Telecom News - פריסת הסיבים בפריפריה כולל יו"ש מתקדמת במהירות ללא הכוונה מרכזית!

פריסת הסיבים בפריפריה כולל יו"ש מתקדמת במהירות ללא הכוונה מרכזית!

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> פריסת הסיבים בפריפריה כולל יו"ש מתקדמת במהירות ללא הכוונה מרכזית!
ללא כל קשר ל"מתווה הסיבים", שעבר בכנסת ונועד רק לצרכי "הקליקה" ו"קבוצת סלקום\IBC", השיטה של רישיונות לספקי סיבים קטנים וזריזים - עובדת! אולם, אין כל הכוונה מרכזית, והמכרזים, שיוצאים כעת, די מבולבלים וסותרים את הנחיות משרד התקשורת. פעילות פריסת סיבים וגלים מילימטריים לבתים החלה כבר ביישובים הבאים (רשימה חלקית): נריה, אורנית, בית-אל, גבע בנימין, כפר הורדים, פרדסיה, עומר ולהבים. יישובים רבים יצטרפו לרשימה בחודשים הקרובים. 
עדכונים חשובים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 1.3.21, 11:20השר בני גנץ

היישוב נריה היה הראשון בשיטפון של פריסת סיבים לבתים (ובחלק מהמקומות בשילוב עם חיבורי גלים מילימטריים), ברוחבי פס של 1 גיגה לכל בית ובמחירים אטרקטיביים לחיבורי אינטרנט (ספק תשתית וגלישה) וטלפוניה גם יחד: סביב 150 ש"ח לחודש כולל הכל, לבית אב, ברוב היישובים.

כל הפרטים אודות ההתפתחות המהירה הזו עד כה, כולל מי הספקים, שנבחרו במכרזים מקומיים, לבצע את הפריסה המהירה ביישובים, שכבר נמצאים בתהליכי פריסה, יש ב-2 הכתבות המובילות הבאות: אולם, כל המכרזים, שפורסמו עד כה ע"י ראשי היישובים, שכבר מבצעים תהליכי בחירת ספק ופריסה, לוקים בטעויות לא מעטות, כולל סטיות קשות מהנחיות משרד התקשורת ותנאי מכרז לעיתים לא הגיוניים.

זאת, משום שמשרד התקשורת לא סיפק שום מתווה והנחיות כיצד לקדם את הפריסה בפריפריה. 

לכן, פניתי בסדרת שאלות חוזרת ונשנית לשר התקשורת, בני גנץ, (בתמונה למעלה משמאל) ולצמרת משרד התקשורת. 

ביום 19.2.21 פניתי לשר בני גנץ ולצמרת המשרד בזו הלשון:
"הנדון: קביעת מתווה להנחיות לרשויות מקומיות בתחום המכרזים לפריסת סיבים.
שלום רב,
1. לאחרונה נחשף באתר Telecom News (כאן וכאן) על בחירת זוכים לפריסת סיבים ב-2 יישובים אורנים ונריה.
כ"כ, דיווחתי שם, שזה התפשט ליישובים רבים אחרים (בית אל, גבע בנימין, כפר ורדים, פרדסיה, זה מה שכבר ידוע לי ודיווחתי בכתבות הנ"ל).

2. מצ"ב כאן המכרז, שפרסמה לאחרונה המועצה המקומית פרדסיה.

יש במכרז זה שיפורים ניכרים לעומת המכרז הקודם של אורנית.
אגב, בנריה זו הייתה בחירה בזוכה ללא מכרז, כמוסבר בכתבה.
כנראה, כותבי המכרז הזה בפרדסיה קראו את ההערות שלי על המכרז של אורנית.
אולם, עדיין יש כמה פגמים רגולטוריים לא מעטים, גם במכרז זה של פרדסיה.

3. לאור ההערות, שכתבתי ב-2 הכתבות הנ"ל, על הצורך באחידות בבחירת החברות, שמקבלות אישור לפריסת סיבים ביישובים ברחבי הארץ, בדומה למה שנעשה במדינות רבות לעולם (בריטניה הייתה ועודנה הראשונה והמובילה בתחום זה), האם לא רצוי, שהמשרד יקבע בדחיפות מסגרת (מתווה) לפרסום מכרז כזה, מכרז, שייענה על כל דרישות חוק התקשורת, תקנותיו, הנהלים ותנאי הרישיונות של החברות, שמותר להן להשתתף במכרז כזה ולבצע את הפריסה?

