Telecom News - מערך הסייבר הלאומי פרסם המלצות לימי הקניות באינטרנט

מערך הסייבר הלאומי פרסם המלצות לימי הקניות באינטרנט

דף הבית >> צרכנות >> זרקור הזדמנויות >> מערך הסייבר הלאומי פרסם המלצות לימי הקניות באינטרנט
מערך הסייבר הלאומי פרסם המלצות לימי הקניות באינטרנט
מאת: מערכת Telecom News, 10.11.20, 15:52CYBER FREE

לרגל ימי הקניות המרוכזים באינטרנט, פרסם היום המערך שורת המלצות לציבור לקנייה בטוחה ולאמצעי זהירות מהונאות ומהתחזויות ברשת. כך תיזהרו מאתרים מתחזים ותערכו קניות בביטחה במחשב ובסמארטפון.
 
כמדי שנה לרגל ימי הקניות המיוחדים, חלה עלייה במספר אתרי האינטרנט המתחזים לאתרי קניות וכן בניסיונות דיוג, שמאופיינים בהצעות מפתות המגיעות בדוא"ל, במסרונים או ברשתות החברתיות. השנה, מגמה זו התגברה אף יותר, הן בשל הניצול של תוקפים את תקופת האי ודאות במשבר הקורונה, והן בשל התלות הגוברת של אזרחים ברשת ובקניות מקוונות.

מנתונים של המערך עולה, שרק בשבוע האחרון עלו בממוצע מדי יום כ-50 אתרים חדשים מתחזים לאמזון, וכ-15 אתרים מתחזים ל-eBay. רק בחודש אוקטובר האחרון, התקבלו במערך כ-70 דיווחים על אתרים מתחזים שטירגטו ישראלים.

המלצות מערך הסייבר הלאומי לצרכנים:
בדיקה וזיהוי אתרים מתחזים :

בדיקת אמינות האתר -  מומלץ לבדוק את סדרת השאלות הבאות: האם יש ברשת סקירה או חוות דעת (review) אודות האתר? ואם כן - האם יש סקירות רבות? סקירות בודדות הן סימן מחשיד. האם יש לאתר גם עמוד ברשתות החברתיות עם נפח פעילות? עמוד ללא פעילות רבה סימן מחשיד נוסף. האם האתר מעוצב בצורה לא מקצועית? האם מכיל, למשל, שגיאות כתיב או ניסוח לשוני לקוי? האם האתר מספק דרכי התקשרות מלאים כגון מספר טלפון פעיל? ממצאים שליליים מסוג אלה עלולים להעיד על אתר מתחזה.

הגעה ישירה לאתר ולא באמצעות קישורים -  ככלל, מומלץ להגיע ישירות לאתר ע"י חיפוש בלתי תלוי, ולא דרך קישורים שמופצים בהודעות שונות.

מומלץ לשים לב, שכתובת האתר בדפדפן מתחילה עם https ולצידה מופיע סמליל של מנעול סגור. למתקדמים - לבדוק במנעול בשורת הכתובת את תוקף תעודת ה-SSL. חשוב לציין, שלא כל אתר המתחיל עם https או המכיל סמליל מנעול הוא אכן אתר בטוח ועדיין ייתכן, שמדובר באתר לא מאובטח או מתחזה. לכן, חשוב לבדוק את הסימנים הנוספים, שצוינו כאן.

בדיקת כתובת האתר - שימו לב לאיות שם האתר. לעיתים תוקפים משתמשים בשם מוכר תוך שיבוש קל של האיות, כגון במקום asus.com משתמשים ב .asusi.com-

היזהרו מניסיונות דיוג -  במערך ממליצים לשים לב במיוחד בימי הקניות להצעות מפתות המכילות קישורים או צרופות, בין אם הן מגיעות בהודעות SMS ,WhatsApp או דוא"ל, או דרך הרשתות החברתיות. אם יש עניין בהודעה, עדיף להגיע לאתר המבוקש דרך חיפוש בלתי תלוי, ולא לפתוח קישורים או צרופות.

הכינו את מכשיריכם לקנייה - בין אם גולשים באמצעות מחשב נייח או נייד ובין אם באמצעות הסמארטפון, מומלץ לוודא, שמערכת ההפעלה והאפליקציות, כולל הדפדפן, מעודכנים לגרסה האחרונה. מומלץ מאוד להגדיר ביצוע "עדכוני מערכת" באופן אוטומטי, וכן לוודא, שמותקנות תוכנות אנטי וירוס (Anti-Virus) ותוכנת חומת אש (FireWall) מוכרות ואמינות.

חזקו את הסיסמה - מומלץ לוודא, שהסיסמה שבחרתם לאתר הקניות היא ייחודית ואינה משמשת חשבונות נוספים וכן אינה מורכבת מפרטים אישיים, שניתן לאסוף עליכם יחסית בקלות באינטרנט, כגון תאריכי יום הולדת ושמות הילדים. מומלץ לבחור סיסמה המורכבת ממשפט אקראי המשלב אותיות גדולות, קטנות, סימנים מיוחדים וספרות.

הוסיפו אימות נוסף לסיסמה היכן שניתן  - בכל מקום המאפשר זאת, העדיפו כניסה לחשבון בהגדרת אימות דו שלבי ואף רב גורמי, כגון קוד הנשלח במסרון או קוד הניתן באפליקציות "מאמת החשבונות". כך, גם במקרה, שתוקף יצליח לפרוץ את הסיסמה או להשיג אותה במרמה דרך דיוג, הוא עדיין לא יוכל לגשת לחשבון.

הימנעו מלבצע רכישות בעת חיבור לרשת WiFi ציבורית - במקרים רבים מדובר ברשתות, שקל להאזין לתעבורת התקשורת שלהן ובכך גם לאסוף מידע רגיש.

שמירה על כרטיס אשראי - מומלץ לבדוק האם האתר מאפשר לבצע תשלום בחלופות לכרטיסי אשראי כגון ארנק אלקטרוני מאובטח. כ"כ, כדאי לבדוק, שהאתר עומד בתקן pci dss של חברות האשראי (בד"כ מופיע סימן קטן בשלב הרכישה).

בקרה - כדי לוודא, שפרטי כרטיס האשראי לא הגיעו לידיים הלא נכונות, כדאי לעקוב אחר החיובים בפירוט כרטיס האשראי. ניתן להשתמש בשירות של קבלת מסרון התראה בעת חיובים מעל סכום מסוים מהבנק או מחברת כרטיסי האשראי.

אם למרות זאת נפלתם קורבן להונאה, מומלץ:

לשנות מיד את הסיסמאות לכל החשבונות.
לפנות מיד לחברת האשראי.

 
NORDVPN



 
 
Bookmark and Share