Telecom News - הדאטה סנטרים הגדולים תורמים דווקא להפחתת זיהום האקלים בעולם

הדאטה סנטרים הגדולים תורמים דווקא להפחתת זיהום האקלים בעולם

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> הדאטה סנטרים הגדולים תורמים דווקא להפחתת זיהום האקלים בעולם
הדאטה סנטרים הגדולים תורמים דווקא להפחתת זיהום האקלים בעולם
מאת: מוטי שני, 27.1.21, 16:10מוטי שני יחצ

בתחום ה-IT, הגישה כיום בארגונים רבים ברחבי העולם היא לרכוש ולהעדיף ככל הניתן טכנולוגיות ומתקנים עם טביעת רגל אקולוגית נמוכה.

טביעת רגל אקולוגית היא שיטת חישוב הבודקת עד כמה אנו צורכים משאבים ומייצרים פסולת בהשוואה לכמות המשאבים הקיימים בטבע, לקצב התחדשותם הטבעית וליכולתו של הטבע לקלוט את הפסולת שלנו.

הגדרה זו נלקחה מאתר המשרד להגנת הסביבה, והיא ממחישה את מידת האחריות של לארגון או אדם פרטי על הזיהום הסביבתי שיש למשאבים שהוא צורך או משתמש.

בתחום ה-IT, הגישה כיום בארגונים רבים ברחבי העולם היא לרכוש ולהעדיף ככל הניתן טכנולוגיות ומתקנים עם טביעת רגל אקולוגית נמוכה.

המודעות לטביעת רגל אקולוגית עולה בכל העולם. משבר האקלים נותן את אותותיו ואף ארגון וספק טכנולוגיה לא חף מביקורת. אחת הטענות הקיימות בתחום היא, שמהפכת המחשוב והטכנולוגיות החדשות המניעות אותה מגיעות גם עם צריכת אנרגיה גבוהה מאוד, ולמרות שהן גם תורמות ליעילות, נטען, שהתוצאה היא עלייה בזיהום הסביבתי. אולם, למעשה, לא כך הדבר ואפילו הפוך.

לחדרי מחשב, שהשימוש בהם ברחבי העולם הולך ועולה, יצא שם של מזהמים. הם צורכים הרבה מגות של הספק חשמל, שיכול לענות על צרכי האנרגיה של שכונה מאוד גדולה באחת הערים בישראל, אלפי בתי אב ואף הרבה יותר.

בפועל הם חוסכים בצריכה מאוד משמעותית ובלתי יעילה של אנרגיה כאשר אותם שרתים יושבים בחברות עצמן, בין אם מדובר בחברות פרטיות, ארגונים, משרדי ממשלה או גופי ביטחון.

איך זה קורה בפועל? כשבונים חדרי מחשב קטנים, הם בהגדרה בזבזניים יותר בצריכת החשמל. קחו מאות חדרים כאלה ותקבלו מערכות בזבזניות, קירור של שטחים שלא צריכים להיות מקוררים, מערכות לא תקניות ועוד דוגמאות רבות.

לעומת זאת, בדאטה סנטרים הגדולים, שמשמשים לאירוח לקוחות רבים, כל בניית התשתית מתבצעת תוך התאמת החללים בצורה אופטימלית והשגת יעילות אנרגטית מקסימלית.

למשל, בדאטה סנטר של בינת בהר חוצבים בירושלים, השוכן כמה מאות מטרים מעל פני הים, נעשה שימוש בטכנולוגיית Free Cooling בה משתמשים באוויר החיצוני הקר לסיוע בקירור של חדר השרתים וכך השימוש בתנאי מזג האוויר בסביבה מאפשר יעילות אנרגטית טובה יותר ומקטין את טביעת הרגל האקולוגית.

דאטה סנטרים אחרים בארץ ובעולם משתמשים באנרגיות גז או באנרגיות מתחדשות (רוח, תרמו סולארי ועוד), שההשקעה בהן כדאית יותר במתקני הדאטה סנטרים הגדולים.

לתרומה של הדאטה סנטר להפחתת הזיהום הסביבתי יש משקל גדול בכל הנוגע לבחירה של חברות טכנולוגיה בספקים ופתרונות שלהם. חברות טכנולוגיה גדולות ברחבי העולם לא מוכנות להשתמש במתקני תשתית שלא נבנו עם תקנים לחיסכון באנרגיה.

לאור ההשלכות המשמעותיות של חוסר יעילות אנרגטית בכל הקשור לעולם האחסון, נותר לקוות, שישראל תאמץ תקנים בינלאומיים ירוקים למתקני תשתית הנבנים בשטחה.

תקנים כאלה יוכלו לא רק להביא להפחתת צריכת האנרגיה, אלא לעודד התייעלות של צריכת חשמל וחיסכון כספי ובריאותי, גם דרך שימוש גובר בדאטה סנטרים המאפשרים יעילות וחיסכון אנרגטי רב וחשוב, כמו גם הפחתת זיהום הסביבה.

מאת: מוטי שני, ינואר 2021.
מנהל שירותי דאטה סנטר בחברת בינת תקשורת מחשבים

דאטה סנטר



 
 
Bookmark and Share