Telecom News - ניסוי בבי"ח רמב"ם בטכנולוגיה לאבחון מצב חולי קורונה מרחוק ע"י ניתוח דיבור

ניסוי בבי"ח רמב"ם בטכנולוגיה לאבחון מצב חולי קורונה מרחוק ע"י ניתוח דיבור

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> ניסוי בבי"ח רמב"ם בטכנולוגיה לאבחון מצב חולי קורונה מרחוק ע"י ניתוח דיבור
מתחיל ניסוי בביה"ח רמב"ם בטכנולוגיה לאבחון מצב חולי קורונה מרחוק באמצעות ניתוח דיבור
מאת: מערכת Telecom News, 1.4.20, 15:08CORONA FREE

הפתרון מבוסס על טכנולוגיה, שפיתח הסטארטאפ ,Cordio לזיהוי התדרדרות במצב חולי אי ספיקת לב, על בסיס ניתוח דיבור, שנדגם באפליקציה סלולרית. כעת הניסוי אמור לזהות התדרדרות של חולי קורונה, שטרם אושפזו ולהוביל לנקודת מפנה ביכולת של המדינה לנהל ביעילות את המאבק במגפה. עדכון על מכללת אפקה המקיימת מחקר לאבחון תסמיני קורונה באמצעות ניתוח הקול בתחתית הכתבה.
 
בית החולים רמב"ם בחיפה יתחיל בשבועיים הקרובים ניסוי קליני של פתרון טכנולוגי חדש לניטור ולאבחון מצבם של חולי קורונה מרחוק, על בסיס ניתוח הדיבור שלהם, שנדגם באפליקציה סלולרית.

טכנולוגיית HearO, שפותחה ע"י הסטארטאפ Cordio מאור יהודה, עשויה לספק יכולות ניהול מתקדמות של חולי קורונה מאובחנים הנמצאים בבידוד אך טרם אושפזו בבתי החולים. את הניסוי הקליני יובילו ד"ר גדעון ברגר ופרופ' זאהר עאזם מבית החולים רמב"ם בהובלה טכנולוגית של פרופ' אילן שלום, סמנכ"ל הטכנולוגיות של Cordio.

הפתרון החדש מבוסס על טכנולוגיה,שפותחה ע"י Cordio, לניטור ולאבחון מרחוק של מצב חולי אי ספיקת לב. המערכת מנתחת את הקלטות הדיבור של החולה בטלפון הסלולרי ומזהה שינויים במאזן הנוזלים בריאות, שמעידים על החמרה קרובה של מצב אי ספיקת הלב של החולים.

פתרון זה הוכח כבר בניסויים בקרב מאות חולים ב-10 מוסדות רפואיים וביניהם: רמב"ם, בילינסון, ברזילי, הגליל, שירותי בריאות כללית. המערכת סיפקה התראות להתדרדרות במצב חולי אי ספיקת לב 10 ימים בממוצע טרם אשפוז על רקע  החמרה באי ספיקת לב  - ברמת דיוק של יותר מ- 80%. לאור הצלחת הניסויים נמצא הפתרון בדרך לאישור ה-FDA.     
 
Cordio הוקמה ע"י פרופ' חיים לוטן ביחד עם קרן הון הסיכון פרגרין, שתומכת בסטארטאפ אסטרטגית, פיננסית ותפעולית ומלווה אותו גם בניסויים הקליניים להתאמת מערכת HearO למאבק בנגיף הקורונה.

הפתרון הייעודי של Cordio לחולי קורונה מבוסס על התאמה של HearO למנגנון הידרדרות מחלת הקורנה המתאפיינת בדלקת ריאות דו-צידית המלווה בבצקת הנוצרת בריאות. המטרה היא, שמערכת HearO תזהה התדרדרות במצב החולה באמצעות זיהוי שינויים קלים ביותר במאזן הנוזלים בריאות ותחילת דלקתיות, לפני שהחולה ירגיש בכך ולעיתים לפני שניתן לאבחן אותו, באמצעות ניתוח הקלטות של דיבורו.

כיום יש בישראל מאות חולי קורונה מאובחנים הנמצאים בבידוד בבתי מלון, בבתיהם ובמתקנים מרוחקים שונים. החולים הללו מנוטרים באמצעים פשוטים כמו מדידת חום והערכה סובייקטיבית, ורבים מהם מועברים לאשפוז באופן היוצר עומס רב על המערכת.

הפתרון החדש נועד לייעל את המעקב מרחוק אחר חולי הקורונה, לזהות באמצעות אפליקציה סלולרית ידידותית אילו מהם מתדרדרים וזקוקים לאשפוז בבית החולים ולצמצם בכך את העומס בבתי החולים. כן היא תשמש למעקב מרחוק אחר מצבם של חולי קורונה שהחלימו וחזרו לבתיהם.

תמיר טל, מנכ"ל Cordio: "מגפת הקורונה מחייבת ניהול יעיל של משאבי מערכת הבריאות כדי שתוכל להתמודד עם אלפי החולים שמספרם הולך וגדל ולאשפז בבתי החולים רק את החולים ברמות הסיכון הגבוהות ביותר. הצפי להתרחבות ההדבקה יאפשר לנו להשלים בתוך מספר שבועות ניסוי קליני רחב ההיקף בבית חולים רמב"ם ,שיוביל לנקודת מפנה ביכולת של המדינה לנהל ביעילות את המאבק במגפה".

