Telecom News - כבלי רשת Cat8: מה יגרום לך להזמין אותם לעסק/למשרד במצב החירום?

כבלי רשת Cat8: מה יגרום לך להזמין אותם לעסק/למשרד במצב החירום?

דף הבית >> תקנים חדשים >> כבלי רשת Cat8: מה יגרום לך להזמין אותם לעסק/למשרד במצב החירום?
כבלי רשת Cat8: מה יגרום לך להזמין אותם לעסק/למשרד במצב החירום?
מאת: מיכאל פנחס, 25.4.20, 19:55מיכאל פנחס
 
רוחבי פס ברשת הפנימית ולאינטרנט הם המפתח המרכזי ליכולת התפקוד והשרידות של כל עסק. כל מה שכל מנהל ובעל עסק צריכים לדעת על תכנון ויישום כבלי תקשורת ברמת Cat8 המתאימים לעסק ולמשרד. מי זקוק לתכנון מערכות כבלי תקשורת בתקן Cat8 לעסק \ לארגון \ למשרד? אילו סוגי כבלי תקשורת יש בשוק? מה מחירם? מה הכי חשוב בהזמנת כבלי Cat8 לעסק? לאן תחום הכבלים לתשתיות תקשורת ומחשוב מתקדם?
 
המהפכה הדיגיטלית בתחום שירותי התקשורת והטלפוניה הפכה לעובדה קיימת. בתקופת חירום של משבר הקורונה זה הפך לצורך קריטי ביותר, שבלעדיו אין לעסק יכולת תפקוד וקיום עסקי.
 
שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה, או בחדר שרתים למחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל). ניתן לעבור לשירותי ענן.
 
אולם, עדיין יש לא מעט עסקים, שנזקקים להקמת חדרי שרתים וחדרי תקשורת מחשבים, בעיקר מאחר שהם לא עברו לשירותי ענן, או שהם עוברים (פיזית) למקום חדש אחר, או מטעמי אבטחה (ועקב חששות של בעלי ומנהלי העסק), וההחלטה היא להמשיך לקיים חוות שרתים עם רשת תקשורת, ארונות תקשורת, מערכות אחסון ומחשוב, עם כבילה, מיזוג, אבטחה, גיבויים וכל מה שמסביב, באופן מקומי - ב"חצרי העסק" (מכונה בשם המקצועי: On-Premise). אתרכז כאן בכבילה.
 
כל מה שכל מנהל ובעל עסק צריכים לדעת על תכנון ויישום כבלי תקשורת ברמת Cat8 המתאימים לעסק ולמשרד:
 
1. מי זקוק לתכנון מערכות כבלי תקשורת בתקן Cat8 לעסק \ לארגון \ למשרד שלו?
בתקופה, שבה העסק תלוי במערכות של "עבודה מרחוק", דוגמת תקופת החירום עקב מגפת הקורונה, שמקיפה את כל מדינות העולם, רוחבי הפס והאמינות של מערכות התקשורת של כל עסק הם רכיב קריטי לתפקודו ולשרידותו.
 
כל עסק או ארגון, שיש בו חדר מחשבים או מערכות תקשורת ומחשוב, זקוק לתכנון מערכות חשמל, תקשורת ומערכות מתח נמוך בעסק. במרכז התכנון נמצאים כבלי התקשורת.
 
כבלי רשת Cat8 הם כבלי רשת אתרנט, כאשר כל כבל עובד בקצבים עד 40 גיגה ויכול לשמש כרשת מקומית מהירה וגם לקישור בין שרתים בחוות שרתים, במקום סיבים אופטיים, שיקרים מעט יותר ומסובכים יותר לפריסה ולתחזוקה.
 
הצורך הזה ממש הופך לחובה, כאשר יש לעסק Data Center קטן עד ענק, לצרכי מחשוב, תקשורת וטלפוניה, מתקן הנמצא בשליטת בעלי העסק.
 
2. אילו סוגי כבלי תקשורת יש בשוק?
כיום מקובל להשתמש בכבילה ב"רשתות תקשורת אחודות", לטלפוניה ורשת מחשבים מרמת Category-6a ו-Cat7 ומעלה, בתקן GIGA.
 
תקן Cat8 החדש יותר (בישראל זה תקן Cat8.1/8.2) מתחיל להיות מקובל בשוק, וידחק בשנים הקרובות את תקן Cat7A שמוביל.
 
יש כמובן מערכות כבילה מתקדמות הרבה יותר, עד רמת סיבים אופטיים מסוגים שונים.
 
ההבדלים העיקריים בין כבליCat7  לכבלי Cat8 מצויים בטבלה הבאה:
טבלה
כיום, עם העלייה בצורכים והפופולריות הגוברת של כבלי Cat8 המחירים שלהם נמצאים בירידה מתמידה והם כבר מתקרבים למחירי כבלי Cat7.
 
מפרט מלא של כבלי Cat8 יש כאן, למתעניינים בפרטים.
 
