Telecom News - מי ספק הסלולר המהיר ביותר היום ובעתיד באינטרנט הנייד ולמה?

מי ספק הסלולר המהיר ביותר היום ובעתיד באינטרנט הנייד ולמה?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מי ספק הסלולר המהיר ביותר היום ובעתיד באינטרנט הנייד ולמה?
ניתוח: שלושת ספקי הסלולר הגדולים (סלקום, פרטנר ופלאפון) טוענים, שהם הספק המהיר ביותר באינטרנט הנייד. אולם, בדיקה של תוצאות המדידה על מיליוני משתמשים, בכל חברה, מגלה תוצאה ברורה וחד משמעית אחת - פרטנר. זאת, עפ"י נתוני הגולשים עצמם ולא נתוני חברות הסלולר. נתונים אלו כנראה לא ישתנו גם בשנים הקרובות מסיבות מאוד ברורות.
מאת: אבי וייס, 31.5.14, 11:50תדרים

במאי 2013 פרסמתי כאן ניתוח רחב עם נתונים, מי הוא ספק הסלולר המהיר ביותר בביצועיו באינטרנט הסלולרי. הנתונים התבססו על מסמכים, שקיבלתי מחברת מדידת הביצועים הבינלאומית Ookla, חברה אמריקאית העוסקת מאז 2006 במדידות ביצועים באינטרנט הנייח והנייד בכל רחבי העולם. בשנים האחרונות החלו כל ספקי התקשורת בישראל להשתמש במערכות שלה למדידות ביצועים. 

השיטה של Ookla מאוד פשוטה וברורה: כל משתמש קצה יכול למדוד את הקצב בו הוא גולש באינטרנט באמצעות כלי מדידה פשוט וקל לשימוש בשם Speedtest. באינטרנט הנייח המדידה נעשית בתוך הדפדפן (כל דפדפן) של המשתמש ובאינטרנט הנייד (סלולר ואלחוט מכל סוג) המשתמשים מבצעים זאת באמצעות אפליקציה הנטענת לסמארטפון \ טאבלט או לכל מכשיר נייד אחר. יש ל-Speedtest גרסאות ל-iOS, אנדרואיד וחלונות מובייל. המדידה מתבצעת מעל לכל סוג של רשת, לרבות הרשתות החדישות ביותר דוגמת דור רביעי בסלולר או חיבורי סיבים - FTTH.

בגלל שהמשתמשים עצמם הם אלה המבצעים את המדידה באופן אקראי מתי שבא להם, ובגלל ההיקף העצום של המדידות (בישראל, כמה מיליוני מדידות בשנה, בכל סוגי החיבורים, שנעשים ע"י הגולשים), התוצאות של Ookla נחשבות כמהימנות ביותר הקיימות בשוק העולמי למדידת ביצועים ברשתות האינטרנט השונות. היות ומשרד התקשורת לא ממלא את ייעודו (כמו שעושים כמה רגולטורים לתקשורת בעולם) ואינו מספק לציבור כל כלי אובייקטיבי למדידת ביצועים של חברות התקשורת (כפי שניתחנו כאן וכאן), הכלי החיצוני היחיד והמהימן ביותר הקיים בעולם הוא הכלי של Ookla.

חברת Ookla מקיימת שת"פ עסקי עם כל ספקי הציוד הגדולים בעולם לרשתות האינטרנט, עם כל חברות התקשורת הגדולות בעולם, וכמובן עם הרגולטורים הגדולים בעולם דוגמת ה-FCC האמריקאי. ב-Ookla מבצעים 5 מיליוני בדיקות כל יום, כ- 350 מיליון גולשים מבצעים בדיקות כאלו בשנה ויש לחברה כ-2,600 שרתי בדיקה המפוזרים בכל העולם להגברת הדיוק המקומי של הבדיקות (יש כמה שרתים כאלו גם בישראל). מכאן, של-Ookla יש את בסיס המידע הרחב ביותר על הביצועים באינטרנט. הניתוחים שלה הם הטובים ביותר מבחינה סטטיסטית לצרכי השוואה. עוד מידע על Ookla והמדידות שלה מצוי בקובץ כאן

