Telecom News - הוכרזה רפורמה בשוק שידורי הטלוויזיה

הוכרזה רפורמה בשוק שידורי הטלוויזיה

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> הוכרזה רפורמה בשוק שידורי הטלוויזיה
הוכרזה רפורמה בשוק שידורי הטלוויזיה
מאת: מערכת Telecom News, 1.9.21, 18:10הנדל דוברות משרד התקשורת

מדובר בעלייה בהשקעה ביצירה ישראלית, קידום התחרות בשוק שידורי הספורט, הקמת רגולטור אחוד וצמצום התערבות רגולטורית. עם זאת, המשמעות האמיתית היא חיסול ערוץ 20 ורשתות הרדיו הימניות.

הערת מערכת חשובה:
המשמעות האמיתית של אימוץ דו"ח פולקמן ע"י יועז הנדל, שר התקשורת, מאוד ברורה, ונותחה כאן כבר כמה פעמים ולאחרונה במאמר, שפורסם תחת הכותרת הנוקבת ביותר: "הוגש דו"ח "ועדת פולקמן" - האמצעי לחיסול ערוץ 20 ורשתות הרדיו הימניות.

אם לא די בכך, מדובר בהליך לא חוקי ופגום ולכן שלחתי היום שאלות דחופות ביותר לשר התקשורת ולצמרת משרד התקשורת בזו הלשון:
"הנדון: צחוק ענק של שר התקשורת מהשימוע בנוגע לוועדת פולקמן.
שלום רב,
1. היום שר התקשורת יועז הנדל פרסם (כאן וכאן, ההחלטה המלאה - כאן) את החלטותיו בנוגע לדו"ח ועדת פולקמן.שימוע דוח פולקמן

2. אולם, הדו"ח הזה עדיין בשימוע ומשרד התקשורת קבע כאן (ומצ"ב בתצלום מצד שמאל, למקרה שהלינק נעלם מהאינטרנט. לחיצה על התצלום מגדילה אותו), שהמועד האחרון להגיש התייחסות לדו"ח פולקמן הוא: 14.10.21.

3. כלומר: השר החליט מה שהחליט – היום (1.9.21), תוך צפצוף ארוך וברור מצדו, על מהלך השימוע ותוך התעלמות מוחלטת שמועד הגשת ההתייחסויות לדו"ח פולקמן הוא 14.10.21.

4. בשביל מה עושים שימועים, אם ממילא מצפצפים עליהם?

5. ממתין לתגובתכם."

תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו כבר יודעים שתגובה לא אקבל, די ברור למה. 

להלן הודעת משרד התקשורת מהיום:

אלו ההמלצות העיקריות, שאומצו היום ע"י שר התקשורת, יועז הנדל, (בתמונה משמאל), (נאום השר נמצא כאן, החלטת השר במלואה נמצאת כאן):

רגולטור אחוד בשוק השידורים - הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו והמועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין יחדלו מלהתקיים במודל הנוכחי תחתיהם יקום רגולטור אחוד.

צמצום התערבות רגולטורית - ביטול כללים והנחיות לא עדכניים, שהצטברו לאורך השנים בעבודת הרגולטורים.

חובת ההשקעה ביצירה ישראלית ביצירה ישראלית מסוגה עילית על כל גופי השידורים בישראל. עד היום רק החברות: הוט, יס, רשת וקשת היו מחויבות וגם הן רק ביחס לשידורים בכבלים ולוויין. הרפורמה תחייב את כל החברות, שרף הכנסתן עולה על 300 מיליון שח, להשקיע ביצירה ישראלית ללא תלות בטכנולוגיות שידור. חובת השקעת גופים בינלאומיים ביצירה ישראלית, דוגמת נטפליקס.

קידום התחרות בשוק הספורט באופן שיפחית את העלויות לצרכן, ויתאים את התכנים להעדפותיו. בנוסף, בחינת הנגשת שידורי ספורט בעלי חשיבות ברמה לאומית לכלל הציבור.

*****************

בספטמבר 2020 מונתה ע" שר התקשורת הוועדה לבחינת אסדרת העל בתחום השידורים - ״ועדת פולקמן״ בראשות ח״כ לשעבר רועי פולקמן. לפני כחודש הוגש לידי השר דו"ח הוועדה, שעיקרי המלצותיו היו: מתווה רגולציה מצומצם ואחיד עבור גופים משדרים ישראליים; מתווה רגולציה עבור ספקי תכנים בין-לאומיים; ואיסור בלעדיות בעולם שידורי הספורט. 

