Telecom News - רשת אלחוטית: האם כדאי לפרוס בתקן WiFi 6 802.11ax שיחליף את WiFi 5?

רשת אלחוטית: האם כדאי לפרוס בתקן WiFi 6 802.11ax שיחליף את WiFi 5?

דף הבית >> תקנים חדשים >> רשת אלחוטית: האם כדאי לפרוס בתקן WiFi 6 802.11ax שיחליף את WiFi 5?
רשת אלחוטית: האם כדאי לפרוס בתקן WiFi 6 802.11ax שיחליף את התקן היוצא WiFi 5?
מאת: מיכאל פנחס, 20.7.20, 11:04מיכאל פנחס
 
האם פתרונות האלחוט יחליפו את הצורך בסלילת סיבים לתקשורת רחבת סרט לעסקים ובמשרדים? מהם התקנים החדשים בעולם ה-WiFi? מי מוביל בתחום ה-WiFi 6 בישראל? האם הפתרון של WiFi 6 המופץ בישראל הוא אכן WiFi 6? למה לבחור וליישם רשתות אלחוטיות ו-WiFi בעסקים ובארגונים? איך משיגים "חוויית לקוח וחוויית שימוש" בפתרונות אלחוט?
 
כל מה שכל מנהל בארגון ובעל עסק צריכים לדעת על בחירה ומעבר לשירותי אלחוט מתקדמים בתקן החדש WiFi 6 ואילו שיקולים באים בחשבון כדי לבחור בפתרון הנכון והמתאים לצרכי העסק.
 
1. למה עסקים וגם אנשים פרטיים בבית משתמשים ב-WiFi?
פריסת רשתות WiFi במקומות ציבוריים, דוגמת: מסעדות, בתי קפה, קניונים, קמפוסים ואתרים לסטודנטים, מקומות עבודה, משרדים ועוד, הפכה להיות נורמה וחובה. גם בכל בית.
 
הסיבות המרכזיות להצלחת הWiFi- בתור תשתית תקשורת: מדובר בתקן מקובל בכל העולם וגם בישראל, שקיים כמעט בכל מכשיר אלקטרוני המחובר לרשת האינטרנט ומחירו מאוד זול, בעיקר בגלל השימוש בתדרים חופשיים.
 
תקן WiFi מספק רוחבי פס עצומים (התקן החדש, WiFi 6 או בשמו הטכני: 802.11ax, מספק עד 11 גיגה באוויר), קל מאוד לתפעול (הכל אוטומטית), כמעט שלא דורש תחזוקה, עם אמינות גבוהה וכמות אפסית של תקלות וקלקולים.
 
כיום, רשתות WiFi מחברות כמעט כל דבר ברשת העסקית, החל מסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים וכלה במצלמות אבטחה, מערכות אזעקה, מערכות בקרת כניסה, מערכות "בית ומשרד חכם", מערכות IoT של "עיר חכמה", "רכבים אוטונומיים" ועוד.
 
שוק שירותי התקשורת באמצעות תשתיות מבוססות על פתרונות אלחוט מתקדמות עבר "קפיצת מדרגה" בשנים האחרונות בישראל. זה כלל כניסה של טכנולוגיות מתקדמות כמעט בכל תחום, גם בתחום ה-WiFi הוותיק וגם בתחום "הגלים המילימטריים", תחום שכעת מתחיל את צעדיו הראשונים בישראל.
 
2. מהם התקנים המובילים בתחום ה-WiFi?
התקן הקודם והמאוד נפוץ בעולם בסיסי השידור של ה-WiFi (WiFi 5), שמבחינה טכנית נקרא 802.11ac, בגרסת ,ac Wave 2 הוא תקן, שהבטיח עד 7 גיגה באוויר, אבל בפועל סיפק עד 2 גיגה באוויר, ולכמות לא גדולה של משתמשים בו זמנית (עד 100 משתמשים לכל היותר לבסיס שידור).
 