כשפרסמתי במאי 2013 את התוצאות, היו גלויים באתר של Ookla רק התוצאות המצטברות של כל סוגי החיבורים לאינטרנט: סלולרי וקווי גם יחד. כך הם הוצגו ב-2 המאמרים, שעסקו בכך (כאן וכאן, במאי ובדצמבר 2013). התוצאות הנפרדות והמפורטות לגבי הסלולר היו חסומות מגישה לציבור הרחב ונמכרו למי שחפץ לרכוש אותן (זו הפרנסה של Ookla), וכמובן היו נגישות לעיתונאים, שביקשו זאת מהן. 

כיום, Ookla עשתה צעד נוסף, כשהעלתה לאתר ההשואות שלה את נתוני הגלישה בסלולר בנפרד מנתוני הגלישה הקווית. כך, שהנתונים כעת גלויים לציבור ולא רק למי שרוכש אותם ולעיתונאים, כמו שהיה בשנה שעברה.

מי, שייכנס לנתונים של מדינת ישראל כעת, יגלה, שגם במאי 2014 נמצאים הביצועים של פרטנר הרחק לפני סלקום והרבה יותר טובים מאלו של פלאפון. הפרסומות של פלאפון שהיא המהירה בישראל בערוץ העולה - אין להם שוב בסיס במציאות, מדובר ב- Virtual Reality. הפער בין הרשתות לא הצטמצם בשנה החולפת. ממש לא. אגב, אם אתם לעיתים לא מוצאים בטבלאות את המילה "סלקום", זה לא במקרה. כבר הצבעתי על כך בכתבה הראשונה, שסלקום מנסה להסתתר מאחורי הנתונים של נטוויז'ן-013, אבל זה תרגיל שקוף מדי. הנתונים האמיתיים ממשיכים להיות גלויים למי שרוכש אותם, ולעיתונאים.

אגב, יופון (Youphone) הצהירה, שהיא הרשת הטובה ביותר בישראל. עובדתית זה נכון, אך יופון שכחה ללספר באותה הזדמנות, שאין לה רשת סלולר משלה, כי היא MVNO, היא "רוכבת" על הרשת של פרטנר... מעניין מה יהיו התירוצים של יופון ללקוחותיה, כשהיא תעבור בקרוב "לרכב" על רשת פלאפון (החלטה שבאה, כנראה, כדי לחסוך בעלויות). 

למה פרטנר מובילה ותמשיך להוביל בביצועים ברשתות הסלולר?
כבר ציינתי בכתבה הראשונה, שכל החברות משתמשות בציוד די דומה ובטכנולוגיות די זהות. דהיינו: ההפרשים המשמעותיים בין הרשתות מקורם, ככל הנראה, לא בספק הציוד לרשת, אלא בתצורת הרשת, השליטה בה ורוחבי הפס המגיעים לאנטנות (אם זה סיבים אם לאו ומה רוחבי הפס בסיבים מהאנטנה עד מרכז הרשת). יש הבדלים בביצועים בין התדרים. אולם, כל החברות עושות שימוש בתדרים די דומים \ קרובים, כך שלא כאן נעוץ ההבדל בתוצאה הסופית. דהיינו: רק במקום בו כל השרשרת של העברת האינטרנט היא מתקדמת, זה מה שעושה את ההבדל בתוצאות. זה כולל את: ה-Core, המתגים, "הצינורות" לאנטנות, האנטנות עצמן, הכיוונון שלהן, הפרוטוקלים המופעלים בהן לאופטימיזציה של התעבורה מול מכשירי הקצה, כלי השליטה בתעבורה, כלי התיעדוף בתעבורה ועוד. רק צרוף של כל המרכיבים הללו יחד יכול אולי להסביר את ההבדלים הניכרים בביצועים בין הרשתות. 

