Telecom News - הדפסת 3D של מסכות עם חומרים בעלי תקינה רפואית בחזית המאבק בקורונה

הדפסת 3D של מסכות עם חומרים בעלי תקינה רפואית בחזית המאבק בקורונה

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> הדפסת 3D של מסכות עם חומרים בעלי תקינה רפואית בחזית המאבק בקורונה
הדפסת תלת ממד של מסכות עם חומרים בעלי תקינה רפואית בדרך לחזית המאבק בקורונה
מאת: מערכת Telecom News, 2.4.20, 13:25קרדיט מטריקס

חברות וגופים שונים במשק החליטו להירתם למטרה ועובדים מסביב לשעון, לתת מענה לצוותים הרפואיים ומערכות הבריאות הדורשים סיוע מידי. מאות מסכות רב-פעמיות כבר נמסרו לבתי החולים איכילוב, שיבא, וולפסון ולב השרון. עדכונים על מיזמים שונים של מסכות בתחתית הכתבה. עדכון אחרון: 21.5.20.

לראשונה: שיתוף פעולה חסר תקדים בין החברות סטרטסיס, מטריקס, סו-פאד, וסינרג'י אר. אם. להדפסת מסכות מגן למערכת הבריאות.

החברות סטרטסיס, חברה גלובלית בתחום הדפסת התלת ממד בעולם ומטריקס, חברת טכנולוגיה בישראל, ביחד עם, סו-פאד וסינרג'י, נרתמות למאבק משותף בקורונה.

כתגובה לבקשות מבתי חולים ומשרדי הממשלה הן משלבות כוחות כדי לסייע בהתגוננות הצוותים הרפואיים תוך מאבקם בהתפשטות המגיפה וזאת ע"י ייצור "מסכות מיגון פנים" רב פעמיות לצוותי בתי החולים.

מאות מסכות כבר נמסרו לבתי החולים איכילוב ושיבא לד''ר שלמה דדיה, מנהל מעבדות התלת ממד של איכילוב, ולד''ר דינה אורקין, מנהלת חדר ניתוח בבית חולים שיבא.

המאבק בנגיף הקורונה דורש תגובה מהירה ולעיתים מידית מבחינה רפואית ומצד הטכנולוגיות, שצריכות לספק את הפתרונות לצוות המטפל והמטופלים. טכנולוגית ההדפסה התלת ממדית הייחודית של החברות מאפשרת הדפסה עם חומרים בעלי תקינה רפואית ומאפשרת הדפסה מקומית ומענה מידי לצרכי הצוותים. חומרים אלה הם היחידים בשוק בעלי אישורים ייחודים התאומים את  התקינה הנדרשת. כך, שניתן - לאחר סטריליזציה - להשתמש בהם שוב.  

שיתוף הפעולה בין החברות מאפשר ייצור לפי דרישה ובהטמעה מקומית של מסכות הניתנות לשימוש חוזר.

מדי יום בתי החולים זורקים לפח למעלה מ-6,000  מסכות מיגון, והפתרון הרב פעמי מטפל בבעיית מחסור המיגון עם יתרונות אקולוגיים ברורים במקביל.

הדפסה בתלת ממד מאפשרת ייצור וחיבור של מסכה המתאימה לכל סוג של כיסויי מצח: מודבק, טקסטיל או גומי וכן לכל חיבור ראש - גומייה או רצועה. המסכה ניתנת לפירוק, חיטויי, כביסה חמה והרכבה מחדש לשימוש חוזר. היא עשויה מחומרים ביו קופטאביליים העמידים לחיטויי באלכוהול ו/או סטריליזציה באוטוקלב. המסכה מתאימה למשקף באורכים שונים לפי מידות איש צוות הרפואה. ניתן לייצור והרכבה עצמית בעמדת ריענון מסכות בבית החולים.

במאמץ משותף החלו לאחרונה החברות להדפיס אלפי מסכות מגן לצוותים רפואיים ברחבי העולם תוך שהן ממנפות יכולות טכנולוגיות חדשניות המשנות את תהליכי הייצור. המלחמה בקורונה מחייבת מענה מהיר ומידי והתאמה לצרכים של הצוותים בשטח, שמתאפשרת רק בעזרת הדפסה תלת ממדית, בעלת יתרונות רבים על פני שיטות ייצור המסורתיות.  