4. זאת, משום שכרגע הנושא הזה מתנהל לפי הראות הפרטית של כל יישוב בפני עצמו, והיועצים שלו, שמנסחים מכרז - לפעמים בניגוד לחוק התקשורת ותקנותיו ולעיתים בחוסר סבירות עניינית. זאת, ללא כל הכוונה מרכזית ושמירה על האינטרסים הציבוריים והרגולטוריים הנדרשים.

5. אודה להתייחסותכם הדחופה, לאור הצלחת הכיוון הזה, של החלטות על פריסת סיבים ברמה המוניציפלית המקומית, מה שהמלצתי עליו כבר לפני הרבה שנים, וכעת הוא מתממש בפועל בשטח, בלי שהמשרד קיבל את הכיוון הזה והתעלם מהמלצותיי. עולה, שהמציאות חזקה יותר מכל החלטה רגולטורית של המשרד.

כך, גם מובטח, שבכל תא שטח יהיה פורס סיבים אחד, שנבחר במכרז מקומי, לפי הצרכים המקומיים, ולא המשך כאוס, כמו שיש עד היום בערים רבות בישראל בגלל הרגולציה הקיימת, כאשר לבניינים רבים הגיעו ומגיעים בסיבים 2-4 חברות מתחרות במקביל.
שיטה זו (של פריסה של כמה מערכות סיבים עד הבניינים - במקביל), מהווה בזבוז כסף נוראי וחוסר יכולת להגיע ל-ROI עם כמות מספקת של לקוחות קצה באותו בניין, שמגיעים אליו כמה מתחרים במקביל, בשיטה רגולטורית כזו, שלא קיימת בשום מקום בעולם."

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם...

ביום 25.2.21 פניתי שוב, בהמשך למייל הקודם, לשר ולצמרת המשרד:
"שלום רב,
בהמשך למצ"ב כאן [למעלה], גם המועצה המקומית עומר פרסמה מכרז (מצ"ב).
המכרז הזה לוקה באותם ליקויים הקיימים במכרזים האחרונים - בהיעדר הכוונה רגולטורית מרכזית.
אודה להתייחסותכם"
 
תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם...

מייד לאחר מכן, גם כן ב-25.2.21, פניתי שוב, בהמשך למייל הקודם, לשר ולצמרת המשרד:
"שלום רב
גם המועצה מקומית להבים פרסמה מכרז - המצ"ב, קצת שונה מהאחרים בתנאים, שמציעה המועצה לזוכה. 
אודה להתייחסותכם". 

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם...

לסיכום:
ברכות ליוזמים ולמקדמים את הפריסה הזו בכל היישובים בפריפריה, כולל ביו"ש.

כאמור לעיל, "הסכר נפתח" והשטפון של הפריסה בפריפריה - מתקדם יפה. ממש יפה.  

תקוותי, ששר התקשורת הבא יניע תהליכים לבטל את החוק, שעבר במרמה וסחיטה (של רוה"מ והממשלה) בכנסת, של "מתווה הסיבים" המושחת והגרוע ויקבע מתווה חדש, שמבוסס על "המודל הבריטי", שמיושם בחלקו הגדול במכרזים, שמקודמים ביישובים רבים ברחבי הארץ.

העיקרון של "המודל הבריטי", שכבר מתממש בשטח, מאוד פשוט: תנו ליישוב להחליט - מי יפרוס סיבים אצלו לפי ניתוח צרכים מקומי.

זאת, ביוזמה חיובית ביותר, שהחלו בה ראש מועצת אורנית ומזכירות היישוב נריה (שהיו ראשונים בסדרת היישובים לפרוס סיבים לבתים), יוזמה, שניתן ללמוד ממנה ולשכלל אותה לכל יישובי מדינת ישראל ובמיוחד בפריפריה.

