Telecom News - משבר כתובות האינטרנט IPV4 בעידן הקורונה

משבר כתובות האינטרנט IPV4 בעידן הקורונה

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> משבר כתובות האינטרנט IPV4 בעידן הקורונה
משבר כתובות האינטרנט 4IPV בעידן הקורונה
מאת: סרג'יו רוזנצוייג, 20.5.20, 08:10סרג'יו רוזנצוייג

החסרונות הבולטים במסמך ההחלטות של משרד התקשורת מחודש זה, שעלולים לגרום לתקלות ולנזקים כספיים לספקי האינטרנט וללקוחותיהם, לחשיפת ספקי האינטרנט לתביעות משפטיות ולפגיעה ביכולת ההתאוששות של כלכלת ישראל עקב אי תפקוד תקין של רשת האינטרנט. מה יקרה כעת לביקוש ל-IPV4? ממה יושפע המעבר ל-IPV6?
 
משרד הגנה האמריקאי הקים ב-1969 רשת תקשורת (שלימים תקרא אינטרנט 4IPV) לקישור בין מוסדות מחקר לצורכי מערכת הביטחון האמריקאית. הקיבולת המרבית של רשת האינטרנט 4IPV היא 4.3 מיליארד משתמשים. במשך השנים הותר השימוש ברשת האינטרנט (4IPV) גם לצרכים מסחריים ואזרחיים וכתוצאה מכך החלה הגברת הביקוש להקצאת כתובות אינטרנט (4IPV) למשתמשים חדשים.

בראשית שנות ה-90 החל משבר בהקצאת כתובות אינטרנט 4IPV עקב נוהל הקצאת כתובות בכמויות קשיחות בלבד להקצאה בודדת. עקב המשבר, שנוצר אז נעשו, פעולות ב-2 כיוונים:

עקיפת משבר כתובות האינטרנט 4IPV ע"י הגמשת כמות כתובות להקצאה בודדת. פעולה זו מאפשרת עד היום המשך הקצאת כתובות אינטרנט 4IPV. לאורך השנים כמות כתובות האינטרנט 4IPV הפנויות להקצאה פחתה עד (נכון ליום פרסום מאמר זה) לכמות של כ-6.5 מיליון בכל העולם.

הקמת אינטרנט חדש בעל קיבולת מוגדת של 340,282,366,920,938,000,000,000,000,000,000,000,000 כתובות המהווה הכפלה של פי  79,228,162,514,264,300,000,000,000,000 של קיבולת המרבית של אינטרנט 4IPV. שיטת הכתובות החדשה נודעה בשם אינטרנט 6IPV.

החל מיוני 2011 החלו מספר חברות כגון: מיקרוסופט, גוגל ופייסבוק להציע  גישה לאינטרנט באמצעות שיטת הכתובות החדשה 6IPV. מאז ועד היום מתרחשת הצטרפות בקצב איטי של חברות, מוסדות שלטון, ארגוני מחקר וכו' לאינטרנט 6IPV בכל העולם.

ביוני 2018 פרסם ארגון האינטרנט הישראלי דו"ח על נושא  6IPV. בעקבות פרסום דו"ח זה החליט משרד התקשורת לחייב את כל ספקי האינטרנט לתמוך ב-6IPV באמצאות שינויים בתנאי הרישיון בכפוף  לשימוע. החלטה ראשונה התקבלה ביולי 2019 והחלטה נוספת עקב משבר הקורונה התקבלה במאי 2020. המשך המאמר מתייחס ל-2 החלטות של משרד התקשורת עם דגש יתר על ההחלטה השנייה בנושא 6IPV עקב משבר הקורונה.

