Telecom News - חיבורי פס רחב של עד 10 ג'יגה סל"ש לכל בית מתרחבים באסיה וגם באירופה

חיבורי פס רחב של עד 10 ג'יגה סל"ש לכל בית מתרחבים באסיה וגם באירופה

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> חיבורי פס רחב של עד 10 ג'יגה סל"ש לכל בית מתרחבים באסיה וגם באירופה
לאחר ארה"ב, סינגפור היא המדינה הראשונה באסיה, שיש בה ספק תקשורת המכריז על תחילת שירותי פס רחב גם לבתים של עד 10 ג'יגה בטכנולוגיית XG-PON. בקרוב מאד יחלו שירותים כאלה בהונג-קונג ובספרד. בישראל - לא יהיה דבר כזה.
מאת: אבי וייס, 5.9.15, 18:15FTTH

בחודש האחרון חשפנו 2 ספקי תקשורת בארה"ב, שהחלו להציע 2 ג'יגה עד 10 ג'יגה לבתים (קומקאסט וורייזון). אולם, הם לא לבד. ספק התקשורת המרובע (M1 (MobileOne  מסינגפור, שהוא הספק השלישי בגודלו בסינגפור, הכריז על שדרוג הרשת שלו (שכרגע מציעה 1 ג'יגה סימטרי ב-PON) לטכנולוגיית XG-PON ועל השקת חבילות חדשות ללקוחות מכל סוג (כולל לבתים) של 2 עד 10 ג'יגה בערוץ היורד (הערוץ העולה הוא עד 2.5 ג'יגה).

המחירים ינועו בין 769 דולרים (דולר אמריקאי) לחודש ל-2 ג'יגה ועד 2,040 דולרים לחודש ל-10 ג'יגה (קצת יקר, אבל סינגפור היא מדינה די יקרה). 

ההכרזה של M1 הקפיצה מייד את כל מתחרותיה בדרום מזרח אסיה כולל 2 המתחרות של M1 מסינגפור (SingTel ו-StarHub) לצאת בהכרזות דומות. במקביל, בהונג-קונג חברת HKT הכריזה אף היא על שדרוג הרשת שלה ל-XG-PON בשת"פ עם וואווי, ודיווחה, שכנראה כבר ברבעון זה, בסוף ספטמבר 2015, תצא לשוק עם חיבורים של עד 10 ג'יגה (המחירים טרם פורסמו). HKT הייתה חברת התקשורת השנייה בעולם שהחלה בניסויים של 10 ג'יגה ללקוחות הקצה, כפי שחשפנו כאן, בתחילת 2015. הראשונה הייתה החברה הקטנה יחסית 
US Internet, ספקית פס רחב בסיבים שהחלה בשירות הזה לקראת סוף 2014 במיניאפוליס (ארה"ב), כפי שניתחנו כאן

גם באירופה החל המירוץ ל-10 ג'יגה. הראשונה היא חברת Jazztel, חברה ספרדית די קטנה, שלאחרונה נרכשה ב-4.4 מיליארד דולרים ע"י חברת Orange ספרד, שהכריזה על שדרוג הרשת שלה ל-XG-PON עם ציוד של ZTE. על פי מהלכי הניסויים והשדרוגים, שמתרחשים כעת באירופה, הספקים הבאים, שיכריזו עד סוף 2015 על חיבורי פס רחב של עד 10 ג'יגה יהיו: BT (בריטיש טלקום) בבריטניה וטלפוניקה הספרדית. 

לא כל הספקים פורסים סיבים בגישת ה-FTTH. חלק פורסים בשיטות אחרות (FTTB, FTTC ועוד). היקף פריסת הסיבים ב-FTTH כאחוז מכלל הפס הרחב במדינות אירופה, כתחזית ל-2019, מצוי בגרף כאן:

פריסת FTTH ב-2019 באירופה

רוב ספקי התקשורת בחרו עד כה במסלול השדרוג קודם כל ל-XG-PON (במקום ל-NG-PON2, שיכול להוביל לביצועים של עד 40 ג'יגה), בגלל המהירות של השדרוג והמסלול היותר זול לשדרוג הטכנולוגי במסלול הזה. 

יש כמה סיבות לדחיפה לרוחבי הפס העצומים הללו ובכלל זה העלייה העצומה בשימוש בשירותי ענן ושירותי וידיאו, גם במגזר הביתי. אולם, נדמה שהמניע החזק ביותר הוא המעבר ל-UHD, במיוחד ל-4K בשידורי טלוויזיה ו-VOD על הפס הרחב. ב-2014 נמכרו בעולם 6.4 מיליון טלוויזיות התומכות ב-4K. השנה (2015) המספר הזה יוכפל. הצפי שב-2020 רוב הטלוויזיות בבתים בעולם המערבי יהיו 4K. ביפן, חברת NHK החלה להפיק תכניות טלוויזיה ב-8K, שזה יהיה הגל הבא של טלוויזיות UHD. ספקי שירותי OTT דוגמת אמזון, סמסונג, LG ונטפליקס, כבר הכריזו שהן תהפוכנה את ה-4K לשיטת השידור המועדפת עליהן בשנים הקרובות. 


בישראל, נתקענו עם מיזם כושל של IBC - Unlimited, ורשתות שלא עוברות שדרוג, בגלל "השוק הסיטונאי", של בזק והוט. התודות: למשרד התקשורת הישראלי. ספקים וירטואליים לא משקיעים בתשתיות, כי אין להם תשתיות. למי שלא הבחין, התחרות בישראל עברה מ-2010 על פי מדיניות משרד התקשורת לתחרות בין ספקים וירטואליים במקום לתחרות בין בעלי תשתיות (כמנותח בהרחבה כאן).

זו טעות בסיסית "בהבנהרן לבאותת הנקרא" של משרד התקשורת, טעות, שעדיין נמשכת ותימשך (כעולה מדבריו של סמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת) (בתמונה משמאל). לא פלא, שישראל נמצאת כל הזמן בירידה במעמדה בתחום הפס הרחב הנייד והנייח בהשוואה עולמית (כאן). 

אין שום ספק כבלים, בזק או אחר (כמו Unlimited) בישראל, שיש לו איזה "תכנית מגירה" כזו (לשדרוג ל-XG-PON או ל-NG-PON2), לא להיום, לא למחר, לא לשנה הבאה ולא בכלל. הכל בגלל משרד התקשורת הישראלי. כולם משתעשעים ועסוקים ב"שוק סיטונאי" עם הטכנולוגיות של העשורים הקודמים.

יתרה מכך: בדו"ח מקיף, חדש וטרי של ה-OECD (
כאן), מצבה של ישראל בכל הפרמטרים ההשוואתיים של הפס הרחב הקווי והסלולרי הידרדר קשות בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנתיים האחרונות. רק בפלח טכנולוגי אחד אנו מובילים בדו"ח של ה-OECD: בהשקעות במו"פ וביזמות. מזל, שהתחומים הללו לא מטופלים ע"י משרד התקשורת הישראלי, אלא ע"י המדען הראשי במשרד הכלכלה (וכן נדחפים ונתמכים ע"י משרדי ממשלה נוספים דוגמת משרד המדע והחלל ומשרד רוה"מ - תחום הסייבר). 
 
סיבים בכל מקום



 
 
Bookmark and Share