Telecom News - הכוח נמצא אצלכם - קחו אחריות על החיים הפיננסיים שלכם

הכוח נמצא אצלכם - קחו אחריות על החיים הפיננסיים שלכם

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> הכוח נמצא אצלכם - קחו אחריות על החיים הפיננסיים שלכם
הכוח נמצא אצלכם - קחו אחריות על החיים הפיננסיים שלכם
מאת: מיקי בוצר, 3.8.22, 09:16מיקי בוצר יחצ צילום ארז כרמל

רפורמות המידע, אמנם, דורשות מאיתנו מאמץ מסוים, אבל הן בוודאות תובלנה אותנו לקבל שירותים טובים יותר לנו ותשפרנה משמעותית את היכולות והתנאים הפיננסים שלנו.
 
אנו חיים בעידן בו כל פעולה, שאנו מבצעים, מתועדת. בכל פעם שאנו מזמינים אוכל או מבקרים אצל רופא המשפחה, כשאנו נוטלים הלוואה בנקאית או מעלים תמונות מהטיול לרשת החברתית - הכל מתועד. 
 
לרוב אנו גם משתפים פעולה עם זה בלי לחשוב פעמיים. אנו מצטרפים למועדוני לקוחות בחברות האהובות עלינו, מעלים מידע אישי לרשתות החברתיות ומפרסמים מה עשינו, איפה, מתי ועם מי. 
 
את כל המידע הזה צוברים גופים עסקיים, ויש להם יכולת להשתמש בו כדי להרוויח ממנו. למשל, הרשתות הקמעונאיות מרחיבות את סל הקנייה ע"י הצעת מוצרים דומים או משלימים לסל הקניות של הצרכן מהמידע, שהם צברו עליו.
 
כשרציתי לקחת הלוואה, הבנק שלי, אם היה רוצה, היה יכול ליהנות מהיתרון התחרותי שלו על פני המתחרים ולהציע לי את התנאים הטובים יותר, כיוון שהכיר את ההיסטוריה שלי. למעשה, עד לאחרונה, היחידים, שנהנו מהמידע, שנצבר עלינו, היו גופים עסקיים וארגונים שונים. אבל לאט לאט המצב הזה משתנה.
 
בשנים האחרונות ישנה תנועה איטית של רפורמות לגבי המידע שלנו, הן בנגישות אליו והן ביכולות שלנו להשתמש בו לטובתנו. זה התחיל במסלקה הפנסיונית והמשיך עם תעודת זהות בנקאית, מערכת נתוני אשראי ומערכות אחרות.

השנה הצטרפה אליה מהפכה משמעותית אפילו יותר, הבנקאות הפתוחה. אחריה תגיע גם רפורמת FHIR של מגזר הבריאות, ונוספות. 

בשל העובדה, שמדובר במידע רגיש, שלרב אנו נוטים לשתף עם בעלי מקצוע וגופים מוסמכים בלבד, המחשבה על כך, שהוא יהיה זמין ונגיש מעט, מרתיעה.

אך, למעשה, ההפך הוא הנכון - מאחורי כל הרפורמות הללו עומדת מטרה חשובה אחת והיא קשורה בטובתו של הצרכן וביכולת שלו לנהל משא ומתן, לקבל שירות מותאם עבורו ובעיקר להעביר אליו את כוח הבחירה וההחלטה.

כפי שמתקיים שוק חופשי בעולמות הכבלים, וכל צרכן רשאי לקבל הצעת מחיר מכל החברות ולעבור ביניהן על פי שיקול דעתו ובהתאם לתנאים המקובלים -מהפכת הבנקאות הפתוחה משנה את כללי המשחק בעולם הפיננסים והבנקאות.

למעשה, כבר כעת המסלקה הפנסיונית מאפשרת לשתף מידע לפני יעוץ פנסיוני ונותנת לנו כצרכנים תמונה מלאה ואמיתית לגבי הנכסים הפנסיוניים שלנו, כולל אלה ששכחנו מהם. וכך, אנו יכולים לקבל ייעוץ פנסיוני מלא ומקיף. 

