Telecom News - משרד התקשורת פרסם שימוע לגבי רכישה עצמאית של סיים רשת אופטי (ONT)

משרד התקשורת פרסם שימוע לגבי רכישה עצמאית של סיים רשת אופטי (ONT)

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> משרד התקשורת פרסם שימוע לגבי רכישה עצמאית של סיים רשת אופטי (ONT)
משרד התקשורת פרסם שימוע לגבי רכישה עצמאית של סיים רשת אופטי (ONT)
מאת: מערכת Telecom News, 29.11.22, 17:15FIBERS FREE

מטרתו לאפשר לצרכנים לרכוש באופן עצמאי סיים רשת אופטי שנבדק ואושר ע"י חברות התקשורת ללא תלות בספקיות האינטרנט. מהלך זה יאפשר לצרכני סיבים אופטיים להתחבר ביתר קלות ובעלות זולה יותר. כ"כ, המשרד מתכוון להקל על ייבוא של ציוד תקשורת בעל תקינה אירופית.  
  
עקב פניות שהגיעו מהציבור לגבי אפשרות לרכישה עצמאית של מודמים וציוד תקשורת ביתי ללא תלות בספקיות האינטרנט, משרד התקשורת פרסם היום שימוע שמטרתו להבהיר את הסיווג של ציוד התקשורת הביתי ברשתות הנייחות הכוללים ציוד אופטי, מתאם שיחות פרטי (לטלפוניה VOB)  ומודם כבלים בטכנולוגיית DOCSIS.

במסגרת השימו מוצע, שצרכנים יוכלו לרכוש באופן עצמאי סיים רשת אופטי (ONT) אם הוא מאושר ע"י ספקית האינטרנט ומפורסם באתר האינטרנט שלה. מהלך זה יאפשר לצרכני סיבים אופטיים להתחבר ביתר קלות ובעלות זולה יותר.

במשרד התקשורת עלה החשש, שסיים רשת אופטי, שלא עבר בדיקות תאימות, עלול לפגוע ברשת ולגרום לשיבושים ברשת הבזק אליה מחובר ואף לגרום נזקים למשתמשים אחרים ברשת שיתופית, או לגרום לתקלה שתשבית את השירות. לכן, ההגבלה המוצעת היא למוצרים שמאושרים ע"י ספקיות האינטרנט עצמן בלבד.

הוצע בנוסף, כי כפי שקובע ארגון ה-CableLabs, שמודם כבלים DOCSIS המשמש צרכני אינטרנט מבוסס רשת נחושת - לא ייחשב ציוד קצה אלא כחלק מהרשת, ולכן יהיה באחריות חברת התשתית בלבד ואי אפשר יהיה לרכוש אותו באופן עצמאי.

רשת הכבלים היא רשת שיתופית במקטעי הגישה. כלומר, מדובר ברשת, שבה המידע של משתמשים שונים עובר על גבי תווך אחד, ולכן עלולה להיות למודמים המשמשים במסגרתה גישה למידע ואף השפעה על שימוש של משתמשים אחרים. מאפיינים אלה מצריכים בקרה ושליטה מוגברת של מפעיל הרשת ביחס לציוד המתחבר לרשת.
לעניין השימוש במתאם שיחות, המשרד סבור, שבשל העובדה, שהשימוש במתאם שיחות זה דורש התאמות טכנולוגיות מצד הספק המורשה, שבלעדיהן עלול להיפגע שירות ה VoB עבור הלקוח וכן משיקולי אבטחת מידע ותקינות רציפות השירות, המשרד אינו רואה במתאם השיחות ציוד קצה ואינו מוצא לנכון לחייב מתן אפשרות למנויים לחבר מתאם שיחות באופן עצמאי.
 
בעקבות השינויים, המשרד שוקל לשנות גם את תקנות הפטור של ציוד קצה בהתאם, ולהקל על ייבוא לישראל של מוצרי ציוד קצה שעומדים ברגולציה אירופית ונושאים סימון מתאים (CE) כדוגמת מודם וטלפון קווי. ייבוא מסחרי של ציוד כאמור שיש בו רכיבים אלחוטיים, כגון ראוטר, ייעשה לפי כל דין.

ההקלה בדרישות הייבוא צפויה להגדיל את ההיצע, ולהוזיל את עלויות הייבוא באופן שיעודד את התחרות בשוק ויוזיל מחירים לצרכנים.

בנוסף, המשרד שוקל לחייב את ספקיות השירות להפריד בחשבוניות בין מוצרים הניתנים לייבוא והתקנה חופשיים ובין כאלה מחייבים התקנה ע"י חברות התשתית.

תיקון לצו התקשורת בזק ושידורים פטור מאישור סוג לציוד קצה, תשע"ד-2014 - כאן.

מסמך השימוע - כאן.

