Telecom News - מחקר: רק 45% מהארגונים הציבו שוויון מגדרי כיעד עסקי רשמי

מחקר: רק 45% מהארגונים הציבו שוויון מגדרי כיעד עסקי רשמי

דף הבית >> בקהילה >> קריירה >> מחקר: רק 45% מהארגונים הציבו שוויון מגדרי כיעד עסקי רשמי
מחקר: רק 45% מהארגונים הציבו שוויון מגדרי כיעד עסקי רשמי
מאת: מערכת Telecom News, 8.3.23, 15:34WOMAN GALLERY

התכונות הנתפסות כהכרחיות עבור מנהיגים בעולם העסקי נגועות בהטיה מגדרית: גברים בתפקידי ניהול מוערכים בעיקר בשל יצירתיות, יושרה והיותם מוכווני תוצאות ואילו מנשים מצפים שתהיינה אסטרטגיות, נועזות, אך גם בעלות תכונות בין-אישיות מפותחות.
 
ממצאים של מחקר, שערכה חברת המחשוב IBM לרגל יום האישה הבינלאומי מעלים, ששוויון מגדרי בתפקיד ניהול בשוק העבודה העולמי הוא עדיין יעד רחוק. המחקר נערך בקרב כ-2,500 מנהלים ומנהלות (בחלוקה מגדרית שווה), בחברות מ-10 סקטורים שונים ב-12 מדינות ברחבי העולם, והוא עוקב אחר 2סקרים דומים שבוצעו ב-2019 וב-2021.

מרבית המשיבים והמשיבות העריכו, שהסקטור שלהם ירשום שוויון מגדרי בעוד עשור מהיום. לכאורה, זו סיבה לאופטימיות, שכן במחקר מ-2019 ההערכה הממוצעת הייתה, ששוויון מגדרי בשוק העבודה יגיע תוך 54 שנים. אלא שבמציאות, על פי המגמה ,שעולה מיתר הממצאים בסקר הנוכחי, שוויון מגדרי עדיין רחוק עשרות שנים:
פחות מ-45% מהארגונים, שנכללו בסקר הנוכחי, הציבו קידום נשים לתפקידי ניהול ואת היעד של שוויון מגדרי כמטרה עסקית רשמית. עם זאת, חשוב לציין, שנרשם גידול ניכר בשיעור הארגונים, שהציבו יעדים כאלה לעומת רק 25% מהארגונים בסקר מ-2021.
 
בהשוואה לסקר מ-2021, נרשמה עלייה קלה בלבד במספר הנשים בתפקידי ניהול בכיר ( C-Suite או מועצת מנהלים) - שיעורן כיום הוא 12%. אלא ששיעור הנשים, שנמצאות על מסלול הקידום לתפקידי ניהול בכיר (סמנכ"לית, סמנכ"לית בכירה, מנכ"לית), לא התאושש מהרמה, שנרשמה בסקר, שבוצע טרום הקורונה (2019): 14% מהנשים בתפקידי סמנכ"לית בכירה (לעומת 18% ב-2019) ו-16% בתפקידי סמנכ"לית (לעומת 19% ב-2019)
 
התפקידים היחידים בהם הנתונים מתקרבים לשוויון מגדרי הם תפקידים מקצועיים בדרג המקצועי בדרג מתחיל (junior professionals / specialists). שם שיעור הנשים הוא 40% (עלייה קלה לעומת השיעור ב-2021 - 37%).
 
מאז הקורונה, ארגונים, אמנם, יזמו תוכניות לקידום נשים, אבל חסמים מבניים ודעות קדומות עדיין מעכבים קידום נשים: כך למשל, רק 41% מהמנהלים (הגברים) אומרים, שהנהגת הארגון שלהם מאמינה, שאימהות נאמנות ומגויסות לתפקידיהן בדיוק כמו גברים.

כ"כ, התכונות הנתפסות כהכרחיות עבור מנהיגים בעולם העסקי נגועות בהטיה מגדרית: הנשאלים בסקר השיבו, שגברים בתפקידי ניהול מוערכים בעיקר בשל תכונות כגון יצירתיות, יושרה והיותם מוכווני תוצאות (result oriented). מנשים בתפקיד ניהול, לעומת זאת, מצפים שתהיינה אסטרטגיות, נועזות, אך גם בעלות תכונות בין-אישיות מפותחות (people oriented).
 
קלי צ'מבליס, סגנית נשיאה בכירה ו-COO ב-IBM: "סלילת הדרך לשוויון והכלה מעניקה לארגונים יתרון תחרותי, אך חברות רבות אינן פועלות כאילו הצלחתן תלויה בכך. כדי לשגשג בעולם המשתנה במהירות, ארגונים חייבים לתת עדיפות לקידום נשים, וכל הקבוצות  שהיו חסרות ייצוג מבחינה היסטורית, ולנקוט פעולה כדי לערער חסמים והטיה בלתי מודעת".

המחקר נערך ע"י מכון IBV – IBM Institute for Business Value וארגון CHIEF לקידום נשים לתפקידי ניהול.
 
המחקר המלא - כאן

WOMAN GALLERY



 
 
Bookmark and Share