Telecom News - תקלות התקשורת לאזרחים במבצע "צוק איתן" מול ההצלחה של הגנת הסייבר

תקלות התקשורת לאזרחים במבצע "צוק איתן" מול ההצלחה של הגנת הסייבר

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> תקלות התקשורת לאזרחים במבצע "צוק איתן" מול ההצלחה של הגנת הסייבר
משלוח מסרונים למאות אלפים מידי יום, והשתלטות על ערוצי השידור של הטלוויזיה מהלוויין (ערוץ 2 וערוץ 10) הם ניצחון טכנולוגי (וטפשי) של החמאס, מול אדישות והתעלמות של משרד התקשורת. לעומת זאת, תחום הסייבר (שייך למשרד רוה"מ) - תיפקד מצוין.
מאת: אבי וייס, 15.7.14, 09:00הודעת החמאס

כניסת "הפסקת האש" במבצע "צוק איתן" לתוקף ("בערבון מוגבל...") מהווה מועד מתאים לסכם (חלקית) את המחדלים, שכבר התגלו בתחום התקשורת האזרחית במבצע זה, שכללו 2 מרכיבים מאוד מטרידים בתחומים טכנולוגיים בהם ישראל הייתה אמורה להיות מובילה:

א. משלוח מסרונים (SMS) מטעם החמאס והזרוע הצבאית שלו: גדודי עז א-דין אל-קסאם. לא ידוע מה היקף התפוצה של המסרונים הללו, אולם אני עצמי יכול להעיד, שקיבלתי במהלך המבצע 4 מסרונים, 3 באנגלית והאחרון אמש בעברית. לא ברור למה בטכנולוגיה כזו ישנה של מסרונים, לא הופעלה חסימה של מסרונים, שמקורם באויב, מסרונים המופצים בתפוצה המונית כזו לתושבי ישראל, במטרה לעורר בהלה ובלבול. 

ב. אמש, למשך דקה וחצי, החמאס השתלט על שידורי הלוויין של ערוץ 2 וערוץ 10 והקרין את השקופית עם קריינות (בתצלום למעלה), שקופית שנועדה להעביר את המסר של החמאס (מסר די מקביל למה שנשלח במסרונים במהלך מבצע "צוק איתן"). מדובר כמובן במחדל אבטחתי מדהים לגבי שיטות ההגנה, שננקטו על מערכות התקשורת המרכזיות של ישראל.

2 המחדלים הללו היו הבולטים ביותר. לידם היו עשרות מחדלים קטנים יותר, חלקם בלתי מורגש ע"י הציבור, כמו למשל אי הפעלת מערכת הפצת המסרים לאוכלוסייה ב-Cell Broadcast (שירות "מסר אישי"). לא ברור בכלל מדוע שר התקשורת גלעד ארדן הוציא הוראה לחברות הסלולר (כאן), להפעיל מערכת,שטרם הגיעה לבשלות טכנולוגית ושניתן להפעיל אותה ברשתות הסלולר רק בהתקיים תנאים מסויימים (שטרם התקיימו). לא ברור מדוע היה צריך לבצע דבר כזה בכפייה על חברות הסלולר, אם ניתן היה לבצע אותו בהסכמה בין אנשי המקצוע המבינים במה מדובר (ושר התקשורת לא כלול במעגל הזה...). 

לעומת זאת,תחום הגנת הסייבר (ששייך מיניסטריאלית למשרד ראש הממשלה - המטה הקיברנטי הלאומי, בראשותו של ד"ר אביתר מתניה), תיפקד עד כה כראוי עם כל מערכות ההגנה ואנשי המקצוע בחברות התקשורת למיניהן, שמנעו נפילה של מערכות תקשורת חיוניות. לא ידוע על אתרי ממשלה או גופים ציבוריים חשובים שנפגעו ממליוני מתקפות הסייבר, שהתרחשו (ועודן מתרחשות) במרחב הקיברנטי מול ישראל. בסה"כ במהלך מבצע "צוק איתן" כמה אתרים שוליים נפלו לכמה דקות בלי לגרום לאיזה נזק. לפי הערכות שונות נפרצו כאלף אתרים ישראליים מכלל כ- 200 אלף אתרים שיש בישראל. האתר המפורסם ביותר שנפרץ הוא אתר "סטטוסים מצייצים", פריצה שתוקנה מייד ולא נגרם שם כל נזק. מה שמוכיח שוב ושוב, שאם נערכים נכון, ניתן להגיע לנצחונות ולהישגים גם בתחום האזרחי מול האויב הרוצה לפגוע במערכות התקשורת של מדינת ישראל.

בכל מדינה מתוקנת, שר התקשורת היה מתפטר נוכח סדרת המחדלים, שהתגלו בתחום אחריותו, ובמיוחד מחדלים שהתגלו במהלך מלחמה. אין חשש, בישראל זה לא קרה, לא קורה ולא יקרה, בוודאי לא אצל השר הנוכחי, שאת זמנו הקדיש לעיסוק בשטויות יח"צניות ובתחמונים, במקום לממש את האחריות המוטלת עליו. שום סעיף מהאחריות לשעת חירום (כמפורט כאן), שמוטלת על פי חוק והתקנות על השר ומשרדו לא בוצע, ופעילות המנכ"ל (אבי ברגר) והיחידה (היחסית חדשה במשרד התקשורת) ל"חירום וביטחון", בראשותו של איתן שטיינר, התבררה כ"זריקת כסף לים". היחידה הזו לא לא תיפקדה, לא מתפקדת ולא מסוגלת לתפקד תחת ההנהגה הנוכחית של משרד התקשורת. 
כשלון צפוי



 
 
Bookmark and Share