ניתוח מקצועי של חברת המחקר IDC מצביע על כך, שהעתיד של עולם ה-WiFi יהיה בתקן ax המכונה בשם הקליט: WiFi 6. זאת, משום שהתקן הזה מביא כמה חידושים לעולם האלחוט, שלא היו קודם:
 
1) תקשורת באוויר משופרת בטכנולוגיית OFDMA.
2) ריבוי משתמשים בכל הערוצים (העולים והיורדים) בו זמנית: MU-MIMO.
3) מהירות משופרת בזכות שילוב בו זמנית של תדרים מתחום ה-2.4 גיגהרץ ומתחום ה-5 גיגהרץ, ובהמשך בתחום ה-6 גיגהרץ.
4) שימוש בטכנולוגיית QAM.
5) יעילות אנרגטית טובה יותר.
6) גמישות בערוצים תוך התחשבות בערוצים תפוסים הקיימים כבר בסביבה, בטכנולוגיה, ששמה OBSS.
7) שילוב מלא של טכנולוגיות משיקות דוגמת BLE (בלטוס' באנרגיות נמוכות. פתרון המיועד בעיקר למוצרי IoT - סנסורים מכל סוג וגם לסמארטפונים).
8) תאימות טובה יותר לצרכי IoT המבוסס על WiFi ולחיבוריות לסלולר -LTE , וגם במיוחד לדור הבא בסלולר - 5G.
 
לדברי IDC, מדובר בשוק ענק, שיימצא בצמיחה מהירה מאוד בשנים הקרובות, כפי שניתן לראות בגרף התחזית הבא:
גרף IDC
 
רשת אלחוטית - תשובות קצרות לשאלות נפוצות:
1.  מי מוביל בתחום פתרונות WiFi 6 בישראל?
את השוק בישראל של בסיסי שידור ל-WiFi, שמכונים בשם Access Points, מובילה חברת גטר-טק (מקבוצת גטר), עם פתרונות אלחוט ממספר יצרנים ובראשםRuckus  מקבוצת Comscope האמריקאית, שמופצת בשוק דרך מפיצים ואינטגרטורים נוספים. יש ל-Ruckus מגוון רחב של חברות מתחרות בעולם כמו גם בארץבעבר, סיסקו הייתה מובילת שוק. אולם, השוק הזה נכבש ע"י אחרים. אחרי גטר-טק \ גטרקום ניצבת חברת SMBIT עם הפתרונות של חברת UBIQUITI. אחריה נמצאות: בינת תקשורת עם כמה פתרונות, שאומי (Xiaomi) - פתרון הנמצא בתחילת כניסתו לשוק (ניתן לייבא ישירות מהחברה), אבל מחירו הנמוך הוביל לפופולריות של פתרון זה, ואסוס (Asus), פתרון המופץ בהצלחה בכמה ערוצים.
 
2. האם הפתרון של WiFi 6 המופץ בישראל הוא אכן WiFi 6?
המשמעות המלאה של תקן WiFi 6, שהוא מיושם בשילוב תדרי ה-6 גיגהרץ במכשיר. אולם, בגלל בעיות רגולטוריות (כלומר: אי שחרור תדרי ה-6 גיגהרץ כתדרים חופשיים), מה שקרה וקורה במדינות רבות בעולם, כולל בישראל, ועדות התקינה העולמיות אישרו לשוק להשתמש בגרסה מוקדמת של התקן, גרסה הכוללת רק את תדרי ה-2.4 וה-5 גיגהרץ, ללא ה-6 גיגהרץ, ועדיין ניתן לקרוא לזה WiFi 6.
 
מכאן, שמה שיש בשוק הישראלי כיום, זו הגרסה המוקדמת של התקן, גרסה, שאינה מכילה את תדרי ה-6 גיגהרץ, ולכן הביצועים מוגבלים עד כ-6 גיגה (במקום עד 11 גיגה בתקן המלא של WiFi 6).
 
בכל מקרה, זה רוחב פס די והותר לכל בית ולכל עסק.

בארה"ב, ה-FCC (הרגולטור לתקשורת) אישר (כאן) את פתיחת תחום ה-6 גיגהרץ לשימוש חופשי. ה-FCC אימץ המלצה מה-23.4.20 ואישר אותה סופית ב-25.6.20, לפיו תחום של 1,200 מגהרץ במרווח שבין 5.925 גיגהרץ ל-7.125 גיגהרץ (התחום המכונה WiFi 6 ובלשון טכנית: 802.11ax) יותר לשימוש הציבור, ללא כל עלות או צורך ברישיון מה-FCC
נקבע מנגנון מניעת הפרעות למכשירים אחרים שיש בסביבה, בתחום התדרים הזה, מנגנון בשם: AFC - automated frequency coordination, כלומר: שתהיה תזוזה בתדר - במכשיר ה-WiFi - באם יש הפרעה לאיזה מכשיר אחר שיש בסביבה. ממילא מכשירים שיש בתוך הבתים או המשרדים והעסקים, המשדרים בעוצמות יחסית מאוד נמוכות, אין כל סיכוי שיפריעו למכשירים הללו (מיקרוגלים) שמשתמשים ב-6 גיגהרץ, הנמצאים בחוץ, בד"כ על תרנים מאוד גבוהים. ישראל אמורה מזמן ללכת בכיוון הזה ולשחרר את התדר הזה לשימוש חופשי של הציבור. 
 
