Telecom News - האם יש Killer Acquisition בישראל?

האם יש Killer Acquisition בישראל?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> VC >> האם יש Killer Acquisition בישראל?
האם יש Killer Acquisition בישראל?
מאת: מערכת Telecom News, 8.12.20, 16:22רשות התחרות

רשות התחרות בחנה מה קרה ל-21 סטארטאפים ישראלים, שנרכשו ע"י חברות ענק. הממצאים הוגשו ל-OECD.
 
ענקיות הכלכלה הדיגיטלית מזמנות אתגרים חדשים לרשויות תחרות רבות בעולם. אחת השאלות שעלו, בעקבות התחזקות ענקיות הטכנולוגיה, גם בקרב אקדמאים וגם בקרב רשויות ברחבי העולם היא, האם יש צורך להגביר ולהחמיר את הפיקוח של רשויות תחרות על רכישות של סטארטאפים ע"י חברות טכנולוגיה גדולות.

פיקוח כזה מציב לרשויות תחרות בעולם אתגרים מורכבים, בין היתר, בשל מורכבות ודינמיות התפתחות השווקים הטכנולוגיים ומכיוון שסטארטאפים  נרכשים לעיתים, בשלבי פיתוח או פעילות מוקדמים. כתוצאה מכך, בשלב בו נרכשים סטארטאפים, הם לעיתים נעדרי הכנסות, לקוחות, מודל עסקי מגובש ואינדיקציות נוספות, שיש בהן כדי להנחות רשויות תחרות ביחס לפוטנציאל התחרותי שלהן.

לאחרונה נדונה השאלה, האם חברות הטכנולוגיה הגדולות רוכשות סטארטאפים כדי למנוע, לחסל או להוציא מהשוק מוצרים או פיתוחים טכנולוגיים העלולים בעתיד להתחרות בהם? תופעה זאת זכתה Killer Acquisition.
 
ביוני 2020 נערך ע"י ועדת התחרות של ה OECD-דיון בנושא של  Start-ups, Killer Aquisitions and Merger Control.
 
לקראת ובהמשך לדיון זה ערכה רשות התחרות בחינה של רכישות של סטארטאפים ישראלים בין השנים 2019-2014 ע"י 5 חברות ההייטק הגדולות - גוגל, אפל, פייסבוק, אמזון ומייקרוסופט.

מטרת הבחינה הייתה לבדוק אם בראיה רטרוספקטיבית ובדיעבד קיימות אינדיקציות לתופעה של Killer Aquisition .דהיינו, רכישה הנעשית כדי להפסיק פיתוח של מוצרים מתחרים.

הבחינה כללה הסתכלות על 21 עסקאות לרכישת סטארטאפים, שנעשו ע"י חברות אלו בשנים הרלוונטיות. במסגרת הבדיקה שנערכה לא נמצאה אינדיקציה להוצאת או "חיסול" המוצר הנרכש מהשוק.

כלומר, בדיקה בדיעבד של 21 העסקאות, שנעשו במהלך 5 שנים לא תומכת בקיומו של חשש מפני Killer Aquisition.
  
ממצאי הבדיקה הוגשו ל.OECD- עם זאת, הבדיקה הזאת כשלעצמה אינה שוללת בהכרח את הצורך להגביר את הפיקוח על רכישות של סטארטאפים ע"י חברות טכנולוגיה גדולות ואת הצורך לבחון מחדש את אופן הבדיקה המסורתי של מיזוגים.

הדיון ב-OECD - כאן.

לקריאת המסמכים המלאים, שהוגשו ע"י רשות התחרות ל OECD, ראו באתר הרשות - כאן, וכאן. ובאתר ה-OECD - כאן.

רשות התחרות


 



 
 
Bookmark and Share