Telecom News - הבנק העולמי הציג בארץ מחקר בינלאומי על השפעת סיבים אופטיים על הכלכלה

הבנק העולמי הציג בארץ מחקר בינלאומי על השפעת סיבים אופטיים על הכלכלה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> Israel ICT >> הבנק העולמי הציג בארץ מחקר בינלאומי על השפעת סיבים אופטיים על הכלכלה
הבנק העולמי הציג בישראל מחקר בינלאומי על השפעת סיבים אופטיים על הכלכלה
מאת: מערכת Telecom News, 27.6.22, 15:53FIBERS FREE

הסיבים האופטיים הם כלי לצמצום פערים. נגישות לאינטרנט מהיר מגדילה את הסיכוי למצוא עבודה ב-13%-7%; כל אחוז של גידול בשימוש באינטרנט מהיר מגדיל את התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) בעד 0.4%.
עדכונים רבים בסוף הכתבה.

     
סגן נשיא הבנק העולמי וראש תחום תשתיות גלובליות, ריקרדו פוליטי (Riccardo Puliti), הציג את מחקר בינלאומי העוסק בתרומה של הנגישות לתשתיות תקשורת מתקדמות, לשיפור מנועי הצמיחה והכלכלה. המחקר הוצג לשר התקשורת, יועז הנדל, בכנס במשרד החוץ בירושלים, בהשתתפות נציגים של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, אגף כלכלה במשרד רוה"מ (ראש הממשלה), בנק ישראל, אגף תקציבים ומשרד הכלכלה.

המחקר של הבנק העולמי בוחן את הקשר בין הרחבת הנגישות לאינטרנט ואימוץ טכנולוגיות דיגיטליות להשפעות מאקרו כלכליות כגון גידול בתוצר וצמיחה בפרודוקטיביות, השפעות פרטניות על משקי בית והשפעות על שוק התעסוקה וחברות עסקיות בכלל. המחקר מדגיש את ההשפעה החיובית על רווחים ארוכי טווח בתמ"ג לנפש, פריון הכנסות ברמת הייצור, ותוצאות בשוק העבודה.

המחקר מראה' שהיתרון של הכלכלה הדיגיטלית יכול להיות עצום, במיוחד עבור כלכלות עם תפוצה נמוכה של טכנולוגיית מידע ותקשורת (ICT) ומערכות תשלום דיגיטליות פחות מפותחות. הרווחים הכלכליים מאימוץ הטכנולוגיות תלוי ב-2 פרמטרים מרכזיים: מהירות אימוץ הכלים הדיגיטליים, והגדלת הכיסוי של שירותים דיגיטליים.

המחקר מתאר את השפעות הנגישות לסיבים אופטיים על הכלכלה, ובין היתר מצביע על כך, שזהו כלי לצמצום פערים. כך, הסיכוי של אוכלוסייה משכילה למצוא עבודה גדל ב 7-13% כשיש לה נגישות לסיבים אופטיים.

בישראל זה רלוונטי במיוחד לאוכלוסייה הערבית והחרדית שבהן יש גידול בכמות המשכילים ומוכשרים לעבודות בעלות שכר אך הנגישות לסיבים אופטיים נמוכה ביישובים של מגזרים אלה.

המחקר מתייחס גם לעלות השלמת פרישה אוניברסלית, שתלויה בצפיפות היישובים ואופן ההתיישבות במדינה. עקב העלות הגבוהה של חיבור ה-Last mile (הן עבור הלקוח והן בשל העלויות הקבועות לבעל הרשת) ההשקעה בהשלמת הפרישה באוניברסלית צפויה לעלות באופן חד ככל שמגיעים לאחוזים האחרונים בפרישה.

נתון זה מחזק את הצורך בסבסוד פרישת סיבים אופטיים ביישובי ספר (קופת התמרוץ). זאת, בשל העלות הגבוהה ואי הכדאיות הכלכלית שבפרישה כזו, והכרח מצד המדינה להתערב כדי שיגיעו סיבים לכל מקום בארץ.

על פי המחקר, כל עלייה של 1% בלבד בשימוש בתשתיות תקשורת נייחות, מגדילה את תוצר המדינה ב-0.08%,  ועלייה דומה בשימוש בתשתיות תקשורת ניידות מגדילה את התוצר של מדינה ב-0.4%.

המגזר העסקי נהנה גם מהפחתת עלויות ומהגברת היעילות בשל מעבר לטכנולוגיות תקשורת מתקדמות. המחקר משווה אותו למהפכה של חיבור עסקים לרשת החשמל ב-,1937 שהגבירה את הפרודוקטיביות ב3.3%, בעוד אימוץ טכנולוגיות צפוי להגדיל את הפרודוקטיביות ב 5-7% עד 2028.