3. איך במכשיר אחד יש כמה תדרים בו זמנית?
פשוט מאוד: יש כמה אנטנות. כל אחת מיועדת לתדר אחר או לשילוב תדרים. יש מכשירים, שבהם מדובר בעד 7 אנטנות חיצוניות, דוגמת האנטנות במכשיר החדש של שאומי (Xiaomi) בתמונה הבאה:
ראוטר
 
רוב הפתרונות המתקדמים הם כאלה, שהאנטנות הן ממש זעירות ונמצאות על לוח האם בתוך המכשיר עצמו ולכן הן לא נראות כלפי חוץ, בשונה מהדוגמה הנמצא כאן מעל.
 
אחד הפתרונות המתקדמים הוא של חברת ,Antenna Company שמספקת את הפתרון הזה לכמה יצרנים מובילים בעולם, פתרון בו יש 10 אנטנות פנימיות על לוח האם, בתצורה המופיעה בתמונה הבאה:
WIFI
 
בתצורה הזו יש מעט מגבלות על הביצועים, בגלל שמדובר באנטנות זעירות הקרובות אחת לשנייה על לוח אם אחד, בתוך קופסה קטנה אחת.
 
אולם, בגלל הטכנולוגיה המאוד מתקדמת, המערכת הזו מספקת מעל ל-5 גיגה, שזה בהחלט מרשים וביצועים מספקים בהחלט לכל אחד. 
 
4. מה התחדש בפתרונות ה-WiFi של Ruckus?
המאפיינים של הפתרונות מבית Ruckus:
  • כיסוי אלחוטי נרחב פנימי/חיצוני.
  • מהירות גלישה עדיפה בזכות טכנולוגיה ייחודית.
  • ניהול מאוחד ומרכזי על נקודות הפרוסות באתרים שונים.
  • כמות משתמשים גדולה במיוחד על AP אחד.
  • 12 אנטנות חדישות ומתקדמות פנימיות.
  • תקן משרד התקשורת הישראלי למוצרים.
  • אחריות לכל החיים למוצרי  INDOOR("בתוך מבנים").  
  • מערכות משלימות מכל התחומים של עולם התקשורת.
  • פתרון היכול לשלב חיבורים קוויים ואלחוטיים תחת מערכת שליטה אחת למשימות קריטיות: Mission Critical WiFi.
  • מתאימים במיוחד ללקוחות במגזרים הבאים: חינוך, רפואה, הארחה ומלונאות, מחסנים ולוגיסטיקה, עסקים, מוניציפאלי, בתים חכמים, קניונים ומרכזי בילוי, אצטדיונים, קמפוסים, מתחמי "עבודה שיתופית" ועוד.
בשנה החולפת, חשפה Ruckus (גם בישראל), כמה פתרונות בתקןax  החדיש (המכונה, כאמור לעיל, מבחינה מקצועית בשם: 802.11ax), שמספק חיבורים של עד 10 גיגה באוויר (ומינימום 5 גיגה לכל משתמש בודד), עם יכולת לחיבור של אלף משתמשים בו זמנית על בסיס השידור, עם יכולות, שלא היו בעבר בתחום בסיסי השידור של ה-WiFi.
 