פרופ' חיים לוטן, מנהל הפיתוח הרפואי של Cordio, לשעבר הקרדיולוג הראשי של בית החולים הדסה: "הפתרון לאבחון מרחוק של מצבם של חולי הקורונה מבוסס על טכנולוגיה, שהוכחה וניתנת להתאמה מהירה למגפה החדשה. על פי הסטטיסטיקות נגיע בתוך מספר שבועות להיקף של עשרות אלפי חולים מאובחנים. אם נצליח בעזרת בית החולים רמב"ם להוכיח את יעילות המערכת, נוכל להקים מערכת עובדת תוך כחודשיים".

ד"ר מיכאל הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם: "הניסוי המוצלח ,שביצענו עם Cordio לזיהוי של התדרדרות מצבם של חולי אי ספיקת לב, נותן לנו תקווה כי נוכל ליישם בהצלחה מערכת דומה לזיהוי התדרדרות של חולי קורונה, שטרם אושפזו או שוחררו לביתם במצב קל או לאחר החלמה. פתרונות כמו Cordio חיוניים במיוחד להתמודדות עם מגפת הקורונה, שמעמידה את מוסדות הבריאות בפני מבחנים מורכבים ורחבי היקף, שטרם נראו".    
     
בנוסף, העוצמה המדעית הישראלית במיטבה - מסכה עם פולימר נחושת שקוטלת את הנגיף - "סין כבר הזמינו אלפי אלפי מסכות כתומות כאלו מישראל, והיצרן בארץ ממתין לאישור אמ"ר הישראלי", כדי לספקה לתושבי ישראל.

המדובר ב"קוטל הקורונה" (בתמונה מתחת), פיתוח ישראלי מהפכני ופורץ דרך שיופץ בכל העולם וגם יעזור למנוע מראש את התפרצות הנגיף הבא, מוטציה מס 4 ממשפחת הקורונה שיש הערכות שתגיע בחורף הבא.

הפיתוח הוא של חברת ההזנק מהרצליה: MedCu Technologies. עוד פרטים יש כאן.   

עדכון 19.4.20, 16:18: מכללת אפקה מקיימת מחקר לאבחון תסמיני קורונה באמצעות ניתוח הקול. המחקר צפוי לאפשר הליך בדיקה ראשוני, זמין, נוח ופשוט לאבחון מהיר של הנגיף, תיעדוף הבדיקות ועצירת שרשרת ההדבקה. המחקר מבוצע בהובלת מפא"ת במשרד הביטחון ובשיתוף עם המרכז הרפואי רבין, בית החולים שיבא וגופים נוספים.
 
המחקר מתנהל כחלק ממאמץ לאומי למיגור מגפת הקורונה והשאיפה היא, שבסיומו יתבצע אבחון ראשוני של החולים באמצעות ניתוח הקול והדיבור שלהם בלבד וזאת בשימוש באפליקציה ייעודית על המכשיר הסלולרי. בכך, ניתן יהיה להגיע בצורה פשוטה ומהירה לקהל היעד שיש לבדוק, להגדיל את אפקטיביות תהליכי הבדיקה, לאבחן נדבקי קורונה כבר בשלבים הראשונים של המחלה ולעצור את שרשרת ההדבקה.
 
בימים אלה מבוצע איסוף של דגימות קול ודיבור (הקלטות) מחולי קורונה בשלבים שונים של המחלה וכן מאנשים בריאים. קבוצה נוספת המשתתפת במחקר היא קבוצת ביקורת של אנשים הסובלים מתסמינים במערכת הנשימה (כמו תסמיני שפעת) אך אינם חולי קורונה כדי לאפשר הבחנה בין חולי קורונה לחולי במחלות אחרות בעלות תסמינים זהים. המטרה היא ליצור בסיס נתונים, שישמש את המחקר.
 
בשימוש בבסיס נתונים זהו ניתן יהיה לעבד את המידע במגוון כלים, טכניקות מתקדמות לעיבוד דיבור כמו גם למידה עמוקה כחלק מאלגוריתמים של אינטליגנציה מלאכותית. המטרה העיקרית, מעבר ללימוד השפעת הקורונה על דיבור וקול האדם, היא לאפשר אבחנה ראשונית בין אנשים בריאים לחולים פוטנציאליים.

פרופ' עמי מויאל, מומחה לעיבוד דיבור ונשיא מכללת אפקה: "אנו שמחים להעמיד לטובת פרויקט לאומי את הידע, הניסיון והכלים של מכללת אפקה בתחום עיבוד דיבור. אלגוריתם חדשני זה יהווה פריצת דרך בזיהוי ראשוני של תסמיני הנגיף, יסייע במיקוד בקבוצות האוכלוסייה, שיש לבדוק אותן במהירות, תוך שימוש יעיל בכלי הבדיקה הקיימים".

     



 
 
Bookmark and Share