Telecom News - בעקבות אילן רמון ז"ל: האסטרונאוט הישראלי השני בדרך לחלל

בעקבות אילן רמון ז"ל: האסטרונאוט הישראלי השני בדרך לחלל

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> בעקבות אילן רמון ז"ל: האסטרונאוט הישראלי השני בדרך לחלל
בעקבות אילן רמון ז"ל: האסטרונאוט הישראלי השני בדרך לחלל
מאת: מערכת Telecom News, 16.11.20, 12:42איתן סטיבה יחצ ממשלה לשימוש חופשי

איתן סטיבה, טייס קרב בעברו, צפוי להמריא בסוף 2021 למשימה מדעית היסטורית בתחנת החלל הבינלאומית, שתעניק הזדמנות לפריצות דרך של עשרות טכנולוגיות ישראליות. הקול הקורא לביצוע הניסויים בתחנת החלל הבינלאומית יפנה לקבוצות מדענים ויזמים ממגוון תחומים כמו טכנולוגיות רפואיות מדעיות, תהליכי ייצור בחלל ועוד. הוועדה המדעית תפעל למתן תנופה ליזמות ולחדשנות ישראלית בחלל באמצעות שיתופי פעולה נרחבים. עדכון לגבי הקול קורא בתחתית הכתבה.
 
האסטרונאוט הישראלי השני בדרך לחלל: איתן סטיבה, (62), יליד חיפה, טייס קרב בעברו, טייס ה-F-16 היחיד בעולם, שהפיל 4 מטוסים בגיחה אחת, ושסיים את שירות המילואים שלו בדרגת אלוף-משנה, ייקח חלק במשימה לאומית, היסטורית ומדעית, שעתידה להתקיים בסוף 2021.

סטיבה צפוי להמריא לחלל מטעם קרן רמון ובשיתוף מדינת ישראל למשימה מדעית היסטורית בתחנת החלל הבינלאומית ויהיה לאחד מחלוצי תעשיית החלל הפרטית בעולם. הוא עתיד לשהות בתחנה 200 שעות במהלכן יבצע שורת ניסויים חסרי תקדים בהיקפם בטכנולוגיות ובפיתוחים מדעיים ישראליים של חוקרים וסטארטאפים, שייקח עמו לחלל, וכן צפוי לקיים פעילויות להנגשת עולם החלל לילדי ישראל.

איתן סטיבה היה טייס קרב בחיל האוויר הישראלי במשך 43 שנים והשתתף בעשרות מבצעים צבאיים. הוא מייסד ויו"ר קרן Vital Capital Fund  ועוסק ב-35 השנים האחרונות למען פיתוח יזמות עסקית ומימון פרויקטים במדינות מתפתחות, שנותנים מענה לתשתיות חיוניות לאוכלוסיות מוחלשות. כ"כ, הוא אחד ממייסדיה של קרן רמון ומכהן כחבר בולט ומתנדב ותיק בוועד המנהל של הקרן.

בחודשים הקרובים הוא יחל את הכשרתו לקראת הנסיעה לחלל, כאשר ב-3 החודשים שלפני הנסיעה יעבור סדרת אימונים מרוכזת בארה"ב, גרמניה ורוסיה. מעבורת החלל תשוגר מפלורידה.

משימה זו תהיה המשימה הראשונה לתחנת החלל הבינלאומית (בכפוף לאישורה של נאס"א), שתאויש כולה ע"י אסטרונאוטים פרטיים. איתן סטיבה מתכנן להקדיש את זמנו בחלל לעריכת הניסויים ויתרום את זמנו ואת כל עלויות הנסיעה, לרבות שיגור הציוד הנדרש לניסויים ואחסונם. תרומתו לקרן רמון הופכת את המסע להזדמנות יוצאת דופן לקידום משמעותי של תעשיית החלל והמדע בישראל, וכן מממשת את חזונה של רונה רמון ז"ל, שרצתה להקנות לדור הצעיר בישראל ערכים של מצוינות אקדמית, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך, באמצעות מדע, תעופה וחלל.

קרן רמון תוביל את המשימה הישראלית על כל גזרותיה - המדעית והחינוכית - בשיתוף עם משרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית, שיובילו את שותפות משרדי הממשלה בפרויקט. יחד יפעלו לבחור את הניסויים והטכנולוגיות, שיגיעו לחלל, ולבניית התכנית החינוכית עבור ילדי ישראל. בראש המשימה יעמוד מנכ"ל קרן רמון, רן לבנה.

את המשימה הבינלאומית יזמה ומובילה חברת Axiom Space . בהגיעם לחלל הנוסעים ישהו בתחנת החלל הבינלאומית (International Space Station - ISS) בכפוף לאישור נאס"א. לצד איתן סטיבה, ייקחו חלק במשימה 2 אסטרונאוטים פרטיים נוספים. מפקד המשימה מטעם Axiom Space הוא האסטרונאוט האמריקני הוותיק וסגן נשיא Axiom Space מייקל לופז אלגריה. ללופז-אלגריה יש 40 שנות ניסיון בעולמות התעופה והחלל. הוא טס לחלל 4 פעמים ופיקד על המשימה ה-14 לתחנת החלל הבינלאומית.