המאפיינים המרכזיים של בסיסי השידור WiFi בתקני WiFi 6 מבית Ruckus:
  • מבוסס תקן 802.11ax ומסוגל לספק עד 10 גיגה באוויר. מובטח עד 5 גיגה באוויר לכל משתמש, בטווח הכיסוי האופטימלי.
  • חיבור כמות עצומה של משתמשים לבסיס שידור אחד (עד אלף, תלוי בדגם של המכשיר שמותקן והיכן הוא מותקן).
  • אנטנות מתקדמות בטכנולוגיית BeamFlex. האנטנות מתכווננות אוטומטית לפי המיקום הפיזי של המשתמשים.
  • תומך בעד 12 ערוצים (8 מתחום ה-5 גיגהרץ ו-4 מתחום ה-2.4 גיגהרץ) בו זמנית.
  • תומך ב-OFDMA עד 1024QAM, HotSpot 2.0, ZigBee, BLE ו-MU-MIMO.
  • ניהול במערכת שליטה הנמצאת בענן.
  • תומך ב-PoE (ר"ת: Power over Ethernet).
  • מערכת אבטחה משופרת בתקן WPA3.
  • תומך ב-Ruckus OpenG LTE לחיבורים סלולריים משולבי אלחוט בתוך בניינים, בטכנולוגיה סלולרית מתקדמת בשם Citizens Broadband Radio Service) CBRS), עם שירותים מתקדמים של Shared Spectrum המכונים גם בשם OnGo, טכנולוגיה הפועלת בתדרי ה-3.5 גיגהרץ (טכנולוגיה, שטרם הגיעה לישראל ולא נראה מתי תגיע, אם בכלל) ומתממשקת לבסיסי שידור סלולר חיצוניים לרשתות LTE ומעלה.
  • תומך באיכות התקשורת ואיכות השירות האלחוטי לחוויית שימוש משופרת - QoS עם טכנולוגיית Airtime Decongestion למניעת התנגשויות בין משדרים ומקלטים.
  • חיבור פיזי של 5 גיגה בנתב עצמו, לחיבורים לרשת קווית (במקביל לרשת האלחוטית). על הנתב יש 2 חיבורים קוויים: 1 גיגה ו-5 גיגה, כשהחיבור של 5 גיגה תומך ב-PoE.
  • תומך ב-Mesh ("סריג אלחוטי") בטכנולוגיית SmartMesh, לחיבור בין בסיסי שידור באותו תא שטח, כולל יכולת התאוששות עצמית מכל תקלה: Self-Healing.
  • גמישות בבחירת הערוצים (בתלות בהפרעות) בטכנולוגיה בשם ChannelFly. זו מערכת חכמה מבוססת "בינה מלאכותית" ו-ML (ר"ת: Machine Learning).
  • מתחבר באופן שקוף למערכות משלימות, במיוחד בתחום ה-IoT, באמצעות מערכות טכנולוגית נוספות: Ruckus IoT Suite, Cloudpath Security and Onboarding Software, SPoT WiFi Locating Engine, & SCI Network Analytics
  • תומך ב-HD IPTV ,VoIP ושירותי מולטימדיה איכותיים עד רמת 4K.
יודגש, שפתרונות WiFi 6 (ככל הנטען ע"י Ruckus) הם המוצרים המתקדמים ביותר ובעלי הביצועים הגבוהים ביותר הקיימים כרגע בעולם, בתחום ה-WiFi בתקן WiFi 6.
 
5. למה פתרונות אלחוט WiFi מתפשטים בכזו מהירות בשוק העולמי כמו גם בישראל?
קפיצת המדרגה הזו בישראל מכניסה את השוק הישראלי למה שמקובל זה מכבר בעולם הרחב, ולשילוב 3 אלמנטים חשובים ביחד:
  • טכנולוגיות אלחוט בתקנים הכי חדשים, שמבטיחים ביצועים בקצבים אדירים, שמתאימים לכל שימוש נדרש קיים או עתידי, פרטי או עסקי.
  • שיפור "חוויית המשתמש" בצורה מאוד משמעותית, בעיקר עקב שימוש בטכנולוגיות חדשות דוגמת Mesh, שבה יחידת השידור האלחוטית מעבירה לבד ערוצים בצורה חכמה בקישור שלה למכשיר הקצה, על פי סוג המכשיר והתדרים הפנויים והנקיים מרעשים, ומספקת חווית גלישה אופטימלית. באמצעות יחידות הרחבה, הלקוח המשתמש יוכל ליהנות מגלישה רציפה וחלקה ללא הפרעות גם באזורים מרוחקים, או במקומות קשים לקליטה אלחוטית.
  • הוזלה משמעותית של ההוצאות על תשתיות תקשורת. שכן, כל חלופה של פריסת תשתיות תקשורת דוגמת סלילת תשתיות פיזיות, כמו סיבים או כבלי אתרנט וקואקס, יקרה פי כמה מעלויות של תשתיות אלחוט, שלא דורשות כמעט שום עבודת פריסה, קידוח קירות וכיו"ב. גם הוצאות התחזוקה השוטפות זולות יותר ויכולת השדרוג זולה ומהירה יותר. כך, שה-ROI (החזר השקעה) הוא ברור.
6. למה לבחור וליישם רשתות אלחוטיות ו-WiFi בעסקים ובארגונים?
חברת Fliplet חקרה ומצאה (בדגש על הממצאים, שנאספו באירופה), ש-71% מהעובדים והמנהלים של היום מקושרים בממוצע יותר משעתיים בשבוע לרשת העסקית והארגונית שלהם, לצרכי עבודתם, ממכשירים ניידים (לפטופים, טאבלטים וסמארטפונים), דרך רשתות אלחוט וסלולר, במיוחד כשהם בתנועה. כלומר: חיבורי אלחוט וסלולר לעובדים ומנהלים הפכו לחובה כמעט בכל עסק וארגון, כי זה האופי של סביבת העבודה של המאה ה-21 והלאה.
 