תכנון המוצר התבצע בעזרת צוותים שונים של סטרטסיס, שהפיצו את קבצי התכנון ברחבי העולם, ובכל מדינה מבוצעים שינויים לפי צרכיהם ודרישותיהם של הצוותים המקומיים, תוך הפצת הידע בין מוקדי החברה השונים. מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך, מותאמת אישית, ורסטילית ומתחשבת בסביבה.

בישראל שיתוף הפעולה עם זרוע התלת ממד, שהשיקה לאחרונה מטריקס, תחת השם Matrix 3D, היוותה גורם משמעותי בפרויקט ייצור המסכות הרב פעמיות. מטריקס, שחברה לפרויקט ביחד עם סטרטסיס, היא בעלת כ-20 שנות ניסיון בתחום הטכנולוגיה הרפואית, כשהיא מציעה פלטפורמה מקיפה ומתקדמת לניהול, פיתוח, יישום והטמעת פתרונות ליבה מנהלתיים, לוגיסטיים, בילינג (ATD) ופיננסים ופתרונות רב ערוציים, שתואמים את דרישות המערכת הרפואית ופועלים במרכזים רפואיים ומוסדות בריאות גדולים בארץ ובעולם.

במסגרת הפרויקט יהיו אחראים סו-פאד, המפיץ הראשון של תלת ממד בישראל, על הפריוקטורה של המיזם וגם יישאו בחלק מההדפסות. חברת סינרג'י, שמתמחה בעיצוב ופיתוח מוצרי פלסטיק לצד שירותי הדפסות בתלת ממד להפקת אבות טיפוס וסדרות ייצור קטנות, היא בעלת היכולות והאישורים הרגולטוריים הייחודיים לפיתוח מוצרים, מכשור רפואי ואבזרים מותאמים אישית לעולם הרפואה המיוצרים בטכנולוגיות וחומרי סטרטסיס.

מיקי ליברוס, שותף ב Matrix 3D והבעלים של חברת סינרגי אר. אם: "שיתוף הפעולה, שקיים עם חברת סטרטסיס, מהווה אבן דרך לעשייה של מטריקס בתחום הרפואה בעולם.

בעבודה משותפת אנו מצליחים לפתח מוצרי תמך רפואיים בהדפסת תלת ממד, שקיבלו היתרי שימוש במקומות רבים בעולם ומהווים מוצרים יחידים מסוגם, שקיבלו גם את אישורי משרד הבריאות בישראל וניתנים לשימוש במוסדות רפואיים.

אני שמח, שביחד באפשרותנו להמשיך לספק למטופלים ולתעשיית הרפואה טכנולוגיות מתקדמות וכלים חדשניים לרפואה מותאמת אישית ושברגעים כאלה יש לנו את האפשרות לשמור ולדאוג גם על הצוותים הרפואיים במאבקם בקורונה".

יואב זייף, מנכ''ל סטרטסיס: "בימים מאתגרים אלה, החברה גאה להדפיס פתרונות מיידים בהתאם לצרכים הייחודיים והמשתנים של בתי חולים, אנשי הצוות המסורים, וכן המטופלים ולרתום למערכה את שלל לקוחותינו.

אני מודה לאנשי החברה והשותפים שלנו, שמשקיעים מזמנם ומרצם 24/7 לעזור לאזרחי ישראל. זו שעה יפה ליזמים ולטכנולוגיות החדשניות בתוך המציאות המורכבת של היום".

קרדיט צילום תמונה עליונה: מטריקס
קרדיט צילום תמונה תחתונה: מאסיבית.

עדכון 2.4.20, 15:59: גם חברת "מאסיבית" (Massivit 3D Printing Technologies) מלוד, שפיתחה טכנולוגיה ייחודית להדפסה תלת ממדית בפורמטים גדולים ובמהירות שהיא בין פי 10 לפי 30 ממהירות הדפסת תלת ממד ׳רגילה׳, הכריזה על גיוס כללי של כלל החברה, על סניפיה בחו״ל.

