Telecom News - באיחור רב הטיל משרד התקשורת קנס ענק על חברת הוט טלקום

באיחור רב הטיל משרד התקשורת קנס ענק על חברת הוט טלקום

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> באיחור רב הטיל משרד התקשורת קנס ענק על חברת הוט טלקום
באיחור רב הטיל משרד התקשורת קנס ענק על חברת הוט טלקום
מאת: מערכת Telecom News, 5.7.21, 11:25MONEY FREE
 
הקנס בשיעור של כ-6 מיליון ₪ הוטל בגין הפרות חמורות בשוק האינטרנט עם השפעה על פריסת הסיבים האופטיים, שפגעו בתחרות בשוק התקשורת. נשאלת השאלה: למה המשרד נזכר רק כעת להטיל את הקנס?
עדכונים בסוף הכתבה
 
רפורמת השוק הסיטונאי היא הבסיס לתחרות הוגנת בשוק התקשורת. היא נועדה לאפשר תחרות בתחום התשתיות הנייחות ובאמצעותה, ספקי שירות, שאינם בעלי תשתית נייחת בפרישה רחבה, יכולים לחכור מקטעי תשתית מבעלי התשתית - חברות בזק או הוט, ולשווק על בסיסם שירותים לצרכן. רפורמה זו היא בעלת חשיבות לתחרות בשוק האינטרנט ובעלת השפעה על פריסת הסיבים האופטיים. מלבד הגברת התחרות בשוק, הרפורמה מאפשרת מהלכים נוספים כגון ביטול הפיצול בין תשתית לספק.

על פי החלטת שר התקשורת גלעד ארדן מנובמבר 2014 בנושא אסדרת השירותים הסיטונאיים, היה על הוט טלקום להתחיל ולאפשר את פעילות השוק הסיטונאי על גבי הרשת שלה החל ממאי 2015. בפועל, ואף לאחר שנקבעו תעריפים מפוקחים לשירותים במהלך 2017, הוט החלה באספקת השירות רק במהלך 2018, וגם לאחר שהחלה, התגלו קשיים שלא אפשרו לספקיות השירות לספק שירותים באורח תקין לצרכנים.  

במסגרת הליך הפיקוח, מצא המשרד, שהתנהלות החברה לא אפשרה פעילות שוק סיטונאי תקינה על גבי הרשת שלה, שהיא לא קיימה את הוראות רפורמת השוק הסיטונאי, והערימה קשיים על ספקי אינטרנט ללא תשתית בחכירת מקטעי תשתית ושיווקם לצרכנים, באופן שהביא הלכה למעשה להדרת המתחרות מהרשת שלה ולמניעת התפתחות התחרות.

בהמשך לשימוע, שנערך בעניין, החליט המשרד להטיל על הוט קנס בסכום של כ-6 מיליון ש"ח.

יועז הנדל, שר התקשורת: "בהתאם למדיניות המשרד, נמשיך להפחית רגולציה, לעודד פריסת תשתיות ולהטיל קנסות כבדים על מי שיפגע בתחרות. אסור שהפרות החוק תישתלמנה. חברות התקשורת מבינות, שתחרות הוגנת היא הבסיס לשוק הסיטונאי, שנועד לאפשר נגישות גבוהה ומחירים נמוכים. תפקידי כשר התקשורת ותפקיד הדרג המקצועי לאפשר לאזרחים שירות הוגן ונח. אמשיך לדחוף לאכיפה נחושה בכל פעם שתתגלה הפרה ואמשיך לעודד את החברות להיות מנוע צמיחה בתחום תשתיות התקשורת".
 
לירן אבישר בן-חורין, מנכ"לית משרד התקשורת: "משרד התקשורת ימשיך לפעול להבטחת התחרות בשוק התקשורת ולא נהסס להטיל עיצומים נוספים על חברות שתיפגעה בה. השוק הסיטונאי הוא אבן יסוד בתחרות בשוק התקשורת, וביכולת של ספקיות האינטרנט להתחרות כשחקנים שווים. חברות שתפרנה את הוראות הרפורמה ותערומנה קשיים על ספקיות האינטרנט,  צריכות לצפות לפעילות של המשרד".
 
הערות מערכת להודעת משרד התקשורת:
  1. לא ברור למה משרד התקשורת נזכר כעת באמצע 2021 בהפרות שהחלו לפני כמה שנים.
  2. קנס בסכום כזה דורש התייעצות עם הוועדה המייעצת. אולם, אין שום זכר לוועדה המייעצת בהודעה זו. נשלחה שאילתה בנושא.
  3. משרד התקשורת הודיע על הטלת הקנס הזה בהודעה פומבית ביום 18.1.21. כבר אז העניין נראה לי חשוד (ופרסמתי אודותיו כאן בנספח א', בלי לקבל שום תשובה לשאלותיי). מה קרה בחצי השנה בין 18.1.21 להיום?
עדכון 17:00: ארז רביב מ-Davar1 פרסם כאן מאמר (כותרת בלבד): פרשנות / המחדל העיקרי ביצירת תחרות נובע ממשרד התקשורת עצמו.
הטלת הקנס על הוט היא מעשה רשלני שנועד להשליך על החברה את כשליו של משרד התקשורת עצמו | הפתרון יהיה לקדם תחרות של ממש ולא תחרות סיטונאית בכאילו." מומלץ לקריאה. 

מהוט נמסר בתגובה: "הוט קיימה ומקיימת את הוראות רפורמת השוק הסיטונאי באופן מלא, ומופתעת מהחלטת המשרד להטיל עליה עיצום כספי בסכום דרקוני ולא מידתי, וללא תשתית עובדתית ראויה". 
הודעת משרד התקשורת שלפיה יטיל עיצום כספי, אין פירושה שהוט תיאלץ לשלם את הסכום. הטלת עיצום מצריכה דו"ח פיקוח, שבו מפורט מי מטיל את העיצום, מתוקף איזו סמכות חוקית ופירוט של ההפרות לכאורה שביצע החברה.
בנוסף, הטלת עיצום כספי מחייבת פרסום פרוטוקול של מועצה מייעצת, שדנה בהצדקת העיצום כשלעצמו ובמידתיות שבו. בינתיים, משרד התקשורת הוציא הודעה לתקשורת ללא כל מסמך רשמי. גם לאחר הליכים אלו, החברה רשאית לערער על ההחלטה בבית משפט.

עדכון 14.7.21: ביום 5.7.21 שלחתי את השאלה הבאה לשר התקשורת ולצמרת משרד התקשורת:
"הנדון: הטלת עיצום בסך כ-6 מיליון ש''ח על הוט טלקום. 
שלום רב,
הטלת קנס שכזה מחייב 'ועדה מייעצת'.
היכן פרוטוקול 'הוועדה המייעצת'?"

תשובת המשרד הגיעה היום: "הפרוטוקול יעלה בקרוב לאתר". נמתין בסבלנות. 

עדכון 2.9.21: לפתע עלתה כאן הודעה באתר משרד התקשורת (כותרת בלבד): "הודעה בדבר הטלת עיצום כספי על הוט טלקום בגין הפרת רישיונה בנושא אי יישום רפורמת הפס הרחב ("שוק סיטונאי")".
ההודעה הזו מתקנת את הטעויות בהודעות הקודמות של צמרת המשרד, אבל עדיין חסר כאן הפרוטוקול של "הוועדה המייעצת". 

עדכון 18.10.21: באיחור רב פורסם כאן (המסמך המלא כאן) פרוטוקול מספר 9 של הוועדה המייעצת לעיצומים כספיים - מיום 26 במאי 2021.
 



 
 
Bookmark and Share