שירותי המחשוב והתקשורת בעסקים קטנים עד בינוניים היו, למעשה, "בור תקציבי" בלי כל תחתית. לכן, כשמתעורר הצורך לשדרג את תשתית התקשורת הקיימת בעסק - LAN (או לבחור בתשתית לעסק חדש, או שלוחה חדשה של עסק קיים), יש צורך בסדרת החלטות, שאמורות להתבצע לאחר ניתוח צרכי העסק ובניית תכנית עסקית ותקשורתית מתאימה.
 
א. השאלה הראשונה, שיש לשאול: האם תשתית התקשורת החדשה תהיה מבוססת על כבלים פיזיים או מבוססת תקשורת אלחוטית?
 
כיום, התרחבו שירותי אלחוט בתקן WiFi ובתקנים חדשים נוספים והם הפכו להיות כמעט חובה בכל עסק המעוניין לחסוך בהוצאות.
 
כאמור, התקן האלחוטי שהיה המומלץ עד לאחרונה לכל עסק ובית ונמצא בשוק בישראל הוא: 802.11 ac Wave 2, המספק עד 7 גיגה סל"ש באוויר, אבל בפועל סיפק עד 2 גיגה. התקן הבא ניכנס במהירות לשוק הישראלי ויתפשט כמו אש בשדה קוצים בחודשים הבאים הוא: 802.11ax. זה התקן המומלץ כיום לכל.
 
