Telecom News - נחשף המחשב הקוונטי הראשון בעולם שיוקדש באופן ייחודי למחקר רפואי

נחשף המחשב הקוונטי הראשון בעולם שיוקדש באופן ייחודי למחקר רפואי

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> נחשף המחשב הקוונטי הראשון בעולם שיוקדש באופן ייחודי למחקר רפואי
נחשף המחשב הקוונטי הראשון בעולם שיוקדש באופן ייחודי למחקר רפואי
מאת: מערכת Telecom News, 21.3.23, 16:47מחשב קוונטי

יישום הכוח של מחשוב קוונטי בתחום הבריאות יוביל לעידן חדש של גילוי מדעי ויאפשר האצת גילויים מדעיים בתחום הרפואה ופיתוח תרופות לסרטן, אלצהיימר, סוכרת ומחלות קשות אחרות. בין המחקרים הראשונים יהיה מחקר ישראלי.

חברת המחשוב IBM ומכון המחקר הרפואי קליבלנד קליניק חשפו הלילה את המחשב הקוונטי הראשון בעולם המוקדש באופן ייחודי למחקר רפואי ולהאצת גילויים מדעיים בתחום הרפואה. זו גם הפעם הראשונה בה נחשף מחשב קוונטי בבעלות פרטית בארה"ב אם כי המחשב, מדגם IBM Quantum System One, ינוהל ע"י IBM במסגרת הסכם שיתוף פעולה מחקרי לעשור שנים בין 2 החברות.

שיתוף הפעולה מתמקד בהאצת המחקר הביו-רפואי באמצעות שימוש במחשוב-על, בינה מלאכותית ומחשוב קוונטי. בין המחקרים הראשונים, שייערכו במסגרת ההסכם, יהיה מחקר בנושא אלצהיימר, שתוביל פרופ' מיכל רוזן-צבי, ראש תחום מחקרי בינה מלאכותית לתחום הרפואה ומדעי החיים במעבדת המחקר של IBM.

מחשוב קוונטי היא טכנולוגיה המתפתחת במהירות, שרותמת את חוקי מכניקת הקוונטים כדי לפתור בעיות שמחשבי העל החזקים ביותר של ימינו אינם יכולים לפתור באופן מעשי. היכולת לנצל את המרחבים החישוביים החדשים הללו יכולה לעזור לחוקרים לזהות תרופות וטיפולים חדשים בצורה מהירה יותר.

בנוסף למחשב קוונטי, תוכנית ההאצה המדעית בקליבלנד קליניק תשתמש גם במגוון טכנולוגיות מחשוב חדשות של IBM, לרבות מחשוב-על הזמין דרך ענן היברידי ובינה מלאכותית. חוקרים מ-2 הארגונים כבר החלו לשתף פעולה בפרויקטים מחקריים תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות הללו כדי ליצור ולנתח כמויות אדירות של נתונים ולהאיץ את קצב המחקר.

מדובר, בין היתר, בפרויקטים למינוף מחשוב קוונטי לצורך מיון ואופטימיזציה של תרופות המיועדות לתקשר עם חלבוני מטרה ספציפיים; שיפור מודל החיזוי לסיכונים הקשורים בתפקודי לב וכלי דם בעקבות ניתוח לא לבבי; ושימוש בבינה מלאכותית להתאמה בין רצפים גנטיים ותרופות קיימות, למציאות טיפול יעיל עבור חולי אלצהיימר ומחלות אחרות – הפרויקט אותו מובילה פרופ' רוזן-צבי.

המחשב הקוונטי החדש, ש-IBM התקינה בקליבלנד קליניק יאפשר למנף את טכנולוגיות המחשוב המתקדמות ביותר כדי למצוא תרופות חדשות לסרטן, לאלצהיימר ולמחלות נוספות. כך, למשל, יהיה ניתן להשתמש במערכות שלומדות מנתונים גנומיים, מספריות של מולקולות וממאגרים גדולים המכילים מידע על חולים.
 



 
 
Bookmark and Share