3. מה המחיר של כבלי Cat8?
המחירים נעים היום סביב ה-4 דולרים למטר, וככל שקונים כבל יותר ארוך, המחיר יורד, לסביבות 3 דולרים למטר. בהחלט מחירים סבירים.
 
מעבר למחיר הכבל יש את עלויות כל הרכיבים מסביב (דוגמת מחברים, מפצלים וכיו"ב) וכמובן ההרכבה ותעלות התקשורת. העלויות הללו תלויות באורך הכבילה המותקנת. המחיר הסופי יכול להיות פי 3 עד פי 4 מהמחיר של הכבל. כך, שהעלות של הכבל עצמו בחישוב העלות הכוללת היא די שולית. עלות עבודת ההתקנה היא העלות היקרה ביותר.
 
כבלי התקשורת המתקדמים ביותר והטובים ביותר קיימים בישראל מכמה וכמה חברות. ניתן גם לרכוש כבלים כאלה באינטרנט ולהתקין אותם לבד. אולם, זה ממש לא מומלץ. הכבלים הזולים הנרכשים באינטרנט, שמקורם ביצרנים מהמזרח הרחוק, יכולים להתגלות כאכזבה ואין מי שייתן בישראל תמיכה לכבלים כאלה.
 
4. מה הכי חשוב בהזמנת כבלי Cat8 לעסק שלך?
הכי חשוב, שהכבל המוזמן יענה על כל התקנים, העולמיים והישראליים. התקן הכי חשוב הוא תקן הגנה מפני שריפה ועיכוב בעירה.
 
למה זה כל כך חשוב? קודם כל כי זה האינטרס של בעל העסק, שמערכות התקשורת והמחשוב תתפקדנה בכל מצב, גם במצב של שריפה קטנה כגדולה.
 
בנוסף, יש תקנים לתחום הזה. תאימות לתקנים מבטיחה "שקט נפשי" לבעל העסק.
 
התקן החשוב ביותר כאן, שנכנס לשוק העולמי וגם לישראל (עד שיהיה תקן מקומי) ויש לקחת אותו בחשבון בכל רשת מחשבים ותקשורת בעסק, הוא תקן להגנה על הכבלים בעת שריפה. התקן הבינלאומי הזה שמו IEC 60331, ובהיעדר תקן ישראלי מקביל (נמצא כעת בתהליכי תקינה), מומלץ לאמץ אותו בכל התקנה של סיבים אופטיים או כבלי אתרנט. כבלי אתרנט עונים על התקנים הללו (נגד שריפות) מרמת תקן Cat6a ומעלה.
 
תקן נוסף מאוד חשוב הוא תקן CPR (ר"ת: Construction Products Regulation), תקן אירופאי של ה-EU, תקן חדש, שאומץ בעסקים וארגונים לא מעטים בישראל, לבטיחות ולעמידה של כבלים במצב שריפה.
 
כאמור לעיל, הכבל המקובל והנפוץ ביותר בארץ עד לאחרונה, הוא כבל Cat7A. כבל זה מעביר שידור מצוין במהירות גבוהה ונטול שגיאות עד לתדר גבוה, 1200 מגה הרץ. בזכות ה-S / FTP המגונן הכפול שלו, התנהגות האש שלו עונה לתקן האירופאיNFC 32070 / C1. מדובר בתקן המחמיר ביותר להגנה ולעמידות מפני אש.
 
כבל Cat8 היותר חדיש, מגיע עם תכונות משופרות בכל תחום, גם בתחום זה. מאוד מומלצת התקנה של כבל זה ביישומים הדורשים מיגון / חסינות אש גבוהים - כגון תעשיות גרעיניות / חשמל במתח גבוה מאוד / מקומות עם עוצמת חום גבוהה ובכל מקום בו יש חשש לפגיעה ממקורות אש חיצוניים, מכל סוג.
 
אש יכולה לפרוץ כמעט בכל מקום, ובמיוחד במקומות צפופים ובאזורים מרובי נקודות חשמל.
 
הסבר נוסף על הצורך בהגנה של כבלים מפני אש ומהם התקנים האירופאים הללו ל"עיכוב בעירה" יש כאן - למתעניינים.
 
בנוסף, חשוב להקפיד, שמחברי התקשורת (בין כל רכיבי התקשורת למינם) יהיו מסוג ,SFP תוך הקפדה על תאימות לתקן MSA.  
 
5. למה כדאי לעבור לתשתית אחת של כבלים דוגמת Cat8?
אין צורך בביצוע חישובי ROI וחיסכון מסובכים, מפני שברור, שרשת תקשורת אחת עולה פחות (פחות עלויות הקמה, פחות צנרת, פחות עלויות תפעול, פחות תחזוקה, פחות ביטוח), מאשר 2 רשתות במקביל באותו משרד.
 
