Telecom News - האוצר איבד את המחשבון ואיך זה קשור לנינה של משה כחלון?

האוצר איבד את המחשבון ואיך זה קשור לנינה של משה כחלון?

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> האוצר איבד את המחשבון ואיך זה קשור לנינה של משה כחלון?
שר האוצר הזרים את החלק השני של המענק הממשלתי למיזם Unlimited. המשמעות: כל לקוח של Unlimited עולה מעל מיליון ש"ח (זו לא טעות דפוס). דהיינו: הנינה של משה כחלון תוכל לספר לנכדה שלה, שאולי בימי חייה המיזם הזה יגיע ל-ROI. אבדן דרך מוחלט.
מאת: אבי וייס, 1.9.15, 20:40משה כחלון

ניתוח: ממשלת ישראל החליטה כבר לפני כעשור, על הקמת תשתית סיבים ארצית לבתים (FTTH), על בסיס תשתיות הסיבים של חברת החשמל לישראל (חח"י). לאחר עיכובים של מספר שנים (בגלל שינוי תנאי המכרז ושינוי חלקה של חח"י במיזם), באוגוסט 2013 חברת IBC (שמוכרת בציבור בשם Unlimited), קיבלה את הרישיון משר התקשורת.
 
כיום, שנתיים אחרי קבלת הרישיון (למעשה 2 רישיונות), ל-IBC יש בקושי אלף לקוחות. כמות החסמים הקיימים בדרכה שלIBC  יכולה למלא ספר שלם. ועדה ממשלתית בין משרדית, שהוקמה לפני כשנה וחצי כדי לטפל בהסרת החסמים הללו, לא עשתה דבר.
 
מנקודת ראות כלכלית, ובדגש על כספי משלמי המסים, הסבסוד של 150 מיליון ₪, שהוקצה ע"י משה כחלון (שר האוצר, בתמונה) ל-IBC, לא יצר שום תחרות בשוק הקווי. רק בסבסוד הממשלתי הזה, ההשקעה בכל אחד מאלף הלקוחות החדשים של IBC היא 150,000 ₪. אם נוסיף לזה את ההשקעה של בעלי IBC עצמם: הון עצמי של 300 מיליון ש"ח ואשראי ספקים של סיסקו בסך 560 מיליון ש"ח, בסה"כ 1,010 מיליון ש"ח, מדובר בהשקעה של כ-1.01 מיליון ₪ בכל לקוח חדש של IBC. אם IBC תשיג בשנה הקרובה עשרת אלפים לקוחות (הנחה מאוד מפריזה), אזי ההשקעה בכל לקוח תהיה 101 אלף ש"ח
 
רק לשם השוואה, ההשקעה בלקוח חדש בחברות התשתית הקווית האחרות (בזק או הוט), נעה סביב ה-2,500 ₪ ולעיתים פחות. 

דהיינו: הנינה של משה כחלון תוכל לספר לנכדה שלה, שאולי בימי חייה ייהיה ROI (החזר השקעה) ל-IBC. איך משרד האוצר איבד את המחשבון ולא יודע לחלק מספרים כל כך פשוטים?

פשוט אבדן דרך מוחלט.

בעולם עוברים ל-2 ג'יגה עד 10 ג'יגה לבתים, וכאן הלקוחות של הפס הרחב תקועים ב-100 מגה (ברוטו...). 

כלומר, מדובר כאן בכישלון כלכלי ורגולטורי חמור ביותר.

לא רק שיש כאן כישלון כלכלי חמור, לא נוצרה שום תחרות בתחום התשתיות הקוויות במדינת ישראל. מי אחראי לכך? משה כחלון וגלעד ארדן (שהרס לגמרי את המודל העסקי של IBC בהפעלת רפורמת "השוק הסיטונאי") 

כבר כתבנו וניתחנו (עם עוד אנליסטים, בראשם האנליסט ערן יעקובי) ממש מזמן (למשל: כאןכאן כאן וכאן), שלמיזם הזה אין שום סיכויי חיים. הדרך היחידה, שיכולה להציל אותו מפשיטת רגל, היא הלאמתו ו"אתחול מחדש" לכל התהליך, מאפס.

כל יום של דחיית קבלת ההחלטה הזו היא בזבוז נוראי של כספי ציבור. שלא לדבר על כך, שכל עיכוב בתהליך קבלת ההחלטות, מביא לחיזוק של מונופול בזק, שחוגג בלי חשבון, על הכיס של כולנו, רק בגלל שבמשרד התקשורת וגם במשרד האוצר איבדו את המחשבון
 
IBC



 
 
Bookmark and Share