ככל שישנן התייחסויות להוראות הנשקלות ובפרט לסעיפים 17 ו-19, יש להעבירן לא יאוחר מ-13.12.22 באמצעות הדואר האלקטרוני: mocengineering@moc.gov.il

עדכון 24.1.23: הודעת ועדת הכלכלה של הכנסת: "ועדת הכלכלה אשרה את תיקון תקנות התקשורת העוסקות בעבודתה של הוועדה המייעצת לשר התקשורת לטיפול בבקשות פטור מחובת פריסה אוניברסלית
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שני) את בקשת משרד התקשורת לתקן את תקנות התקשורת העוסקות בעבודתה של הוועדה המייעצת לשר התקשורת באשר לטיפול בבקשות של חברות התקשורת לפטור אותן או לאפשר להן דחייה מחובת הפריסה האוניברסלית של רשת תקשורת ומתן שירותים באמצעותה. 
התיקון נדרש בעקבות רפורמת הרישיונות שאישרה הוועדה בכנסת הקודמת, שהקל את הרגולציה והפיקוח בענף. בעקבות זאת נדרש תיקון לתקנות, על מנת להתאים את המונחים וההוראות בתקנות למתכונת החדשה של הרישוי, שנקבעה בחקיקה. 
עו"ד בת שבע נחמיה מיכאלי, ממשרד התקשורת, הסבירה לוועדה את מהות התקנות. לדבריה, התקנות יאפשרו חריגה מהחובה של פריסת קווי תקשורת במקומות שימצא שיש מקרים חריגים בהם העלות מאד גבוהה והטופוגרפיה קשה, יש סמכות לוועדה המייעצת לבחון ולייעץ לשר התקשורת. התקנות קיימות משנת 2011. היא ציינה לבקשת יו"ר הוועדה דוגמא לפיה חברת הוט שהייתה צריכה לפרוס בשנת 2014 למספר יישובים התקבלה החלטה של הוועדה שהוט יכולה לספק את השירותים ברשת תשתית וברשת אלחוטית. נקבעו כללים מסוימים בעניין אספקת השרות ברשת אלחוטית. התקנות מתייחסות לרשת הישנה וגם לרשת מתקדמת".
יו"ר הוועדה, ביטן שאל איזה תיקונים נעשו בתקנות? ועו"ד מיכאלי השיבה: "התקנות הקיימות מתייחסות לרשת הישנה ולמתקדמת. לגבי הרשתות המתקדמות בשנת 2021, נכנס תיקון שקבע מתווה שונה ביחס לפריסת רשת מתקדמת לכל הארץ". לאחר הקראת סעיפי התקנות הן אושרו בוועדה פה אחד." 

עדכון 19.3.23: הודעת HOT: הוט משיקה בתחילת אפריל [2023] את מהירות הגלישה הגבוהה בישראל - 5 גיגה; מרחיבה את פריסת רשת הסיבים האופטיים ל-2 מיליון משקי בית ועסקים. 
HOT משיקה היום (א') את המהירות הגבוהה בישראל ומשדרגת את תשתית הסיבים לתמיכה בטכנולוגיה הבאה של הסיבים שנקראת XGS-PON כבר בעוד כשבועיים, וכן משיקה באופן בלעדי ציוד קצה חדש התומך בטכנולוגיה זו, אשר יאפשר ללקוחות החברה ליהנות מהטכנולוגיה המתקדמת באמצעות נתב חדשני תואם טכנולוגיה ומגדילי טווח לפרישת רשת wifi מיטבית בבית הלקוח. 
התשתית תוכל להגיע בהמשך למהירות של עד 10 גיגה, בשלב הראשון HOT תציע לצרכנים מהירות של עד 5 גיגה. התשתית החדשה תאפשר ללקוחות ליהנות מהמהירות הגבוהה בישראל ותפנה לקהל לקוחות כמו גיימרים, מפתחי AR, תעשיית ההייטק וכל מי שמעוניין בקצב העלאה והורדה גבוה ועוצמתי.
בנוסף, HOT מרחיבה את פריסת רשת הסיבים האופטיים, והיא צפויה לפרוס רשת סיבים למאות אלפי בתי אב ועסקים נוספים ולשדרג את חווית המשתמש והגלישה עבור לקוחותיה, זאת בעקבות החלטת דירקטוריון IBC אנלימיטד, חברת הסיבים האופטיים המובילה בישראל, בין היתר בבעלות HOT, לאשר פה אחד את הגדלת פריסת רשת הסיבים האופטיים המתקדמת של החברה למאות אלפי משקי בית נוספים, לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל כך שבסך הכל תגיע החברה ללמעלה מ-2 מיליון משקי בית. עד היום HOT פרסה סיבים בלמעלה מ- 105 יישובים שונים ברחבי הארץ. 
מנכ"לית HOT, טל גרנות גולדשטיין: ״HOT גאה להוביל את מהפכת הסיבים ולספק את התשתית המתקדמת והמהירה בעולם ואת חווית האינטרנט הטובה ביותר למאות אלפי בתים ועסקים נוספים ברחבי הארץ. הביקושים לחיבור מתקדם וצריכת הנתונים בישראל נמצאים בשיא כל הזמנים, וההחלטה שקיבלנו היום, להרחיב את הפריסה לשני מיליון משקי בית ושדרוג התשתית כך שתוכל לספק את המהירות הגבוהה בישראל - תענה על הדרישות הללו. HOT מחויבת לחיבורה של מדינת ישראל לגלישה אמינה ומהירה, ותמשיך לספק ללקוחותיה את הטלוויזיה המובילה בישראל עם התכנים הטובים ביותר, באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת בעולם.״

עדכון 1.2.23: על פי המחקר הטרי של חברת Leichtman Research Group - נטפליקס מובילה את שירותי הטלוויזיה בארה"ב ובעולם המערבי ויש התפתחות חדשה שתופסת תאוצה ובמיוחד בארה"ב: "שיתוף תכנים וחשבונות". על פי הממצאים, כבר 27% מכלל חשבונות הטלוויזיה בארה"ב הם משותפים - Shared. על ההתפתחות הדרמטית הזו בדו"ח Q1 2023 של חברת המחקר LRG ראה כאן

עדכון 18.3.24: הכתבה:  משרד התקשורת יאפשר לצרכנים לרכוש באופן עצמאי סיים רשת אופטי (ONT- כאן.



 
 
Bookmark and Share