Telecom News - בעלי רשת וקשת לא יקבלו את כספי "הביד" משר התקשורת, היוצרים יקבלו זאת!

בעלי רשת וקשת לא יקבלו את כספי "הביד" משר התקשורת, היוצרים יקבלו זאת!

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> בעלי רשת וקשת לא יקבלו את כספי "הביד" משר התקשורת, היוצרים יקבלו זאת!
הסאגה של כספי "הביד" (המכרז למספרי הערוצים) הסתיימה בהחלטה נכונה של השר יועז הנדל, שהחליט לפי החוק, תנאי המכרז והשכל הישר: הכספים יגיעו רק ליוצרים. ה-33 מיליון ש"ח יחולקו בין 4 חברות, שכל אחת תקבל כ-8.25 מיליון ש"ח: הוט, יס, קשת ורשת, במנגנון שיבטיח, שרק היוצרים ישתמשו בכסף הזה להפקות מקור ישראליות. התקווה של בעלי רשת וקשת להשתמש בכסף להוצאות שוטפות ומשכורות לעובדים - נמוגה.
עדכונים בסוף המאמר.
מאת: אבי וייס, 29.6.20, 13:34חה"כ יועז הנדל

בעלי רשת וקשת (ערוצים 13 ו-12) "בלבלו את המוח" לשרי התקשורת: איוב קרא, דודי אמסלם ויועז הנדל, (בתמונה משמאל), מאז שנגמר המכרז על מספרי הערוצים (מה שמכונה "ביד", הסברים בנספח א' כאן למטה).

בדיוק כפי שחזיתי, החלומות של בעלי רשת וקשת לקבל את הכסף באופן בלעדי, לכיסוי הגרעונות שלהם - נגוזו, וחזיתי זאת מזמן בכתבה עם הכותרת המדברת בעד עצמה: "בעלי קשת ורשת "חיים בסרט" אם הם חושבים שהמדינה תציל אותם!".

היום התקבלה החלטת שר התקשורת יועז הנדל, בדיוק כפי שחזיתי (וזה טוב, כי זה בדיוק לפי החוק, תנאי המכרז, האינטרס הציבורי והשכל הישר ואני מקווה, שהשימוע לא ישנה את ההחלטה הזו של השר).

להלן הודעת דובר השר:
"שר התקשורת חה״כ יועז הנדל החליט על חלוקת כספי הביד: לטובת השקעה בהפקות מקור.
השר הנדל: ״החלטתי לממש את סמכותי ולחלק את הכספים ("ביד") להפקות מקור ישראליות דרך הרשות השניה ומועצת הכבלים והלוויין באופן זהה בין קשת, רשת, יס והוט

על הכספים להיות מושקעים בהפקות מקור, בתכנים בעלי זיקה להוויה הישראלית כגון: ממלכתיות, התיישבות, קליטת עליה, גיוון החברה הישראלית, ציונות, שילוב מיעוטים בחברה הישראלית, יהדות התפוצות, היסטוריה של עם ישראל ומדינת ישראל.

בכוונתי לייצר הליך שיאפשר העברת הכספים במהירות שיא לאחר שימוע״.

נספח:
הרקע להחלטה:
הכספים, שמדובר עליהם בהחלטה הזו של השר, הם כספי "מכרז האפיקים", שהיה צורך לקבוע אותם מחדש אחרי פירוק ערוץ 2 לרשת וקשת והמיזוג של ערוץ 10 עם רשת, מכרז, שהסתיים באפריל 2017 (הכסף מוחזק מאז אצל החשב הכללי באוצר), מכרז ציבורי, שבו התקבלו כ-33 מיליון ש"ח עבור זכות השימוש באפיקים: קשת קיבלה במכרז את אפיק 12 תמורת כ-25 מיליון ש"ח ורשת קיבלה את אפיק 13 תמורת כ-7.8 מיליון ש"ח. 

מאז, הכסף הזה עדיין לא חולק, כי יש 4 גופים הזכאים על פי החוק ליהנות מהכסף הזה: הוט, YES, קשת ורשת.

החוק קובע זאת במפורש (הסעיפים הנוגעים בדבר בחוק הם כאן, למתעניינים).

למה זה היה תקוע מעל ל-3 שנים? כי משרד התקשורת היה אמור לקבוע קריטריונים לחלוקת הכסף (שבינתיים צבר קצת ריבית והצמדה...).