יודגש, שלשר התקשורת יועז הנדל ולמנכ"לית המוצנחת שלו, אין שום קשר לפריסת הסיבים בישראל. הם מנכסים לעצמם תכנית שלא הם יזמו (זו הייתה תכנית שאבי וייס היה בין יוזמיה לפני כ-2 עשורים, אח"כ שלמה פילבר העתיק אותה) והם בכלל לא השפיעו על המהלכים הללו. לעומת זאת, הם שקועים בבוץ של אין סוף עבירות פליליות, לכאורה, כמפורט למשל כאן.  

עדכון 2.6.22גד פרץ מ"גלובס" מעדכן כאן (כותרת בלבד): "מחירי השימוש בתשתיות בזק יירדו ואיתם אולי גם מחירי האינטרנט.
משרד התקשורת בחר בחברת הייעוץ AXON לקביעת מחירי השימוש בתשתיות בזק במסגרת השוק הסיטונאי • לקביעת המחיר תהיה השפעה רחבה על הרווחיות של IBC ועל הכדאיות בהמשך ההשקעות של פרטנר, וכמובן על מחירי האינטרנט בישראל."

עדכון 30.6.22: גד פרץ מגלובס פרסם כאן (כותרת בלבד): "נטפליקס, דיסני ועבודה נוחה מהבית: בפריפריה עדיין מחכים לסיבים האופטיים.
פריסת הסיבים האופטיים תגיע עד סוף השנה ל-70% מבתי האב בישראל, אולם נראה כי במרחב הכפרי ייאלצו לחכות עוד כמה שנים בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בכך • ראשי מועצות טוענים כי בזק מרתיעה את הקבלנים המתחרים בה, ובמשרד התקשורת מתכננים דיון בנושא."

עדכון 3.7.22: מצ"ב בלינק כאן נתוני הפס הרחב וחיבורי הטלוויזיה הרב - ערוצית בארה"ב, מנתוני המחקר של Q2 2022 מחברת Leichtman Research Group. 

עדכון 20.7.22: קבוצת בזק פרסמה הודעה לבורסה כאן וכמפורט כאן (כותרת בלבד): "קביעת תעריף מרבי לשירות גישה לתשתית פסיבית (שירות גישה לקנה ושירות סיב אפל באזורי התמרוץ). הודעת משרד התקשורת נמצאת כאן ופורסמה תחת הכותרת: "משרד התקשורת מאיץ את פריסת הסיבים האופטיים בפריפריה".

עדכון 21.7.22: פורסם כאן (כותרת בלבד): "IBC אנלימיטד רוכשת את רשת הסיבים האופטיים של חברת טלזר.
רשת הסיבים האופטיים של החברה מגיעה כבר כיום ללמעלה מ-900,000 משקי בית מחוברים ב- 63 יישובים ברחבי הארץ מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום."

עדכון 29.7.22: פורסם כאן: "חברה שלישית בפרשת הסיבים של רע''מ: קיבלה היתר כללי ל-10 שנים ממשרד התקשורת.  
*חברה מסחרית שלישית בפרשת הסיבים של רע"מ: "ספייד קום בע"מ" קיבלה לפני כשלושה שבועות היתר כללי ל-10 שנים ממשרד התקשורת!*
על פי מסמכי רשם החברות, חברת ספייד קום הוקמה בחודש נובמבר 2021. שני בעלי החברה הם:
1. פאדי כתנאני - בנו של עלי כתנאני. עלי כתנאני הוא בכיר הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית ויו"ר עמותת סיוע 48.
2. סיאף אבו ריאש - שימש בשנים האחרונות כראש מחלקת הנוער של התנועה האיסלאמית. מקורב לבכירי התנועה ומעורב מאוד בתחום גיוסי כספים לעמותת סיוע 48.

על פי העדכון האחרון שהתבצע באתר משרד התקשורת, בתאריך 05.07.2022 חברת ספייד קום קיבלה "היתר כללי למתן שירותי בזק" בעל תוקף לעשר שנים, עד לחודש יולי 2032.

צילומי מסך מצורפים: תעודת התאגדות, בעלי מניות, היתר כללי מתוך אתר משרד התקשורת, תמונות פייסבוק וטוויטר-  סיאף אבו ריאש.

