Telecom News - בנק ישראל הטיל קנס על בנק הדואר אך הנושא הסתבך

בנק ישראל הטיל קנס על בנק הדואר אך הנושא הסתבך

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> בנק ישראל הטיל קנס על בנק הדואר אך הנושא הסתבך
בנק ישראל הטיל קנס על בנק הדואר אך הנושא הסתבך
מאת: מערכת Telecom News, 6.10.21, 10:50

מי אשם? חברת הדואר או משרד התקשורת?
עדכונים בסוף הכתבה.
MONEY FREE

הממונה על שיתוף בנתוני אשראי הטיל ביום 5.9.21 קנס על חברת בנק הדואר בע"מ, בסכום של 129,623 ש"ח, בהתאם לסמכותו לפי חוק נתוני אשראי, התשע"ו-2016, וזאת בשל הפרת חובתה להעביר מידע למערכת נתוני האשראי על פי החוק.

בהתאם לסעיף 3 לכללי נתוני אשראי, התשע"ח-2018, סכום הקנס נקבע לאחר הפחתה של 35%, לאור העובדה, שהחברה לא הפרה כל הוראה מהוראות הרגולציה ב-3 השנים האחרונות. לאחר התערבות הממונה, בעיית הדיווח טופלה.

רו"ח אייל חדד הממונה על שיתוף בנתוני אשראי: "המידע המדווח למאגר נתוני האשראי משפיע על מיליוני לקוחות ועליו מסתמכים נותני אשראי בבואם להחליט האם להתקשר בעסקת אשראי עם לקוח. החוק מייחס חשיבות רבה לדיוק ולמהימנות של נתוני האשראי שמעביר מקור מידע למאגר.
משכך, שלמות המידע ואמינותו חשובות לאין שיעור, לכן החלטתי להטיל על חברת הדואר קנס זה.
כולי תקווה, שהפרות כאלו לא תשננה ותישמר רציפות הדיווח, איכותו ודיוקו ע"י כלל מקורות המידע המדווחים למאגר נתוני אשראי".

וכאן הסיפור מתחיל להסתבך:
חברת הדואר דחתה את טענות בנק ישראל וטענה בתגובה, ש"מדובר בעיכוב חד פעמי, שנבע מהעברת מערכות המידע של בנק הדואר למודיעין לפני מספר חודשים, שעיקרו לא גרם לחריגה מהמותר, ואף תוקשר מראש לבנק ישראל ולגורמי הרגולציה..." .

דהיינו: חברת הדואר טוענת, שהיא הודיעה מראש למשרד התקשורת על הפעולה ומכאן, שמי שצריך לשבת על "ספסל הנאשמים" הוא המשרד ולא החברה.

לאור תגובתה הנ"ל של חברת הדואר, שלח אבי וייס ב-5.9.21 את השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת (שר ומנכ"לית) בזו הלשון:

"הנדון: "הממונה על שיתוף בנתוני אשראי הפעיל את סמכותו בחוק נתוני אשראי" - היכן  היה סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל הדואר אורן לביאן וכל הצוות שלו?
שלום רב ושנה טובה,

1. פורסם כאן: "הממונה על שיתוף בנתוני אשראי הפעיל את סמכותו בחוק נתוני אשראי והטיל עיצום כספי על חברת 'בנק הדואר בע"מ'. העיצום הכספי הוטל על חברת בנק הדואר מאחר שזו לא העבירה למערכת נתוני אשראי דיווחים אודות לקוחותיה כנדרש לפי החוק. כתוצאה מכך, לא דווחו למאגר נתוני אשראי התראות יומיות בגין כ-200 לקוחות."
2. בשביל מה קיימת יחידה שלמה במשרד התקשורת בראשות סמנכ"ל בכיר, שמפקחת על חברת הדואר לרבות בנק הדואר?
איך לא הבחינו, שבנק הדואר לא ממלא את הוראות החוק?
3. אודה להתייחסותכם נוכח חשיבות הנושא וחומרתו."

קוראי האתר כבר יודעים שהוא לא יקבל שום תשובה. די ברור למה (רוצים להסתיר את הכאוס והעבירות, לכאורה, מהציבור).

לא רק שמתעלמים משאלותיו, כאילו הבעיה תיעלם אם לא משיבים לו (בניגוד לחוק), יחידת הדוברות של משרד התקשורת גם מקבלת תוספות שכר נאות - 20% תוספת שכר למשכורת החודשית, רק בגלל שלא עונים לו.

אולם הוא לא הסתפק בכך, וחזר לנבור בחשיפות קודמות שלו, בנוגע לחברת הדואר, בניסיון להתחקות אחר השתלשלות העניינים בנוגע להשבתת מערכות בנק הדואר בתחילת השנה ולידיעת משרד התקשורת על כך ב"זמן אמת".

