Telecom News - גיליתם "פטור ממכרז" שלא נתנו לכם אפשרות לגשת ולהתמודד בו? תערערו!

גיליתם "פטור ממכרז" שלא נתנו לכם אפשרות לגשת ולהתמודד בו? תערערו!

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> גיליתם "פטור ממכרז" שלא נתנו לכם אפשרות לגשת ולהתמודד בו? תערערו!
כיום חל מהפך אדיר במערכות "הפטורים במכרזים", שעד 2016 הגיעו למעל ל-80% מכלל הוצאות הממשלה העוברות דרך "מנהל הרכש" בחשכ"ל (משרד האוצר). כעת זה עומד על 18% בלבד. חשיפת מקרה אחד בתחום התקשורת, מרגיז במיוחד, שבו הערעור על "פטור ממכרז", הוביל לביטול הפטור הזה. לכן, חובה לעמוד על כך, שתינתן הזדמנות לכל הספקים בשוק המקומי והעולמי להשתתף בכל מכרז לפי צרכי המשרד הממשלתי או הגוף הממשלתי, שהזמין את השירות או המוצרים, שנדרש להם תהליך מלא של מכרז. זאת, לפי "חוק חובת המכרזים" והתקנות הנלוות.
מאת: אבי וייס, 2.12.20, 10:46פטור ממכרז משרד הרווחה)

קשה להאמין, אבל תופעת "הפטורים ממכרזים", שהפכה את "חוק חובת המכרזים" ותקנותיו לבדיחה אחת גדולה, הפכה לתעשייה אדירה, מושחתת כולה, כשהשיא היה ב-2016, שנה בה יהלי רוטנברג, אז סגן החשב הכללי (חשכ"ל) באוצר, חשף, שב-2016 הוצאו פטורים ממכרזים בהיקף של כ-30 מיליארד ש"ח (!). כלומר, מעל ל-80% מהמכרזים הממשלתיים לא היו במכרזים אלא ב"פטור ממכרז", לספק יחיד. 

בנושא הזה נעשתה עבודה מדהימה של בעלי תפקידים רבים, גם באוצר, לשנות את התמונה המחרידה הזו. ואכן, בדיווח, שיצא לפני יומיים (הדיווח המלא מצוי כאן, למתעניינים), דיווח אביתר פרץ, ממנהל הרכש \ חשכ"ל שבאוצר, לוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שכעת אנו עומדים על 18% של "פטורים ממכרזים", מכלל ההתקשרויות של הוצאות הממשלה.

זו בהחלט התקדמות עצומה, מאז שתופעה זו הייתה בהיקף של מעל ל-80% מכלל הוצאות הממשלה. 

כאן אחשוף מקרה אחד, במשרד הרווחה, פטור ממכרז, שנראה הזוי לחלוטין על פניו, סיפור המדגים היטב, כיצד אפשר לעצור את תופעת "הפטורים ממכרזים", אם מערערים.

יצויין, שבמשרד ממשלתי אחד, משרד התקשורת, עדיין התופעה הזו שרירה וקיימת בהיקף מחריד, בגלל שאין מי שמערער (דוגמאות חריפות על פטורים ממכרזים על גבול הפלילי, לכאורה, במשרד התקשורת - כאן וכאן). 

הסיפור, שנחשף כאן, הוא ב"פטור ממכרז", בנושא המצוי בעולם התקשורת: "פטור לספק יחיד למערכת VOIP וערוצים חברתיים בענן" ("שירותי VoIP מבוססי ממשקים חברתיים", כמוגדר בכותרת המכרז), כפי שניתן לראות בתצלום למעלה משמאל (לחיצה על התמונה מגדילה אותה).

אמנם, מדובר ב"פטור ממכרז" בסכום יחסית לא גדול, 132 אלף ש"ח, אבל הפטור הזה מרגיז. ממש מרגיז. 

כל פרטי הפטור ההזוי הזה נמצאים באינטרנט כאן.

אחת השיטות הכי יעילות, שראשי משרד האוצר מצאו (זה החל בתקופתו של ירון זליכה כחשב הכללי), מה שמסייע לעצור את תופעת "הפטורים ממכרזים", היא הצורך בחשיפה מוחלטת של כל תהליכי הפטור ברשת האינטרנט של החשכ"ל\מנהל הרכש הממשלתי, תוך פירוט מלא של כל השמות של כל החותמים על הפטור הזה.

"אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר", אמר לואי דמביץ ברנדייס, מי שהיה עורך דין מבריק ושופט בית המשפט העליון של ארה"ב.

במכרז זה, שנחשף כאן, בשלב הראשון שלו, משרד הרווחה התעלם לחלוטין מכך, שיש בארץ יצרנים מובילים (ולא מעט), עם ניסיון מוכח ועם אישורים ורשיונות ממשרד התקשורת לשירותי נס"ר (ר"ת: נקודת סיום רשת, זה סוג שירות התקשורת, שמשרד הרווחה חיפש לרכוש), או רישיון תקשורת מקביל.

זה היה בלתי מתקבל על הדעת, שמשרד ממשלתי דוגמת משרד הרווחה, מאשר בהיחבא (היה בהתחלה קשה מאוד למצוא זאת באתר המכרזים של הממשלה), אישור ב"פטור ממכרז" לחברה אחת, ל"אמן מחשבים", להפעיל מערכת, שמקורה בחברה זרה בשם טוויליו, ולהפעיל את המערכת הזרה הזו בישראל, עבור שירותי משרד הרווחה.

מדובר במערכת הכוללת יכולות מתקדמות, לרבות יכולות של הקלטת שיחות וניתוחן, מה שדורש רמת אבטחה ברמה גבוהה ביותר, ושמירה על חוקי הפרטיות בצורה מאוד הדוקה, על פי חוקי ותקנות מדינת ישראל, כשלא בטוח, שבכלל הנושאים הללו נבדקו לעומק או בכלל, בפטור ממכרז הזה. 

לפונה אלי בנושא "הפטור" ממכרז הזה, שביקש את התערבותי, הצעתי לו להגיש ערר, לפני שאני מתערב בנושא זה. וזה בדיוק מה שהוא עשה.

תוצאות הערר הזה היו מדהימות והן מפורטות במלואן במסמך שיש כאן.

עיקר המהפך מופיע בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, בפסקה הבאה, שגזרתי מתוך המסמך הזה:
החלטת ועדת המכרזים

בהערת אגב נציין שחברת "אמן מחשבים" הגישה עתירה מנהלית כנגד ההחלטה הזו לבית המשפט המחוזי בי-ם. לא ברורים סיכויי העתירה להתקבל, לאור מה שפורסם כאן. בסופו של דבר, אכן העתירה הזו נדחתה ונמחקה ב-28.12.20 (כאן). 

שורה תחתונה:
שמעתם, או נתקלתם ב"פטור ממכרז", בתחום שבו יש לכם יכולת לענות למכרז ולא נתנו לכם לגשת אליו? הגישו ערעור.

כאמור, "אור השמש" הוא המחטא הטוב ביותר, של תופעת "הפטורים ממכרזים" במשרדי הממשלה וביחידות הממשלתיות והציבוריות הכפופות ל"חוק חובת המכרזים".

יש סיכוי סביר, שתצליחו בערעור, כמו שהצגתי כאן למעלה, בנושא "הפטור ממכרז" - במשרד הרווחה. 

מכרז



 
 
Bookmark and Share
+ שלח משוב