Telecom News - משרד התקשורת פרסם לציבור טיוטת הצעת חוק לאסדרת השידורים

משרד התקשורת פרסם לציבור טיוטת הצעת חוק לאסדרת השידורים

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> משרד התקשורת פרסם לציבור טיוטת הצעת חוק לאסדרת השידורים
משרד התקשורת פרסם לציבור טיוטת הצעת חוק לאסדרת השידורים
מאת: מערכת Telecom News, 9.8.22, 15:10TV

האם סוף סוף יהיה גיוון שידורי חדשות כדי לשמור על עצמאות החדשות, ולאפשר גיוון ופלורליזם?
התשובה הברורה: לא. שום דבר טוב לא יכול לצאת מתבשיל מקולקל שרקחו יועז הנדל, לירן אבישר בן חורין ורועי פולקמן, שכנו של השר ממושב נס הרים. 

מהן 6 ההמלצות?
     
משרד התקשורת פרסם היום את טיוטת הצעת חוק עקרונות האסדרה של אספקת תכנים אודיו-ויזואליים לציבור, להערות הציבור, שנועד לתקן את החקיקה בתחום השידורים ולעדכן את הרגולציה שחלה על השחקנים הפועלים בשוק. טיוטת הצעת החוק היא פועל יוצא של המלצות ועדת פולקמן ושל עבודת צוות מקצועית במשרד התקשורת.
 
עיקרי ההמלצות:
חיזוק היצירה הישראלית - כדי לחזק את היצירה הישראלית בארץ ובעולם, מוצע לקבוע חובות השקעה בהפקות מקומיות מסוגה עילית, שיחולו על כלל השחקנים המשמעותיים בשוק השידורים בישראל, לרבות בינלאומיים, ביחס להיקף פעילותם.

ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות של 600-300 מיליון ₪ יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל. ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות מעל 600 מיליון ₪ יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל.

בשונה מהמצב הנהוג כיום בו ספקיות תכנים ישראליות כמו פרטנר-TV וסלקום-TV, שמשדרות על גבי רשת האינטרנט (OTT), לא מחויבות בהשקעה בהפקות מקור ישראליות, הרפורמה תחייב כל ספק תכנים ישראלי עם הכנסות של 600-300 מיליון ₪ בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות;

ספק תכנים ישראלי עם הכנסות מעל 600 מיליון ₪ יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות.
הרגולציה תחול על כלל השחקנים המקומיים לפי עיקרון של אדישות טכנולוגית, ותבטיח כי בפני הצופה הישראלי יעמוד היצע גדול ומגוון של תכנים איכותיים הנותנים ביטוי לשפה ולתרבות הישראלית על כל גווניה.

עוד מוצע לקבוע, ששיעור מסוים מההשקעה בהפקות מקומיות יושקע בהפקות מקומיות, שהופקו בידי בתי הפקה או מפיקים חיצוניים, כלומר הפקות, שהפיק בית הפקה שלא מוחזק ע"י הגורם המממן, מה שצפוי לשמור על גיוון במקורות היצירה.

תחרות בשידורי הספורט - כדי לוודא רמת נגישות גבוהה של תכני ספורט, שיש להם ביקוש משמעותי בקרב הציבור או חשיבות תרבותית או לאומית, תיקבע רשימה של אירועי ספורט מרכזיים, שספקי התכנים יחויבו להציעם למנוייהם, ללא תשלום נוסף.

כדי לשמר את התחרות בין ספקי התכנים, שמושפעת באופן ישיר מהיכולת שלהם להציע תכני ספורט, מוצע לחייב בעל זכויות ספורט להציע את תכני הספורט לכלל ספקי התכנים, במחירים הוגנים ובלתי מפלים. בנוסף, בעל זכויות שידור של תכני ספורט, שמוכר את התוכן לספקי התכנים, יחויב להציע להם את זכויות השידור על גבי כל פלטפורמה, לרבות למכשירים ניידים.

גיוון שידורי החדשות - ככלל, כל ספק תכנים יוכל לשדר חדשות אם הוא עומד בתנאים מינימליים, ובלבד שיצירת החדשות תיעשה ע"י תאגיד נפרד מהגוף המשדר. במידה ובעל רישיון חדשות ימכור את תכניו לספק תכנים, הוא יחויב להציע את החדשות לכלל ספקי התכנים במחיר הוגן ובלתי מפלה. זאת, כדי לשמור על עצמאות החדשות, ולאפשר גיוון ופלורליזם.

שינוי המבנה הכלכלי של שוק השידורים - כדי למנוע זעזועים משמעותיים כתוצאה משינוי המודל הכלכלי של שוק השידורים, תיקבע תקופת מעבר במסגרתה יישמרו הכללים הישנים על גבי השידורים בכבלים ולווין. לגבי שידורים על גבי רשת האינטרנט (OTT) תחול האסדרה החדשה, במסגרתה תוסרנה המגבלות הכלכליות הקיימות היום.

