תקשורת אפקטיבית ואינטליגנציה רגשית בעולם העסקים ובעולמות הטכנולוגיים

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> תקשורת אפקטיבית ואינטליגנציה רגשית בעולם העסקים ובעולמות הטכנולוגיים
תקשורת אפקטיבית ואינטליגנציה רגשית בעולם העסקים ובעולמות הטכנולוגיים
מאת: משה גרימברג, 20.7.21, 14:10משה גרימברג תמונה פרטית
 
על חשיבות התקשורת והאינטליגנציה הרגשית להצלחה עסקית ועל כך, שכאשר כישורי תקשורת טובים ואינטליגנציה רגשית הם לא מספיק מפותחים, עלולים לשלם מחיר יקר במסע האישי והמקצועי בעולם כיום.

מהי תקשורת אפקטיבית בעולמות העסקיים? מהי אינטליגנציה רגשית בניהול?
נתמקד בהגדרת היסוד של מאייר וסאלוובי. הם ניסחו היטב את ההגדרה של האינטליגנציה הרגשית כדלקמן: "אינטליגנציה רגשית היא תת אינטליגנציה חברתית הכוללת את היכולת לנטר תחושות ורגשות. כמו כן, להבחין בין רגשות שונים ולעשות שימוש במידע זה ובהתאם להכווין את ההתנהלות, ההתנהגות".

בעולם העסקים והניהול, היכולת להשתמש באינטליגנציה רגשית ותקשורת בינאישית מפותחת מאפיינת את יכולותיהם של ארגונים וחברות כמו גם מנהלים ועובדים להיות מודעים לסביבה ולצרכים של האחרים. מנהלים איכותיים בעלי יכולות תקשורת ואינטליגנציה רגשית מסוגלים בקלות רבה יותר להיות מודעים ולהבין את עולמם הרגשי ואת התנהגותם ואת ציפיותיהם של עובדים ומנהלים נמצאים באחריותם.

מהם המרכיבים המרכזיים של האינטליגנציה רגשית
אנשים בעלי יכולת תקשורת גבוהה המשולבת עם אינטליגנציה רגשית הם גם בעלי מודעות עצמית גבוהה במיוחד לרגשותיהם שלהם. לכן, יש בכוחם לזהות רגשות ותחושות של אנשים אחרים. לאנשים בעלי מיומנויות רגשיות ותקשורתיות מפותחות יש סיכוי טוב להיות בעמדות של מנהיגות וניהול בכירות ביותר גם בעולמות הטכנולוגיים.

התכונות המרכזיות המאפיינות אנשים עם אינטליגנציה רגשית גבוהה
  • יש להם מודעות עצמית רגשית גבוהה מהממוצע - הדבר מביא אותם לקבל החלטות המלוות בהרגשה, שהן ההחלטות הכי נכונות.
  • יש להם מיומנויות תקשורת גבוהות במיוחד. הם בעלי יכולת ורבלית ובעיקר יכולת הקשבה פעילה.
  • הם בעלי יכולת ניהול רגשות גבוהה במיוחד.
  • הם בעלי יכולת מדהימה ליצירת מוטיבציה עצמית המניעה אותם להשיג מטרות ויעדים.
  • יש להם יכולות אמפתיה גבוהות ויש ביכולתם להכיר ולזהות את רגשותיהם של הסובבים אותם.
  • הם אומנים בטיפול במשברים ואי הסכמות, הם מיומנים בניהול מערכות יחסים, פשוטות ומורכבות והם מיומנים ביצירת אמון ובסיס מוצק לבניית יחסים וניהול רגשי כבסיס מרכזי להנעה והשפעה.
משפטי מפורסמים להשראה ולקבלת תובנות בנושא תקשורת אפקטיבית ואינטליגנציה רגשית בעולמות העסקים
הצלחה מקצועית מחייבת אינטגרציה בין תחומי מקצוע רבים. אין כל סיכוי להצלחות של תהליכים בתחום הייעוץ הארגוני, פיתוח עסקי ועדכון אסטרטגיות בשום חברה, שאין ביכולתה לסנכרן בין היכולות הטכנולוגיות למיומנויות הרכות של תחומי הניהול, הנעת עובדים וצוותים, הדרכה ופיתוח ההון האנושי.

לאורך השנים אספתי משפטי מפורסמים, תובנות וציטוטים ממגוון רחב של מנהיגים עסקיים, פילוסופים ואנשי רוח מהארץ ומהעולם. משפטי השראה וציטוטים העוסקים בחשיבות התקשורת האפקטיבית והאינטליגנציה הרגשית להצלחות ולכישלונות בעולם העסקי והניהולי.

משפטי השראה ותובנות האלה מומלצים לעוסקים בניהול ברמות השונות, ליועצי תקשורת, למנהלי ייצור, למהנדסי תוכנה ומיחשוב ובעיקר לכל אלה המבקשים לשפר ביצועים בתחומי הנעת הצוו  והיכולת לגלות מנהיגות תוך שיפור מיומנויות התקשורת, האמפתיה והאינטליגנציה הרגשית.

