Telecom News - תובנות ממתן חוות דעת לבתי המשפט במחלוקות בין לקוחות/יזמים לבתי תוכנה

תובנות ממתן חוות דעת לבתי המשפט במחלוקות בין לקוחות/יזמים לבתי תוכנה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> תובנות ממתן חוות דעת לבתי המשפט במחלוקות בין לקוחות/יזמים לבתי תוכנה
תובנות ממתן חוות דעת לבתי משפט במחלוקות בין לקוחות/יזמים לבתי תוכנה
מאת: ישי טנצר, 8.6.20, 12:56 ישי טנצר
 
למה בכלל צריך חוות דעת מקצועית לבתי משפט? מהן 5 המחלוקות העיקריות בתחום תוכנה? על סמך אילו 5 נקודות נותנים חוות דעת מקצועית בנושא מורכב כמו פרויקט תוכנה? אילו 5 מסקנות ניתן להפיק? כל מה שהיזם/ הלקוח צריך להביא בחשבון לפני פיתוח המוצר ובמהלכו.
 
ניתן ללמוד הרבה ממקרים המגיעים לבתי משפט מבחינת מחלוקות בין לקוחות לבתי תוכנה. כדי להימנע מטעויות דומות, להלן תובנות הנובעות מניסיוני.

למה בכלל צריך חוות דעת מקצועית לבתי משפט?
במידה והתיק מכיל מחלוקת על נושא מקצועי מורכב מערכת המשפט נעזרת ביועץ מומחה חיצוני בעל ניסיון בתחום למתן חוות דעת מקצועית על נושא המחלוקת כדי לתת לשופטים את הכלים המקצועיים לבחון את הנושא.
 
המחלוקות העיקריות שראיתי בתחום תוכנה:
  1. כשלון תמורה - התוצרים לא שמישים ולא עומדים בציפיות הלקוח. לצורך הדוגמה הלקוח הזמין אפליקציית מובייל וקיבל תוצר שאי אפשר להפעיל אותו.
  2. חריגות תקציב - חריגה מהתקציב, שהוגדר בתחילת הפרויקט או אושר במהלכו. 
  3. חריגות לו"ז - חריגה בלוחות זמנים מול מה שנקבע בתחילת הפרויקט או אושר ע"י הצדדים במהלך הדרך.
  4. טענות לגבי איכות התוצרים - חסרים תכולות, שנקבעו בחוזה, פרצות אבטחת מידע במוצר, קוד רשלני עם כמות תקלות מעל ממוצע ועוד.
  5. בעלות על הקוד - למי שייכים זכויות על הקוד, בלעדיות/זכות שימוש, הגבלות.
על סמך מה נותנים חוות דעת מקצועית בנושא מורכב כמו פרויקט תוכנה?
אחרי שלומדים את נושא המחלוקת / שאלה מקצועית עליה נדרשים לענות בוחנים את הדברים הבאים:
  1. הסכמי פיתוח והתכתבות בין הצדדים - בחינת הסכמים מקוריים בתחילת הפרויקט ושינויים, שהוכנסו במהלכו באישור הצדדים. מנסים להבין את המתווה הכללי של הפרויקט ואיך הוא השתנה לאורך הדרך.
  2. תוכניות עבודה ולו"ז - האם הייתה תוכנית עבודה מסודרת? האם הצדדים עמדו בה ? האם היה כשל תכנוני או ביצועי?
  3. תוצרים קיימים - בוחנים תוצרים קיימים, האם ניתן להפעיל את התוכנה ולבחון איזה אחוז מהתכולה עובד?
  4. קוד מקור ותיעוד - בחינה של קוד מקור, תסריטי בדיקות ותיעוד הקוד לצורך הבנה לגבי מצב בשלות התכולה כהשלמה לבדיקת התוצרים עצמם. סעיף זה מקבל עוד יותר משקל כאשר אין תוצרים, שניתן להפעיל ולבחון.
  5. את התובנות מבדיקת ממצאים אלה משווים למה שמקובל בתעשייה ומה קורה בד"כ במקרים דומים בפרויקטים אחרים.
מסקנות עיקריות שניתן להפיק:
  1. תיאום ציפיות - אחוז גבוה מאוד מהמקרים שראיתי התרחשו בגלל שהלקוח ובית התוכנה לא חידדו מספיק את הציפיות שלהם מעבודה משותפת. בפרויקט תוכנה הרבה דברים יכולים ללכת לא לפי התכנון (בעיות טכנולוגיות, דברים לוקחים יותר זמן מהצפוי ועוד). רק הבנה מאוד ברורה של יעדי הלקוח ומגבלות של המצב בשטח יכולים לעזור לצדדים לצלוח את התהליך.
 
