Telecom News - בפתחו של עידן חדש: סוגיית Low-Code על הפרק

בפתחו של עידן חדש: סוגיית Low-Code על הפרק

דף הבית >> תקנים חדשים >> בפתחו של עידן חדש: סוגיית Low-Code על הפרק
בפתחו של עידן חדש: סוגיית Low-Code על הפרק
מאת: אורן שטיינברג, 24.4.22, 16:47אורן שטיינברג יחצ צילום סם יעקובסון

סוגיה, שעומדת בפני עסקים וארגונים רבים: האם לפתח עצמאית קוד או לרכוש תוכנה מובנית? על העידן החדש של 'פתרונות מסתגלים' (Adaptive solutions) ויתרונות פלטפורמות ה-Low-Code לארגונים ולעסקים.

בניסיון לספק מענה לסוגיה זו, ניתן להיעזר במודל Pace Layer של גרטנר (Gartner), שעוסק במחקר ובייעוץ בטכנולוגיות מידע. המודל מסווג את ארכיטקטורות הפיתוח והיישום ל-3 שכבות:

מערכות תיעוד מידע (Systems of Record),
מערכות בידול (Systems of Differentiation),
מערכות חדשנות (Systems of  Innovation).

מערכות תיעוד מידע נחוצות לעסק כדאי לפעול בצורה הבסיסית ביותר (כמו למשל לצורך דיווח כספי);

מערכות בידול אחראיות על הצלחת העסק וכוללות בתוכן תהליכים תפעוליים, כדוגמת שרשרת אספקה וניהול ייצור, ותחומים הפונים ללקוח כולל מתן שירות, מכירות, ניהול ותמיכה בקשרי לקוחות.

מערכות חדשנות משקפות התנסות מוכוונת מטרה של המפתחים בארגון בכל הנוגע לחדשנות, בדיקת רעיונות ואבות טיפוס. מערכות בידול מאפשרות לארגון להיות מהיר ויעיל יותר ממתחריו, ואלו המותאמות לארגון מקנות לו הזדמנות לפתח יתרון תחרותי.

בכל הנוגע למערכות בידול, ארגונים נדרשו לבחור בין פיתוח לבין רכישה של מערכת.

רכישת מערכת היא הפתרון הפשוט והמהיר. אולם, מערכות קנויות גוזלות מארגון את ייחודיותו. לכן, בהינתן זמן, תקציב וכישורים, ארגונים העדיפו לבחור בפיתוח עצמאי. ארגון מנתח את תהליכיו הייחודיים כאשר אנשי הפיתוח מקודדים אותם ומפתחים אותם לכדי אפליקציות.

אפשרות נוספת היא לשקול רכישה של מערכת ולבצע בה התאמות לדרישות החברה, אבל התאמות מהסוג הזה ידועות כתהליך מסובך, מסוכן ויקר, שמרבית הארגונים מעדיפים להתרחק ממנו.

הסוף לדילמה האם לרכוש או לפתח קוד עצמאית
פלטפורמות Low-Code מאפשרות לגופים וחברות שונות לפתח תוכנה, יישומים ואפליקציות מבלי הצורך בכתיבת קוד בצורה ידנית. יכולת, ששמה קץ לבחירה בין פיתוח פנימי או רכישת קוד. למעשה, פלטפורמות מהסוג הזה מאפשרות לארגונים לרכוש אפליקציות פועלות ולסגל אותן למאפיינים ייחודיים בצורה מהירה וזולה יחסית. פתרונות Low-Code ניתנים להתאמה משום שהם גמישים לעיצוב, ומאפשרים לארגון חופש לבצע את ההתאמות הנדרשות, להוסיף מאפיינים ייחודיים, לחדש ולשנות כאוות נפשו.

עידן חדש של  'פתרונות מסתגלים' (Adaptive solutions)
 פלטפורמות מהסוג הזה, שמאפשרות לחברות לקחת יישומים קיימים ולסגל אותם לתהליכים ייחודיים, שהם פיתחו, מכונים 'פתרונות מסתגלים' (Adaptive solutions). מדובר בפלטפורמות המסייעות לארגונים לנהל תהליכים בצורה יצירתית וייחודית, ולהמשיך להתאים יישומים לצרכי העסק ורעיונות חדשים.

מעבר ליכולת ההסתגלות, פלטפורמות Low-Code מציעות לארגון תועלות נוספות. בעוד שאפליקציות מסורתיות מחייבות מפתחים מקצועיים לצורך עבודת הפיתוח, אפליקציות מבוססות Low-Code אינן דורשות מפתחים ומתכנתים גרידא, כאשר צוות המתכנתים יכול לכלול גם אנשי צוות הניחנים בהבנה טכנית של העסק.

עובדים אלה ניחנים בהבנה עמוקה של כל היבטי התהליכים של הארגון, ויודעים בדיוק מה הם רוצים, אבל לא מגיעים מרקע של פיתוח בהכרח. בעזרת ההדרכה המתאימה, "מפתחים" מהסוג הזה מסייעים לארגון להתגבר על צווארי בקבוק של כישורים, ויכולים לעזור לו להתאים פתרונות מסתגלים במהירות ובזול כחלק מצוות ממוזג.

השימוש בפתרונות מסתגלים עוזר לעסקים להגיב במהירות, להיות רלוונטיים בכל הנוגע לזירה הדיגיטלית, שממשיכה להתפתח כל העת, ובעיקר להביא את יתרונם התחרותי אל השוק.

מעל הכול, סביבת פתרונות מסתגלים מאפשרת לעסקים להמשיך למנף את יתרונות החדשנות שלהן, במקום לקפוא על השמרים מחמת קשיחות דיגיטלית של רכישת קוד מובנה או מפאת סיכוני עלויות, מורכבות, וצירי זמן הכרוכים בפיתוח עצמי.

כמובן, יישומים מסוימים נותרים מוגבלים מבחירה לפיתוח עצמי או רכישה. אבל במקרים רבים, בפרט במערכות ייחודיות, פתרונות מסתגלים הם הבחירה הנכונה.

צילום תמונה עליונה:  סם יעקבסון.

מאת: אורן שטיינברג, אפריל 2022.
מנהל פתרונות חדשנות, במטריקס מוצרי תוכנה, המייצגת את מנדיקס (Mendix), פלטפורמה לפיתוח אפליקציות בטכנולוגיית Low-Code.

DEVELOP FREE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                     



 
 
Bookmark and Share