להלן דוגמאות של משפטי השראה ותובנות בנושא תקשורת אפקטיבית ואינטליגנציה רגשית בניהול:
  • "אני אוהב להקשיב. למדתי רבות מכך שהקשבתי היטב. רוב האנשים לא מקשיבים אף פעם" - ארנסט המינגווי.
  • "כישרון מנצח משחקים, אך עבודת צוות ואינטליגנציה משיגה אליפויות" - מייקל ג'ורדן.
  • "לעיתים קרובות מידי, אנשי מכירות פשוט מדקלמים את המצגות שלהם, זה לא עובד. זאת לא תקשורת אפקטיבית" - הארווי מקקיי.
  • "זה לא הגיוני לשכור אנשים מצוינים כדי לומר להם מה לעשות, אלא אנו שוכרים אנשים מצוינים כדי שהם יאמרו לנו מה לעשות" - סטיב ג'ובס.
  • "החמא לי, וייתכן שלא אאמין לך. בקר אותי, וייתכן שלא אחבב אותך. התעלם ממני, וייתכן שלא אסלח לך. עודד אותי, ולא אשכח אותך" - ויליאם ארתור וורד.
  • "דבר הנאמר מהלב יכבוש את ליבם של אחרים" - גתה.
  • "אחת הדרכים הכי כנות להראות הערכה, היא להקשיב למה שיש לבן השיח שלך לומר" -בריאנט מקגיל.
  • "חפשו תמיד להבין תחילה את הצד השני, ורק אז להיות מובן. עיקרון זה הוא המפתח לתקשורת בינאישית יעילה" - סטפן קובי.
  • "אתה יכול להכיר יותר חברים בחודשיים מכך שתתעניין באנשים, מאשר אתה יכול להכיר בשנתיים, שבהן תנסה לגרום לאחרים להתעניין בך" - דייל קרנגי.
  • "סייעו לאחרים לצמוח. גדולה לא מגיעה מתפקיד, אלא מעזרה בבניית העתיד" - אינדרה נווי.
כדאי למנהלים מצטיינים גם מתחומי הטכנולוגיה והמחשוב לשלוט ברזי התקשורת והאינטליגנציה הרגשית
לכישורים הרגשיים ולכישורים התקשורתיים של מנהלים בכירים מאד ולכאלה בתחילת דרכם מהתחומים הטכנולוגיים יש השפעה מהותית על הביצועיים המקצועיים שלהם לאורך זמן. גם בקרב מהנדסים אנשי טכנולוגיה ההשפעה של מיומנויות תקשורת ואינטליגנציה רגשית מאד קריטית להצלחה המקצועית והניהולית לאורך זמן. יש להם השפעה ישירה ורבה מאד על התקדמות בהיררכיה הניהולית. תקשורת בינאישית אפקטיבית חיונית בין בני האדם התחילה עוד לפני שהאנושות יצרה את השפות הראשונות.

מרכזיות ענן, מערכות תקשורת טכנולוגיות וגיבוי בענן, לא היו יכולות להתפתח באנושות אלמלא לא היו מיישמים את ההתקדמות בתחום השפה והתקשורת כבר מזמן התקופות הפרהיסטוריות בהן סימנים, נפנופי ידיים, ציורי קיר ופעמים צעקות הזהירו מסכנות מתקרבות. כיום התקשורת הפכה לחשובה ביותר לאלה המבקשים להיות מנהיגים ומובילי דרך. אין זה משנה אם אתה מבקש להוביל צוות של 4 סמנכ"לים, שמנהלים יחד איתך חברה של 700 עובדים, או אם אתה מנסה לגרום לילדיך הצעירים להצטרף אליך למסע במדבר יהודה.

מנהלים ועובדים נדרשים לכישורי תקשורת טובים. נדרשת הבנה, אינטליגנציה רגשית ואמפתיה ובעיקר יכולת ביטוי והעברת מסר בבהירות תוך "מכירת" תועלות לצד השני. אין זה אומר שלמערכות הטכנולוגיות אין חשיבות. להיפך, הן חשובות לצד שיפור מערכי התקשורת פנימה והחוצה בין העובדים והמנהלים ואל מול הלקוחות והספקים. לכן, הציטוטים מטה עשויים לתת גם לאלה הבאים מהעולמות הטכנולוגיים בתחום מערכות התקשורת תועלות לא מעטות.
  • יש צורך במודעות רגשית כדי שתוכל להעביר כראוי את מחשבותיך ורגשותיך לאדם האחר" -ג'ייסון גולדברג.
  • "הדבר החשוב ביותר בתקשורת הוא לשמוע את מה שלא נאמר" - פיטר דרוקר.
  • "כשאנשים מדברים תקשיב לגמרי. רוב האנשים אף פעם לא מקשיבים" - ארנסט המינגווי.
  • "הבעיה הגדולה ביותר בתקשורת היא האשליה שהיא התרחשה" - ג'ורג 'ברנרד שו.
  • "כדי לתקשר בצורה אפקטיבית, עלינו להבין, שכולנו שונים באופן בו אנו תופסים את העולם ולהשתמש בהבנה זו כמדריך לתקשורת שלנו עם אחרים" - טוני רובינס.
קשה למצוא מנהל צעיר או מנכ"ל מנוסה וותיק מעולמות הטכנולוגיים, שלא מבקש לשפר את מיומנויותיו בתחום התקשורת האינטליגנציה הרגשית כחלק משיפור היכולות להניע צוותים לעבר יעדים חדשים. 

