Telecom News - מחקר: קידום נשים אינו בראש סדר העדיפות של רוב הארגונים

מחקר: קידום נשים אינו בראש סדר העדיפות של רוב הארגונים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> Global >> מחקר: קידום נשים אינו בראש סדר העדיפות של רוב הארגונים
מחקר: קידום נשים אינו בראש סדר העדיפות של רוב הארגונים
מאת: מערכת Telecom News, 9.3.21, 10:50IBM

במחקר בקרב כ-2,700 נושאי תפקידים בכירים במגוון ענפי תעשיה עולה, ששיעור הנשים, שמיועדות לתפקידי ניהול בכירים, נמצא בירידה. עם זאת, ארגונים, שמציבים את השוויון המגדרי בעדיפות גבוהה, מדווחים על ביצועים עסקיים טובים יותר, חדשנות ושביעות רצון גבוהה יותר של לקוחות ועובדים.
 
מחקר של מכון המחקרים העסקיים של IBM (IBV - IBM Institute for Business Value) מגלה, שלמרות המודעות המוגברת לאתגרים העומדים בפני נשים במקום העבודה בשנים האחרונות, ובמיוחד על רקע מגפת הקורונה, שוויון מגדרי עדיין אינו ניצב בראש סדר העדיפויות של 70% מהארגונים העסקיים בעולם.

עוד עולה מהמחקר, ששיעורן של הנשים, שמיועדות לתפקידי ניהול בכירים, נמצא בירידה ושהעובדים עצמם פסימיים לגבי הצלחת המסע לשוויון שכזה במקומות העבודה.

המחקר, "נשים, מנהיגות והפסד הזדמנויות" בוצע בין סוף 2020 לינואר 2021 בקרב כ-2,700 אנשי עסקים, נשים וגברים בחלוקה שווה, שנושאים בתפקידים בכירים (C-suite), מנהלים ומנהלות בדרג ביניים ומומחים, ב-10 ענפי תעשייה (בנקאות, חינוך, ממשל, טכנולוגיה, קמעונאות, שירותי רפואה, ביטוח, ייצור, מוצרי צריכה וטלקום) וב-9 מדינות (ארה"ב בריטניה, סין, יפן, גרמניה, ברזיל, הודו, קניה והמדינות הנורדיות).

הוא עוקב אחר מחקר דומה, שנערך ב-2019 ומלמד, שהמסע לעבר שוויון מגדרי במקום העבודה נמצא בפרשת דרכים משמעותית והיקף עתודות הנשים המיועדות לתפקידי ניהול מצטמצם. כיום, פחות נשים, שנכללו במחקר, ממלאות תפקידים בכירים כגון סגנית נשיא/ה בכירה, סגנית נשיא/ה, דירקטורית או מנהלת לעומת הממצאים ב-2019.

המחקר מגלה, שישנה שונות בתפיסות באשר למגוון המגדרי במקומות העבודה גם במדינות בהן מדיניות שוויון מגדרי היא מקובלת ומבוססת, כמו במדינות הנורדיות. שם למשל, כ-30% מהנשים ורק 13% מהגברים השיבו, שמקום העבודה הוא ברובו גברי.
בארה"ב, 25% מהנשים ו-16% מהגברים סבורים, שמקום העבודה נתפס כ"מועדון של בנים".

פחות ממחצים הנשאלים (48%) השיבו, שהארגון שלהם מציב יעדים לשוויון מגדרי - ירידה לעומת 66% במחקר ב-2019.

57% ידעו לומר, שההנהלה הבכירה בארגונם נמדדת בסוגיית השוויון המגדרי,
אך 32% אמרו, שלא בטוחים בנושא,
ו-11% אמרו, שההנהלה הבכירה לא צריכה לתת דין וחשבון בנושא כלל.

המחקר גם מצביע על כך, שהעובדים, שנשאלו, חשים עייפים ופסימיים באשר למאמצים הבלתי יעילים לטיפול בשוויון המגדרי במקומות העבודה.

רק 62% מהנשים, שנכללו במחקר (ירידה של 9 נקודות אחוז לעומת המחקר מ-2019) ו-60% מהגברים (ירידה של 7 נקודות אחוז לעומת 2019) מצפים, שהארגון שלהן ישפר משמעותית את התמהיל המגדרי ב-5 השנים הקרובות.

המחקר זיהה קבוצה (11%) של ארגונים המכונים "חלוצי שינוי", כאלה המסמנים את קידום הנשים כעדיפות עסקית רשמית, שרואים בגיוון מגדרי כגורם המניע ביצועים פיננסיים והם בעלי מוטיבציה גבוהה לנקוט בפעולה בנושא.

"חלוצי שינוי" אלה דיווחו על ביצועים פיננסיים חזקים יותר - בשיעור צמיחה ממוצע גבוה יותר של 61% בהשוואה לממוצע, שדווח ע"י ארגונים אחרים במחקר - כמו גם חדשנות חזקה יותר ושביעות רצון גבוהה יותר של לקוחות ועובדים.

על פי המחקר, יותר ארגונים מקיימים תוכניות, שתעזורנה בשיפור תמהיל ההון האנושי והגיוון המגדרי בהשוואה למצב ב-2019. בין היתר, הארגונים נוקטים בתהליכי גיוס אגנוסטיים למגדר (סינון מועמדים "עיוור") ומיישמים חופשות הורות לנשים.

עם זאת, המחקר מגלה, שמאמצים אלה לא תורגמו לתוצאות טובות יותר. בין היתר, משום שמקבלי ההחלטות בארגונים והתרבות הארגונית לא השתנו מספיק לצד התוכניות. כך למשל, בהשוואה ל-2019, פחות משיבים מבין הארגונים, שנכללו ב-2 המחקרים, הסכימו, שנושאי תפקידים בכירים מערערים בגלוי על התנהגויות ושפה מוטות מגדר.

ברידג'ט ואן קרילינגן, סמנכ"לית בכירה לשווקים עולמיים ב-IBM: "הנתונים מראים, שרבים מקרב המנהיגים והמנהיגות במגזר העסקי מתמודדים עם אתגרים בנושא המגדרי בימים אלה. אם לא יטפלו בנושאים הללו באופן יסודי יותר מהטיפול בשנים קודמות, ישנו סיכון של נסיגה לאחור.

עלינו לנצל פתרונות יצירתיים כעת ולהכפיל את מאמצינו לבצע שינוי משמעותי ומתמשך בשוק העבודה, שיכול לעזור לכל הנשים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהן".

קישור למחקר המלא - כאן.

IBM



 
 
Bookmark and Share