Telecom News - פיתוח תוכנה בתקופת ה"נורמלי החדש"

פיתוח תוכנה בתקופת ה"נורמלי החדש"

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> פיתוח תוכנה בתקופת ה"נורמלי החדש"
פיתוח תוכנה בתקופת ה"נורמלי החדש"
מאת: אלכס סטינקובסקי, 29.6.20, 15:20אלכס סטינקובסקי יחצ צילום ניב קנטור

6 כללי ברזל לעבודה מרחוק על פרויקטי פיתוח, מתוך תובנות, שנאספו לאורך השנים מעשרות פרויקטים, שבוצעו מרחוק ע"י צוותי פיתוח.

משבר הקורונה הנחיל תרבות עבודה מהבית, גם במקומות עבודה בהם היא לא היתה חלק מהנורמה. המצב ההפכפך הנוכחי, שמוגדר ע"י רבים כ"נורמלי החדש", יכול להתבטא בסגירה חוזרת של חלקים של המשק בכל רגע נתון, דבר המעלה את הצורך לסגל את היכולת לעבוד באופן שוטף מרחוק כאשר זה נחוץ ולאפשר פעילות תקינה של העסק.

תחום פיתוח התוכנה אינו יוצא דופן מבחינה זאת. עבודה מרחוק אפשרית ואפילו מומלצת, אם יודעים להשתמש במתודולוגיה ובכלים המתאימים וליישם אותם גם בימי שגרה. צוותי פיתוח, שישכילו לסגל  תרבות עבודה מרחוק, יוכלו להתעצם נוכח כל משבר.
במאמר זה אשתף תובנות, שאספתי לאורך השנים מעשרות פרויקטים, שבוצעו מרחוק ע"י צוותי פיתוח עליהם אני מנוי בבית התוכנה בו אני עובד. השילוב של עבודה מרחוק לצד עבודה במטה החברה הוא חלק מהחיים היום-יומיים שלנו, דבר, שסייע לנו מאד לצלוח את כל האתגרים במשבר האחרון.

הנה 6 כללי ברזל לעבודה מרחוק על פרויקטי פיתוח:
 
עבודה במודל ענן מלא/ SaaS - חברות רבות בישראל סיגלו לעצמן מודל עבודה ענני מלא עוד לפני המשבר, כמובן. מדובר בעיקר בסטארטאפים, שניצלו את המודל הענני מסיבות של תקציב, מקום פיזי וגמישות. במשבר הנוכחי, המודל הענני סיפק יתרון משמעותי לסטארטאפים הללו. שכן, הוא מאפשר לצוותי פיתוח גישה למערכות עם זמינות מלאה בכל זמן ומכל מקום.

יתרה מכך, מודל ענני חסך מצב של נפילת שרתים, שמצריך במודל און-פרמיס, טיפול של צוותים מקומיים ותלוי בזמינותם, או בחוסר זמינותם בעת המשבר. פלטפורמות הענן הנשלטות ע"י ענקיות הענן, נמצאות באחריותן ובטיפולן.
 
שקיפות מול הלקוח בכל ספרינט - חשוב מאד לשמור לאורך כל הדרך על שקיפות מלאה מול הלקוח בנוגע להתקדמות הפרויקט, במיוחד כשמדובר בעבודה מרחוק ועל אחת כמה וכמה כאשר הלקוח עצמו אינו נמצא פיזית במקום העבודה בשל מצב משברי.
סגלו מתודולוגית עבודה המדווחת בכל ספרינט ללקוח מהו קצב ההתקדמות, מה עובד ומה לא, מהו התקציב היומי שמנוצל, האם יש עיכובים, מהם התוצרים עד כה ועוד.

מומלץ לבצע מצגות דמו ולבנות דשבורדים אוטומטיים, שמספקים ללקוח את "סיכום המנהלים" הזה בכל ספרינט - הם נותנים ללקוח תחושת ביטחון ושליטה. למודל ה-SaaS, שציינתי בסעיף הקודם, יש יתרון גדול מבחינה זו. שכן, הלקוח יכול לראות במו עיניו ברמה היומית ואפילו השעתית (למעשה, בכל רגע נתון) את התקדמות הפרויקט.
 
