Telecom News - מה יהיו ביצועי רשת פלאפון לאחר השדרוג ל-15 מגהרץ? כמעט בלי שינוי

מה יהיו ביצועי רשת פלאפון לאחר השדרוג ל-15 מגהרץ? כמעט בלי שינוי

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מה יהיו ביצועי רשת פלאפון לאחר השדרוג ל-15 מגהרץ? כמעט בלי שינוי
ניתוח: הפער בביצועים ב-LTE בין רשת עם 20 מגהרץ לרשת עם 15 מגהרץ הוא לא רק ה-5 מגהרץ שחסרים. הכל חסר. לכן, רוב לקוחות פלאפון לא ירגישו שום שינוי בביצועי הרשת וחלק יקבלו רק שיפור מינורי. רשת LTE נכה ומסורסת.
מאת: אבי וייס, 11.8.15, 17:00
דור רביעי

בעקבות החשיפה של הפלופ הגדול של חלוקת תדרים ל-LTE, נשאלתי ע"י רבים מדוע כתבתי "רשת נכה ומסורסת" בהתייחס לתדרים של רשתות של פלאפון וסלקום, שמקבלות רק 15 מגהרץ, מול ה-20 מגהרץ של רשת PHI המשותפת לפרטנר ולהוט-מובייל. 

ובכן, ההבדלים בין רשת עם 20 מגהרץ ב-LTE לרשת עם 15 מגהרץ ב-LTE אינם רק ההפרש של 5 מגהרץ. ממש לא. אוכל להתייחס בניתוח כאן רק להודעת פלאפון, שכן סלקום טרם פרסמה דבר בעניין הרשת שלה. 

לפלאפון ולפרטנר יש אותו ספק ציוד LTE (חברת אריקסון). כך, שנצא כאן מנקודת הנחה, ששתי החברות הכינו רשת LTE דומה במרכיביה, יעילותה ויכולותיה, והלקוחות מתנהגים אותו דבר. דהיינו: יש זהות מבחינת הרכב וסוג הסמארטפונים והטאבלטים הסלולריים שבידי לקוחות שתי החברות, הרגלי הגלישה שלהם זהים, המרחקים שלהם מהאנטנות דומים, מכשולים הקיימים בין המכשיר הסלולר לאנטנה הם אותם מכשולים, רוחבי הפס של התמסורת לאנטנות - זהים, לשתי החברות אין Offload, וכך הלאה. 

מכאן, שהבעיות ביישום LTE ברשת פלאפון מתחלקות ל-3 נושאים עיקריים:

א. הפריסה.
פלאפון פרסה LTE רק בכ-400 אנטנות שהן כ-16% מכלל האנטנות שלה ברחבי הארץ. דהיינו: רוב מוחלט (84% מאנטנות ברחבי הארץ) של לקוחות פלאפון לא יקבלו LTE בכלל. פלאפון עצרה את שדרוג הרשת שלה, כי היא מחכה (בין היתר) לאישור "הסכם שת"פ אנטנות" עם סלקום, 
ולא נמסר על ידי מנכ"ל פלאפון שום צפי להרחבה של הפריסה לכל הארץ. יש הטוענים שלפלאפון יש יותר מ-400 אנטנות ב-LTE, אך פלאפון אינה מפרסמת את מפת הפריסה של אנטנות ה-LTE שלה כך שלא ניתן לאמת טענה זו. 

מכאן, רוב לקוחות פלאפון בכלל לא ירגישו בשיפור, לא היום, לא מחר ולא ידוע אם בכלל ומתי. 

ב. רוחב הפס הסלולרי ב-LTE.


רוחב הפס הסלולרי בגלישה ניידת, שמשיג המחזיק בסמארטפון (או טאבלט סלולרי), תלוי בגורמים רבים. הגורמים החשובים ביותר: האנטנה והמכשיר הסלולרי. בעניין זה חשוב לציין, שמכשירי הסלולר בעולם לא נבנו לאופטימיזציה של חיבור של 15 מגהרץ.

לכן אני מציע, שלקוחות פלאפון יבקשו ממנכ"ל פלאפון:
1) שפלאפון תציג רשימה של מכשירי סלולר שיש בישראל, שתומכים באופטימיזציה של חיבור ב-15 מגהרץ.
2) שפלאפון תציג מחקר כלשהו המראה את הביצועים של מכשירי סלולר ברשת עם 15 מגהרץ (מול 20 מגהרץ).
 
