Telecom News - מחקר: ריבוי לוויינים וזבל חללי פוגע בחקר החלל ונדידת ציפורים

מחקר: ריבוי לוויינים וזבל חללי פוגע בחקר החלל ונדידת ציפורים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> Global >> מחקר: ריבוי לוויינים וזבל חללי פוגע בחקר החלל ונדידת ציפורים
מחקר: ריבוי לוויינים וזבל חללי סביב כדור הארץ פוגע בחקר החלל ונדידת ציפורים
מאת: מערכת Telecom News, 22.3.23, 11:11לוויינים
 
מה שקורה בחלל זו המקבילה של השלכת עשרות אלפי שקיות ניילון לנהרות, אבל כאן אנו שמים אותן בשמי הלילה.
 
עלייה במספר הלוויינים במסלול ופסולת שמרחפת בחלל, מעלה משמעותית את העלויות של פרויקטים באסטרונומיה, ופוגעת ביכולתה של האנושות לגלות כוכבים ואסטרואידים פוטנציאליים, כך חשף מחקר, שפורסם בכתב העת Nature Astronomy, בראשותו של ג'ון ברנטין, וצוות בינלאומי של אסטרונומים.
 
על פי המחקר, העובדה, שלוויינים הפכו לקטנים יותר וזולים יותר, מאפשרת ליותר ויותר חברות מסחריות וגורמים ממשלתיים לשלוח לוויינים לחלל, מצב, שגרר גדילה דרמטית של מספר הלוויינים במסלול כמו גם של זבל חללי. התוצאה, היא, ש״השמים הופכים לפחות חשוכים, מצב המאיים על החקר האסטרונומי מבוסס הקרקע כמו על מערכות אקולוגיות שמתבססות על שמי הלילה".  
 
המחקר בחן בעיקר את ההשפעה, שתהיה לשמיים בהירים יותר על מצפה הכוכבים ורה רובין, שנבנה בצ'ילה. הוא מצא, ששמי הלילה הבהירים יותר יפחיתו את היעילות של "סקר החלל והזמן" ארוך השנים של מצפה הכוכבים ב-7.5% ויוסיפו 21.8 מיליון דולרים לעלות הפרויקט. מדובר בסקר חשוב בחקר השמיים שמטרתו ללכוד תמונות של מיליארדי עצמים בחלל ולתעד את התפתחות הזמן של אותם.
 
ג׳סיקה היים, החוקרת והאסטרונומית: "מה שהסתכלנו עליו במחקר הוא בהירות מפוזרת של שמי הלילה [...] כל הלוויינים, כל הפסולת, כל החומר במסלול מצטבר ותורם לבהירות מוגברת של שמי הלילה ולהפרעה משמעותית בחקר החלל. המצב החדש פשוט עושה את השמיים פחות כהים, כיוון שכל חתיכות הדברים הקטנות משקפים את אור השמש, שמשתקף למטה.
 
אולם זו לא ההשפעה היחידה של שמיים מלאים אובייקטים ובהירים יותר. תחומים אחרים באסטרונומיה כבר הושפעו מזיהום אור, שנגרם מלוויינים ופסולת ובהירות מפוזרת של שמי הלילה. אתה עלול לפספס כמה מהאסטרואידים, שאחרת היית יכול לזהות, או שלא תוכל לדעת אם הם אסטרואידים, או אם הם לוויין נטוש".
 
מארני אוג, מברית ה-Dark Sky האוסטרלית: "ממצאי המחקר אינם מפתיעים. אסטרונומים יודעים על זיהום אור במשך מאות שנים, אבל פה מדובר באמת בתחום חדש. זה דבר כל כך גדול - פתאום מה שאנו עושים זו המקבילה של השלכת עשרות אלפי שקיות ניילון לנהרות, אבל כאן אנו שמים אותן בשמי הלילה.
 
השפעות של זבל חלל רחבות יותר מאשר רק ההשפעה על המחקר. ישנם מחקרים על דפוסי נדידת ציפורים, שאומרים, שאפילו ציפורים קצת מבולבלות מהעובדה, שפתאום יש שדה של כוכבים בשמים, שלא היו שם קודם לכן. שמי לילה בהירים יותר יכולים להשפיע על מינים רבים. מנקודת מבט אקולוגית, אנו וידעים, שהרבה מינים משתמשים בכוכבים ובשביל החלב כחלק מהניווט שלהם״.
 
הפתרון לבעיה, כך מעריכים כיום, נמצא אצל תאגידי תעופה וחלל וגופים מסחריים, כמו גם חברות צעירות וקטנות יותר, שמתכננים כעת לוויינים קטנים כדי לטפל בזבל חלל באופן יזום - כולל הזבל הנלווה ללוויינים הקיימים ולוויינים ׳מתים׳ - כשהם משלבים בהם מערכות הנעה חשמליות היכולים לשמש כ״מנועי עזר״, מדחפים של "סוף החיים", כדי לדחוף חלליות כושלות, או לא פעילות, לאטמוספירה של כדור הארץ שם הם מתכלים מעצמם.
 
אופיר עזריאל, מנכ"ל אסטרוסקייל ישראל, שמתמחה בטכנולוגיות לניקוי זבל חללי: "כדי לצמצם את זבל החלל למינימום ולאפשר לנו לנצל ביעילות את המסלול הנמוך של כדור הארץ לחקר עתידי - אנו זקוקים למאמצים משותפים בכמה חזיתות כדי לחסל את פסולת החלל הקיימת וגם למנוע היווצרות של פסולת עתידית. בעוד שפסולת החלל מהווה סכנה משמעותית, הפחתת פסולת החלל מהווה הזדמנות ליזמים יצירתיים לפתור את הבעיה ולייצר מודל עסקי רווחי לכיס ולאנושות."
 



 
 
Bookmark and Share