Telecom News - נמשכה הכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים

נמשכה הכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> נמשכה הכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים
נמשכה הכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים
מאת: מערכת Telecom News, 26.3.24, 14:51טלויזיה

השר קרעי איים: "אם לא תהייה הסכמה על תשלומי עבר שתאפשר לכל הערוצים להיות על עידן פלוס מתחילת המלחמה - אז אין סגירת מרבב (משדר) ראשון ותחכו 3 שנים לשר הבא". ח"כ נעמה לזימי: "מדובר בהצעה מושחתת לטובת ערוץ 14".

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים, של ח"כ אריאל קלנר. כבר בפתח הדיון אמר היו"ר ביטן, שמדובר בהצעת חוק חדשה, והוסיף, שיהיו לה תיקונים נוספים. הוא הסביר, שביטל את הסעיף הקשור לערוץ 14 מההצעה ובאשר לעניין הטיפול בעידן פלוס הכל כמעט מוסכם עם משרדי הממשלה. באשר לשימוש בארכיון התאגיד, אמר היו"ר ביטן כי אין הסכמות על הכל.

עוד אמר היו"ר ביטן, שאם המדינה רוצה עידן פלוס היא צריכה לשלם על זה, ולא הערוצים המסחריים. ח"כ נעמה לזימי התפרצה לדברי היו"ר ביטן ואמרה, שמדובר בהצעה מושחתת לטובת ערוץ 14. היו"ר ביטן הוציא את ח"כ לזימי ואמר, שהיא באה לעשות הצגות. הוא הוסיף, שהמרבב הראשון ייסגר תוך כחצי שנה ויחסוך 8 מיליון ש"ח, ותוך שנתיים ייסגר המרבב השני שיחסוך 42 מיליון ש"ח, ולא המדינה ולא התאגיד לא יצטרכו לשלם דמי הפצה.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הסביר, שמאז תחילת המלחמה מוצע לקבוע, שמי שיישא בתשלום יהיו תאגיד השידור וערוץ הכנסת. מנכ"לית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, מישל קרמרמן, אמרה, שלסגירת המרבב יש עלות חד פעמית של 3 מיליון ש"ח, וצריך להסדיר מי משלם את זה.

ח"כ ולדמיר בלאיק טען, החוק לא מוכן, ולא ברור איפה זה מטיב עם הציבור.

היו"ר ביטן אמר, שהיום הצרכן מקבל את עידן פלוס באופן חלקי, והצרכן ירוויח את ערוצי עידן פלוס.

שר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי, אמר, שהכוונה היא, שהציבור יקבל כמה שיותר. "אנו רוצים לתת לתאגיד להקים יישומון שבו ייכנסו כל הערוצים, ולא רק דרך המרבב. אנו הולכים לחסוך לתאגיד ולמדינה עשרות מיליונים בשנה. המרבב הראשון יכול תוך חצי שנה להיסגר, זה יחסוך 8 מיליון ₪ בשנה".

מנכ"ל התאגיד, גולן יוכפז, אמר, שאנו כבר חצי שנה אחרי תחילת המלחמה ועד סגירת המרבב הראשון תחלוף עוד חצי שנה, והתאגיד יצטרך בתקופה הזו לשאת בתשלום של 7 מיליון ש"ח. השר קרעי הגיב ואמר, שהמרבב הראשון ייסגר מידית, וציין, שמאז 2014 לא נמכרה ולו אנטנה אחת שקולטת את המרבב הראשון. הוא הוסיף, שהתאגיד היה משלם בכל מקרה 5 וחצי מיליון ש"ח על הערוצים הקטנים, בין אם הם נמצאים במערך ובין אם לא.

יוכפז הגיב: "בעקבות החלטה שלך אנו צריכים לשלם 7 מיליון ש"ח, במקום לעשות עוד הפקות לילדים ועוד תעודה ועוד דרמה אני צריך לשלם על ערוצים קטנים. השידור הציבורי ישלם עבור ערוצים פרטיים". השר קרעי הגיב: "המערך עצמו כולו הולך להירדם בעוד שנתיים, כשהיישומון יפעל, ואנו נחסוך לתאגיד עשרות מיליונים בכל שנה".

