Telecom News - מנהלים מצטיינים מקבלים יותר החלטות נכונות ומהירות בתקופות משבר

מנהלים מצטיינים מקבלים יותר החלטות נכונות ומהירות בתקופות משבר

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מנהלים מצטיינים מקבלים יותר החלטות נכונות ומהירות בתקופות משבר
מנהלים מצטיינים הם אלה המקבלים יותר החלטות נכונות ומהירות בתקופות של משבר ואי יציבות
מאת: משה גרימברג, 1.2.22, 10:15משה גרימברג
 
איך מקבלים החלטות מהירות טובות יותר בתקופות משבר? מה מאפיין מנהלים מצטיינים היודעים לקבל החלטות מהירות במצבי קיצון?
 
עולם העסקים בעשור השלישי של המאה ה-21 ובתוך משבר הקורונה המתמשך מגלה נתון מרכזי אחד המאפיין הצלחות ניהוליות ועסקיות בתקופות של משבר ואי יציבות: הנהלות ומנכ"לים, שהתעשתו מהר והתאימו את עצמם למציאות משברית - הצליחו להגדיל פלחי שוק על חשבון מתחרים, שנכנסו למצב של שיתוק ואי קבלת החלטות ניהוליות ושיווקיות מהירות. לאחרונה לא מעט מחקרים מהעבר מגלים, שיש משמעות רבה לזמני התגובה של הנהלות ומנהלים בתקופות משבר ואי יציבות.
 
תיקון החלטות תוך כדי תנועה
מתברר, שהנהלות ומנכ"לים, שהתגברו על הפאניקה הראשונית וקיבלו החלטות עסקיות מהירות תוך תגובה זריזה להזדמנויות העסקיות, שיפרו דרסטית את הביצועים. ההחלטה לקבל החלטות ולנוע מהר קדימה לא באה על חשבון ניתוח סיכונים. הנהלות המגיבות מהר הבינו, שמשבר עשוי להיות הזדמנות לצמיחה. לכן, היה וההחלטות המהירות התבררו כלא מספיק נכונות - בוצעו בהן תיקונים והתאמות תוך כדי תנועה. ניהול ומנהיגות בתקופות משבר מחייבים יכולת קבלת החלטות מהירה עם הבנה, שהחלטות עלולות להשתנות בעקבות אי היציבות וגילוי נתונים חדשים.
 
כיצד עוקפים את הביורוקרטיה בניהול מצבי משבר?
הדרך היותר נכונה לעקוף בירוקרטיה ופחדים בעולמות ניהול המשברים מתמקדת בשיפור יכולת קבלת החלטות הרבה יותר מהירות ובאחוזי טעות הולכים וקטנים. החלטות המתבררות כפחות נכונות לאור השינויים חייבות לקבל חישוב מסלול מחדש. יש כמה תובנות ניהוליות ומנהיגותיות בעולמות העסקיים המקדשות קבלת החלטות מהירה מבלי לחשוש לקבל אך ורק החלטה אופטימלית המתבססת אך ורק על ניתוח נתונים.
 
פעמים לא מעטות הנתונים והמגמות בתקופות משבר משתנים מהרגע לרגע. נכון וחכם להאיץ את תהליכי קבלת ההחלטות ולהימנע ככל האפשר ממאבקי כוח ואינטריגות פוליטיות המאפיינות מנהלים בעלי אגו מנופח. דרך אחרת מקדשת את הדיון ואת סיעור המוחות ברמת ההנהלה. החלטות המתקבלות מבוצעות ולאורך התהליכים מתבצעים התאמות ושינויים. לא מחכים לקבלת החלטה אחת מושלמת.
 
ההבדל בין משה שרת למשה דיין
פעמים מנהלים והנהלות חייבות לקבל החלטות במצבי קיצון ואי ודאות. לא כל ההחלטות תתבררנה כנכונות. אני תמיד מעדיף מנהלים והנהלות, שקיבלו במהלך חייהם 1,000 החלטות, 650 או 700 נכונות והאחרות היו שגויות. את ההחלטות השגויות מנהלים ומנהיגים עסקיים יודעים לתקן תוך כדי תנועה. זה פחות או יותר מדמה את ההבדלים בין שרת לדיין שהיה מסוג המנהיגים, שלא פחד להכריע לקבל החלטות ולנוע תמיד קדימה, בניגוד לשרת, שהיה הרבה יותר הססן. חשוב מאד בתקופות משבר ואי יציבות ליצור אחריות משותפת לקבלת החלטות מרכזיות. חשוב לרתום את כולם לתהליך ולא לבחור בהנחתות מלמעלה. מנהיגים עסקיים, שמקבלים את ההחלטות לבד, ללא שיתוף ההנהלה וצוות העובדים, מגדילים לעצמם את מרווח הטעות.
 