המשימה: עיצוב חלקים למגן פנים ארגונומי, כזה שניתן להתאים להדפסה במדפסות המהירות של החברה. המשימה הופקדה בידי המעצב התעשייתי של החברה ולאחר מספר מודלים וניסיונות הדפסה נמצא הפתרון.
 
ארז צימרמן, מנכ״ל מאסיבית: "החברה תורמת את המגינים ישירות לצוותים רפואיים ואילו המודל הממוחשב של מגני הפנים נמצא להורדה, חינם לכולם באתר החברה וניתן להדפסה גם על מדפסות של חברות אחרות.

המודל הממוחשב נשלח לכל הלקוחות בארץ ובעולם כדי שגם הם יתרמו את חלקם. למטרה זו, מאסיבית מספקת ללקוחותיה שנרתמו למאמץ, חומר הדפסה בחינם.

לקוחות מאסיבית באיטליה, ספרד, פורטוגל, ארה"ב, תאילנד, אירלנד, בלגיה ועוד, כבר נרתמו ליוזמה ומייצרים מגני פנים לצוותי הרפואה בארצותיהם".
מאסיבית יחצ
 
עדכון 12.4.20, 12:27: עם התפשטות נגיף הקורונה גייס HIT מכון טכנולוגי חולון את מעבדת התלת ממד הפועלת במכון. המעבדה החלה ביצור מגיני פנים לצוותים הרפואיים. מגן הפנים, שעוצב ע"י רם סולל, בוגר HIT, מגן מפני זיהום טיפתי, ונועד להשלים עוד רובד הגנה על צוותי הרפואה, שבאים במגע עם חולי הקורונה. את עלות החומרים מימן המכון. 200 מגיני פנים  נמסרו לצוותי רפואה במרכז רפואי שוהם - מחלקת הנשמה והמרכז  לבריאות הנפש לב השרון.

בנוסף, הצטרף למאמץ מרכז החדשנות והיזמות HIT FUTURE, שהודיע על שיתוף פעולה עם עמותת TOM -'תיקון עולם מייקרס', שמחברת את קהילת המייקרים והמפתחים עם אנשים בעלי מוגבלויות, כדי לפתח פתרונות בקוד פתוח, שישפרו את איכות חייהם ביום יום.

השת"פ ביוזמת דנה יחיא שווקמן Product Design Lead בעמותת TOM ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי בHIT-
הוביל לייצור והרכבה של 500 מגיני פנים באמצעות מדפסות התלת ממד השייכות לסטודנטים, שנמסרו ערב החג לבית החולים וולפסון. כל פעילות הסטודנטים מעיצוב תעשייתי נעשתה בהתנדבות והחומרים ניתנו כתרומה מעמותת TOM וממרכז היזמות של HIT. בימים אלה ממשיכים להדפיס כ-1,000 מגיני פנים נוספים. 

פרופ' אדוארד יעקובוב נשיא HIT: "המכון מתמודד עם האתגר העצום, שמציבה הקורונה ופועל למען הקהילה תוך העמדת היכולות הטכנולוגיות, המעבדות והידע שלו לטובת הצוותים הרפואיים. אני שמח על ההירתמות של כל המעורבים במהירות. זה הדבר הנכון לעשותו".

טלי מלאך בנאים ראש מרכז החדשנות והיזמות HIT FUTURE: "גם בימים אלה אנו פועלים להניע יזמות וחדשנות בקרב חברי הקהילה שלנו, ואנו מעודדים ומברכים עשייה יזמית חברתית התורמת למאבק במגפת הקורונה. אנו מברכים את הסטודנטים, שלקחו חלק פעיל ביוזמה ומודים להם על כך".