זו השיטה הנכונה, לדעת כל מומחה תקשורת, שאני מכיר (עם התיקונים הנדרשים במתווה הסיבים שיש במכרזים הקיימים, שציינתי כאן, תיקונים, שניתן להגיע אליהם לאחר שימוע ציבורי מהיר), לכל מדינת ישראל.

זו השיטה בה ניתן לפרוס פס רחב מאוד לבתים (בסיבים, סלולר, אלחוט רחב פס ועוד), תוך שנה עד שנתיים, ולא תוך 10 שנים ויותר, מה שיש ב"מתווה הסיבים" הדפוק, המושחת והפגום, של השר המפוטר יועז הנדל. מתווה שהוכן ע"י "הקליקה" רק לטובת צמרת סלקום-IBC.

המציאות גוברת על כל המתווה המושחת, שעבר בכנסת, ולכן על המשדר להתעשת, לשנות כיוון ולהתחיל להוביל את הכיוון החיובי ביותר הזה, ש"מתפשט כאש בשדה קוצים" בכל רחבי הארץ. 

FIBERS FREE
עדכון 3.3.21: פורסם ב"חדשות 13" כאן מאת טל שורר (כותרת בלבד): "מבחן האינטרנט הגדול: למה הרשת שלנו לא מפסיקה להיתקע?
לאחר שבשנה האחרונה הישראלים נשארו הכי הרבה בבית, צוות חדשות 13 יצא לבדוק למה מהירות הגלישה בישראל כל כך איטית, ולמה רוב הבתים שמשלמים על חבילות של 100 או 200 מגה, מקבלים עשירית?"

עדכון 17.3.21גד פרץ ב"גלובס" פרסם כאן (כותרת בלבד): "IBC הפסיקה פעילות המכירה הישירה ללקוחות.
החברה הודיעה לספקיות האינטרנט כי החל מהחודש, המכירות יבוצעו על ידן ישירות והיא תתמקד בהיותה סיטונאית תשתיות נטו. • IBC הוא מיזם הסיבים האופטיים שבו שותפות חברת החשמל, סלקום, הוט וקרן תש"י."

עדכון 29.3.21: גד פרץ מגלובס פרסם כאן (באיחור רב, יש לומר) את הידיעה הבאה (כותרת בלבד): "משרד התקשורת בוחן האם ניתן לחייב את בזק לחבר רשתות שנחשדות כפירטיות.
המשרד מתלבט בשאלה האם ספקיות אינטרנט שהפעילו רשתות פירטיות וקיבלו רישיון מיוחד, יכולות לקנות מבזק קווי אינטרנט."

עדכונים 31.3.21:
אאביאור אבו מ"כלכלסיט" פרסם כאן את הכתבה הבאה (כותרת בלבד): "בזק נגד ועד היישוב כורזים: פרס סיבים אופטיים עצמאית.
בתביעה שהגישה בזק לבימ"ש השלום בנצרת נטען כי היישוב פרס באופן עצמאי סיבים ללא רישיון או היתר, תוך פריצה לארונות התקשורת של בזק. בחודש שעבר אושר הסכם פשרה בין הצדדים במסגרתו הסכימו כי על הנתבעים ייאסר לבצע כל פעולה בתשתיות בזק, וכי יוציאו כל סיב או ציוד שהתקינו בהן."

ב. ארז רביב מ-Davar1 פרסם כאן כתבה (כותרת בלבד): "ועד הישוב כורזים יקפל את רשת הסיבים שהתקין וישלם לבזק פיצויים. הישוב החליט להשתמש בארונות התקשורת של בזק כדי לפרוס תשתית סיבים אופטיים יישובית. החברה זיהתה את הפריצה לארונות ופנתה לבית הדין."
 
עדכון 11.4.21ישראל פישר פרסם ב"דה-מרקר" כאן (כותרת בלבד): "במקום התעלות של בזק: פרטנר וסלקום במגעים עם מקורות על פרישת סיבים אופטיים.
שימוש בתשתית של מקורות תאפשר לפרטנר ולסלקום גישה מהירה יותר לאזורים מרוחקים כמו גוש עציון ואילת."