המלצות לקבלת החלטות טובות יותר בתקופות משבר
מידע ומודיעין עסקי עדכני מהווה נושא קריטי לקבלת החלטות מהירות ויותר נכונות בתקופות משבר.
 
סיעורי מוחות ושיתוף מנהלים והנהלה בניתוח מגוון רחב של חלופות באמצעות סימולציות עשויים לתרום לקבלת החלטות הרבה יותר טובות.
 
קבלת עזרה מאנשי מקצוע ויועצים מקצועיים מתחומי הייעוץ האסטרטגי וניהול סיכונים, שהיו בעברם בתפקידי ניהול וחוו משברים. הם אלה המסוגלים לתרום מניסיונם למנכ"לים והנהלות, שמתמודדים עם המשבר הראשון.
 
יצירת תרבות ארגונית המקדשת חשיבה מחוץ לקופסה ויצירתיות תוך שיתוף ידע ומידע.
 
קבלת החלטות חוצות ארגון. לפעמים כדי לפתור בעיה אחת בתקופת משבר יש צורך לקבל החלטות משנה מהירות ואמיצות, כמו למשל, התאמת המבנה הארגוני למצב החדש, צמצום כוח אדם, השקעה בפיתוח מנהלים וצוותי מכירות כאן ועכשיו, ועוד.
 
מנהלים מצטיינים היודעים לקבל החלטות מהירות במצבי משבר מתאפיינים באימוץ חוק ה- 20-80
קבלת החלטות בתקופות משבר, ניהול משימות, משאבים ותיעדוף משימות הם התחומים היותר חשובים להצלחתם של מנהלים מצטיינים, שלא מפחדים לקבל החלטות במצבי קיצון. חוק הפרטו המסביר, שרק 20% מהפעילויות אחראיות ל- 80% מהתוצאות, עשוי להיות פתרון ניהולי נכון לאימוץ דווקא בתקופות משבר ואי יציבות.
 
ניהול על פי תיעדוף משימות וניהול על פי חוק הפרטו בתקופות של אי יציבות מאפשרים למנהלים לזהות ולקבוע את סדרי העדיפויות הנוכחיים והעתידיים בחברה או בעסק שבאחריותם.
 
מנהלים מצטיינים, שמקבלים יותר החלטות נכונות ומהירות, הם מומחים בעבודת צוות משתפת
אין כל אפשרות להגיע להיות מנהלים מצטיינים בתקופות של אי יציבות ומשבר ללא יכולת ליצור עבודת צוות. ללא יכולת והבנה, שיש צורך בתקשורת פתוחה ובמנהיגות משתפת, אין סיכוי רב להצלחת מנהלים מצטיינים והנהלות בשרידות ואף בצמיחה בתקופות משבר. אלה יודעים לבנות צוותי עבודה, שפועלים בהרמוניה וממוקדים להשגת מטרות ראויות, צוותים המקבלים כלים, אחריות וסמכות לבצע את המשימות מבלי שיפריעו להם.
 
כיצד ניתן לבצע "קפיצת מדרגה" בתחומי הניהול והמנהיגות בתקופות משבר?
אף אחד מאיתנו לא נולד מנהל, ולא נולד מנהל מצטיין, שבא לעולם עם ניסיון להתמודד עם משברים. כלומר, אין כישורי ניהול המתאפיינים ביכולת מולדת לקבל החלטות מהירות ולבצע אותן. ניתן לשפר מיומנויות גם בתחום חשוב זה ולאמץ כלים עדכניים כדי לבצע את "קפיצת המדרגה" ממנהלים טובים למנהלים מצטיינים היודעים להתמודד עם תקופות של אי יציבות ומשברים. זאת, באמצעות אימון עסקי ומנטורינג למנהלים בתקופות משבר, בתחומים של שיפור מיומנויות ורכישת כלים עדכניים לניהול והנעת עובדים. באמצעות עדכון "ארגז הכלים הניהולי", ניתן להקנות כישורים, שעשויים לעזור בעבודה הניהולית השוטפת בכל הצמתים הזקוקים לשיפור ולשדרוג, בעיקר בתקופות של אי יציבות.

מאתמשה גרימברג, פברואר 2022.
מנכ"ל משה גרימברג Advanced Business Consulting-Nihul4U
 abc@nihul4u.co.il
 
מנהלים
 



 
 
Bookmark and Share