Telecom News - איחוד האמירויות הערביות ומשרד התקשורת הישראלי

איחוד האמירויות הערביות ומשרד התקשורת הישראלי

דף הבית >> חדשות >> חדשות מהעולם הערבי >> איחוד האמירויות הערביות ומשרד התקשורת הישראלי
איחוד האמירויות הערביות ומשרד התקשורת הישראלי
מאת: מערכת Telecom News, 16.8.20, 07:00עו"ד יגאל לוי תמונה פרטית

הסכם השלום המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות, מזכיר את הממשקים בין איחוד האמירויות לבין משרד התקשורת, בהקשר לביזיון בכנס איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (ITU), ובהקשר לאיגוד הדואר העולמי (UPU), כאשר איחוד האמירויות עשתה את עיקר "הצרות" למשרד התקשורת ושימשה "שופר" עיקרי של הרשות הפלסטינית. ומה הייתה הסנונית הראשונה, שיכלה אולי לבשר על השינוי הנרקם ביחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות לפני 3 חודשים?

הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות המתגבש, עליו הכריזו בסוף השבוע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, צופן בחובו פוטנציאל כלכלי עצום עבור חברות ישראליות רבות, שחלקן כבר פועלות באיחוד האמירויות, אם כי לא באופן רשמי.

כפי שנמסר בהצהרת ראש הממשלה, בימים הקרובים יישבו הצדדים כדי לגבש את ההסדרים הבילטראליים בין 2 המדינות ויש לשער, שהללו יכללו, בין היתר, הסכמים כלכליים בתחומי הדואר והתקשורת.

כזכור, גם שר התקשורת לשעבר, איוב קרא השתתף ב-2018 בראש המשלחת ישראלית בכנס ה-20 של איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי ה ITU, שהתקיים בדובאי, והסתיים בביזיון מחפיר, שסוקר בהרחבה בכלי התקשורת, וכלל הפרת ככלי הביטחון ע"י השר, עיכוב של השר במשך שעות בשדה התעופה וניסיונו החמור להיחלץ משם גם במחיר הפקרת יתר חברי המשלחת.

אגב, באותו כנס טלקומוניקציה באיחוד האמירויות, נחלה משלחת ישראל גם כישלון מקצועי מחפיר, כאשר ITU הכיר במשלחת פלסטין כמדינה. ההכרה בפלסטין כמדינה עוגנה סופית בכל ההחלטות של ITU ומעתה ב-ITU תשב משלחת מדינת פלסטין (חסל סדר "הרשות הפלסטינית").

היום אפשר אף להבין טוב יותר את הכעס העצום, בזמנו, של ראש הממשלה נתניהו, על התנהגות איוב קרא באיחוד האמירויות והמבוכה הרבה שגרם, הן בירושלים והן בדובאי.

מי יודע? אולי זה מה שהביא לסוף דרכו הפוליטית של קרא, כפי שסברו רבים, שראוי שיקרה. יש לקוות, שהפעם צמרת משרד התקשורת לא תגרום לתקריות מביכות מול איחוד האמירויות.

כתבה מפורטת על הביזיון המחפיר והמדהים של צמרת משרד התקשורת ושל התנהגותו של איוב קרא בכנס בדובאי - כאן.
 
מטבע הדברים, גם קשרי הדואר בין ישראל לאיחוד האמירויות, אינם פועלים כיום באופן רשמי וישיר, אך חברות דואר ישראליות פרטיות, כדוגמת "אייר מייל אקספרס", מאפשרות משלוח דואר לאיחוד האמירויות (ולמדינות ערביות נוספות), באמצעות הדואר הצרפתי "La Poste".

הדואר נשלח מישראל לצרפת כמטען, מבויל כדואר צרפתי וממשיך משם בדרכו למדינת היעד עימה אין לישראל יחסים דיפלומטיים. פתיחת קווי תעופה ישירים בין ישראל ל"איחוד האמירויות", תאפשר לקצר משמעותית את זמני משלוח חבילות הדואר בין המדינות ואת עלותן (מעבר כמובן ליכולת המדהימה לנסוע, לבקר ולסחור עימם).

