Telecom News - ההסדר החדש של דמי הקישוריות בטלפון הקווי והנייד: מהן המשמעויות לעסקים?

ההסדר החדש של דמי הקישוריות בטלפון הקווי והנייד: מהן המשמעויות לעסקים?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> ההסדר החדש של דמי הקישוריות בטלפון הקווי והנייד: מהן המשמעויות לעסקים?
ההסדר החדש של דמי הקישוריות בטלפון הקווי והנייד: מהן המשמעויות לעסקים?
מאת: מיכאל פנחס, 16.10.21, 18:47מיכאל פנחס
 
מהו הסדר המחירים החדש לדמי הקש"ג (קישורי גומלין בחיוג בין ספקי התקשורת הקווית והסלולרית)? מה זה אומר לעסקים ומה ניתן לעשות נוכח השינויים הדרסטיים? מהן ההמלצות המרכזיות בתחום זה לעסקים בעידן "העבודה ההיברידית"?
 
1. מה התחדש בתחום הקישוריות הקווית והסלולרית?
עלויות התקשורת לכלל הציבור ובמיוחד לעסקים, מושפעות בראש וראשונה מדמי הקישוריות (עלויות תעבורת השיחות בין חברות תקשורת), בעיקר בין החברות הקוויות והסלולריות. כיום, הקישוריות עומדת על כ-1 אג' לדקה בקווי וכ-7 אג' לדקה בסלולרי.
 
זה גם החסם הגדול ביותר לקיום שיחות ללא הגבלה, וגם החבילות של "ללא הגבלה" הקיימות בעיקר המגזר הפרטי והעסקי הקטן, מוגבלות בכמות דקות השיחה, שניתן לקיים במסגרת החבילות "ללא הגבלה" הללו.
 
כמובן, שבשיחות לחו"ל ומחו"ל יש ספירה של דקות, ואין תעריף של "שיחות ללא הגבלה", גם בגלל דמי הקישוריות.
 
המחיר של כל חבילת תקשורת הוא פונקציה של עלות העברת השיחה אצל ספק התקשורת בו אתה מחובר, בתוספת לעלות דמי הקש"ג, שהספק משלם (והתשלום הזה מגולם במחיר) כשהשיחה עוברת ליעד, שנמצא אצל מפעיל אחר.
 
כך, שהמחיר של הקש"ג הוא מרכיב משמעותי בעלות השיחה. זאת, כי עלויות הפנימיות של ספק להעברת שיחות אצלו בתוך הרשת הן אפסיות (כל הספקים עברו בתוך הרשת שלהם לתעבורת IP - שאין בה משמעות של ספירת דקות שיחה, אלא רק עלות התעבורה). כשהקש"ג נספר לפי דקות, זה מחסום כלכלי לשיחות בכמות דקות גדולה.
 
שר התקשורת החליט להוריד את החסמים הללו ומשרד התקשורת פרסם בספטמבר 2021 שימוע תחת הכותרת: "קישור גומלין – שינוי משטר התעריפים".
 
עד סוף 2021 ההסדר החדש ייכנס לתוקף, והיישום שלו ייקח כ-3 שנים.
 
2. מהו הסדר המחירים החדש לדמי הקישוריות הקווית והסלולרית?
לאחר 12 חודשי היערכות של חברות התקשורת, תבוצע הפחתה של תשלום הקש"ג (קישורי גומלין) לשיחה המסתיימת ברשת סלולר (רט"ן) לתעריף בגובה 4 אג' לדקה ולשיחה המסתיימת ברשת קווית (מפ"א) לתשלום מרבי בסך 0.7 אג' לדקה.
 
לאחר שנה נוספת, תבוצע הפחתה של תשלום הקש"ג לשיחה המסתיימת ברשת סלולר לתשלום מרבי בגובה 2 אג' לדקה ולשיחה המסתיימת ברשת קווית לתשלום
מרבי של 0.4 אג' לדקה.
 
לאחר שנה נוספת ובסיומן של 3 שנים של מתווה הפחתה הדרגתית זה, תיקבע הוראה על פי חוק של שר התקשורת לפיה כל מפעיל תקשורת יישא בעלויותיו ולא תהיה עוד העברת תשלומים בעד קישור גומלין בכל הנוגע לדקות שיחה הן ברשתות סלולר והן ברשתות קוויות. כלומר: הקש"ג יהיה אפס. גם בקווי וגם בסלולרי.
 