כלי ניהול פרויקטים - כלי ניהול פרויקטים מתקדמים מסייעים, לא רק בניהול הפיתוח עצמו, אלא תומכים בכל ההיבטים והמעגלים סביבו, החל מהפיתוח, דרך QA ודיווחים להנהלה בכירה וכלה בתקשורת עם הלקוח.

אחד הכלים המובילים הוא JIRA, שניתן לבנות באמצעותו work flow לניהול פרויקט אג'ילי. יחד עם זאת, יש לכלי הזה הרבה מאד יכולות, שלא כולם מכירים, ואם לא משתמשים בהן אזי מחמיצים יתרונות משמעותיים. מצד שני, גם שימוש-יתר ביכולות מסוימות יכול להביא לסרבול ועבודה מיותרת. כדאי ללמוד, להתייעץ, להתאמן על עבודה עם הכלי הזה בשגרה כדי להשתמש בו בחוכמה.
 
דיווחים שוטפים - דיווחים פנימיים שוטפים של צוות הפיתוח הם חיוניים כאשר עובדים יחד במשרד, ועל אחת כמה וכמה כאשר צוות הפיתוח מפוזר ועובד מרחוק. הדיווחים השוטפים אינם מיועדים כדי לשמור על ניהול העובד "ברמת המיקרו" ולהשאיר אותו בפיקוח צמוד, אלא להיפך, הם נועדו לתמוך בעובד כמה שניתן, לאפשר שיתוף מידע, לספק תובנות ועצות ולהזכיר לו שהוא לא מנותק אלא עובד כחלק מצוות.
 
הדיווחים השוטפים הפנימיים (באמצעות אפליקציות SaaS  כגון ווטסאפ, סלאק וכדומה) מאפשרים לבצע סנכרון בין כל אנשי הצוות לגבי התקדמות, בעיות או תלונות, שנוצרות במהלך הפרויקט, כדי שמנהל הפרויקט יוכל לטפל בזמן אמת ולמנוע תסכול, בזבוז זמן וכסף.
 
עבודה במודל גמיש של צוותי פיתוח - אם אתם עובדים עם בית תוכנה, בחרו כזה המאפשר לנהל את הפרויקטים תוך התאמת כמות ותמהיל המומחים לצרכים של הפרויקט בשלבים השונים שלו. בכל פרויקט פיתוח יש תקופות של עומס עבודה, ותקופות אחרות של פעילות מצומצמת. כך, ששימוש במכסה קבועה של עובדים לאורך כל הפרויקט היא בזבזנית.

במשבר האחרון למדנו, שחברות רבות ביצעו שינויים בהיקפי העבודה שלהן או שינו לחלוטין את מיקוד פרויקטי הפיתוח והשקיעו במוצרים טכנולוגיים חדשים המותאמים לצרכי התקופה. היכולת להעלות ולהוריד במהירות את היקף הצוותים וההרכב שלהם מספקת בעתות משבר, כמו בשגרה, יתרון תחרותי עצום וחסכון כספי.
 
ניהול ממשקי עבודה שוטפים מול הלקוח ויחס אישי - הממשק עם הלקוח חייב להיות בעצימות גבוהה יותר כשמדובר בעבודה מרחוק, כל שכן בתקופת משבר. מעבר לדיווח כל ספרינט, כפי שציינתי, חשובה מאד ההקשבה ללקוח והיכולת להתגמש ולבוא לקראתו לאורך הפרויקט. הראו ללקוח, שאתם שותפים פעילים בחברה שלו ונמצאים עם היד על הדופק לגבי כל אתגר וכל מכאוב היכול להיות לו לגבי הכיוון אליו מתקדם המוצר לאורך הדרך.

קרדיט צילום תמונה עליונה: ניב קנטור
 
מאת: אלכס סניטקובסקי, יוני 2020.
מנכ"ל Comm-IT תוכנה

DEVELOPER FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share