לאחר ששר התקשורת עיין בהמלצות הדו"ח, הנחה את הצוות המקצועי לבצע את התהליכים הנדרשים ליישום הרפורמה כבר בחודשים הקרובים, וביקש לאמץ אותן באופן עקרוני בשינויים להלן:

רשות השידורים המסחריים - הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו והמועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין צריכות לחדול מלהתקיים במודל הנוכחי. לאחר עיסוק של שנים ארוכות בסוגיה זו, יש להקדים ולהקים רגולטור חדש אחוד עם ראייה הוליסטית של שוק השידורים המסחריים ועם הגדרה ממוקדת ומוגדרת של תפקידיו ותחומי עיסוקו. בעתיד ולאחר שיושלם מהלך זה, יש מקום להידרש לשאלת הרחבת סמכותו של הרגולטור האחוד על תאגיד השידור הציבורי, בהתאמות הנדרשות.

צמצום רגולציה עודפת בשוק השידורים - יש לצמצם באופן ניכר את תחומי העיסוק של הרגולטור, כדי להפחית התערבות עודפת בתחום השידורים ולהקטין את הנטל הבירוקרטי. יש לפעול לביטול כללים והנחיות לא עדכניים, שהצטברו לאורך השנים בעבודת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ובעבודת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין.

חתול חובת השקעה ביצירה מקומית באופן דיפרנציאלי על כל גופי השידורים בישראל ללא קשר לטכנולוגיית השידור, בהלימה להיקף פעילותן והכנסותיה. לכך מתווספת חובת יצירה ישראלית לגופי תוכן בינלאומיים בעלי היקף פעילות משמעותי בישראל, שתתרום גם היא לעוגת היצירה המקומית. המלצות הוועדה מרחיבות את חובת ההשקעה ביצירות מסוג סוגה עילית בכעשרות אחוזים בשנה, וזאת, בנוסף לתרומתם של גופי שידור ישראלים ובינלאומיים נוספים.  

שידורי ספורט - עיקר המלצות הוועדה בתחום שידורי הספורט עניינן באיסור הבלעדיות של ספקי תכנים מול ערוצי ספורט; איסור על ספקי תכנים להשתתף במכרז לרכישת זכויות שידורי ספורט, וביטול המפרט המחייב ספקי תכנים לשדר תכני ספורט לכלל המנויים, באם הם רוצים בכך או לא, במסגרת חבילות הבסיס.

שר התקשורת מאמץ את כלל המלצות הוועדה בנושא זה ורואה בהן חשיבות לקידום התחרות בשוק השידורים בכלל ובשוק שידורי הספורט בפרט, ולהפחתת הנטל הכלכלי מצרכנים שאינם מעוניינים בצפייה בתוכן זה. מלבד זאת השר סבור, שכיום שידורי ספורט מרכזיים בעלי חשיבות ברמה הלאומית בתאגיד השידור הציבורי מצומצמים, והשר מתכוון להרחיב את הנגשת שידורים אלה לציבור הרחב בערוץ הציבורי במסגרת הרפורמה.

המודלים הכלכליים בשוק השידורים – השינויים הטכנולוגיים והמבניים מטילים ספק בהתכנותם הכלכלית של המודלים הקיימים לאורך זמן. דו"ח הוועדה כלל המלצה לביטול הדרגתי של ההגבלות על המודלים הכלכליים בשוק השידורים, ללא הכרעה בנושא הבעלות על גופי חדשות, והוצגו בו חלופות אפשריות לביצוע הביטול. בכוונת השר להכריע בסוגיה זו לאחר קבלת התייחסויות הציבור וגורמים רלבנטיים בשוק לעניין החלופות.

הערוצים העצמאיים - הרגולציה בנושא הערוצים העצמאיים לא נבחנה לעומק ע"י הוועדה. שר התקשורת הנחה את הצוות המקצועי במשרד התקשורת בשיתוף הגורמים הרלוונטיים להשלים את עבודת המטה לבחינה מסודרת של סוגיית חובת ההשקעה בערוצים העצמאיים ולגיבוש ההתאמות הנדרשות.
 