בנוסף לכך, בתצלום למטה מצד ימין, יש ניתוח של היקף הלקוחות של כל חברת סלולר ביחס לכמות הקילוהרץ (תדרים) הקיימת בידי החברה. ככל שיש יותר לקוחות על כל קילוהרץ, הרשת יותר עמוסה. אפשר לראות בתצלום, שלסלקום יש יותר ספקטרום בלי כל פרופורציה ליחס כמות הלקוחות שלה מול מתחרותיה (נושא תמוה, שנותח במאמר אחר), מה שהוביל לכך, שפרטנר היא הרשת העמוסה ביותר בישראל (כמות הלקוחות חלקי כמות הספקטרום של החברה בקילוהרץ). למרות זאת, במדידות של Ookla נמצא, באופן עקבי ולאורך יותר משנה, שהיא הרשת בעלת הביצועים הטובים ביותר. ברור, שיש לחפש לממצאים המפתיעים הללו עוד הסברים, במקום אחר.   

להערכתי, יש עוד הסבר אחד חשוב ומרכזי וזה קשור ל"אנשים". מי האנשים העומדים מאחורי הרשת. ההקפדה על הרמה של מתחזקי הרשת ומתפעלי הרשת, ככל המסתמן, יש לה השפעה דרמתית על רמת הביצועים. המציאות הידועה לי היא, שבפרטנר נעשתה ההשקעה הגדולה ביותר בתחום הזה, מרמת המנהלים הבכירים ועד אחרון הטכנאים המתחזקים את האנטנות.

לדברי מומחי רשת, ששוחחתי עימם על הממצאים המוצגים כאן, 80% מההפרשים בביצועים בין החברות ניתן ליחס אותם ל"אנשים", לאנשים מאחורי הרשתות. ההשקעה באנשים היא תוצאה נלווית של השקעה בתמסורת, בתורת ההפעלה, בכלי הניהול, במערכות השליטה וכך הלאה. זו "תורת הפעלה" שלמה ורחבה המלווה את האנשים המתפעלים את הציוד בכל שעות היממה. 

ולמה זה יימשך גם בעתיד? כי פרטנר נכנסה לדור הרביעי בסלולר - LTE כבר ב-2011, ויש לה ניסיון של כמה שנים בתחום, מול סלקום, שנכנסה לתחום רק באפריל 2014. ומול פלאפון, שנכנסה אחרונה לתחום הזה.

לא רק הניסיון קובע כאן. לפרטנר יש כמה יתרונות, שיבואו לידי ביטוי בשנה הקרובה, לפני מתחרותיה, בהמשך למה, שניתחנו בהרחבה כאן. על פי הידוע לי, פרטנר תהיה הראשונה לספק LTE-Advanced ותהיה ראשונה לספק VoLTE (שירותי קול על LTE, במקום על רשת דור 3). כך, היא תוכל לפנות מהר יותר את תדרי (ולקוחות) דור 3 ולהעביר אותם לדור 4. 

למה לפרטנר תהיה רשת טובה יותר ב-LTE-Advanced? כי יש לה יותר תדרים בתחום הטוב ביותר לנושא הזה, תדרים מתחת ל-1 ג'יגהרץ. בטבלה למטה יש את פירוט מלאי התדרים של כל חברות הסלולר נכון להיום, לרבות מלאי התדרים בתחום מתחת ל-1 ג'יגהרץ. הטבלה הזו מדברת בעד עצמה. לפרטנר יש מלאי תדרים מספיק בתחומים מתחת ל-1 ג'יגהרץ, התחום הטוב ביותר לספק בו את טכנולוגיית LTE Advanced.

חלוקת התדרים על פי הספקטרום בישראל מצויה כאן ומלאי התדרים (לפני מכרז התדרים לדור רביעי, שייסתים בסוף 2014 או תחילת 2015) לרבות ניתוח העומסים על רשתות הסלולר, מצוי בתצלום למטה. ברגע, שפרטנר תעביר את לקוחות דור 2, שנשארו לה, לרשת החדשה, היכולת שלה לספק LTE-Advanced תעלה והייתרון שלה יגבר. 

תצלום: מלאי התדרים בחברות הסלולר בישראל (לחיצה על התצלום מגדילה אותו):
מלאי התדרים בישראל



 
 
Bookmark and Share