בכל הנוגע לשוק השיחות הבינלאומיות (מב"ל):
א. עם כניסת תיקון התקנות לתוקף, יוסר הפיקוח על מקטע ההשלמה בישראל של שיחות בין-לאומיות נכנסות מחו"ל, וכל מפעיל יוכל לקבוע מחיר כרצונו (כלומר: תתפתח תחרות חריפה עוד יותר מהקיים בין המפעילים לסוגיהם על שיחות מחו"ל לישראל).
ב. מקטע היצירה של שיחות יוצאות מישראל לחו"ל יוצמד למתווה ההפחתה המפורט לעיל בקווי ובסלולר, בהתאם לרשת בה נוצרת השיחה לחו"ל: קווי או סלולרי. כלומר: הקש"ג לשיחות חו"ל יהיה זהה לקש"ג בתוך ישראל וירד אחרי 3 שנים לאפס. גם זה אמור להוזיל את השיחות היוצאות לחו"ל (בתלות ביעד השיחה).
 
הקש"ג בתחום המסרונים (SMS), למרות שהוא זעום וקרוב כבר היום לאפס (עד כ-0.14 אג' למסרון), לא יחול בו שינוי, כדי למנוע הצפה של הלקוחות במסרוני זבל ופרסומות.
 
המחיר של SMS בכמויות עסקיות תלוי בהיקף המסרונים המוזמן ע"י העסק. בתחום שליחת כמויות גדולות עד עצומות של מסרונים לחודש, ניתן לקבל מחירים היורדים עד מתחת ל-1 אג' למסרון, בכמויות של מאות אלפים ומעלה, או סביב ה-1 אג' למסרון, בכמויות של מאות מסרונים עד עשרות אלפים מסרונים.
 
3. מה כל זה אומר לעסקים ומה ניתן לעשות נוכח השינויים הדרסטיים הללו?
היות ומדובר בתהליך שינוי רגולטורי ענק, שייקח כ-3 שנים, כל עסק יכול להיערך נכון לשינויים ואף לנצל אותם לטובתו אם ייערך נכון.
 
מהן ההמלצות המרכזיות בתחום זה לעסקים?
א. אין לחתום מעתה והלאה על שום חוזה טלפוניה עם מי מספקי התקשורת, חוזה של יותר משנה.
 
אם יש כיום לעסק חוזה רב שנתי, או בלתי מוגבל בזמן - עם ספק תקשורת, יש לפעול בדחיפות לבטל אותו ולהחליף אותו בחוזה לשנה אחת בלבד. זאת, כי התעריפים ישתנו אחרי שנה ולא ניתן לצפות כעת, מה תהיה השפעת ירידת הקש"ג על התעריפים העתידיים והחבילות, שספקי התקשורת יציעו אחרי שנה והלאה.
 
תשומת לב, שמחירי חיבורי VPN, קווי או סלולרי, אמורים גם הם לרדת קרוב לאפס, ובמיוחד שממילא תעבורת כל ספקי התקשורת בישראל תהיה IP והפעלת VPN על רשתות IP היא דבר פשוט ביותר מבחינה טכנית וכמעט ללא עלות.
 
ב. אין להסכים לקנסות יציאה בסיום השנה הזו של תוקף החוזה ואין להסכים לשום כבילה (Locked-In) משום סוג. למשל, כבילה של החוזה דרך עלות המכשירים שנרכשו, או הושאלו מהספק: מכשירי הטלפוניה הקווית ו\או הסלולרית הנמצאים בעסק, או כבילה דרך הסכם חיבורי התמסורת של העסק לספק התקשורת. שום קנסות יציאה משום סוג.
 
יש לנהל מו"מ קשוח בנושא זה ואם הספק לא מסכים להורדת תנאי הכבילה וקנסות היציאה, יש לנטוש אותו כבר כעת. זה לא סוג ספק התקשורת, שעסק אמור לקיים עימו קשר עסקי.
 
ג. לעסקים, שמספקים שירותי מידע, תשומת לב, שהורדת הקש"ג לאפס מאפשרת לשלוח הודעות (הודעות קוליות. אין המדובר ב-SMS, שהקש"ג שלו נשאר ללא כל שינוי), בכמויות אין סופיות ללקוחות קיימים ופוטנציאליים. זאת, בכפוף כמובן ל"חוק הספאם".
 
גם עלויות קבלת שיחות למוקדי שירות אמורות לרדת עד כמעט לאפס וניתן יהיה לזנוח את המסלולים היחסית יקרים (לעסקים) של 1-700 ו-1-800, אם הספקים לא יורידו המחירים של שירותים אלו לעסקים.
 
ניתן לנצל את הקש"ג של אפס, לשליחת הודעות בהיקפים גדולים ובמחירים אפסיים, בכמה תחומים, שהוחרגו חלקית מ"חוק הספאם", דוגמת עמותות צדקה (או כל עמותה ואף כל ארגון) המבקשות תרומות. כך, גם לגבי שידורי תעמולה וגם לגבי כל סוגי ההודעות של המדינה ומוסדותיה. מומלץ להתייעץ בתחום זה כדי להימנע מתביעות לפי "חוק הספאם".
 
ד. לכל מי שמחובר בתמסורת ישנה (לרבות PRI) בתחומי התקשורת העסקית, יש לשקול לעבור לחיבורי SD-WAN כבר כעת. אם הפתרון הזה לא מוכר לבעלי העסק, מומלץ להתייעץ במומחה תקשורת.
 