  1. תבדקו מה מקובל בשוק/תעשיה - הרבה לקוחות מגיעים לתהליך פיתוח תוכנה בלי הבנה בתחום ועם "צדק" משלהם כפי שהם מבינים אותו. אבל בפועל כאשר יועץ מומחה צריך לכתוב את חוות דעתו הוא מסתמך על איך התעשייה פועלת וזה יכול לבוא בסתירה מוחלטת להגיון והציפיות של הלקוח. לדוגמה: הלקוח החליט לשבור חוזה עקב איחור של כמה ימים , היועץ עלול לציין בחוות דעתו, שרוב פרויקטי תוכנה לא מסתיימים במועד הנקוב ואיחור של כמה ימים יכול להיחשב כמהלך תקין של הפרויקט. כנ"ל לגבי כמות "באגים" בפרויקט בעת הגשתו ועוד נושאים רבים. לכן, לפני שאתם מחליטים ללכת לבית משפט בדקו מה קורה בתעשייה ועד כמה המקרה שלכם חריג מהנורמה.  
 
  1. חוזה מפורט עם דגשים - לאור מה שנכתב בסעיפים הקודמים קריטי שיהיה לכם חוזה מפורט עם הספק, שיפרט את התחייבויות הצדדים ויציין במפורש דרישות ספציפיות שלכם החורגות מהנורמה בשוק. למשל, אם בגלל צרכים עסקיים שלכם, איחור של כמה ימים בלו"ז הופך את הפרויקט ללא רלוונטי, ציינו זאת כסעיף מהותי בחוזה ותדגישו לכל אורך ההתקשרות עם הספק. זה גם יגדיל את הסיכויים, שהספק ייתן לזה את המיקוד וגם אם תצטרכו ללכת לגורם מקצועי צד שלישי, שיחווה את דעתו, יש יותר סיכוי, שחוות דעתו תהיה לטובתכם.
 
  1. תקשורת שוטפת ודיווחי התקדמות - אחת הבעיות הגדולות, שאני נתקל כאשר אני מנתח את החומרים לקראת כתיבת חוות דעת, זה קושי להבין מה קרה לאורך התהליך בגלל חוסר בתיעוד התקשורת בין הצדדים. בפרויקטים ארוכי טווח במיוחד, חשוב מאוד להבין מה קרה לאורך הדרך כי ברור, שהמצב עלול היה להשתנות פעמים רבות ויתכן והצדדים הגיעו להסכמות חדשות השונות מהחוזה המקורי (הרחבת תקציב, הרחבת לו"ז, ויתור על תכולה, החלפת תכולה אחת באחרת ועוד). לכן קריטי לנהל תקשורת מסודרת בכתב, להוציא סיכומי פגישות / שיחות, לדרוש דיווחי התקדמות מפורטים בכתב ועוד. תשמרו על כל התיעוד במקום מסודר ונגיש. אל תחכו ליום הדין כדי להתחיל לאסוף חומרים.
בגלל שהתקשורת היום מתבצעת בערוצים שונים (אימייל,WhatsApp ,SMS ) נושא הארגון הוא בהחלט מאתגר, אני ממליץ לבחון את הכלי הבא TimelinesAI המאפשר לאסוף, לארגן ולשתף תקשורת עסקית מערוצים שונים.
  1. תנסו לפתור את הבעיה לפני שמגיעים לבית משפט. צריך לחשוב טוב טוב לפני שהולכים לבית משפט. עלויות משפטיות ועלויות נלוות כמו של קבלת חוות דעת מיועץ חיצוני הן כבדות, ובהרבה מקרים משתלם לשים את האגו בצד ולנסות להגיע לפשרה בלי להכנס לתהליך יקר זה.
מאת: ישי טנצר, יוני 2020.
מנכ"ל חברת איניטק
https://www.initech.co.il
contact@initech.co.il
 

COURT FREE
 



 
 
Bookmark and Share