אין צורך להתאמץ ולחפש: אין דבר כזה ואין סמארטפונים כאלה בישראל ובכלל.
 
מכאן, שהטענה של מנכ"ל פלאפון: "מנויי פלאפון בדור הרביעי ייהנו משיפור בחוויית הגלישה, תוך שילוש מהירות הגלישה אותה חוו עד כה", היא הכרזה חסרת כל כיסוי.
 
הסבר טכנולוגי קצר (מיועד לגיקים ולמביני עניין):
כדי לקבל את הביצועים המרביים בתדרים, שמשרד התקשורת הקצה (150 מגה בערוץ היורד ו-50 מגה בערוץ העולה), יש צורך, שמכשירי הסלולר יהיו בתקן CAT4 לפחות (מצ"ב כאן טבלה המסבירה את העניין), ויש צורך ב-20 מגהרץ לערוץ LTE (מצ"ב כאן מאמר המסביר את כל נושא התדרים). לא מקובל לפרוס רשתות של 15 מגהרץ ב-LTE, בגלל שמכשירי הקצה לא נבנו לאופטימיזציה של סנכרון ל-15 מגהרץ.

מדוע? כי כך יצרני המעבדים בנו את הסמארטפונים. למי שלא יודע מה סוג המעבד, שיש לו בסמארטפון, שיסתכל בתיעוד, שקיבל עם המכשיר או יחפש מאמר באינטרנט או יוריד את האפליקציה המומלצת CPU-Z, שיש לה גרסאות לאנדרואיד ולחלונות. 

בישראל יש 3 סוגי מעבדים נפוצים בסמארטפונים, שמסוגלים להשתמש בתדרים הקיימים כרגע בישראל לדור רביעי:

1). המעבד של קוואלקום Snapdragon 810, שנבנה לאופטימיזציה של 5 מגהרץ, 10 מגהרץ ו-2X10 מגהרץ (דהיינו: 20 מגהרץ). המעבד הזה נמצא ברוב הסמארטפונים התומכים ב-LTE בישראל, במערכות הפעלה אנדרואיד. מסלול ההתפתחות של מעבדי קוואלקום (המודמים) ל-LTE (שמצויים ברוב הסמארטפונים בעולם וגם בישראל) מצוי כאן

2) יש כמה מכשירים יותר מתקדמים, למשל סמסונג S6 עם מעבד Exsynos של סמסונג (עם תמיכה ב-CAT6 שכרגע לא רלבנטי לישראל), שבנוי אותו דבר כמו המעבד של קוואלקום, מבחינת האופטימיזציה לקליטה ולשידור ב-LTE בתדרים הקיימים כיום בישראל. 

2). המעבד של אייפון 6 (בשם A8) מכיל את המודם LTE של קוואלקום ושמו,Qualcomm MDM9625M  או MDM9635M, שתומך בדיוק באותן תכונות חיבור סלולרי שיש בסעיף הראשון.
המעבדים באייפון 5 נחותים יותר ולא תומכים ביכולות המתאימות ל-15 או 20 מגהרץ ב-LTE. 
 
דהיינו: מכשירי סלולר ברשת פלאפון, לא של אייפון ולא של אנדרואיד, מעטים מהם יסונכרנו מול רשת של 15 מגהרץ, כי הם לא נבנו ליכולת הזו (של סנכרון ל-15 מגהרץ). רוב הסינכרונים של הסמארטפונים מול האנטנות של סלקום יהיו של 5 מגהרץ וחלק אולי יסונכרנו ב-10 מגהרץ.

כלומר: רוב הלקוחות של פלאפון ב-LTE (אלה הנמצאים ב-16% של הכיסוי רשת) לא ירגישו באיזה שינוי משמעותי בביצועים מול מה שהיה עד היום ברשת ה-LTE של פלאפון - 5 מגהרץ. המעבר והשדרוג של רשת פלאפון ל-15 מגהרץ לא ייתן להם שום שיפור משמעותי, או לכל היותר הם יקבלו שיפור לא גדול. 

יודגש שוב, שמכשירי הסלולר הקיימים אצל הלקוחות לא בנויים בצורה אופטימלית להסתנכרן על 15 מגהרץ, שנמצאים על אותו תחום תדרים. יש אופציה אחת של סנכרון של 10 מגהרץ + 5 מגהרץ, אבל בתנאי שהם בשתי רצועות תדרים שונות. זה לא המצב ברשת פלאפון. כך שההכרזה של "שילוש מהירות הגלישה" ללקוחות פלאפון היא עדיין חלום רחוק. 