המונח SDN (ר"ת: Software Defined Network) הוא המונח המקביל של עולם התקשורת למעבר של שרתים בעולם המחשוב, משרתים פיזיים לשרתים וירטואליים. שרתים וירטואליים הם הבסיס לשירותי ענן.
 
כיום, אין עסק, ארגון או אפילו אדם פרטי, שלא משתמש קבוע בשירותי ענן. למעשה, כל האפליקציות, שנמצאות אצל כל אחד בסמארטפון, מבוססות על שירותי ענן. זה שקוף, פשוט לתפעול, אמין, זמין, קל לתפעול וזול.
 
מאוד קל לממש את חיבורי ה-SDN: פשוט מתקינים בנקודת הקצה, שיכולה להיות בארגון, במשרד ואף בבית, קופסת נתב קטנה (הנקראת SDN Controller), שמתחברת אוטומטית לענן ובזה נגמרה ההתקנה והחיבור לרשת האינטרנט.
 
זה אפשרי למימוש על כל תשתית הקיימת כבר בעסק או בבית (מומלץ FTTH – תשתית סיבים), או במעבר לתשתית חדשה, של ספק שירותי SDN. זה קל, שקוף, אמין, לא יקר, מאובטח קצה לקצה, קל לתפעול ולא דורש שום התערבות או קונפיגורציה ממשתמשי הקצה.
 
לעסקים, שחשובים להם האמינות, רמת האבטחה קצה לקצה, קלות התפעול, המחיר הנוח, השרידות וההגנה על חיבורי האינטרנט שלהם, מומלץ לשקול חיבוריSD-WAN  לאינטרנט. רוב הספקים הגדולים יעברו ממילא להציע חיבורים כאלה, משום שהעידן של הרשתות הוותיקות - מת. חיבורי נל"ן, SDH, IPVPN, IP-PRI וכיו"ב, שייכים לעבר ואינם עונים על צרכי ההווה והעתיד, שכוללים "עבודה מרחוק ו"עבודה היברידית". אין צורך להבין בכל המונחים הללו, כי ממילא מומלץ להיעזר במומחה המבין בתחומים הללו.
 
המעבר של השוק לכיוון SD-WAN מביא טכנולוגיה חדשה, שמשנה את כל מה שהכרנו עד היום בתחום התקשורת. הפיכת הרשתות לווירטואליות גם בתחום ה-WAN (הרשת המרחבית שמחוץ לעסק) זו מהפכה של ממש. אין יותר צורך בחיבורי ה-WAN היקרים מאוד והמסורבלים של העבר.
 
ה. למי שלא עבר ל"תקשורת אחודה" (UC - Unified Communications) ושיחות בענן, זה הזמן לעבור, כי בהיעדר קש"ג, התעבורה הטלפונית אמורה להיות במחיר קרוב לאפס, לא רק ביישומי אינטרנט, אלא בכל רשת קווית וסלולרית.
 
בכל הרשתות החברתיות הפועלות ברשת האינטרנט יש כיום אופציה של קיום שיחות (קוליות ו\או וידיאו), החל מווטסאפ, דרך מסנג'ר, אינסטגרם, ג'ימייל וכלה בטלגרם. זאת, בנוסף לכלים הנפוצים לשיחות אודיו ווידיאו של: זום, סקייפ, Teams וכיו"ב.
 
המחירים של השימוש ביישומים האינטרנטיים הללו אפסיים, נוחות השימוש ובמיוחד בסמארטפונים היא מצוינת. האיכות, האבטחה והיציבות של המערכות הללו הן כיום די טובות ואף מצוינות, במיוחד בחיבורים על תשתיות הסיבים, שמתפשטות כיום בכל פינה בישראל.

https://www.xn----9hcbbmdejomb6a2c8b8a.org.il/clou
 
שורה תחתונה בתחום ההיערכות להורדת דמי הקישוריות הקווית והסלולרית לאפס:
עולם התקשורת נע מהר קדימה, והלקוחות העסקיים עוברים לרשת "תקשורת אחודה" (הכל על תשתית האינטרנט הציבורי או על תשתית אינטרנט פרטית), עם שימוש בכל סוגי התקשורת - OmniChannel ("רב ערוצי") מכל תצורה, במערכת אחת המעבירה עליה גם Data וגם טלפוניה\וידאו ומשמשת בסיס לשירותי ענן, מכל סוג ולכל מכשיר קצה, לרבות סמארטפונים.
 
הורדת דמי הקישוריות לאפס, מסייעת להורדת העלויות של התקשורת לעסקים, במיוחד במצב של "עבודה היברידית" ומעודדת את המעבר של עסקים ל"תקשורת אחודה".

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוקטובר 2021.

טלפוניה

 
 



 
 
Bookmark and Share