עדכון 13.4.21אביאור אבו פרסם כאן בכלכליסט: "הופסקו המגעים למכירת 20% מהסיבים של פרטנר למשקיע חיצוני.
החברה ניהלה משא ומתן עם כמה מציעים, על תמורה אופציונלית של לפחות 550 מיליון שקל - בין המתעניינים בהשקעה היו כלל וג'נריישן קפיטל; החברה נותרת לבדה עם נטל ההשקעה בסיבים, לאחר שמתחרותיה HOT וסלקום חברו לפריסה משותפת דרך IBC." התוצאה: פרטנר מספקת לא רק שירות לא חוקי, אלא גם שירות כושל, ללא עתיד ולא כלכלי. 

עדכונים 21.4.21:
א. פורסם כאן ב"כיפה": "בשומרון לא מחכים למשרד התקשורת: אינטרנט מהיר- כבר השנה.
מועצה אזורית שומרון פיתחה מודל עסקי ייחודי שיאפשר להביא את הסיבים האופטיים לשומרון כבר בשנה הקרובה. יוסי דגן: "מיצהר ועד שערי תקווה כולם יוכלו ליהנות מהאינטרנט המהיר ביותר"."


בגד פרץ פרסם כאן ב"גלובס" (כותרת בלבד): "במועצה אזורית שומרון החליטו לא לחכות למשרד התקשורת. המועצה מוציאה מכרז לפריסת סיבים ב-36 יישובים בתחומי אחריותה, על רקע הרצון לזרז תהליכים לפריסת סיבים."

התכנית של המועצה האזורית שומרון בתחום פריסת הסיבים נמצאת כאן

עדכון 28.4.21: חברת פרטנר זוכה ביישוב עומר, במכרז לפריסת סיבים. בהצלחה לתושבי המועצה המקומית עומר!!


עדכון 29.7.21: להלן הודעת מנכ"ל חברת SMBIT: "טקס חנוכת פרויקט רחב של תקשורת אינטרנט ציבור ותשתיות תקשורת מתקדמות במועצה אזורית נווה מדבר ביחד עם ראש המועצה אברהים אלהואשלהספיר חכמון מנהלת הפיתוח הכלכלי במשרד הפנים, ענבל צחור מנהלת פרויקטים במשכ"ל, נציגי משרד הכלכלה, משרד החינוך, מנהלי בתי ספר וחברי המועצה המקומית נווה מדבר.
וכמובן צוות SMBIT שהוביל את הפרויקט, שלומי פליוטקל ואריק קליפה. הצלחת הפרויקט נזקפת לזכותם של 3 אדנים. הראשון טכנולוגית גלים מילימטריים המאפשרת גמישות רבה בפריסת רשת האינטרנט. השני, הרתמות משרדי הממשלה ובראשם משרד הפנים, על המימון ומשרד התקשורת על הרגולציה המתקדמת של גלים מילימטריים.
האדן השלישי – האנשים, אנשי נווה מדבר המדהימים שתמכו בנו לאורך כל הדרך, צוות משכ"ל על ניהול מקצועי של הפרויקט, מנהלי בתי הספר והמסגדים שאפשרו לנו להתקין על המבנים את המערכת וכמובן לכל צוות SMBIT, הטכנאים שעמלו ימים בשמש על התקנות מורכבות, מנהל הפרויקט אריק קליפה וסמנכ"ל SMBIT שלומי פליוקטל. כל הכבוד לכל העושים במלאכה והעיקר שהצלחנו להביא תקשורת למקומות שלא היתה בהם אפשרות להוציא שיחת טלפון ועכשיו גולשים בכיף, תלמידים תושבים וכל מי שמזדמן ליישובי המועצה המקומית נווה מדבר."

עדכון 31.8.21גיא לוי פרסם ב"ישראל היום" כאן (כותרת בלבד): "הסיב האופטי מגיע לגוש עציון.
מיזם חדש לפריסת סיבים אופטיים ייצא לדרך לאחר ש-7 ישובים מהגוש חתמו על הסכם פריסה עם תאגיד משותף שכולל את חברות טלראן, אקספייבר [Xfiber] ואינטרנט רימון • המיזם יציע אינטרנט מהיר ומסונן במהירות של עד 1 ג'יגה."




 
 
Bookmark and Share