ב. המעבר מרשת מקומית- LAN קווית לפתרון רשת אלחוטית לא רק חוסך בהוצאות, הוא מייעל את העבודה ויכולת השירות של העסק בצורה מאוד משמעותית:
  • ניתן לגשת לכל שירותי העסק באמצעות סמארטפון או טאבלט (או מחשב נייד) ברשת האלחוט ואין צורך להיות כבולים לחיבור פיזי לשקע פיזי בקיר או על השולחן.
  • רוחבי הפס באלחוט טובים כיום מרוחבי הפס ברשתות אתרנט הקיימים בעסקים (תקן ac של בסיס השידור של WiFi יכול לספק, כאמור לעיל, עד 7 גיגה סל"ש באוויר למרחקים של כמה עשרות מטרים (או 10 גיגה באוויר בתקן ax). ניתן להרחיב את הפריסה עד לכמה קילומטרים באוויר באמצעות לינקים אלחוטיים דוגמת אלה של Siklu ומתחרותיה בתחום "הגלים המילימטריים".
  • חברות הסלולר הגדולות מאפשרות לקיים שיחות סלולר (ללא עלות נוספת) על רשת ה-WiFi מהסמארטפונים של הלקוחות. מכאן, שניתן להשתמש בכל סמארטפון על הרשת האלחוטית של העסק במקומות בהם אין קליטה סלולרית (במיוחד זה טוב במרתפים, בממ"ד, בחדרים פנימיים בבניין משרדים ובמקומות בלי כיסוי סלולרי).
  • בקרוב, חברות הסלולר תשדרגנה את התשתיות שלהן ל-5G וניתן יהיה לקבל את הקצבים הגבוהים הללו של האלחוט, גם ברשתות הסלולר. כבר כיום, בחיבורי סלולר בטכנולוגיה של דור 4 - LTE-Advanced המכונה בשם: MIMO 4X4 (פלאפון ופרטנר החלו ליישם זאת ברשת שלהן), ניתן לקבל חיבורים סלולריים בקצבים של עד מאות מגה, לכל מכשיר קצה. 
  • ניתן לספק שירותים (אינטרנט או כל שירות אחר) לכל אורח או לקוח המגיע אל העסק וניתן להפריד (מבחינה אבטחתית) בין הרשת האלחוטית, שמשמשת את עובדי העסק, לבין הרשת, שמשמשת את האורחים או הלקוחות.
  • ניתן לספק ללקוחות קיימים או פוטנציאליים שירותים חדשים מבוססי מיקום של הלקוח כשהוא בתוך העסק או בסביבתו הקרובה. זה אפשרי לביצוע ישירות מתוך רשת ה-WiFi ובשילוב של טכנולוגיות נלוות משלימות דוגמת iBeacon המבוסס על טכנולוגיית BLE המכוונות בעיקר לסנסורים מסוג IoT הפועלים, בין היתר, בתדרי ובטכנולוגיית הבלוטוס' (או Z-Wave), גישה המוטמעת כבר כחלק בלתי נפרד מבסיסי השידור המתקדמים. כך, לקוח יכול לקבל, לדוגמא, הכוונה למוצר מסוים הקיים בעסק, או לאדם מסוים בעסק, רק מידיעת המיקום שלו ושל המוצר באותו רגע בעסק. ניתן לחבר את הרגלי הקנייה של הלקוח ולהמליץ לו המלצות, מבצעים וקופונים, בתלות במיקום שלו בעסק או בקרבתו. 
  • ניתן לחבר בקלות לרשת האלחוטית של העסק שירותים חיוניים נוספים של העסק כדוגמת: מצלמות אבטחה מבוססות חיבור WiFi, חיבור סנסורים ומצלמות קטנות לבית ולעסק הקטן (דוגמת Bhome של בזק), רישום נוכחות עובדים, שליטה בשערים ובדלתות כניסה, אינטרקום, מערכות מעקב ושליטה על מלאים, איתור אנשים ומוצרים ברחבי העסק ועוד.
ג. אם ההחלטה היא להסתמך על חיבור כבלים פיזיים, יש להחליט אם להשתמש בכבילה קיימת ולשדרג את יכולותיה או לסלול כבילה חדשה עם יכולות מתקדמות. בכל מקרה, כבילה פיזית היא יקרה מפריסת רשת אלחוטית. יש מקרים ומקומות, שאין מנוס אלא לפרוס רשת פיזית ויש מקומות, שיש צורך לפרוס גם וגם. זה נושא הדורש ניתוח פרטני לפי הצרכים של כל עסק וארגון.
 
הפתרונות הללו, מהסוג של רשת אלחוטית מהירה וחכמה, הפכו לחובה. זאת, משום שכיום על פי הסקרים, 93% מהסטודנטים בכל מוסדות ההשכלה מבקשים חיבורי WiFi בעת שהם בקמפוס, 86% מהנמצאים בבתי החולים (סגל, חולים ומבקרים) מבקשים חיבורי WiFi, 58% מאלו הנוסעים בתחבורה ציבורית (רכבות, אוטובוסים, מטוסים) מבקשים WiFi, וכך הלאה. למעשה, רוב הציבור מבקש חיבורי WiFi, בעת שהוא נמצא במתקן של כל עסק, החל ממסעדה וכלה בשדה תעופה. בנוסף, המעבר ל"עבודה מרחוק", או ל"עבודה היברידית" (חלק בבית וחלק במשרד) עקב מגפת הקורונה, מחייב כל מנהל ועובד להתחבר לרשת מרחוק וחיבור אלחוטי הוא בהחלט התצורה המועדפת והנוחה ביותר ליישום.