כבר בוצעו 2 שימועים לעניין זה ע"י מועצת הכבלים והלוויין, לפי נוסחאות כלכליות מסובכות, שאגף הכלכלה של משרד התקשורת הכין, ולא התקבלה החלטה, בגלל המריבה למי מגיע יותר מהכסף הזה.

אם אתם שואלים למה אגף הכלכלה הכין תכניות לחלוקת מסובכות להבנה של הכסף ד"ר עופר רז-דרורהזה? התשובה מאוד פשוטה: כי ככה עובד ד"ר עופר רז-דרור, (סמנכ"ל בכיר לכלכלה, בתמונה משמאל), בכל נושא

אפילו הנכדה שלי בת ה-5 יודעת לחלק 33 ל-4. 

אמנם, הנכדה שלי לא דיברה עם השר, אבל גם הוא הבין, שיש לזרוק לפח את כל הנוסחאות הכלכליות של החלוקה, שהכין משרד התקשורת בניצוחו של המאסטרו ד"ר עופר רז דרור, בשימועים, כאמור בחוק, והשר יחלק את הכסף הזה ל-4, שווה בשווה.

33 מיליון ש"ח לחלק ל-4 זה 8.25 מיליון ש"ח. 

אמנם זה "כסף קטן" במונחי ההוצאות של כל השחקנים הללו (הוט, YES, קשת ורשת), אבל עבור היוצרים - זה הרבה כסף, במצב הכלכלי העגום של הזמנת יצירות מקור לטלוויזיה בישראל.

בכל מקרה, ההחלטה של שר התקשורת טעונה הסכמה של שר האוצר, ואני לא מעלה על הדעת, ששר האוצר יאפשר לשר התקשורת לבצע חלוקה לא הוגנת ו\או לא חוקית של הכסף הזה, אחרי השימוע. 

ראוי להדגיש, על פי החוק, הכסף הזה הולך רק להפקות מקור. אין שום סיכוי, שמי מתעשיית ההפקות, במצבה החמור ביותר היום, יוותר על הכסף הזה לטובת משהו אחר (דוגמת הוצאות שוטפות ומשכורות, לעובדי רשת וקשת).

הכי חשוב: על פי החוק, החשב הכללי באוצר מחלק את הכסף רק למי שמציג ומתחייב לבצע הפקות מקור ("הפקות מקומיות קנויות" כהגדרת החוק) והכסף משוחרר לפי התקדמות ההפקות הללו.

כלומר: החשב הכללי באוצר בעצמו מפקח מקרוב, על פי החוקשהכסף הולך להפקות ולא לצריכה שוטפת של מי מהגופים הללו (הוט, YES, קשת ורשת).

המטרה של החלטת השר מאוד ברורה:
 לעודד הפקות מקור.  בהחלט החלטה נכונה וראויה. 

TV FREE


 
עדכון 19.7.20: משרד התקשורת, לאחר לחץ חזק שהפעלתי על השר, סוף סוף פרסם שימוע (הנמצא כאן וכאן) בנושא חלוקת כספי "הביד". מדובר בשימוע מוזר ביותר ומסובך ולא בהתאם להחלטת השר, כפי שד"ר עופר רז-דרור רגיל להוציא מסמכים הזויים תחת ידו, ולא בהמשך לשימועים הקודמים בנושא זה, שטופלו לפי החוק במועצת הכבלים והלוויין. שימוע זה הוצא מהמועצה והועבר לאגף לכלכלה במשרד התקשורת ללא כל הסבר. רק כי ד"ר עופר רז-דרור רוצה. אין טעם להתייחס למסמך המופרך הזה, כי ממילא זה יגיע די מהר לבג"ץ. כסף ליוצרים - בינתיים יש רק על הנייר. כך גם תנוהל "הקרן האוניברסלית" לפריסת הסיבים, שיעמוד בראשה לא אחר מאשר אותו ד"ר רז-דרור. 

עדכון 8.2.21ענת ביין-לובוביץ' ב"גלובס" פרסמה כאן (כותרת בלבד): "בלי תנאים: גנץ חתם על שחרור כספי הביד לקשת, רשת, הוט ו-yes.
כספי הביד בסך 35 מיליון שקל שוחררו לאחר שמשרד התקשורת ביטל את הסעיף שהכניס יועז הנדל, לפיו קבלת הכספים תותנה בהפקות עם זיקה של ישראליות ויהדות • השלב הבא אמור להיות אישור של שר האוצר ישראל כ"ץ להעברת הכסף, ובתעשייה חוששים להיקלע שוב למשחקי כיפופי ידיים פוליטיים."



 
 
Bookmark and Share