Telecom News - מעט מדי ומאוחר מדי: LTE מתחיל בישראל, רזה ונכה

מעט מדי ומאוחר מדי: LTE מתחיל בישראל, רזה ונכה

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מעט מדי ומאוחר מדי: LTE מתחיל בישראל, רזה ונכה
הבוקר, כדי לעמעם את הבדיחה של הטיפול ב"צוק איתן" החליט שר התקשורת "לשחרר חבל" ל-3 חברות הסלולר הוותיקות ולאפשר להן להפעיל LTE. אולם, הקצאת 5 מגהרץ לערוץ וללא תדרים ל-Offload יביאו ל"מחנק" די מהיר בשירות החדש הזה. 
מאת: אבי וייס, 13.7.14, 13:30LTE

ניתוח: הבוקר, כדי לטשטש את הרושם השלילי של הביזיון בטיפול במבצע "צוק איתן", החליט שר התקשורת גלעד ארדן (ההודעה של השר מצויה כאן) לאפשר ל-3 מפעילי הסלולר הוותיקים להתחיל לספק שירותי LTE ברצועת תדרים של 5 מגהרץ לערוץ (פלאפון, שאין לה רצועה כזו בתחום ה-1,800 מגהרץ, תקבל 5 מגהרץ לערוץ בהשאלה).

יש היבטים חיוביים להחלטה ואלה הם:
א. סוף סוף רואים LTE בישראל, גם אם אנו נהיה אחרונים בעולם. 
ב. החברות תוכלנה להתנסות בשירותי LTE ולהתנסות בהפעלת הרשת והשירותים שמעליה. במקביל, ציבור הלקוחות בעלי מכשירים התומכים ב-LTE יוכלו להתנסות בשירות החדש.
ג. החברות לא תוכלנה להעלות מחירים למי שמשתמש ב-LTE. בהחלט סעיף חשוב ביותר לעת הזו.
ד. הפריסה תהיה לא רק במרכז הארץ אלא גם בפריפריה. 
ה. ניתן יהיה להוריד עומסים מרשתות דור 3, שנמצאות על סף מחנק, בכל מקום בו יש נפילת טילים. זה גם יעודד את המשתמשים להשתמש באפליקציות של מסרים מיידיים דוגמת ווטסאפ על רשת הפס הרחב הסלולרי, במקום ברשת הסלולר הרגילה המשתמשת לדיבור ומסרונים, כדי ליצור קשר עם בני משפחה, חברים וכיו"ב.

אולם, ההחלטה הזו רעה לכל תושבי ישראל במיוחד לחברת פרטנר, שהמתינה לאישור במשך חצי שנה וכך איבדה את היתרון שהיה לה מול מתחרותיה בתחום הדור הרביעי. 

למה ההחלטה הזו רעה לתושבי ישראל? משום שהחברות תוכלנה להפעיל רק 5 מגהרץ לכל ערוץ, מה שמייצר LTE "נכה ומסורס", מול מה שיש בעולם ומול היכולות הטכנולוגיות של הציוד הקיים בידי חברות הסלולר. אגב, בעולם החלו לדבר ולבצע (למשל בדרום מזרח אסיה) מעבר ל- 40 מגהרץ לכל ערוץ. לא 5 מגהרץ לערוץ כמו אצלנו. 

בנוסף, לא הוקצה ולו מגהרץ אחד ל-Offload (הסטת עומסים, במיוחד לרשתות WiFi). מכאן, שתוך מספר חודשים די קטן, רשתות ה-LTE החדשות תיסתמנה, ו"חווית המשתמש" (שאיש לא בודק אותה בישראל) תהיה מאוד ירודה.

אגב, אין כל מועד לתחילת הפעלת השירות החדש. ההודעה, ששוחררה הבוקר לציבור, היא רק "נייר כוונות", שיש להפוך אותו ל"רישיון זמני", או כל הסדר חוקי אחר. כפי שציינתי במשפט הראשון, מדובר כעת רק בהסחת דעת של הציבור ממעשיו של גלעד ארדן בזמן המלחמה. מכאן, שבהחלט ייתכן, שהמכרז לתדרים יתקיים במקביל להוצאת ההיתר החדש לשימוש בתדרים, בעוד כחודשיים, מה שיעשה "בלגן" רציני בהקצאת התדרים במכרז ל- LTE. לעניין זה נקדיש בקרוב מאמר נפרד.

בינתיים אזרחי ישראל יופצצו במסרים שווקיים מלאי מלל וסותרים זה את זה מחברות הסלולר, כאילו יש LTE מחר בבוקר באוויר... דוגמה בולטת כאן, מפרטנר. 
LTE LOGO



 
 
Bookmark and Share