למעשה, בעשור האחרון שימשה איחוד האמירויות "שופר" עיקרי של הרשות הפלסטינית בכנסים של איגוד הדואר העולמי (UPU), כאשר כמעט מידי כנס בינלאומי, היו אלה הם, שעשו את עיקר "הצרות" למשרד התקשורת, בכך, שהניחו בשמם ובשם מדינות ערביות נוספות, הצעות החלטה (דוגמה בולטת יש כאן, דף הלקוח מדו"ח 2011 של כנס הדואר העולמי), לפיהן אין לבצע משלוח דואר לרש"פ דרך ישראל, אלא לבצע החלפת משלוחים ישירים (direct exchange) של דואר ממדינות העולם לרש"פ.

כידוע, ישראל שולטת במעטפת הגבול של הרש"פ ולפי ההסכם הבילטראלי בין הצדדים, ישראל היא גם זו האחראית על קבלת הדואר עבורה מחו"ל. הרש"פ, שכידוע אינה מדינה ומעמדה באיגוד הדואר העולמי הוא של "משקיפה", אף מחויבת לפי ההסכם עם ישראל, שלא לפעול לשינוי מעמדה באיגוד.

במסגרת זו, אף הוקמה ועדת דואר משותפת לישראל ולרש"פ, בראשות עו"ד יגאל לוי, סמנכ"ל בכיר לדואר לשעבר במשרד התקשורת (בתמונה למעלה משמאל), ומחמוד דיוואן, מנכ"ל לשעבר של משרד התקשורת הפלסטיני. ועדה, שדנה בהסדרת קשרי הדואר בין ישראל והרש"פ, באמצעות שיחות ישירות, שנערכו בין הצדדים.

כאמור, הדבר לא הפריע למספר מדינות ערב ובראשן לאיחוד האמירויות, לפעול כ"זרוע ארוכה" של הרשות הפלסטינית, בניסיון לכפות על ישראל הסדרי דואר מול הרש"פ, באמצעות הנחה שוב ושוב של הצעות כנ"ל על שולחן איגוד הדואר העולמי.

לאחר שכל הניסיונות הנ"ל נהדפו ע"י משלחת ישראל לאיגוד הדואר העולמי, בראשות עו"ד יגאל לוי, חדלה בשנים האחרונות איחוד האמירויות להעלות הצעות לשינוי הסדרי משלוחי הדואר הבינלאומי של הרש"פ, ועל רקע ההחלטה האסטרטגית של הרש"פ לפעול בגלוי להתקבל כמדינה חברה בארגונים בינלאומיים, פתחו הפלסטינים בקמפיין בינלאומי כדי להתקבל כחברה מלאה באיגוד הדואר העולמי.

קמפיין זה נחל כישלון, כאשר אשתקד פרסם האיגוד משאל בנושא בקרב המדינות החברות, ובקשת הרש"פ להתקבל כחברה באיגוד, נדחתה.

סנונית ראשונה, שיכלה אולי לבשר על השינוי הנרקם ביחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות, התרחש לאחרונה ואף הוא קשור לביצוע משלוחים מחו"ל לרש"פ.

בחודש מאי השנה שלחה איחוד האמירויות משלוח של ציוד רפואי, שנועד לסייע לרש"פ להתמודד עם מגפת הקורונה, אלא שאיחוד האמירויות, שכאמור, בעשור האחרון ניסתה לקדם באיגוד הדואר העולמי את רעיון החלפת המשלוחים הישירים בין העולם לרש"פ (ושלא באמצעות ישראל), בחרה לבצע את משלוח הציוד הרפואי הנ"ל לרש"פ, דווקא בטיסה ישירה מאבו דאבי לישראל, באמצעות מטוס מטען השייך לחברת התעופה של איחוד האמירויות Etihad Airways.

"הראשונים לזהות" את פוטנציאל הנזק המדיני לרש"פ מהמהלך הנ"ל של משלוח ישיר מאיחוד האמירויות לישראל ואף ללא תיאום עם הרש"פ, היו הפלסטינים עצמם, שסירבו לקבל את הציוד הרפואי, בשל חששם, שהדבר יקדם את הנורמליזציה בין איחוד האמירויות וישראל.

אמרו ואפילו לא ידעו כמה צדקו...

עדכון 18.8.20, 13:45: פלאפון הודיעה היום על חתימת הסכם רומינג עם איחוד האמירויות. היא תתחיל לכלול החל ממחר בבוקר את איחוד האמירויות במסגרת חבילות חו"ל, שהיא מציעה ללקוחותיה, ללא תשלום נוסף מעבר למחיר הרגיל של חבילות חו"ל.
דגל איחוד האמירויות - מתוך ויקיפדיה



 
 
Bookmark and Share