קרדיט תמונה תחתונה: HIT

מסכה HIT
 
עדכון 12.4.20, 17:45: ייצור מסכות (לא בהדפסת תלת-ממד) ע"י אסירים: במפעלי מערך התעסוקה של שב"ס החלו מאות אסירים פליליים ב-5 מתפרות לייצר מסכות מגן מבד כביס, שניתן לחטא, לשימוש אסירים פליליים וביטחוניים, אנשי סגל ואנשי כוחות הביטחון. העבודה במתפרות מספקת לצד הייצור החיוני של המסכות עצמן גם תעסוקה ושכר לאסירים. עד כה נתפרו כ-4,500 מסכות והייצור ממשיך כדי לספק 2 מסיכות רב פעמיות, שניתן לכבס, לכל אסיר. המוצר אחיד ונותן רמת הגנה זהה לכלואים ולסגל כאשר ההבדל היחיד הוא בצבע המסכה. סגל יעטו מסיכה בצבע תכלת, אסירים פליליים יעטו מסיכות כתומות ואסירים ביטחוניים יעטו מסיכות חומות.

עדכון 10.5.20, 13:30: דאסו סיסטמס עושה שימוש בסימולציה מדעית של עיטוש אנושי כדי לתמוך בפיתוח פרויקטים של ציוד מגן אישי (PPE). זאת, במסגרת הקהילה המקוונת הפתוחה של -COVID 19 השייכת לתוכנית ההאצה של דאסו סיסטמס ה-DEXPERIENCE LAB3.

בזמן ההתעטשות מתפשטים לחלל האויר פתוגנים שונים כולל ה- .COVID-19 סימולציות אלו מדגימות מה מתרחש כאשר אדם מתעטש ובכך מסייעות לצורך פיתוח יעיל ומותאם של מוצרי מגן אישיים שונים.

דאסו סיסטמס השתמשה ביישומי ההדמיה של תוכנת SIMULIA PowerFLOW כדי לפתח הדמיה חישובית של עיטוש אנושי ולספק תובנות לגבי פיזיקת הזרימה של ההתעטשות האנושית. ההדמיה מבוססת על נתונים כמו מהירות יציאת החלקיקים השונים מהפה בזמן ההתעטשות, גודל החלקיקים והתפשטות הנוזלים השונים. התוצאה הסופית היא מודל ריאליסטי של עיטוש המציג את מסלולי חלקיקי הריר השונים הנפלטים לאוויר בזמן ההתעטשות, והיכן הם מתיישבים כאשר האדם מאובזר בציוד מגן אישי. מדובר בהדמיות יעילות וחישוביות המאפשרות חקר מהיר לצורך עיצוב מותאם של ציוד מגן אישי, בין אם מדובר באורך המוצר, רוחבו או קביעת המרחק בין חלקי המוצר השונים.
 
דאסו סיסטמס

עדכון 21.5.20, 15:30: בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון במעבדתו של פרופ' יאיר עין-אלי, דיקן הפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון, פותחה מסכת הגנה רב-פעמית מפני נגיף הקורונה המחטאת את עצמה לשימוש חוזר. החיטוי מבוסס על חום המיוצר בשכבת סיבי פחמן בתוך המסכה באמצעות מטען חשמלי של טלפון נייד.כלומר, המסכה ניתנת לחימום מבוקר - תהליך המשמיד את הנגיפים שהצטברו עליה במשך היום ומכין אותה לשימוש חוזר.
 
הקונספט החדשני מבוסס על שכבה פנימית של סיבי פחמן המפוזרים במסכה באופן הומוגני. כאשר שכבת הסיבים מתחממת באמצעות זרם נמוך (2 אמפר) ממקור סטנדרטי - מטען נייד, חיבור USB או מטען סלולרי - היא משמידה את הנגיפים.

קבוצת המחקר של פרופ' עין-אלי, יחד עם קבוצות המחקר של פרופ' דבי לינדל ופרופ' עודד בז'ה מהפקולטה לביולוגיה, ייצרה ובדקה את אב הטיפוס של המסכה.

מפת חום (אינפרה-אדום) של מסכות מהסוג המוצע, בטמפרטורות שונות. האזורים החמים (צהוב ואדום) מעידים על כיסוי מלא של סיבי פחמן:
דוברות הטכניון



 
 
Bookmark and Share