איתן סטיבה: "בעוד שנה תהיה לי ההזדמנות להשתתף במסע לתחנת החלל הבינלאומית - מסע מרתק אל המדע, החינוך וחקר רוח האדם. תחנת החלל הבינלאומית היא אחד ממוקדי שיתוף הפעולה הגדולים בעולם, בה אסטרונאוטים ממדינות רבות חיים, עובדים ולומדים יחד – אחווה שכל כך נחוצה לנו, במיוחד בימים מאתגרים אלה של התמודדות עם משבר הקורונה.

לאחר האבדן הכואב של אילן ואסף הקמנו יחד עם רונה את קרן רמון וראינו כיצד חקר החלל מגרה את כל החושים, מעורר את הסקרנות ואפילו מאתגר את הדמיון הפרוע ביותר. תקוותי, שמסענו המשותף לחלל יפתח ערוצים חדשים לשיתוף פעולה, לשלום ולאמונה ביכולתנו לשמור על הכוכב היפה שלנו, לטובת הדורות הבאים".

בשבועות הקרובים, קרן רמון בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה עתידות לפרסם 'קול קורא' למדענים, חוקרים ויזמים, שיוזמנו לשלוח את הצעותיהם לניסויים. הניסויים המוצעים ייבחרו ע"י ועדה מדעית בלתי תלויה, שמורכבת מנציגי מוסדות אקדמיים, מכוני מחקר מובילים בישראל וגופי המרכז והפיתוח הממשלתיים. בראשות הוועדה עומדת ענבל קרייס, בכירה בתעשיית החלל בישראל ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות וחלל בתעשייה האווירית.

הקול הקורא לביצוע הניסויים בתחנת החלל הבינלאומית יפנה לקבוצות מדענים ויזמים ממגוון תחומים: תהליכי ניצול אנרגיה מהחלל, תהליכי הפקה ומחזור של חומרים, תהליכי ייצור בחלל, לימוד תהליכים ביולוגיים ורפואיים בתנאי סביבת החלל ועוד. הוועדה המדעית תפעל למתן תנופה ליזמות ולחדשנות ישראלית בחלל באמצעות שיתופי פעולה נרחבים ותפעל לביסוס ולחיזוק הקדמה הטכנולוגית הישראלית בקרב הקהילה הבינלאומית.

עדכון 23.12.20, 17:45: יצא לדרך קול קורא לניסויים שיישלחו לתחנת החלל הבינלאומית. קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה קוראות למדענים, חוקרים ויזמים לשלוח את הצעותיהם לניסויים, שיבוצעו בתחנת החלל הבינלאומית (בכפוף לאישור נאס"א) במסגרת מסעו של איתן סטיבה לחלל.

הניסויים ייבחרו ע"י ועדה מדעית טכנולוגית בלתי תלויה המורכבת מבכירים בתחומי האקדמיה, התעשייה והממשל בישראל, ובראשה תעמוד ענבל קרייס, בכירה בתעשיית החלל בישראל ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית.
במסגרת המשימה צפויים להישלח ניסויים והדגמות מדעיות וטכנולוגיות של חברות מסחריות בתחומי התקשורת, אסטרופיזיקה, רפואה מרחוק, חקלאות, אופטיקה, חיישנים, רובוטיקה, ועוד. ביצוע הניסויים במסגרת זו יאפשר לחברות הישראליות להשתלב בפרק זמן קצר יותר בשוק החלל הבינלאומי. משימה זו תתרום לחיזוק מעמדה של ישראל בזירה העולמית בפעילות רציפה ולאורך זמן בחלל.

קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה יפעלו לספק לסטארטאפים וחוקרים ישראלים, שייקחו חלק במשימה, גישה לפלטפורמות מדעיות וטכנולוגיות בתחנת החלל הבינלאומית, ככל הניתן באמצעות שיתופי פעולה עם סוכנויות חלל זרות, שכרגע נמצאים בשלבי התהוות ראשוניים.

ענבל קרייס: "תעשיית החלל העולמית נמצאת במגמת מעבר משליטה מובהקת של גורמים ממשלתיים לכניסת יזמים, סטארטאפים וגורמים עסקיים מהסקטור הפרטי. מגמה זו מובילה לתהליך מתמשך של הקטנת חסמי הכניסה ולהנגשת טכנולוגיות החלל לתחומים נוספים ולשילוב במוצרים הנוגעים לחיי היום-יום של כולנו.

משימה זו מהווה הזדמנות נדירה לבצע ולקדם מחקרים פורצי דרך בחלל בהיקף נרחב, ומאפשרת לקהיליית החלל הישראלית נגישות מהירה לתחנת החלל הבינלאומית בה תשתיות לביצוע מגוון רחב של ניסויים ולקידום אמצעים ומחקרים מדעיים. המחקרים צפויים לתרום לחיזוק היכולות המדעיות ברמה הלאומית, להבנת תהליכים טכנולוגיים, ולשיפור איכות החיים על פני כדור הארץ".

רן לבנה, מנכ"ל קרן רמון: "שעות אסטרונאוט הן אחד המשאבים היקרים והנדירים ביותר בתעשיית החלל, משימה היסטורית זו לחלל תאפשר לנו להעניק הזדמנות יוצאת דופן לגופים רבים בישראל להשתלב בתעשייה זו. בכך, אנו מגשימים את החזון של רונה רמון ז"ל להשתמש בחלל לטובת הדור הצעיר בעולמות של חינוך, השראה, מדע וטכנולוגיה".

לינק הגשה לקול קורא - כאן
 

 



 
 
Bookmark and Share