מסתבר, שאכן בינואר 2021 פרסמה חברת הדואר את ההודעה "התמימה" הבאה:
דואר
 
על פי הודעה זו מ-21.1.21, כל שירותי הדואר לציבור יהיו מושבתים, מיום חמישי בצהרים עד יום שישי (22.1.21) בבוקר, בגלל עבודות מחשוב (כאילו שעבודות כאלו נופלות בהפתעה. לא ברור למה זה חייב להיעשות על חשבון שעות השירות לציבור).לירן אבישר בן חורין

הבעיה: השבתה כזו של השירות לציבור מנוגדת לחוק, לתקנות ולסעיפים מאוד ספציפיים ברישיון של חברת הדואר (הסעיפים הללו נמצאים כאן וכאן, למתעניינים). לא ניתן להשבית שירות לציבור אפילו לא לדקה, בלי אישור מנכ"לית משרד התקשורת, (לירן אבישר בן-חורין, בתמונה משמאל). אבל לא פורסם בכל מקום, שהיא אישרה את ההשבתה הזו של השירות לציבור.

כבר אז ציין אבי וייס לגבי מנכ"לית המשרד, שבחברת הדואר "לא סופרים אותה ממטר" גם לא מסנטימטר. למרות שיש בידיה ובידי השר סמכויות עצומות, החל מהפקעת ערבויות ועד ביטול הרישיון של הדואר, לרבות קידום החלטות לסילוק מנהלים סוררים ועוד.

מייד אחרי שקיבל את ההודעה של חברת הדואר ב-20.1.21, הוא שלח את השאלה הדחופה ביותר הבאה, לשר התקשורת, בני גנץ, ולצמרת משרד התקשורת בזו הלשון:

"הנדון: הודעה לציבור הלקוחות - פעילות דואר ישראל מחר ב-21.1.2021.
שלום רב,
האם משרד התקשורת אישר את הפסקת השירות הענקית הזו של חברת הדואר - לציבור?"

משרד התקשורת כהרגלו לא השיב לפניותיו.

אולם, ב-22.1.21 התקבלה תגובת חברת הדואר (לשאלתו האם משרד התקשורת אישר את השבתת השירות לציבור), מאת נוי קדם, סמנכ"ל תקשורת והסברה, דואר ישראל: "התשובה היא כן. מעדכנת, שהשירות חזר לפעול במלואו, כבר הבוקר בשעה 8.00."

דהיינו: כבר בינואר השנה הודיעה חברת הדואר על השבתת השירות לציבור בשל שדרוג מערכות המחשב וכ"כ, כבר אז הודיעה החברה שמשרד התקשורת אישר את ההשבתה.

בהחלט יכול להיות מצב, שחברת הדואר היטעתה את משרד התקשורת והציגה לו מידע חלקי לצורך קבלת אישור השבתת שירותי הדואר ובנק הדואר בתחילת השנה.

אולם, לא יכולה להיות מחלוקת, שהמשרד אישר את השבתת השירות (גם אם לא הבין את כל המשמעויות) ולכן נדרשת חקירה בלתי תלויה של השתלשלות העניינים, שהובילו למתן אישור משרד התקשורת בתחילת השנה להשבית את השירות ועקב כך לפגיעה במאגר נתוני אשראי,
שכפי שנקבע ע"י המפקח על הבנקים, הוא חיוני למיליוני לקוחות ו"שלמות המידע ואמינותו חשובות לאין שיעור".
 
עדכון 20.10.21: רפאלה גויכמן ונתי טוקר פרסמו בדה-מרקר כאן (כותרת בלבד): "אחרי הפסד של 650 מיליון שקל: המדינה שוקלת הפרטה מלאה של דואר ישראל.
על רקע ההידרדרות במצבה של חברת הדואר, במשרדי התקשורת והאוצר יוזמים הפרטה של 100% ■ המכירה אמורה להיות מלווה בשינויים משמעותיים ברגולציה על הענף, שיעסקו במעמדה המונופוליסטי של החברה ובשירותים שהיא מחויבת להעניק לכלל האוכלוסייה."

עדכון 21.10.21: משרד התקשורת פרסם כאן (כותרת ראשי וכותרת משנה בלבד): "הודעה בדבר הטלת עיצום כספי על חברת דואר ישראל בע"מ בגין הפרת הוראת ניהול תקין בעניין מתן מענה טלפוני אנושי מקצועי במוקד הטלפוני של בנק הדואר. 
המפקח לענייני השירותים הכספיים במינהל הדואר של משרד התקשורת ("המפקח") הטיל עיצום כספי על חברת דואר ישראל בנותנה את השירותים הכספיים לפי פרק ו1 לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 ("בנק הדואר", "חוק הדואר") בסכום כולל של 9,937 ₪ ("העיצום הכספי").
העיצום הכספי הוטל בשל הפרת הוראת סעיף 13.2.2 בהוראת ניהול תיקן שניתנה לבנק הדואר לפי הוראות סעיף 88 יד(א) לחוק הדואר בנושא מתן מענה טלפוני אנושי מקצועי במוקד הטלפוני של בנק הדואר ("הוראה")."

עדכון 22.10.21: דיקלה שחף פרסמה ב-"MyNet קיבוץ" כאן (כותרת בלבד): "חברת הכנסת התערבה: הדואר חזר למשגב. שלושה חודשים נאלצו תושבי המועצה, ביניהם גם חברי וחברות הקיבוצים באזור, להרחיק לערים הסמוכות. הסיבה: תקלה במחשב של רכב החלוקה. ח"כ ענבר בזק התגייסה לעזרה, והבעיה נפתרה."



 
 
Bookmark and Share