אחד החסרונות הבולטים ב-2 מסמכי ההחלטות של משרד התקשורת הוא התעלמות מוחלטת מבעית התאמת תחנות הקצה לחיבור רשת האינטרנט 6IPV 

במאמר שפרסמתי כאן ב-19.2.19 טענתי, בין היתר, שיש לטפל הן ברשת האינטרנט והן בתחנות הקצה המחוברות לרשת זו.  משרד התקשורת  עשה טעות חמורה כשהתעלם מן הצורך לטפל או להתייחס לפחות לנושא תחנות הקצה המחוברות לרשת האינטרנט. בגישה זו משרד התקשורות מכשיל במו ידיו מעבר חלק לאינטרנט 6IPV במדינת ישראל

בעוד שבמסמך ההחלטות הראשון מיולי 2019 משרד התקשורת קיבל חלק מטענות ספקי האינטרנט (ראה טענה 1 עד טענה 55  -  עמודים 13 -  35)  במסמך החלטות ממאי 2020 (משבר הקורונה)  נדחו כל טענות ספקי האינטרנט (ראה טענה 1 ועד טענה 7  -  עמודים  5 - 8).

55 הטענות של ספקי האינטרנט, שמוזכרות במסמך החלטות של משרד התקשורת מיולי 2019, הן בעיקר בעלות אופי טכני וכדי להקל על קוראי המאמר לא אפרט את תוכנן.

לעומת זאת, 7 הטענות של ספקי האינטרנט במסמך ההחלטות השני של משרד התקשורת ממאי 2020 הן טענות מהותיות, שאפרט להלן ברמת כותרת ואנתח את משמעות דחייתן הכוללת.

כותרות טענות ספקי האינטרנט 1 עד 7 במסמך ההחלטות של משרד התקשורת ממאי 2020:
  • טענה מס' 1  - עומס עקב הקורונה לא מותיר זמן למחלקות ההנדסה להיערך ל-6IPV.
  • טענה מס' 2  - אי יכולת עמידה בתנאי SLA המחויבים מול הלקוח.
  • טענה מס' 3  - קשיים בהגעת טכנאי לאתר הלקוח למסירת ציוד ו/או ללקיחת ציוד תקול עקב הקורונה.
  • טענה מס' 4  - אי יכול תמיכה בלקוחות ב-6IPV עקב העדר ניסיון מספיק ולוחות זמנים צפופים למעבר כולל ל-6IPV.
  • טענה מס' 5 - לוחות הזמנים הצפופים יאלצו את ספקי האינטרנט בגישת מעבר אגרסיבית של הלקוחות ל-6IPV תוך לקיחת סיכונים מיותרים וסיכון יציבות הרשת.
  • טענה מס'  6א - הכנות למעבר ל-6IPV (שינויים מהותיים ברשת)  מנוגדות לצורך בהקפאת תצורה של רשת במהלך הקורונה, כדי להבטיח יציבות ושרידות תפעולית.
  • טענה מס' 6ב -  קושי רציני לחלוקת המשאבים של ספקי האינטרנט בין תפעול מוגדר של הרשת עקב הקורונה, לבין הפיתוחים בהיקף גדול של מעבר לתמיכה ב-6IPV.
  • טענה מס' 6ג -  קושי רב בביצוע בדיקות ותאומים עם צדדי ג' שונים עשוי להתארך עקב מצב הקורונה.
  • טענה מס' 6ד -  חוסר מוכנות של יצרנים שונים לתמיכה ב-6IPV במועדים, שנקבעו למעבר ע"י משרד התקשורת.  
  • טענה מס' 7 -  אילוצים ועומסים שונים של רשת האינטרנט עקב הקורונה עלולים להקשות בתקופה זו על ההכנות למעבר ל-6IPV עקב הוראות משרד הבריאות לעבודה מהבית.
כל טענות המפעילים, שמוזכרות לעיל, מוצדקות והגיוניות לחלוטין.