לאחר שנחשפה *חברת אלין קום* שהוקמה על ידי ראשי התנועה האיסלאמית (ספוות' פריג', אברהים חג'אזי, עלי כתנאני) בחודש אוגוסט 2021 וקיבלה שני רישיונות ממשרד התקשורת לפריסת סיבים אופטיים תוך ארבעה חודשים מהקמתה, ולאחר שנחשפה *חברת א.ג' קום*, שהתאגדה בחודש יוני 2021 כחברת-בת על ידי עמותת סיוע 48 למחרת ההסכם הקואליציוני, זו החברה השלישית בפרשת חברות התקשורת של רע"מ - *ספייד קום* בע"מ.

*פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור מסר בתגובה:*
"משעה שנחתמו ההסכמים הקואליציוניים והוקמה הממשלה, דרך אישור התקציב בכנסת ולאורך הדרך התרענו וזעקנו מעל לכל במה כי התנועה האיסלאמית של רע"מ ועמותת סיוע 48 עשויות לקדם פעילות מסחרית בעזרת משרדי הממשלה. בינתיים הממשלה קרסה אבל החברות המסחריות קיימות והסכנה כאן למולנו. למרות כל זאת יש מי שעדיין מעלים בדעתם להקים ממשלה נוספת בשיתוף רע"מ. זה פשוט טירוף מוחלט"

עוד נמסר מהפורום: "אנו מבקשים היום מהציבור לשתף את הראיות, המסמכים וההקלטות שפרסמנו ברשתות החברתיות ולהצטרף לדרישות שלנו לביטול מיידי של כלל הרישיונות שניתנו לחברות התנועה האיסלאמית ולפתיחת חקירה פלילית ומנהלית באופן מיידי."

מירב והרצל חג'אג': "לאחר שנחשף התחקיר על עמותת "סיוע 48" יועז הנדל הגיב לדברים ושאל "מה הקשר בין סיוע 48 לממשלת ישראל?". היום כשאנו מציגים את הקשרים הישירים למשרדו הוא מתעלם מכל הפניות בנושא ופשוט מסרב להתייחס לשאלות. השתיקה של הנדל במשך שבועות ארוכים לצד ההכחשה הגורפת של עבאס מחזקות מאוד את החשדות שלנו לפעילות בניגוד עניינים."

"רק לפני מספר ימים פרסמנו הוכחה לכך שמשרד התקשורת מחק את המספר של עמותת סיוע 48 מהרישיון של חברת אלין קום. נראה שהנדל ועבאס נחושים להשתיק את הפרסומים האחרונים ורוצים למנוע מהציבור לדעת את האמת. אנחנו נעשה הכל שלא יצליחו ושהאמת תצא לאור"."

עדכון 1.8.22: פורסם כאן (כותרת בלבד): "שר התקשורת מציג את תנופת הסיבים האופטיים.
על פי נתוני משרד התקשורת נכון לסוף יוני 2022 מעל 1.6 מיליון משקי בית בישראל נגישים לסיבים; כ-670,000 משקי בית מנויים לסיבים. סקר של משרד התקשורת מעלה כי 78% מהמשתמשים מרוצים מהחיבור לסיבים האופטיים וכן 43% מהנשאלים ציינו שמעוניינים להתחבר לסיבים כשהתשתית תגיע לאזורם. אחרי פריסה מאסיבית בבנייני מגורים הפריסה מתמקדת כיום במרחב הכפרי, בבניינים נמוכים וצמודי קרקע המאפיינים את הפריפריה."

עדכון 4.8.22: גד פרץ פרסם כאן בגלובס (כותרת בלבד): "הוט הפחיתה תעריפים סיטונאיים ותתחיל לשווק החודש אינטרנט אחוד.
לאחר שמשרד התקשורת מצא כי הוט לא מפחיתה את מחיר השימוש בתשתיותיה בעוד שהיא בעצמה מוכרת אינטרנט במחירים נמוכים, עוכב ביצוע הרפורמה באינטרנט בהוט, וכעת בעקבות התיקון - תבוטל ההפרדה בין ספק לתשתית עבור הוט."

עדכון 14.8.22: להלן הודעת דוברות חברת הוט: "בשורה ללקוחות HOT ולמצטרפים חדשים: החברה מציעה החל מהיום שירות אינטרנט מלא הכולל תשתית וספק 
HOT מודיעה היום על תחילת השיווק של שירות אינטרנט מלא ללקוחותיה, וזאת עם ביטול הפיצול בין שירות תשתית ושירות ספק האינטרנט בהתאם להחלטת משרד התקשורת. המהלך ייכנס לתוקף היום, ה-14 באוגוסט, למצטרפים חדשים וללקוחות שיבקשו לעבור לשירות האחוד. 
מדובר בבשורה צרכנית ושירותית עבור הלקוחות, שכן מעתה הם יוכלו לרכוש ולקבל שירות אינטרנט ביתי מלא ומאובטח במחיר אחד, בחשבונית אחת, ולמעשה לקבל שירות תחת קורת גג אחת.