יועז הנדל: ״בחנתי את המלצות דו״ח ועדת פולקמן והחלטתי לאמץ באופן עקרוני את המלצות הוועדה בנושאים שונים, בכפוף להתאמות, שינויים ולהשלמות עליהם החלטתי. לא נקבל מצב שגופי שידור בינלאומיים, בעלי מאות אלפי מנויים בשוק הישראלי, לא ישקיעו ביצירה ישראלית. בנוסף, נפחית  את ההתערבות הרגולטורית על גופי השידור. הגופים הנוכחיים לא רלוונטיים וצריכים לחדול מלהתקיים במודל הנוכחי. במקומם צריך לקום גוף אחוד חדש, עם סמכות רגולציה מוגדרת וממוקדת. 
נבחן גם את תחום שידורי הספורט: במודל הקיים שידורי הספורט יקרים מידי ואינם מותאמים לרצון הצרכן בהינתן חובה על חבילת הבסיס. שידורי ספורט עם חשיבות לאומית חייבים להיות נגישים לכלל הציבור. הנחיתי את הצוות המקצועי להתחיל את עבודת המטה לעיגון ההמלצות בסוגיות השונות כבר כעת, בחקיקה והנחיות בכדי שלכל היותר בתוך שנה נוציא לפועל את השינויים״.

TV FREE
עדכון 2.9.21: בזק שלחה כאן הודעה לבורסה: "הנדון: דיווח מיידי משלים – החלטת שר התקשורת בנושא הרפורמה בשוק השידורים.
בהמשך לתיאור שבסעיף 2.1.5 לפרק תיאור עסקי התאגיד בדוח התקופתי של החברה לשנת 2020 בעניין מינוי ועדה לבחינת אסדרת העל בתחום השידורים ("הוועדה"), ובהמשך לדיווח המיידי של החברה מיום 2021.7.28 בעניין המלצות הוועדה, ניתן בזאת דיווח מיידי, כי ביום 2021.9.1 התקבלה החלטת שר התקשורת בנושא הרפורמה בשוק השידורים.
בהחלטה, בין היתר, מודיע השר על אימוץ באופן עקרוני של המלצות הוועדה בכפוף לשינויים והתאמות כמפורט בהחלטה, ומורה על עבודת מטה ביחס לחלק מההמלצות. לעניין סוגיית המודלים הכלכליים של שוק השידורים, ניתן להעביר הערות עד ליום 2021.10.14 , ולאחר שיתקבלו הערות הציבור והמלצות הצוות המקצועי יקבל השר החלטות בנושא.
בנוסף, מנחה השר את הדרג המקצועי במשרד התקשורת להתחיל בעבודת מטה לעיגון ההמלצות בחקיקה ובהנחיות, במקביל להשלמת עבודת מטה בנושאים המפורטים במכתב. השר מציין כי בכוונתו לפעול להשלמתהרפורמה בתוך פרק זמן של כשנה לכל היותר.
החברה ודי.בי.אס שרותי לווין (1998) בע"מ ("די.בי.אס") לומדות את החלטת השר. בשלב זה אין באפשרותן להעריך את השפעת ההחלטה על עסקי די.בי.אס, בין היתר מכיוון שביחס לחלק מהנושאים השר טרם קיבל החלטה סופית; מכיוון שמדובר בהחלטה כללית ונדרשת עבודת מטה לגבי ההמלצות הכלולות בה; ומכיוון שעוד נדרשים הליכי חקיקה לצורך יישום המלצות הועדה ויישומן. להלן קישור להחלטת שר התקשורת כפי שפורסמה באתר משרד התקשורת: https://www.gov.il/BlobFolder/policy/01092021_1/he/Broadcasting_reform.pdf.

עדכון 21.11.21: פורסמו התגובות של כל המתייחסים ל"דוח פולקמן" (כמובן שלא פרסמו את ההתייחסות שלי) - כאן.

עדכון 13.12.21: דובר שר התקשורת פרסם את ההודעה הבאה: "שר התקשורת יועז הנדל הודיע היום (ב') למועצת תאגיד השידור הישראלי על מינויים של חברים חדשים במועצה. השניים הם יונה ויזנטל ויוחנן צנגן
יונה ויזנטל, בעל ניסיון רב שנים בשוק התקשורת. שימש בעבר כמנכ"ל ועורך ראשי ברשות השידור, סמנכ"ל תוכן בyes, משנה למנכ"ל ערוץ הספורט ועוד. יוחנן צנגן, לשעבר מנכ"ל רשת, סמנכ"ל רשות השידור, וחבר דירקטוריון בגופים שונים מתחום התרבות והתקשורת."



 
 
Bookmark and Share