המציאות היא, שבעסקים רבים בישראל יש עדיין 2 רשתות קוויות (רשת תקשורת על בסיס אתרנט ורשת של חוטי הטלפון של בזק). לעיתים קרובות יש בעסק 3 רשתות ואף 4 רשתות נוספות (סה"כ עד 6 רשתות במקביל), כשהרשתות הנוספות הן: רשת החשמל, רשת מתח נמוך, רשת קואקס ורשת .WiFi לא צריך להיות מומחה להנהלת חשבונות כדי להבין שריבוי רשתות הוא גם ריבוי הוצאות.
 
6. לאן תחום הכבלים לתשתיות תקשורת ומחשוב מתקדם?
תחום תשתיות התקשורת לעסקים נמצא כיום במהלך של מהפכה מאוד מהירה. מצד אחד מבוצע מעבר לתשתיות מבוססות סיבים, עם פתרונות חדשים דוגמת פתרונות מתקדמים המכונים בשם המקצועי SD-WAN (ר"ת: (Software Defines WAN, ומצד שני, פתרונות אלחוטיים הכוללים פתרונות סלולר רחב פס, פתרונות של רשתות אלחוט WiFi ולאחרונה הלהיט בשוק הישראלי - חיבורים אלחוטיים בגלים מילימטריים (למשל בתחום ה-60 עד ה-70 גיגהרץ), עם רוחבי פס באוויר עד ל-10 גיגה ויותר, ולמרחקים של מאות מטרים עד כמה קילומטרים.
 
על סיבים אופטיים יכולים להעביר כל סוג של תעבורה, ברוחבי פס טובים, באמינות, שרידות ובבטיחות מכסימלית. כיום, התעבורה הנפוצה ביותר ברשתות התקשורת היא מסוג אתרנט, בגלל הפשטות ועלות הרכיבים, שהם מאוד זולים וסטנדרטיים.
 
כיום, מקובל לבצע חיבורים של 10 גיגה לפחות (בעבר, החיבורים המקובלים היו 10/100 מגה ואחרי כן בוצע שדרוג לחיבורים של 1 גיגה, שהפכו לסטנדרט מקובל לחיבור רשת בכל מחשב נייח או נייד, כבר בתחילת העשור). חיבורים של 25 גיגה ו-40 גיגה הם כבר מציאות בעסקים בישראל ויש כבר ארגונים בישראל, שמפעילים חיבורי סיבים (פנימיים וחיצוניים) אצלם של 100 גיגה, והם כבר בוחנים ליישם חיבורי 400 גיגה (שנמצאים כבר "מעבר לפינה", גם בשוק הישראלי).
 
סיבים אופטיים מתחרים בחיבורי כבלים מסוג אתרנט, כאשר, כאמור, היום מקובל לדבר על כבלים ברמת תקן של Cat8 (Cat 8.1 \ Cat 8.2) או שווה ערך. לכן, ההחלטה על סוג הכבילה (במיוחד בחירה בין סיבים אופטיים לבין כבלי אתרנט), היא ההחלטה הכי חשובה בעת שדרוג, הקמה, פריסה, או החלפה של רשת תקשורת בכל עסק.
 
בעתיד נראה סוגי כבלים שונים לגמרי ורשתות תקשורת שונות לחלוטין, עם כבלי סיבים אופטיים חכמים ביותר מבוססי AI (ר"ת: Artificial Intelligence – בינה מלאכותית) ו-Deep Learning ("למידה עמוקה", השלב הטכנולוגי הבא המתפתח מ-AI), שבהם ייעשה ניתוח של המידע העובר על הסיב בתוך רכיבי הרשת, והתעבורה תנוהל בחוכמה לפי סדרי עדיפויות כבר ברמה של הרשת. לטכנולוגיות החדישות הללו קוראים Capsule neural network (CapsNet) ו-Convolutional neural network (CNN, ConvNet) ונראה אותן בשוק בשנים הקרובות.
 
לכן, כל תכנון עכשווי של רשת תקשורת, בכל עסק, חשוב שייעשה לטווח זמן של כ-5 שנים (ועד 10 שנים כל היותר), כי זה טווח הזמן הצפוי של הצורך בשדרוג טכנולוגי משמעותי, לאור השינויים בצרכים ובשימושים של האפליקציות העסקיות.

TELECOM EXPERTS
 
שורה תחתונה בתחום כבלי תקשורת דוגמת Cat8 לעסק, ל-Data Center ולמשרד:
תכנון מערכות תקשורת וכבלי תקשורת, הוא משימה לא פשוטה. מומלץ, שהתהליך ייעשה לפי תקנים בינלאומיים ועם הפתרונות החדשים הקיימים כיום בשוק. תשומת לב, שרכישת פתרונות מתקדמים לתחום זה, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק. אסור גם לשכוח, שכל פתרון חייב לענות על תקנים בינלאומיים ומקומיים מתאימים. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אפריל 2020.
CABLE FREE

 
 



 
 
Bookmark and Share