Telecom News - הרשות להגנת הפרטיות: גילוי דעת לגבי איסוף נתוני מיקום עובדים ע"י מעסיקים

הרשות להגנת הפרטיות: גילוי דעת לגבי איסוף נתוני מיקום עובדים ע"י מעסיקים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> הרשות להגנת הפרטיות: גילוי דעת לגבי איסוף נתוני מיקום עובדים ע"י מעסיקים
הרשות להגנת הפרטיות: גילוי דעת לגבי איסוף נתוני מיקום עובדים ע"י מעסיקים
מאת: מערכת Telecom News, 31.8.21, 12:46CYBER FREE
 
זאת, באמצעות אפליקציות ייעודיות ומערכות איכון ברכב לניטור עובדים במיוחד בזמן עבודה מרחוק. הרשות מזמינה את הציבור להעביר לה התייחסויות ו/או הערות למסמך.

בגילוי הדעת מדגישה הרשות כי איסוף ועיבוד נתוני מיקום של אדם פוגעים באופן משמעותי בפרטיותו, גם כאשר הדבר נעשה במהלך עבודתו, ומשכך מעסיקים המבקשים לעשות שימוש במערכת האוספת נתוני מיקום של עובדים, נדרשים לעשות זאת רק לאחר בחינה מעמיקה של היחס הראוי בין התועלת שתצמח משימוש במערכת לבין הנזק והפגיעה בזכותו של העובד לפרטיות במהלך העבודה
     
בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה בה עבודה מרחוק הפכה לנפוצה יותר, הפרקטיקה של שימוש בכלים טכנולוגיים ע"י מעסיקים לשם פיקוח על עובדיהם ועל טיב עבודתם, נפוצה יותר ויותר. ברוב המקרים, שימוש במערכות ניטור נעשה ביחס לעובדים, שיש קושי לעקוב אחר שעות עבודתם ומיקומם בשל אופי תפקידם, כמו למשל, נהגים, שליחים וסוכני מכירות, שמקום עבודתם הפיזי אינו קבוע.

מעקב מסוג זה יכול להתבצע באמצעות אפליקציות ייעודיות אותם העובדים מתבקשים להתקין במכשיר הסלולרי הפרטי שלהם או במכשיר, שמקום העבודה סיפק להם. אפשרות נוספת למעקב יכולה להיעשות באמצעות מערכות האוספות נתוני מיקום ברכב השייך למעסיק בו העובד עושה שימוש.
 
ברשות להגנת הפרטיות התקבלו פניות שונות בנוגע לשאלת חוקיות המעקב של מעסיקים אחר מיקומם הפיזי של עובדיהם. בהמשך לפניות אלו, פרסמה הרשות, תחילה לקבלת הערות הציבור, גילוי דעת בנושא.
 
במסמך שפרסמה הרשות היא הדגישה כי:
 
מעסיקים, שמבקשים לעשות שימוש במערכת, שאוספת נתוני מיקום של עובדים, נדרשים לקיים לגביה את הוראות חוק הגנת הפרטיות, ולעמוד בדרישת המידתיות. כך, שהשימוש במערכת ייעשה רק לאחר בחינה מעמיקה של היחס הראוי בין התועלת, שתצמח מכך, לבין הנזק והפגיעה בזכותו של העובד לפרטיות במהלך העבודה.

השימוש במערכת זו ייעשה רק בהעדר חלופה אחרת, שאינה אוספת נתוני מיקום, ושבכוחה להגשים את תכלית איסוף הנתונים. זאת, נוכח העובדה, שאיסוף נתוני מיקום באופן שיטתי הוא בעל אפקט ממשטר, שיוצר אצל העובד תחושת מעקב תמידית ופוגע בזכותו לפרטיות, גם כאשר המעקב נעשה אחר פעולותיו במסגרת יום העבודה.

מעסיק יהיה רשאי לעשות שימוש במערכת האוספת נתוני מיקום של עובד רק כאשר מדובר באיסוף נתונים לתכלית לגיטימית וחיונית למקום העבודה, שעומדת בדרישת המידתיות.  בהקשר זה, מציינת הרשות, שקביעת מטרה כוללנית וחסרת זיקה לאינטרסים הלגיטימיים של מקום העבודה, לא תוכר כתכלית ראויה למעקב אחר עובד, ולאיסוף ושימוש במידע, שהופק מהמעקב.

על המעסיק לבחון תחילה האם סוג העבודה וטיב תפקידו של העובד הם כאלה המצדיקים מעקב אחר נתוני מיקומו. ככלל, מבהירה הרשות, שיהיה קשה להצביע על אינטרס של המעסיק, שבכוחו להצדיק איסוף רציף של נתוני מיקום, ככל שמדובר בעובד, שעיקר עבודתו בפעילות משרדית רגילה.

עוד מדגישה הרשות, שגם במקרים בהם קיימת תכלית לגיטימית וחיונית למקום העבודה, שעומדת בדרישת המידתיות, והמעסיק בוחר לעשות שימוש במערכת האוספת נתוני מיקום, עליו לעמוד בתנאים הבאים:

המעסיק אינו רשאי לעשות במידע כל שימוש החורג מן המטרה הראשונית לשמה נאסף.

על המעסיק לנהוג בשקיפות מלאה כלפי העובדים ולהביא לידיעתם בפירוט, בבירור ובבהירות, טרם תחילת איסוף המידע והשימוש בו, את כללי המדיניות הנוהגת בנוגע להיקף השימוש בנתוני המיקום שייאספו, לרבות מטרות השימוש, שייעשה בהם, טווח השעות בהן מופעלת מערכת האיסוף, משך שמירת המידע ואילו בעלי תפקידים יהיו מורשים לצפות במידע.

נדרשת הסכמה מפורשת, ספציפית ונפרדת של העובד לסוגיית איסוף נתוני המיקום. יובהר, שההסכמה צריכה להיות מותאמת ומוגבלת אך ורק למטרה שלשמה התבקשה.

יש להימנע מאיסוף נתוני מיקום של עובד מחוץ לשעות העבודה בפועל. זאת, בין שמדובר באיסוף נתוני מיקום באמצעות אפליקציה ייעודית, ובין שמדובר באיכון רכב, שהמעסיק התיר לעובד לעשות בו שימוש מעבר לשעות העבודה, בשל החשש, שבמסגרת זו ייאסף מידע אישי על בני משפחתו של העובד.

על המעסיק לעמוד בדרישות אבטחת המידע, שנאסף במסגרת השימוש במערכת בהתאם להוראות תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע).

הרשות מזמינה את הציבור להעביר לה התייחסויות ו/או הערות למסמך עד 21.10.21. זאת, באמצעות כתובת הדוא"ל ppa@justice.gov.il. בשורת הנושא יש לציין "גילוי דעת בנושא איסוף נתוני מיקום של עובדים באמצעות אפליקציות ייעודיות ומערכות איכון ברכב".
 
גילוי הדעת - כאן.



 
 
Bookmark and Share