Telecom News - המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105: ניתוח שיח בריוני ברשת

המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105: ניתוח שיח בריוני ברשת

דף הבית >> לגיקים >> חדשות עולם האפליקציות >> המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105: ניתוח שיח בריוני ברשת
המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105: ניתוח שיח בריוני ברשת
מאת: מערכת Telecom News, 22.8.22, 17:18רשת חברתית

הממצאים מעידים עד כמה מסוכנת כיום הרשת עבור בני נוער וצעירים ומצביעים על החשיבות הרבה שיש להקניית כלים ומיומנויות לשימוש נכון ברשת. המלצות להורים ו-6 עצות לילדים ובני נוער.

בריונות רשת היא התנהגות תוקפנית מכוונת הכוללת כתיבה והעברה של תוכן שלילי, שקרי, מעליב או פוגעני המכוון אל אדם אחר. שיח בריוני הוא שיח המכיל קללות, איומים, הסתה או עלבונות כלפי משתתפי השיחה או כלפי אנשים, שאינם בשיחה.

חברת באזילה ביצעה ניתוח שיח בריוני ברשת עבור המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105.  

הניתוח בוצע על שיחות, שהתנהלו באתרי פורומים ב-2021 (1.1.21-31.12.21). מתוך כלל השיחות ,שאותרו והכילו ביטויים של בריונות (21,693), נבחרו לטובת ניתוח עומק 150 שיחות, שהייתה בהן אינדיקציה ודאית לכך, שהשיח מכוון לבני נוער או מונע ע"י בני נוער.

אתרי הפורומים, שבהם התמקד הניתוח היו סטיפס, FXP ופורום תפוז.

בני נוער פעילים במרחבים רבים ברשת, ובכל מרחב יכול להתפתח שיח בריוני. המחקר התמקד בפורומים מאחר שניתן לבודד בהם עמודים ושיחות, שהמשתתפים בהם הם בבירור בני נוער. כמו כן, זה מרחב פופולרי מאוד בקרב בני נוער לשיתוף חוויות ועמדות, ולדיון על סוגיות הנוגעות לחיי היום-יום שלהם. זה גם מרחב שלרוב מאפשר אנונימיות, מה שמקל על המשתתפים להתנסח התנסחות אלימה יותר.

מהניתוח עולה כי:

24% מהשיח האלים בין בני נוער ברשת הוא בעל אופי מיני,
6% מהשיח האלים מתפתח לכדי איום על אדם או קבוצה ספציפיים,
38% מהשיח האלים מופנה כלפי משתתפי השיח עצמם,
62% מהשיח הפוגעני היו מופנים כלפי אנשים או קבוצות, שלא היו חלק מהשיחה, למשל אישים מהממשלה,
40% מהשיח הפוגעני הכילו כינויי גנאי ללא הקשר - דיון שנפתח בהצהרה אלימה, שלא מופנית לאדם או נושא ספציפי, או תגובה אלימה, שלא קשורה לדיון עצמו ולרוב מסיתה דיון רגוע לדיון אלים,
ב-19% מהשיח הפוגעני האלימות הייתה חלק אינטגרלי מהדיון. דיונים אלה היו לרוב בעלי אופי פוליטי,
13% מהשיח האלים היו בדיונים בנושאים פוליטיים,
11% מהשיח האלים היו בדיונים בנושאי תרבות,
כ-10% מהשיח האלים היו בדיונים העוסקים בנושאים של בית הספר, המשפחה ושעות הפנאי בכלל,
69% מהשיח האלים מתבטאים בקללות, ללא איום ממשי,
9% מתבטאים באיומים בפגיעה,
9% בהסתה,
6% בביטויי סלידה,
4% באיומים.
 
תומר לוטן, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים: "הממצאים מעידים עד כמה מסוכנת כיום הרשת עבור בני נוער וצעירים ומצביעים על החשיבות הרבה שיש להקניית כלים ומיומנויות לשימוש נכון ברשת. מוקד 105 הוא הכתובת לכל פגיעה, איום או סכנה, והמודעות לקיומו של המוקד היא חיונית".
 
ד"ר נאוה כהן-אביגדור, ראשת האגף האזרחי 105: "כרבע מהשיח האלים, שנוטר בין בני הנוער ברשת, על-פי המחקר, היה בעל אופי מיני, וכרבע מהאירועים המטופלים במוקד 105 הם אירועי פגיעה על רקע מיני. אנו עדים להתנהלות אלימה ופוגענית בין קטינים במרחב המקוון, גם באירועים, שאינם עוברים את הרף הפלילי ובכללם בריונות, חרמות וביוש".
 
מה אפשר לעשות?
הורים - הכירו את מרחבי הרשת, שילדיכם גולשים בהם, ואת דרכי הביטוי והשיח שלהם שם. מודעות לזירות המועדות לשיח אלים ולבריונות תאפשר לכם לפתח שיחה על הנושא ולהיות משמעותיים יותר במניעת פגיעה בילדיכם. חשוב לחנך את הילדים להתנהגות מכבדת גם במרחב הווירטואלי.
 
בכל פעם שאתם מדברים עם ילדיכם על מוגנות ברשת, הזכירו להם, שבריונות רשת היא לא נורמטיבית ולא מחויבת המציאות, ושיש מה לעשות כדי למנוע אותה וכדי להישמר מפניה.
 
עצות לילדים ולבני הנוער:
1) אל תהססו לחסום אנשים ברגע הראשון, שבו הם כותבים משהו אלים, גזעני או פוגעני ברשת.
2) זכרו, שאתם אף פעם לא חייבים להגיב. בריוני רשת רוצים, בין השאר, להוציא אתכם משלוותכם ולראות את פגיעותכם. כל דיון איתם יכול ללבות את התנהגותם ולהעצים את הפגיעה.
3) אם אתם עדים להתנהגות בריונית ברשת אל תעמדו מהצד, ואל תשתקו. עמדו לצד הנפגעים, התערבו בדיון ואמרו שיש כאן התנהגות פוגענית.
4) הגיבו להתנהגות ולא לאדם. הוקיעו את האלימות והביעו את תמיכתכם בנפגעים בקול, אל תביישו את התוקפים.
5) תעדו את ביטויי האלימות. דווחו עליהם לאתר שנכתבו בו או למנהלי הפורום. דברו על כך עם מבוגר או פנו למוקד 105, שזמין כל שעות היממה.
6) נתקלתם ברשת בתוכן לא הולם, מטריד או פוגעני כלפי קטינים? התקשרו 24/7 למוקד 105.
 



 
 
Bookmark and Share