דהיינו: הלקוחות המחזיקים בסמארטפונים ברשת פלאפון יקבלו רבע עד חצי מהביצועים מול רשת פרטנר עם אותם מכשירים בדיוק, בהנחה, ששאר המרכיבים של איכות הרשת שווים (דוגמת המרחק מהאנטנה וכמות המשתמשים על כל סקטור באנטנה). 

עדכון: יש הטוענים שמכשירי הסלולר החדשים מסתנכרנים על ה-15 מגהרץ של פלאפון. גם אם זה נכון, עדיין ההפרש בביצועים מול רשת של 20 מגהרץ הוא משמעותי

ג. העומס על האנטנות
מנכ"ל פלאפון טען כך: "מנויי פלאפון לא יאלצו לחלוק את התדרים ברשת עם מנויי ,GSM טכנולוגיה הפועלת אף היא בתדר 1,800, או עם מפעילים אחרים, שמשתפים פעולה איתם ורוכבים על הרשת שלהם. כתוצאה מכך, ייהנו מנוי פלאפון בדור הרביעי מחוויית גלישה איכותית ומהירה יותר, תוך צריכת תוכן ושירותים באופן מיידי".
 
טענה זו היא חסרת בסיס משום:

1) בכל שלש חברות הסלולר (סלקום, פלאפון ופרטנר) הלקוחות של דור 3 מקבלים שירות בתדרים אחרים מאשר LTE. כך שאין כל יתרון לרשת של פלאפון. לקוחות דור 3, שהיו בתדרי 1,800 מגהרץ בפרטנר (וגם בסלקום), פונו משם והועברו לתדרים אחרים. כך, שאין כל צורך "לחלוק איתם" את הרשת. 

2) אין דבר כזה: "ספקטרום חדש וספקטרום משומש", ספקטרום לא "זוכר" ששימש בעבר ל-GSM...בפועל, התדר משמש לטכנולוגיה אחת בלבד וכעת הוא משמש ל-LTE. יתרה מכך: משרד התקשורת, בתהליך ההקצאה של התדרים, החליף בין התדרים המוחזקים על ידי המפעילים השונים, על מנת לייצר רצף תקין לכל מפעיל. ממילא, לכולם יש תדרים חדשים. אין שום יתרון לתדרים שקיבלה פלאפון. זה רק בדימיון של המנכ"ל. 

3) גם לפלאפון (כמו גם לסלקום ולפרטנר), יש מפעילים אחדים החולקים אתה את הרשת ורוכבים עליה. אין שום ייתרון לפלאפון בעניין זה. מי שלא זוכר, על הרשת של פלאפון "רוכבים" הלקוחות של: רמי לוי, וואלה מובייל! ויופון.  

4) בנוסף, פלאפון הייתה במו"מ אינטנסיבי עם מרתון מתוך כוונה לבנות איתה רשת משותפת. האם מהודעת המנכ"ל אפשר להבין שפלאפון לא מעוניינת ברשת משותפת עם שום חברת סלולר אחרת, כדי שלא "ירכבו לה על הרשת ויפגעו בחווית הגלישה האיכותית והמהירה של לקוחות רשת פלאפון?". פשוט בדיחה. 

שורה תחתונה: הניסיון להעמיד את פרטנר כנחותה ואת פלאפון בשורה אחת עם סלקום, לא קשורה לשום מציאות הקיימת בשטח. העובדות הן, שפלאפון וסלקום נחותות מפרטנר, כאשר פלאפון היא הנחותה ביותר (מזה שנים), במיוחד כעת, לאור הכיסוי הגיאוגרפי הנמוך ביותר שלה. לכן, חלק לא קטן של לקוחותיה בכלל לא ירגישו, שהרשת של פלאפון תעבור שדרוג ל-15 מגהרץ. זו בדיוק הסיבה מדוע כתבתי, שרשת ה-LTE של פלאפון היא רשת נכה ומסורסת
 
פלאפון
תזכורת לימים יפים יותר ברשת פלאפון: טכס חתימת ההסכם להקמת רשת ה-LTE ע"י אריקסון, ספטמבר 2014. 



 
 
Bookmark and Share