נדרשת בחינה מחודשת של שיטת מדידת הרייטינג האנכרוניסטית והמיושנת

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> נדרשת בחינה מחודשת של שיטת מדידת הרייטינג האנכרוניסטית והמיושנת
נדרשת בחינה מחודשת של שיטת מדידת הרייטינג האנכרוניסטית והמיושנת
מאת: מערכת Telecom News, 18.1.22, 16:20TV FREE

ועדת הכלכלה של הכנסת: שיטת המדידה ממחצית שנות ה-90 של המאה הקודמת כבר לא רלוונטית היום. כאן 11 החליטו להעלות מחירים בלי נתוני חשיפה מעודכנים. גם ערוץ 14 העלו מחירים בצורה דרמטית בלי למסור נתוני רייטינג.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה היום בניתוח נתוני המדגם המייצג של שיטת מדידת הרייטינג. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ אופיר אקוניס, שהבהיר, שחלו שינויים בהרגלי הצפייה בעוד ששיטת המדידה נשארה כזו, שהייתה נכונה למחצית שנות ה-90 של המאה הקודמת ולשוק תקשורת מסוים, שהיה קיים אז בישראל.

אקוניס: "השיטה של הפיפל מיטר מיושנת וכבר יש מדינות בהן נהוגות שיטות אחרות חדשות יותר. יש לכך לא רק השפעה על שוק הפרסום, אלא גם על מה שמקבל הציבור. אם ניקח ערוץ מסוים שלא ננקוב בשמו, והוא משדר חדשות מ-15:00עד חצות, ללא סדרות, ללא סוגה עילית, וערוץ אחר, שמחליט לשדר עציץ מיובש 8 שעות וכוחו הוא במספר האפיק שחילקה לו המדינה – אז מי החליט שתכנית בישול מעניינת יותר?

אני רוצה לדעת האם שיטת המדידה רלוונטית ל-2022 או שהיא אנכרוניסטית ומיושנת, ויש לי יסוד סביר להניח מה התשובה. השאלה היא גם מדוע ערוצים החליטו, שהם אינם חלק מוועדת המדרוג, כמו התאגיד, ערוץ 14 והרשות השנייה בעצמה".

רועי גולדשמיט, נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת: "בעולם מי שמנהל את מדד הצפייה זו ועדה מקצועית. בישראל זו ועדת המדרוג, שאינה מעוגנת בחקיקה. התאגיד פרש בגלל ביקורת על תהליך המדידה, והרשות השנייה לא השיבה לחוקרים על השאלות".

החוקר אלירן זרד: "בבריטניה הדירוג הוא לא מדד רייטינג, ונטפליקס נכללת בו, ובקנדה משתמשים בפיפל מיטר נייד, כמו שעון, שמודד כל צפייה בכל מכשיר".

אלדד קובלנץ, מנכ"ל התאגיד: "התאגיד בחר לעזוב לפני שנתיים בגלל חוסר רלוונטיות. המדידה של הסדרה קופה ראשית, למשל, לפי ועדת המדרוג הייתה 197 אלף צופים בממוצע לפרק, אבל בדיגיטל הממוצע היה פי 11 - 2.3 מיליון צופים. לגופים מסחריים, שאין להם דרך אחרת לתמחר, יש אולי ערך במדידה הזו.

התאגיד עובד על שיטה עצמאית, שתאפשר מדידת רדיו, טלוויזיה ודיגיטל, כגוף ציבורי שרוצה לחקור את האמת, ואני קורא לגופים נוספים להצטרף. נאפשר לכל מי שחפץ להשתמש בנתונים של הכלי, שאנו בונים, והוא יצטרך גם לשאת בעלויות".

ח"כ אקוניס שאל האם התאגיד מקים ועדת מדרוג אלטרנטיבית והיו"ר ביטון שאל האם יש כלים אפקטיביים לכך.

קובלנץ השיב: "זה אתגר מאוד גדול. להבנתי בהולנד התחילו עכשיו בניסוי של השיטה המשולשת. זה לא יהיה פשוט, אבל אנו נצליח להקים את הכלי הזה".
רוני ארן, מנכ"ל הוועדה הישראלית למדרוג: "השיטה זהה בכל העולם המערבי. הערוץ הערבי הלא טי.וי הצטרף היום לוועדה, אחרי שווידא, שהפאנל מייצג גם את החברה הערבית"

לשאלת ח"כ אקוניס השיב ארן: "המדגם משקף חד משמעית את הציבוריות הישראלית על כל גווניה. כמו שיש מטבע אחד צריכה להיות רק מדידה אחת, ואני מצפה, שהתאגיד יהיה חלק מהוועדה. התאגיד פרש מסיבה פשוטה, בבריטניה 4 מתוך 10 התכניות המובילות היו של הבי.בי.סי, שיענה קובלץ מדוע הוא התרה בי לא לפרסם את נתוניו".

טליה לוינס, מנהלת מחלקת המדיה בלשכת הפרסום הממשלתית: "בהחלט יש מקום למדידה אחידה בכל המסכים, אך הבעיה היא, שגוגל ופייסבוק לא תמיד משתפות פעולה. למדינה יש תפקיד לפקח על מדידה כמה שיותר רחבה.

כאן 11 החליטו להעלות מחירים בלי נתוני חשיפה מעודכנים, ולכן הלשכה לא פרסמה בתאגיד לתקופה מסוימת עד שהושגו הסכמות חדשות. גם ערוץ 14 העלו מחירים בצורה דרמטית בלי למסור נתוני רייטינג, ולכן הלשכה הפסיקה לפרסם. אנו עדיין במשא ומתן, אבל הוא לא עובד כמו בכל מקום אחר, אנו מעוניינים בו יותר מהצד השני".

היו"ר ביטון: "ועדת הכלכלה תמשיך לקיים מעקב אחרי תהליכי העדכונים והשיפורים של תהליכי מדידה, שידייקו את השיטות הנהוגות כיום, שהן לא עדכניות, לא ממצות ולא כוללניות ונדרשות להתאמה ובחינה מחודשת.

כל התהליך צריך להיות שקוף לציבור. נשקול חקיקה בהתאם למה שקורה בעולם, ליצור ועדות מדרג עדכנית וטובה יותר. הממשלה היא אחד מגופי הפרסום הגדולים במדינה והיא לא יכולה לקבל החלטה איפה לשים את הכסף בצורה מושכלת, כי תמונת המצב על הרייטינג היא חלקית.

לכן, אנו קוראים לשרי התקשורת והאוצר לקיים דיון בסוגיית ועדת המדרוג וקוראים לשרים לכלול את השיפורים בוועדת המדרוג בתוך רפורמת התוכן, שנדונה היום ודרשנו ביולי להציג אותה".

1

2

3

4

5

6

7

8

9
 



 
 
Bookmark and Share