בשידורים על גבי רשת האינטרנט (הן של ספקי תכנים המשדרים רק במתכונת OTT והן של ספקי תכנים המשדרים גם בכבלים או לוויין) יוכלו ספקי התכנים לקבל הכנסות הן מדמי מנוי והן מפרסומות, ויוכלו להחזיק ברישיון לאספקת חדשות. בתום 3 שנים תבוטל ההפרדה והכללים החדשים יחולו על כלל שוק השידורים.

הקמת רשות חדשה - מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה תיסגרנה, ובמקומן תוקם רשות, שתפקידה לאסדר את כל תחום אספקת התכנים האודיו-ויזואליים לציבור. הרשות תוקם כיחידת סמך עצמאית במשרד התקשורת, ותהיה בעלת ראיית רוחב על השוק ויכולות מקצועיות בתחומי הכלכלה והתחרות. הסמכויות של הרשויות הקודמות תפקענה ותחתיהן יהיו כללים חדשים.

אספקת תוכן של גופי שידור ציבוריים ללא תמורה כלכלית - נוכח חשיבותם הציבורית, תאגיד השידור הישראלי וערוץ הכנסת יספקו לכל ספק תכנים ישראלי, שירצה בכך, את התכנים שלהם ללא תמורה וזאת מאחר שמדובר בתכנים, שהצרכן הישראלי כבר שילם עליהם דרך תשלום מיסים.

טיוטת הצעת החוק (90 עמודים) - כאן.

למי ששכח איך נולד המסמך ההזוי והמיותר הזה, אז הנה תזכורת:  להלן התגובה של הרשות השנייה: 
"הרשות השנייה מברכת על פרסום השימוע לתזכיר החוק בדבר הסדרת הרגולציה לשידורים בישראל. קיים צורך ברור ודחוף לאסדרת כל תחום השידורים והתאמתו להתפתחויות המשמעותיות בארץ ובעולם. הרשות השנייה תנתח את המודל המוצע ואת רכיביו השונים, תגבש את עמדתה המקצועית ותעביר את התייחסותה המקצועית למשרד התקשורת."

עדכון 16.4.23: פורסם כאן ב"כלכליסט" מעומר כביר (כותרת בלבד): "ארגוני יוצרים לבג"ץ: מועצת הכבלים והלוויין מאפשרת ל-HOT ו-yes להעביר לנו פחות כסף.
העותרים, ובהם איגוד המפיקים, ארגון השחקנים והשחקניות ואיגוד התסריטאים טוענים שהמועצה לא מחייבת את החברות לשקלל את הכנסותיהן משירותי טלוויזיה מבוססי אינטרנט בחישוב הסכום שהן מחויבות להשקיע ביצירה ישראלית, דבר שפוגע משמעותית בסכומים המועברים."

עדכון 18.7.23: פורסם כאן ע"י איתי פת-יה מ-TheMarker (כותרת בלבד): "בג"ץ החזיר את הכדור לכנסת: העתירה להגדלת ההשקעות בהפקות מקור נמחקה.
yes, החברה הבת של בזק, מחויבת להשקיע 8% מההכנסות ממנויי הטלוויזיה בלוויין בהפקות מקור ■ הבעיה היא שפעם כל מנויי הטלוויזיה השתמשו בלוויין, אבל כיום 60% צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט ■ כל ספקיות הטלוויזיה באינטרנט נהנות מההפקר, ונגד מועצת הכבלים והלוויין, yes ו-HOT הוגשה עתירה לבג"ץ – שנמחקה כעת."

עדכון 19.7.23: בזק מדווחת לבורסה כאן: "הנדון: "דיווח משלים - מחיקת העתירה לבג"ץ בעניין אופן חישוב חובת ההשקעה של yes והוט בהפקות מקומיות.
בהמשך לדיווח המיידי של החברה מיום 16.4.2023 (מס' אסמכתא: 2023-01-035500) ולעדכון בדוח לרבעון הראשון של שנת 2023 לסעיף 5.16 לפרק תיאור עסקי התאגיד בדוח התקופתי של החברה לשנת 2022 בדבר הגשת עתירה לבג"צ למתן צווים על תנאי בעניין הכנסות שעל yes והוט לכלול לצורך חישוב חובות ההשקעה השנתיות שלהן בקשר עם רכישה או הפקה של הפקות מקומיות בהתאם לחוק התקשורת - ניתן בזאת דיווח מיידי משלים, כי ביום 16.7.2023 התקבלה בחברה הודעת yes בדבר מתן פסק דין המורה על מחיקת העתירה תוך שמירת טענות הצדדים."



 
 
Bookmark and Share