Telecom News - משבר הקורונה מאלץ את מערכת החינוך לעבור מהפכה טכנולוגית

משבר הקורונה מאלץ את מערכת החינוך לעבור מהפכה טכנולוגית

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> משבר הקורונה מאלץ את מערכת החינוך לעבור מהפכה טכנולוגית
משבר הקורונה מאלץ את מערכת החינוך לעבור מהפכה טכנולוגית
מאת: מערכת Telecom News, 6.4.20, 14:00CORONA FREE

עקב משבר הקורונה, השיעורים הפרונטליים הפכו לסיטואציה בלתי אפשרית וחל שינוי בשיטות ההוראה והקניית החומר לתלמידים ולצוותי ההוראה. נוצרת במהירות פדגוגיה חדשה, שהופכת את הלימוד הווירטואלי מפעולה טכנולוגית היוצרת ריחוק, לחוויה רשתית מעצימה.
 
סיגל מורן, מנכ"לית ארגון החינוך החברתי ברנקו וייס, מנהלת כיום מערך הוראה אונליין ענק וחסר תקדים. יחידות התוכן והתכניות, יחד עם צוותי רשת בתי הספר של הארגון, ובשיתוף פעולה עם ארגון "ערי חינוך", התגייסו לשינוי שיטת ההוראה והקניית החומר לתלמידים ולצוותי ההוראה עקב משבר הקורונה.

ההבנה, שהשיעורים הפרונטליים הפכו לסיטואציה בלתי אפשרית בימים אלו  הובילה בברנקו וייס וב"ערי חינוך" לגייס את כל המשאבים והמומחים בארגון ולבנות מערכי שיעור ותכניות לימוד אונליין מאפס.

יחידות התוכן והתכניות יחד עם רשת בתי הספר בברנקו וייס יצרו תכני לימוד והוראה חדשים, מערכי שיעור, אסטרטגיות הוראה ושיטות לימוד חדשות המותאמות ללמידה מרחוק באופן מתוקשב. אחד הדגשים המרכזיים עליהם שמים דגש הוא הנושא הרגשי וחברתי, בעצם יצירת מסגרת, שתשמור על התלמיד בשגרה מסוימת ותיתן מענה הוליסטי לצרכים של התלמידים.

זאת, החל ממפגשים חברתיים דרך המחשב, עבודה בצמדים ובקבוצות, שיחות פרטניות של המורה עם ההורים, שיעורי בישול וחברה, שיחות אישיות עם התלמידים ועד לשיעורי הכנה לבגרויות. הדגש המרכזי הוא הקשר עם התלמיד, מתן מענים פרטניים ככל האפשר ובעיקר, לא לאפשר לו ללכת לאיבוד בתוך התקופה המורכבת והמאתגרת הזו.

סיגל מורן: "הלימודים המתוקשבים, שאיתם לומדים התלמידים כיום, נמצאים בפער מסוים, שלא מצליח להחזיק את התלמיד בקשב מספיק זמן. הם צריכים להיות יותר מותאמים למצב. משרד החינוך היה צריך לפעול במהירות, תוך התמודדות עם משבר אי ודאי, ולכן מה שהוא עשה זה לתרגם את השיעורים הפרונטליים למחשב. הם בעצם היו צריכים להתכנס מאוד מהר לשינוי של כל המערכת והתפיסה הפדגוגית. אנשי מקצוע רבים במשרד החינוך עבדו לילות שלמים כדי שהדבר הזה ייצא לפועל, אבל יש עדיין פערים.

אחד הדברים ,שהבינו המומחים שלנו בארגון, זה שצריך להמציא מחדש את כל התפיסה הלימודית, לכתוב מאפס את התכנים ואת מערכי השיעור באופן שיותאם ללמידה מתוקשבת.

השיטה החינוכית הכוללת ברוב בתי הספר בארץ כיום לא מותאמת מספיק ללמידה מתוקשבת באמצעים דיגיטליים. המהפכה הדיגיטלית, שהעולם שלנו עבר, עושה פלאים בכל תחום, בכל נושא ובכל בית, אבל לצערי היא עוד לא הכתה שורשים באופן שלם במערכת החינוך הישראלית.

משבר הקורונה אילץ את המדינה בפעימה אחת להמיר את כל הלימודים לצורה מתוקשבת. הקורונה בעצם אילצה את משרד החינוך לעבור מהפכה טכנולוגית. אני חושבת, שרבים במשרד החינוך שמחים, שהמציאות אילצה את כולנו לעבור שינוי מהיר כל כך משמעותי, אחרת זה לא היה קורה. כמובן, שכולנו היינו מעדיפים, שזה יקרה בנסיבות אחרות אבל צריך להבין, שמשברים מולידים גם דברים טובים ודוחפים את העולם קדימה".
 
יעקב הכט, מייסד ארגון "ערי חינוך" והעומד בראשו: "במשך שנים נהגתי לומר 'קחו מצלמה וצלמו את כיתת השורות. היא תיעלם בקרוב'. כעת, עם משבר הקורונה, היא אכן נעלמה, פדגוגיה חדשה נוצרת במהירות. פדגוגיה הבנויה על אמנות שיתופי הפעולה והופכת את הלימוד הווירטואלי מפעולה טכנולוגית היוצרת ריחוק, לחוויה רשתית מעצימה.

ובאותה רוח, גם שיתוף הפעולה שלנו, ארגון ערי חינוך, עם רשת ברנקו וייס, היוא התנסות מרתקת השואפת להביא ליצירתו של בית הספר החדש - בית הספר ההיברידי המשלב מפגש פיסי עם למידה וירטואלית".



 
 
Bookmark and Share