לא ייתרון נצח ויש למדוד כל הזמן, כי יש שינויים). פתרון כזה, של נתב סלולרי במספר נפרד, הוא חלופה טובה הרבה יותר, לגלישה בבית, גם מהרשת הסלולרית. זה מספק "יתירות" ויכולת "לפזר עומסים" בין הגולשים בבית ובין המכשירים מחוברים לאינטרנט, מכשירים מכל הסוגים שיש בבית. 
עדכון 31.3.20: פלאפון תאפשר לכלל לקוחותיה, בכל המסלולים, החל ממחר 1.4.20 , גלישה ללא הגבלה באפליקציית ZOOM ובאפליקציית Skype. מדובר גם בלקוחות, שאינם מנויים על חבילת גלישה. ללקוחות בעלי חבילת גלישה השימוש באפליקציות לא יגרע מנפח החבילה שברשותם. ההטבה תינתן באופן אוטומטי ולא צורך בפניה לשירות וללא צורך בהרשמה מוקדמת ותהיה בתוקף עד ה-30.4.20 ההטבה לא תינתן ללקוחות פריפייד וחלה בגבולות ישראל.

עדכון 1.4.20: גם סלקום מאפשרת ללקוחותיה גלישה כנ"ל לחודש ימים, ללקוחות פרטיים שאינם טוקמן. צריך לבצע הרשמה באתר החברה.
 
CORONA SMARTPHONE FREE



 
 
Bookmark and Share