WIFI FREE PIXABAY
 
7. איך משיגים "חוויית לקוח וחוויית שימוש" בפתרונות אלחוט?
משיגים זאת אם מקפידים לקיים כמה עקרונות:
  • פריסה אלחוטית על פי תכנון מדוקדק. כך, שהמשתמשים יקבלו מקסימום ביצועים עם חוויית משתמש בכל מקום, שבו הם נמצאים וגם כשהם נמצאים בתנועה.
  • שימוש בטכנולוגיות אוטומטיות המבטיחות "חוויית שימוש" דוגמת טכנולוגיות ה-Mesh, MIMO, BeamForming ועוד. יש לתת עדיפות, שהפריסה האלחוטית תכלול טכנולוגיות כאלו, שמעצימות את "חוויית השימוש". 
  • שימוש במערכות שליטה ובקרה (המותקנות בענן כדי להשיג מהירות בקבלת החלטות), שמתריעות על כל ירידה בביצועים או נפילה ב"חוויית השימוש" של משתמשי הקצה. יש כיום מערכות אוטומטיות המתקנות לבד ומידית מרחוק כל נפילה בביצועים או ירידת "חוויית השימוש".
  • שימוש במערכות מבוזרות (עם חיבורים לענן) כדי לשלוט על בסיסי השידור. כך, שהשליטה על הבסיסים הללו תבטיח, שהם יספקו "חוויית שימוש" מכסימלית. ככל שיש פחות בסיסים בשליטה ישירה מהענן, כך יכולת השליטה והתגובה המהירה בבסיסי השידור הללו, על כל סטייה מרמת "חוויית השימוש", תהיה טובה יותר.
  • הפרדה מוחלטת בין יישומים ושימושים וקביעת סדרי עדיפויות לשידורים על הרשת האלחוטית. ההפרדות הללו לא נועדו רק לצרכי אבטחה ומניעת התקפות סייבר, אלא כדי לתת עדיפויות ליישומים ושימושים קריטיים. ברור, שהעברת מיילים פחות חשובה מסנסור של מכשיר, שחשוב לספק לו תגובה מהירה דוגמת: מוניטור ליד מיטת החולה בבית חולים, מצלמת אבטחה במיקום קריטי, רמזור בכביש סואן, דלת כניסה למקום חשוב וכיו"ב.
  • לכן, רשת אלחוט מתקדמת אמורה לכלול בתוכה יכולת אוטומטית להקמת VLAN (תת-רשתות וירטואליות ומאובטחות) עם יכולת קביעת עדיפויות לכל VLAN.
8. האם ניתן להסתפק בספק שירות ענן אחד בחיבורWiFi  לרשת האינטרנט?
טיפ: ניתן ומומלץ להשתמש בכמה עננים במקביל ולאחסן מידע במקביל בכמה ספקי שירותי אחסון בענן, שכל אחד שייך לחברה אחרת וממוקם במתקן Data Center שונה ברחבי הארץ או העולם. זאת, כי רובם חינמיים, קלים מאוד להפעלה ומגיעים עם נפחי אחסון די גדולים, שנוחים לשימושים עסקיים שונים.
 
השימוש בכמה עננים במקביל גם מסייע להפרדה בין סוגי מידע (למשל הפרדה בין המידע של הנהלת חשבונות, למידע של שיווק ומכירות, למידע הנצבר בסמארטפונים של המנהלים והעובדים). זאת, עם הרשאות גישה שונות לבעלי התפקידים בעסק. העיקר: כדי למנוע נפילה ואבדן מידע דרסטי לעסק, אם שירות ענן אחד אינו זמין או נפגע מכל סיבה שהיא (דבר נדיר ביותר, אבל אפשרי).
 
כך, שמומלץ שלא כל המידע של העסק יהיה מרוכז במתקן אחסון מידע של ספק אחסון אחד בלבד - בענן

https://www.xn----9hcbbmdejomb6a2c8b8a.org.il/clou
 
שורה תחתונה בתחום פתרונות אלחוט WiFi לעסקים ולארגונים בתקנים החדשים:
עולם התקשורת נע מהר קדימה, והלקוחות העסקיים עוברים לרשת תקשורת אחודה, שמעבירה עליה גם Data וגם טלפוניה ומשמשת בסיס לשירותי ענן מכל סוג.
 
לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק רשת מקומית (קווית או אלחוטית) עבור העסק, לבצע ניתוח צרכים ובדיקת ROI בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון שנבחר תומך בשדרוג לשירותי ענן, כדי לקבל את מירב היתרונות של שירותים בענן.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת מוצרי תקשורת מתקדמים מהסוג של רשת אלחוטית בתקן ax (WiFi 6), או לשקול שימוש בגלים מילימטריים בתחום ה-70 גיגהרץ (הפתרון של Siklu או מי ממתחרותיה) לכיסוי אלחוטי ב-Outdoor.
 
יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2020.
WIFI FREE PIXABAY

 
 
.
 
 



 
 
Bookmark and Share