החלטת משרד התקשורת לדחות על הסף את כל הטענות עלולה לגרום:
  • תקלות רבות לספקי האינטרנט וללקוחותיהם,
  • נזקים כספיים לספקי האינטרנט וללקוחותיהם,
  • פגיעה באיתנות התפעולית והכספית של ספקי האינטרנט,
  • חשיפת ספקי האינטרנט לתביעות משפטיות מצד לקוחות עקב נזקים הנובעים מתקלות ברשת האינטרנט,
  • פגיעה ביכולת ההתאוששות של כלכלת ישראל עקב אי תפקוד תקין של רשת האינטרנט.
לאורך שנים רבות, משרד התקשורת מתמקד רק בנושא אחד: הסדרה או רגולציה. לסוגיה זו התייחסתי גם בכתבה שפרסמתי כאן ב-19.2.19 בה טענתי, שלמשרד יש תפקיד נוסף: הצגת משמעויות על בעיות בנושאי הטלקום לרבות האינטרנט, לראש הממשלה ולשרים באופן ייזום ע"י משרד התקשורת, או לפי דרישה של ראש הממשלה, או של חבר ממשלה אחר.

בעידן קורונה, שילווה את כולנו בתקופה הקרובה, התפקיד הנוסף של משרד התקשורת הופך להיות קריטי. האירועים של החודשים האחרונים מוכחים שוב ושוב עד כמה חיוני לספק לממשלה תמונה מלאה של המשק בכלל לרבות תחום הטלקום בכלל ורשת האינטרנט בפרט.

ישראל היא מעצמת הייטק ברמה עולמית. כדי לשמר את מעמדה העולמי ואף לטפחו, יש לוודא, שתפקוד רשת האינטרנט בישראל והקשרים לחו"ל ומחו"ל מתפקדים ללא דופי (זמינות ושרידות של כמעט 100%).

עקב עידן הקורונה השתנה אופי העבודה באינטרנט כגון:

* עבודה מהבית דרך רשת האינטרנט הציבורית, במקום עבודה מהמשרד דרך הרשת האינטרנט הפנים ארגונית \ העסקית.

* הגברת השימוש באפליקציות זמן אמיתי (RealTime) כגון Telemedicine הדורשות אפס עיכובים ואפס הפרעות ברשת האינטרנט.

* הגברת העומסים ברשת האינטרנט הציבורית, בגלל עבודה בשעות לא שגרתיות.

לאור המשבר הכללי, שמלווה את עידן הקורונה, יקטן לפי דעתי הביקוש לכתובות אינטרנט 4IPV לתקופה של 6 עד 12 החודשים הקרובים.

לכן, ממומלץ להיעזר ברשת האינטרנט 4IPV כדי לעזור להתאוששות מהירה של כלכלת ישראל ובכך לאפשר בעתיד להשקיע תקציבים ציבוריים ופרטיים, שחסרים כרגע, עקב עידן קורונה והמשבר הכלכלי המתלווה, בתכנון וביצוע מוצלח של מעבר לאינטרנט 6IPV.

מינוי השר דוד אמסלם לשר הממונה על נושא מחשוב וסייבר יכול לעזר להעלות את נושא התכנון והמעבר לאינטרנט 6IPV לוועדת שרים מתאימה, מאחר שנושא האינטרנט הוא חיוני לשמירה וקידום מעמדה של ישראל כמעצמת הייטק עולמית.

אני מקווה, שהשר הטרי יועז הנדל והמנכ"לית החדשה המיועדת לירן אבישר בן-חורין, יוכלו להוביל את משרד התקשורת לכיוונים חדשים למען קידום נושא הטלקום בכלל והאינטרנט בפרט בישראל.
 
מאתסרג'יו רוזנצוייג, מאי 2020.
Telecom Policy & Regulation Expert
מומחה ל-IPv4  ול-IPv6
כתובת דוא"ל:  bobim@013net.net​

נספח
חומר רקע קודם שנכתב ע"י המחבר בנושא חשוב זה

CORONA FREE
IPV6



 
 
Bookmark and Share