לפני כן, עליהם להבין מהם התחומים שנכון לשפר. האם לשפר את יכולות ההקשבה הפעילה? האם לשפר את היכולת להיות אמפתיים ולהבין את האחר? לפעמים יתכן שנכון ללמוד להעביר מסרים ממוקדים ללא יותר מידי רעשי רקע, להיות מסוגלים לזקק את המסר למספר קטן של נושאי ליבה ולוודא, שהצד השני הבין אותם. לאחר שמזהים את הנושאים הזקוקים לשיפור בכל מה שקשור לתקשורת אפקטיבית ולאינטליגנציה הרגשית, ניתן לבנות תוכנית לשיפור הביצועים. שינוי ושיפור לא יקרו היה ולא מחליטים שנכון וחובה ללמוד ולשנות הרגלים.

השינוי חייב להתחיל במיומנויות הבסיס של כל אחד. לכן, התובנות מטה עשויות לעניין:
  • "אמנות התקשורת היא שפת המנהיגות" - ג'יימס הומס.
  • "הדוברים הטובים בעולם הם מספרי הסיפורים הטובים ביותריש להם מתנה לא רק לספר סיפור נהדר, אלא גם לחלוק הרבה פרטים, שרבים אחרים לא היו עושים" - לארי האגנר.
  • "התחלתי לציין איפה הקהל צחק או מחא כפיים או שם לב ביותר. הבנתי, שדיבור טוב הוא לא דיבור אלא דיאלוג" - שרה פרגוסון.
  • למרות שאנו חיים בעידן טכנולוגיית המידע, אנו מוצאים עצמנו לעיתים קרובות כשלים בתקשורת" - ג'וני טאן.
  • "תקשורת היא מיומנות, שתוכלו ללמוד. זה כמו לרכוב על אופניים או להקליד. אם אתה מוכן לעבוד בזה, אתה יכול לשפר במהירות את האיכות של כל חלק בחיים שלך" -בריאן טרייסי.
חשיבות האינטליגנציה רגשית והתקשורת האפקטיבית בהנעת עובדים, צוותים ומשימות
להלן מובאים עוד משפטי מפורסמים העוסקים בתקשורת אפקטיבית ואינטליגנציה רגשית בניהול והנעת צוותים. עוסקים בעולמות הטכנולוגיים יכולים למצוא תובנות, ציטוטים ומשפטי השראה, שניתן לאמץ להמשך הקריירה המקצועית והניהולית.
  • "המוח הרגשי פועל מהר יותר מהשכל החושב והישר" - דניאל גולמן.
  • "מנהיגים חושבים ומדברים על פתרונות. מונהגים חושבים ומדברים על בעיות" - בריאן טרייסי.
  • "מחשבות הן האקדח, מילים הן התחמושת, מעשים הם המטרה" - דגלס הורטון.
  • "האופן, שבו אנשים מתייחסים אלייך, הוא הקארמה שלהם. האופן בו אתה מגיב, הוא הקארמה שלך" - וויין דאייר.
  • "התפקיד של מנהיג איננו להביא אנשים לגדולה, אלא לזהות שהיא כבר קיימת בהם, וליצור סביבה בה היא יכולה להופיע ולצמוח" - בראד סמיט.
  • "מנהיגות היא לעשות אחרים מצליחים יותר בנוכחותך, לגרום להשפעה הזו להמשיך בהעדרך" - שריל סנדברג.
  • "מדהים לאילו הישגים אפשר להגיע, אם לא היה אכפת לך מי מקבל את הקרדיט" - הארי טרומן.
  • "היכולת לראות את המצב כפי שהצד השני רואה אותו, קשה ככל שיהיה, היא אחת היכולות החשובות ביותר של מוביל משא ומתן" - רוג'ר פישר.
  • "המפתח להנהגה מוצלחת בימינו הוא השפעה ולא סמכות" - קנט' בלנאצ'רד.
  • "היה עדין ותוכל להיות אמיץ, היה חסכן ותוכל לנהוג בחופשיות, אל תשים עצמך לפני אחרים ותוכל להנהיג אותם" -  לאו טזו.
תקשורת אפקטיבית וכישורי אינטליגנציה רגשית גבוהה מאפיינים מנהלים וארגונים מצטיינים. ראוי שעסקים, חברות וארגונים יטמיעו תהליכי שינוי וצמיחה באמצעות שיפור מיומנויות התקשורת בקרב עובדים ומנהלים.

מאת: משה גרימברג, יולי 2021. 
מנכ"ל משה גרימברג - Advanced Business Consulting-Nihul4U

הצלחה



 
 
Bookmark and Share