תעודת הזהות הבנקאית יצרה תמצית מידע פיננסי, שבאמצעותה לקוחות יכולים לקבל תמונת מצב לגבי ההתנהלות הפיננסית שלהם, להבין היכן ניתן לשפר אותה וגם איך לקבל תנאים טובים יותר מהבנק שלהם או מבנקים אחרים. בהתאם לזאת, מערכת נתוני האשראי יצרה מציאות חדשה לפיה המידע הבנקאי של הצרכנים נמצא בשליטתה ובאחריותה.  

נשאלת השאלה - איך הצרכנים יכולים לרתום את הכוח הזה לטובתם?
השאלה המתבקשת נוגעת ליכולת של הצרכנים לשלוט במידע, וכיצד היכולת הזו יכולה לסייע להם לקבל את התנאים הטובים ביותר עבורם. ראשית, חשוב לציין, שהשינויים האלה מתקיימים בחסות ובעזרת רגולציה המגדירה איך לבצע שיתוף מידע בצורה בטוחה בהיבטים של שמירה על המידע ועל הפרטיות. כך, שהשימוש במידע יהיה אכן בשליטתנו ולטובתנו. 

הצעד הראשון שעל הצרכן לעשות הוא לאשר לגופים המורשים, איתם הוא נמצא במשא ומתן על תנאים והטבות, לגשת למידע הפיננסי שלו, ולאשר שהמידע אודותיו יהיה זמין במאגר הנתונים המרכזי. המשמעות היא, שהגופים הפיננסיים המעוניינים, שאושר להם, יכולים לקבל מידע אודותיו ואודות ההתנהלות הפיננסית שלו. נגישות המידע מאפשרת לגופים הפיננסיים להציע לכל לקוח הצעה מותאמת לנכסיו, יכולותיו והתנהגותו בעבר.

מעבר לאישור לחשוף את הפרטים במאגר הנתונים המרכזי, ההמלצה לצרכנים היא לפנות למספר בנקים ומקורות מימון במטרה להשוות הצעות ולבחור בהצעה האטרקטיבית ביותר עבורם. בזמן שכל הגופים הפיננסיים חשופים לאותו המידע אודות הלקוח, נפתחת למעשה תחרות בין מקורות המימון על ליבו של הלקוח, שמעבירה את כוח הבחירה אל הלקוח. זאת, תוך מיקסום ההצעות שהוא מקבל. כך, שתהיינה האטרקטיביות ביותר עבורו.
 
בוחרים בכוח או נשארים באזור הנוחות?
אם נימנע מלהשתמש ביכולות של מערכות ידע כמו במערכת נתוני אשראי ונבקש לצאת ממאגר הנתונים, אנו, למעשה, חוזרים אחורה בזמן לתקופה בה היינו חסרי אונים מול הבנקים -  ומוותרים על הכוח, שהמידע הזה יכול לתת לנו.
 
לעומת זאת, רפורמות המידע, אמנם, דורשות מאיתנו מאמץ מסוים, אבל הן בוודאות תובלנה אותנו לקבל שירותים טובים יותר לנו ותשפרנה משמעותית את היכולות והתנאים הפיננסים שלנו.
 
אז במה אתה בוחרים - בכוח ובשליטה או בחשש ובפחד מהעולם הווירטואלי? הבחירה בידכם. אבל כל אחד, שנמצא ומבין את עולמות הדיגיטל, יוכל לומר, שנראה, שזה בדיוק הזמן בשבילכם לקחת נשימה עמוקה ולהתחיל לקחת אחריות על החיים הכלכליים שלכם באופן יותר אקטיבי.
 
בדקו מה יש בכוחכם לעשות כדי לנצל את הרפורמות הקיימות ולקבל שירות טוב הרבה יותר ומוצרים מתאימים לכם אישית, ובעיקר - זולים יותר. 

צילום תמונה עליונה: ארז כרמל.
 
מאת: מיקי בוצר, אוגוסט 2022.
מנהלת פרויקטים במטריקס דיגיטל ופינטק.
 
MONEY FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share