Telecom News - מהפכה בתחילת דרכה בהרגלי הצפייה בשידורי הטלוויזיה בארה"ב: מי זו Quibi?

מהפכה בתחילת דרכה בהרגלי הצפייה בשידורי הטלוויזיה בארה"ב: מי זו Quibi?

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> מהפכה בתחילת דרכה בהרגלי הצפייה בשידורי הטלוויזיה בארה"ב: מי זו Quibi?
מחקר טרי, שהתפרסם בארה"ב, מצביע על כך, של-78% מבתי האב שם יש שירותי OTT עם הובלה של נטפליקס. מנגד, החל להתפתח ענף חדש, שטרם ברור מי יוביל בו: צפייה בשידורים רק בסמארטפון של עד 10 דקות לסרטון (ללא גרסה משודרת לטלוויזיה). האם חברת Quibi תביס את TikTok, נטפליקס ויוטיוב?
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 26.9.20, 19:10סמארטפון וידאו

חברת המחקר האמריקאית - Leichtman Research Group מכסה במחקריה את שוק שירותי הטלוויזיה והאינטרנט בארה"ב מאז 2002. הדו"ח הרבעוני ל-3Q2020 הטרי שלה משלשום, שנמצא במלואו כאן, מספק נתונים מרתקים, שמשליכים על השוק העולמי של שירותי הטלוויזיה והאינטרנט, שינויי מגמה משמעותיים, שמקורם בשינויים בהרגלי הצפייה בתכנים, שינויים, שמקורם בסגר ובהשלכות מגפת הקורונה, מה שמתחולל בכל רחבי הארה"ב (כמו בכל העולם). 

הממצאים המרכזיים של המחקר, נכון לסוף רבעון שני 2020:
  • 78% מבתי האב בארה"ב מנויים על אחד מספקי ה-OTT המובילים בארה"ב: נטפליקס, אמזון פריים, Hulu ודיסני פלוס. 
  • 55% מהצופים, צופים בווידיאו ובשידורי טלוויזיה על מכשירים שאינם טלוויזיה ובראשם: סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים נייחים וניידים. 
  • 44% צופים באופן יומי בשידורים מהסמארטפון (ולא מהטלוויזיה). זה מאפיין בעיקר את הגילאים היותר צעירים.
  • ספקי הכבלים והלוויין הפסידו מעל למיליון וחצי מנויים לשירותי הטלוויזיה המסורתיים שלהם ברבעון שני 2020. זאת, לאחר שהפסידו מעל ל-2 מיליון מנויים ברבעון ראשון 2020. ההפסד של מנויים הוא לכל סוגי ספקי הטלוויזיה: כבלים, לוויינים, חברות מתחרות בכבלים (Hulu Live TV, Sling TV, AT&T TV Now) וחברות טלקום. הירידה בכמות הלקוחות של השירותים היותר מסורתיים בטלוויזיה נמשכת בעקביות מזה 6 רבעונים רצופים. 
  • יש עליה משמעותית ועקבית ברבעונים האחרונים בכמות מנויי האינטרנט, במיוחד בחברות הכבלים. ברבעון השני 2020 נוספו 1.245 מיליון מנויי אינטרנט חדשים, כנראה, בגלל הסגר. זו העלייה החדה ביותר בכמות מנויי האינטרנט מזה 8 שנים. במחצית השנה הראשונה של 2020 נוספו 2.4 מיליון מנויים חדשים באינטרנט, בעיקר בחברות הכבלים. 
התופעה המרתקת ביותר היא העלייה המטאורית של סטארטאפ, שעדיין לא מוכר בישראל, שצמח ממש מאפס - Quibi. זה סטארטאפ, שנולד באוגוסט 2018 ב-LA, אבל החל לספק שירותים לציבור בארה"ב ובכמה מדינות נוספות (קנדה, בריטניה, אירלנד, אוסטרליה, ניו-זילנד וגרמניה, עם כוונת התרחבות לעוד מדינות) רק ב- 6.4.20. 

Quibi נכנס לפלח שוק שלא הוגדר עד כה כשוק נפרד, וזה שידורי וידיאו וטלוויזיה רק על הסמארטפונים.

עד לשנה האחרונה, לכל ספקי הכבלים, הלוויין וספקי ה-OTT הייתה גרסה של אפליקציה לסמארטפונים. אולם, השידורים תוכננו ושודרו, גם על הסמארטפונים, באותה מתכונת שהם על הטלוויזיה. לאור העלייה העצומה של צפייה רק בסמארטפונים, נולד פלח שוק חדש: שירותי טלוויזיה רק על סמארטפונים או טאבלטים (ללא גרסה משודרת לטלוויזיה). 