במסגרת השירות המלא, ניתן יהיה להצטרף ב-HOT לחבילת אינטרנט כבלים מלאה החל מ- 200 מגה או אינטרנט סיבים החל מ- 300 מגה, בעלות של החל מ- 39 ₪ לחודש בלבד ל- 3 חודשים. במקביל, ניתן להצטרף למסלולי הטריפל הכוללים טלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט מלא החל מ 99 ₪ לחודש בלבד, ל- 3 חודשים.
בנוסף, HOT מציעה את שירות האבטחה שלה - HOT CYBER, המאפשר גלישה בטוחה ברשת והגנה מפני פעילויות פישינג ומתקפות של גורמים זדוניים המאיימים בחשיפת פרטים אישיים, גניבת זהות או אמצעי תשלום. מדובר במוצר הגנה רשתי מבית FORTINET שאינו מצריך התקנה או ביצוע פעולה כלשהי מצד הלקוח, בעלות של 19.9 ₪, כאשר החודש הראשון הוא ללא עלות.

טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית HOT התייחסה לדברים: "אנו מברכים על המהלך שהוביל משרד התקשורת בראשותו של שר התקשורת, ד"ר יועז הנדל. המהלך יאפשר לנו לספק אינטרנט איכותי ומהיר, גם על גביי רשת הסיבים וגם על גבי רשת הכבלים, ללא פיצול בין תשתית וספק והכל בחשבונית אחת. מדובר בצעד נוסף שמוכיח כי הסרת מגבלות רגולטוריות בשוק התקשורת היא מתבקשת ואף הכרחית". "

עדכון 4.9.22: גולן חזני מ"כלכליסט" פרסם כאן (כותרת בלבד): "משרד התקשורת במהלך דרמטי: בזק תוכל להיות חברה ללא גרעין שליטה.
משרד התקשורת ישנה את צו הבזק, באופן שיאפשר לחברת התקשורת להיות חברה ללא גרעין שליטה, ויתיר למוסדיים להחזיק 7.5% ממניותיה במקום 5%; גם ההגבלות הביטחוניות על בעלי המניות ישונו; בעלי השליטה קרן סרצ'לייט ודוד פורר שנערכים למימוש רווח של 800 מיליון שקל יקבלו הטבה משמעותית ויוכלו לפזר השליטה בבורסה."

עדכון 5.9.22: בזק דיווחה לבורסה כאן על טיוטת תיקון צו התקשורת בעניין מבנה האחזקות בקבוצת בזק ("החזקת אמצעי שליטה").

עדכון 10.9.22: בזק מדווחת לבורסה כאן, מפורט כאן כך: "הנדון: דיווח מידי - תמחור שירותי השוק הסיטונאי.
בהמשך לתיאור בסעיפים 8.1.16.2 ו-2.12.16.2 לפרק תיאור עסקי התאגיד בדוח התקופתי של החברה לשנת 2021 (אסמכתא: 028362-01-2022) בעניין כוונת המשרד להתחיל בתהליך תמחור חדש לכלל התעריפים
הסיטונאיים בשנת 2022, מעדכנת החברה כי ביום 2022.9.6 התקבל בחברה מכתב מנכ"ל משרד התקשורת הכולל הודעה על יציאה לתהליך תמחור של שירותי השוק הסיטונאי - עדכון ודרישת מידע ("ההודעה").
להודעה צורפה דרישת נתונים מטעם חברת Group Partners Axon בה בחר המשרד למתן שירותי ייעוץ לצורך סיוע בבניית מודל עלויות שממנו ייגזרו תעריפים מעודכנים לשוק הסיטונאי. על פי ההודעה תהליך העבודה
יתקדם על פי השלבים הבאים:
1 איסוף מידע מבעלי רישיונות.
2 בניית המודל הכלכלי על בסיס מתודולגיית תמחור, גיבוש רשימת שירותים סיטונאיים עדכנית, וגזירת תשלומים מרביים לשירותים סיטונאיים על בסיס המודל אשר יפורסמו לשימוע) השימוע על מודל העלויות צפוי להתפרסם ברבעון הראשון של שנת 2023.)
3 החלטה בשימוע והתקנת תיקון לתקנות השימוש.
בשלב זה אין באפשרות החברה להעריך את תוצאות השימוע העתידי והשלכותיו." 