ח"כ יבגני סובה טען, שיש הרבה טלוויזיות שלא קולטות את המרבב השני, ואנשים רבים יצטרכו לקנות טלוויזיה או ממיר חדשים. ח"כ עופר כסיף שאל למה לא לחכות לסגירת המרבב ואז להעביר את הצעת החוק, והיו"ר ביטן השיב, שהצעת החוק מבטלת את חובת התשלום למי שעלה לפלטפורמה מתחילת המלחמה ולכן צריך לקדם את החקיקה. ח"כ כסיף טען עוד, שהצעת החוק תכשיר רטרואקטיבית את הפטור שניתן לערוצים מסחריים ובעיקר לערוץ 14. באשר לתשלום על התכנים אמר כסיף, כי לפי ההצעה השר יקבע תעריפים ויש בכך מרכיב פוליטי, שיפגע בעצמאות התאגיד.

השר קרעי אמר, שהנחה את הרשות השנייה "לדחות את תשלום אגרות התדרים של קשת ורשת, זה 10 מיליון ש"ח בשנה". הוא אף איים, שאם לא תהייה הסכמה על תשלומי העבר, שתאפשר לכל הערוצים להיות על עידן פלוס מתחילת המלחמה, "אז אין סגירת מרבב ראשון ותחכו 3 שנים לשר התקשורת הבא. אני חוסך לכם עשרות מיליונים ואתם רבים איתי על כמה מיליונים? או שמגיעים להסכמה או שאין סגירת מרבב ואין חוק".

ח"כ יבגני סובה אמר, שהשר לא מבין את תפקיד ועדת הכלכלה, והוסיף, שהכוונה היא למצוא פתרון. נציגת משרד האוצר, נעם דן, אמרה, שאפשר לסגור מרבב גם בלי לתקן את החוק, אבל עד שלא סוגרים את המרבב והחוק לא נכנס לתוקף, הערוצים נדרשים לשלם. היו"ר ביטן שאל למה לא נסגר המרבב עד עכשיו, ודן השיבה כי כבר 5 שנים מנסים לסגור אותו. יוכפז טען, שזו זכות הקיום של הרשות השנייה.

נציגת קשת ורשת, עו"ד נגה רובינשטיין, אמרה, שההצעה שקשת ורשת ישלמו והערוצים אחרים לא היא לא חוקית. לטענתה ממשיכים לכפות על קשת ורשת לעלות ולממן את עידן פלוס, בעוד שלמתחרים, שמכנים את עצמם טלוויזיה נפוצה, נותנים פטור. "האוצר היה צריך לשאת בתשלום עידן פלוס, כמו בכל מדינה אחרת. הטילו עלינו את המס הזה ועכשיו השר נותן למתחרים שלנו לעלות בחינם, ואנו רוצים את אותו דבר. אנו הכיס העמוק של האוצר כי זה נוח", אמרה.

היו"ר ביטן אמר בתגובה, שהוא לא מקבל את עמדת השר בעניין הזה. הוא ביקש לקבוע בהצעה, שהמרבב הראשון ייסגר עד 26 בספטמבר השנה, ואמר, שאם זה לא יקרה אז ייסגר כל מערך עידן פלוס. הוא אף קרא לצדדים להגיע להסדר באשר לתשלום מאז תחילת המלחמה. "אם לא יהיה הסדר כספי אני אלך עם השר, נשאיר את המרבב ונבטל את הצעת החוק הזו", אמר. הוא הוסיף, שאם לא תהייה הסדרה של המימון מאז תחילת המלחמה, אז יינתן פטור למי שדרשו מהם לעלות למערך: "אני לא נגד התאגיד ולא נגד ערוץ 12, 13, 14 או 9. זאת הצעה שתחסוך כסף לציבור ועשינו אותה במעט הצעת חוק חדשה".

מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, אמרה, ששר הגיע לישיבות מאחר שלא הצליח להעביר את זה בהצעה ממשלתית. "הצעת החוק מבקשת להטיל נטל על הקופה הציבורית, במקום שבעלי ההון יוציאו כסף שהם מרווחים מהפרסומות. אנו בזמן מלחמה, יש גרעון תקציבי, אין כסף לשלם למילואימניקים על נסיעה בכביש 6, אין כסף למכון וולקני ויש כסף לממן את זה לבעלי שליטה ולתת מתנה לטייקונים", אמרה. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי אם זה היה נכון הם היו רוצים לעלות למערך עידן פלוס.

בנוסף החלה הוועדה לדון בנושא התשלום על תכני ארכיון תאגיד השידור הציבורי. הדיון בעניין זה לא מוצה, והיו"ר ביטן ביקש לבחון אפשרות שהוועדה היא שתפקח על תעריפי השימוש השונים.

כתבה קודמת בנושא שפורסמה תחת הכותרת: "הפקרות: הרשות השנייה תחסל צפייה ב"עידן +" לרוב צופי השידורים החינמיים" - כאן



 
 
Bookmark and Share