הסטארטאפ נוסד ע"י Jeffrey Katzenberg שהוא היו"ר והמנכ"לית היא Meg Whitman, מי שהייתה המנכ"לית של HP. הסטארטאפ גייס מעל למיליארד דולרים בסבב גיוס ראשון, בעיקר מענקי אולפני הסרטים וההפקה בהוליווד.

לא כולם צופים ל-Quibi עתיד ורוד (כאן וכאן), ומעריכים שהיא תימכר (טרם ברור למי), משום שמדובר ביצירת שוק חדש עם כללים חדשים של צפייה בשירותי וידיאו וטלוויזיה רק בסמארטפונים. לא כולם מאמינים, שיש לזה בסיס כלכלי, לנוכח התחרות העצומה בשירותי התוכן בחינם על הסמארטפונים, למשל של יוטיוב. 

המתחרה הראשית של יוטיוב ו-Quibi היא חברת TikTok הסינית החינמית, שמאוד מצליחה בארה"ב ועוררה את זעם הממשל עד כדי כך, שנשיא ארה"ב הודיע שיטיל עליה חרם פדרלי. אולם, בעיה זו עומדת בפני פתרון מלא, אחרי שחברת אורקל (וגם וולמארט לצדה) נכנסה כמשקיע ב-TikTok והאפליקציה הזו בארה"ב תהיה זרוע נפרדת מהזרוע הסינית, בשליטת אורקל וולמארט. 

אולם, יש הבדלים מאוד משמעותיים בין TikTok החינמית לבין חברת Quibi, שיש לה גרסה חינמית להתנסות לשבועיים בלבד ודמי המנוי הם 4.99 דולרים לחודש עם פרסומות (או 7.99 דולרים לחודש ללא פרסומות).

TikTok מתחרה יותר ביוטיוב ותוכנות דומות, משום שזה שירות של תוכן (בעיקר קליפים), שהצופים מעלים, קליפים קצרים של עד 15 שניות. זה לא שירות טלוויזיוני ואין בו בכלל מערכת של שידורי טלוויזיה. זו פלטפורמה חברתית, שבמרכזה עולם המוזיקה. 

מול זה, Quibi הוא שירות טלוויזיוני מלא, עם לוח שידורים, עם ערוצי חדשות, תכניות מגוונות וסרטים. הייחוד הוא, שכל הסרטים והסרטונים מכל סוג הם עד 10 דקות צפייה. זאת, בגלל שצופים בהם בסמארטפונים ונמצא שהצופים בסמארטפונים הם חסרי סבלנות לצפות בסרטונים ארוכים. החברה החלה להשקיע ביצירת תוכן עצמאי משלה בשת"פ האולפנים הגדולים בהליווד, כתחרות למשל לנטפליקס, Hulu, דיסני פלוס ואמזון פריים. 

האם חברת Quibi אכן תיצור שוק חדש, שוק של שירותי טלוויזיה רק על הסמארטפונים? את זה נצטרך לראות בחודשים הבאים. העובדה, שאנשים מבלים זמן רב בביתם עקב הסגר, הגבירה את צריכת המדיה מהסמארטפונים, במקביל להתפשטות חיבורים רחבי סרט בסלולר ובאלחוט בארה"ב, לרבות דור 5. האם זו תהיה מגמה ארוכת טווח ושינוי הרגלי צפייה בתוכן (בסמארטפון במקום בטלוויזיה, בעוד שבעבר אנשים צפו בסמארטפון במקביל לטלוויזיה), שינוי הרגלי צפייה, שיתקבע לאורך זמן? זה עדיין לא ברור כרגע. אם החברה תיכשל (כמו שכמה אנליסטים חוזים לה), זה יצביע בברור, שאי אפשר לייצר כיום פלח שוק נפרד של שירותי טלוויזיה רק על הסמארטפונים. 

עדכון 2.10.20: על פי תחזית חדשה של חברת המחקר MoffettNathanson, צפוי עתיד מזהיר לשירות ה-OTT של דיסני פלוס. צפי החוקרים הוא ש- Disney Plus תגיע לכ-155 מיליון לקוחות עד סוף 2024, מהם כ-50 מיליון לקוחות מחוץ לארה"ב, בעיקר באירופה. 

עדכון 22.10.20: פורסם כאן (כותרת בלבד): "אחרי חצי שנה בלבד: שירות הסטרימינג קוויבי [Quibi] נסגר. התרסקות מהירה: החברה שהקים יושב ראש דיסני לשעבר סוגרת את הדלתות לאחר גיוס של 1.75 מיליארד דולר • השירות הושק בחודש אפריל השנה ואיבד משתמשים במהירות".
SMARTPHONE FREE
 



 
 
Bookmark and Share