עדכון 15.9.22: משרד התקשורת מדווח כאן: "הודעה בדבר דחיית עתירה מנהלית.
ביום 5 בספטמבר 2022 דחה בית המשפט המחוזי בירושלים (כבוד השופטת תמר בר-אשר), בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, עתירה מנהלית שהגישה הוט טלקום שותפות מוגבלת ("הוט") כנגד משרד התקשורת (עת"מ [עתירה מנהלית] 28552-10-21). העתירה עסקה בהחלטת מנכ"לית משרד התקשורת מיום 4 ביולי 2021 להטיל על הוט עיצום כספי בסך 5,739,900 ₪ בגין הפרת החלטת שר התקשורת מיום 17 בנובמבר 2014 בנושא אסדרת השירותים הסיטונאיים, הפרת הוראות תקנה 2(א)(2) בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשע"ה-2014 והפרת הוראות תיק השירות "גישה רחבת פס מנוהלת (BSA) וטלפוניה סיטונאי" ועדכון לרשימת השירותים בנספח ד' סעיף 2.1(14) ברישיון הכללי למתן שירותי בזק פנים ארציים נייחים של הוט, אשר עוסקים בחובת העותרת לספק שירות אינטרנט סיטונאי."

עדכונים 18.9.22: הכתב אסף גלעד מפרסם כאן ב"גלובס" כתבה ענקית ומקצועית חשובה על תחום חוות השרתים, פריסת סיבים אופטיים וכיו"ב תחת הכותרת: "ישראל מוצפת בחוות שרתים: האם יהיה ביקוש לכולן".

עדכון 6.10.22: פורסם כאן (כותרת בלבד): "בזק מרחיבה את פריסת הסיבים בפריפריה ותגיע לכ-85% ממשקי הבית בישראל.
חברת בזק תרחיב את פריסת תשתית הסיבים האופטיים שלה, בעשרות ישובים, ברובם בפריפריה של ישראל."

עדכון 17.10.22מירב קריסטל מ-YNET מדווחת כאן (כותרת בלבד): "שרתי גוגל החלו לפעול בישראל: לקוחות פרטנר חוברו.
החיבור הוא בעיקר לשרתי DNS, כאשר הבשורה לצרכנים היא בגלישה מהירה יותר לאתרים ולאפליקציות. מדובר בהשקה טכנית, ולקוחות פרטנר בסיבים אופטיים גילו על כך במקרה. לפי הצפי, ספקיות נוספות יתחברו לשרתים ובעתיד גוגל תמכור גם שירות תשתית אופטית ישירות לצרכנים."

עדכון 15.3.23: פרטנר מדווחת: "מדד נטפליקס קובע: פרטנר ספקית האינטרנט המהירה ביותר.
מדד נטפליקס לחודש פברואר 2023 קובע כי פרטנר היא ספקית האינטרנט שתיתן לכם את הביצועים הטובים ביותר בעת צפייה בשירות של ענקית הסטרימינג, בשעות העומס.
פרטנר ניצבת בראש הטבלה עם מהירות של 3.8 מגה ביט לשנייה, כשאחריה שאר ספקיות האינטרנט הישראליות. פרטנר מובילה באופן עקבי את הטבלה הישראלית, אך הפעם גם זוכה לציון הגבוה ביותר שנמדד בחודש זה בעולם, כשהיא חולקת את ראש הטבלה עם ספקיות בינלאומיות מובילות.
מבין 61 המדינות הנמדדות בעולם, ישראל ניצבת במקום ה-17 בטבלה עם מהירות ממוצעת של 3.6Mbps. את המקום הראשון תופסות הונג-קונג, הולנד, סינגפור, ספרד ושוויץ, עם מהירות ממוצעת של 3.8Mbps. המהירות הנמוכה ביותר שנמדדה היא בוונצואלה עם 1.8Mbps.
את התוצאה המרשימה יכולה לזקוף פרטנר לזכות תשתית הסיבים האופטיים של החברה, שפרוסה בקרוב לכמיליון משקי בית ברחבי ישראל. יחד עם ההסכם שחתמה עם בזק לאחרונה, מגיע פוטנציאל משקי הבית של פרטנר לכ-1.7 מיליון. על פי הנתון האחרון שדיווחה החברה, מצבת מנויי הסיבים שלה עומדת על 277 אלף – המספר הגבוה בשוק."
גרף הנתונים שפורסם ע"י נטפליקס:
נטפליקס
 



 
 
Bookmark and Share